Sieć ładowania samochodów elektrycznych ma być łatwiejsza w obsłudze i bardziej dostępna dla kierowców – wszystko przez to, że od 13 kwietnia 2024 zaczyna obowiązywać rozporządzenie AFIR, które m.in. ułatwia klientom wygodne płatności poprzez terminale płatnicze przy każdej stacji ładowania.
Od 13 kwietnia terminale płatnicze muszą być montowane we wszystkich nowych stacjach ładowania samochodów elektrycznych. Stosowanie terminali płatniczych (co najmniej czytniki kart płatniczych, a dodatkowo urządzenia do płatności bezdotykowych lub urządzenia korzystające z Internetu i umożliwiające bezpieczne płatności np. QR) ma umożliwiać kierowcom płatności ad hoc, czyli takie, w których nie ma konieczności rejestrowania się u danego operatora. To oznacza, że nie będziesz potrzebować już specjalnej aplikacji lub karty oddzielnych dla różnych operatorów stacji ładowania.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Terminal płatniczy przy ładowarkach samochodów elektrycznych zlokalizowanych przy trasach ma sprawić, że podróżowanie elektrykami będzie wygodniejsze. To nie tylko element realizacji pakietu „Gotowi na 55”, ale także sposób zachęcenia kierowców do użytkowania samochodów elektrycznych.
Wypowiedź eksperta
Dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, dodaje też, że w obecnej chwili jednymi z największych wyzwań są przedłużające się procedury przyłączeniowych stacji DC do sieci elektroenergetycznej.
Co mówi prawo?
Co mówi prawo?
Użytkownicy pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi powinni móc ładować lub tankować pojazd na zasadzie ad hoc oraz w łatwy i wygodny sposób dokonywać opłaty we wszystkich ogólnodostępnych punktach ładowania i tankowania paliw bez konieczności kontaktowania się z operatorem punktu ładowania lub tankowania paliw bądź dostawcą usług w zakresie mobilności. Zatem w przypadku ładowania lub tankowania paliw na zasadzie ad hoc wszystkie ogólnodostępne punkty ładowania i tankowania paliw powinny przyjmować instrumenty płatnicze szeroko stosowane w Unii, w szczególności płatności elektroniczne za pomocą terminali i urządzeń stosowanych do usług płatniczych. W odniesieniu do infrastruktury rozmieszczonej przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć stosowanie tych wymogów. Metoda płatności ad hoc powinna zawsze być dostępna dla konsumentów nawet wtedy, gdy w punkcie ładowania lub tankowania paliw oferowane są płatności umowne.
Czy kierowcy chcą mieć czytnik kart płatniczych w ładowarkach?
Powerdot, firma, która instaluje stacje ładowania samochodów elektrycznych, poinformowała, że w ponad 100 lokalizacjach na terenie Polski, aż 70% kierowców wybiera szybkie metody płatności ad hoc – 36% za pośrednictwem kodu QR, a 34% woli płacić kartą. Z aplikacji korzysta 30% użytkowników Powerdot.
Wypowiedź eksperta
Co to jest AFIR?
AFIR to w pełnym brzmieniu Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE. W skrócie AFIR to rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Wypowiedź eksperta
Co jeszcze jest zapisane w AFIR?
Rozporządzenie przewiduje także wybudowanie wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych oraz stacji tankowania wodoru.
W sieci bazowej TEN-T do 2025 roku co 60 km na każdym kierunku podróży mają być rozmieszczone przeznaczone ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW. Do 2027 roku moc takich stref będzie musiała wzrosnąć do co najmniej 600 kW.
Cele dla infrastruktury dla pojazdów osobowych i lekkich dostawczych:
Od 2025 roku: główne autostrady UE (sieć bazowa TEN-T) muszą posiadać huby ładowania o mocy co najmniej 400 kW co maks. 60 km (w obu kierunkach).
Od 2027 roku: 50% autostrad drugorzędnych (sieć komplementarna TEN-T) musi posiadać huby ładowania o mocy co najmniej 300 kW co maks. 60 km (w obu kierunkach).
Do 2030 roku państwa powinny zakończyć budowę obowiązkowej infrastruktury.
Wybierając się w podróż samochodem elektrycznym, pamiętaj, że Twój pojazd musi mieć ważną polisę OC – sprawdź, ile może kosztować.