SCT w Warszawie od 1 lipca nie spowoduje od razu poprawy jakości powietrza, ale z pewnością wprowadzi niemałe zamieszanie w środowisku kierowców. Dlatego wyjaśniamy, kto może poruszać się po Strefie Czystego Powietrza, gdzie wyrobić pozwolenie na wjazd do SCT i ile kosztuje złamanie ewentualnego zakazu.
- Gdzie wyrobić naklejkę SCT Warszawa?
- Jak legalnie wjechać do SCT w Warszawie?
- SCT Warszawa – jakie auta nie wjadą?
- Jak sprawdzić, czy wjadę do Strefy Czystego Transportu w Warszawie?
- SCT Warszawa od 2028 r. bez wyjątków
- Kogo nie dotyczy wjazd do Strefy Czystego Transportu w Warszawie?
- Które miasta planują Strefę Czystego Transportu?
- Jaka polisa OC w Strefie Czystego Transportu?
Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie obejmuje 37 km2 stolicy. Powierzchnia miasta wynosi 517 km2, a więc SCT dotyczy nieco ponad 7 proc. Warszawy pod obu stronach Wisły. Dokładnie chodzi o całe Śródmieście oraz część Woli i Pragi.
Granice SCT Warszawa:
- aleja Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
- linie kolejowe nr 20, 501, 9 i 7;
- ulica Wiatraczna;
- aleja Stanów Zjednoczonych;
- most Łazienkowski;
- aleja Armii Ludowej;
- ulica Wawelska;
- ulica Kopińska od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- ulica ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- Aleje Jerozolimskie od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
Ulice graniczne znalazły się poza Strefą Czystego Transportu. Na granicach strefy umieszczono specjalne znaki drogowe.
Gdzie wyrobić naklejkę SCT Warszawa?
Władze stolicy uspokajają, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie. Tym samym dla 97 proc. właścicieli pojazdów poruszających się po Warszawie nie zmieni się nic. Pozostali muszą wyrobić specjalne pozwolenie, które wieńczy zdobycie naklejki.
Specjalną nalepkę można wyrobić w punkcie informacyjnym SCT przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej). Punkt działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.
Przykładowy wzór naklejki SCT Warszawa zawiera informacje o roku produkcji pojazdu, rodzaju paliwa, wyłączeniu, a także numer seryjny nadany przez UM Warszawa.
Źródło: prawo.pl
Jeszcze w tym roku wejdzie w życie nowy wzór naklejki SCT. A dokładnie, jak czytamy na rządowej stronie, 12 września 2024 r. wejdzie w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu.
Skąd taka zmiana? Nowy wzór nalepki jest postulatem samorządowców do Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Lokalne władze Warszawy uzasadniały potrzebę zmiany trudnościami wykonania oraz kosztami wydruku. Wzór nalepki jest prostszy, co powinno ułatwić gminom ich przygotowanie i wydruk.
Nowy wzór nalepki uprawniającej do wjazdu i poruszania się po Strefie Czystego Transportu zawiera te same informacje, co poprzednia wersja. Inny jest kształt i odcień zieleni, a także układ treści zawierający rodzaj paliwa, rok wydania, indywidualny numer i nazwę miasta.
Źródło: gov.pl
Jak legalnie wjechać do SCT w Warszawie?
Wjazd do Strefy Czystego Transportu i poruszanie się w obrębie SCT bez odpowiednich pozwoleń grozi zapłaceniem mandatu. Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe (zgodnie z art. 96 c kodeksu wykroczeń). Aby móc legalnie wjechać do strefy, należy zarejestrować samochód w systemie.
Uwaga!
UM Warszawa podkreśla, że legalność wjazdu do Strefy Czystego Transportu będzie kontrolowana przez Policję i Straż Miejską na podstawie danych pozyskanych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców lub na podstawie dodatkowego wyłączenia wynikającego z uchwały.
SCT Warszawa – jakie auta nie wjadą?
Naklejki legalizujące wjazd i poruszanie się po Strefie Czystego Transportu nie będą wystawiane dla dwóch typów pojazdów:
- samochody benzynowe wyprodukowane przed 1997 r.
- samochody z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2005 r.
Wypowiedź eksperta
Z czasem do ścisłego centrum Warszawy nie wjedzie coraz więcej pojazdów, które przestaną spełniać wymogi. UM Warszawa wskazuje, że normy będą aktualizowane co 2 lata według poniższego schematu:
I etap od 2024 r. dotyczy 2 proc. samochodów – z silnikami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami diesla, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
II etap od 2026 r. obejmie 9 proc. pojazdów,
III etap od 2028 r. obejmie 16 proc. pojazdów,
IV etap od 2030 r. do SCT nie wjedzie 23 proc. pojazdów,
V etap od 2032 r. do SCT nie wjedzie 27 proc. pojazdów.
Źródło: UM Warszawa.
Jak sprawdzić, czy wjadę do Strefy Czystego Transportu w Warszawie?
Na stronie ZDM https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/ jest zakładka: Sprawdź swój pojazd. Tam sprawdzisz, czy pojazd może wjechać do strefy.
Nawet jeśli Twój samochód nie może wjechać do SCT, możesz starać się o wyłączenie z tego zakazu. W przypadku osoby fizycznej warunki do spełnienia są następujące:
- mieszkanie na stałe w Warszawie,
- rozliczanie podatków w Warszawie,
- status seniora,
- posiadanie europejskiej karty parkingowej,
- posiadanie pojazdu specjalnego lub zabytkowego.
Wyłączenie SCT mogą zdobyć też firmy. Warunkami są siedziba lub rozliczanie podatków w Warszawie, posiadanie europejskiej karty parkingowej oraz pojazdu specjalnego lub zabytkowego.
WARTO WIEDZIEĆWarto wiedzieć
Źródło: UM Warszawa.
Sprawdzanie pojazdu w bazie działa następująco - wystarczy podać podstawowe dane, w tym rok produkcji, rodzaj paliwa oraz opcjonalnie normę emisji spalin. Wtedy formularz podaje informację, czy samochód spełnia wymogi SCT. Cała operacja sprawdzenia zajmuje kilka chwil. Jeśli podczas weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić - wskazuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
SCT Warszawa od 2028 r. bez wyjątków
Strefa Czystego Transportu ma obejmować zarówno samochody przyjeżdżające do Warszawy, jak i zarejestrowane na miejscu. A co z pojazdami mieszkańców ze wspomnianych 7 proc. stolicy? Ci muszą się dostosować do nowych reguł, ale mają na to kilka lat. Pod warunkiem, że mieszkają w Warszawie i tam też płacą podatki.
Od 1 stycznia 2028 r. zakaz będzie dotyczył już wszystkich, łącznie z mieszkańcami warszawskiej strefy. SCT będzie dotyczyć pojazdów benzynowych starszych niż 23 lata (rocznik 2005 i wcześniejsze) oraz pojazdów z silnikiem diesla starszych niż 14 lat (rocznik 2014 i wcześniejsze).
Kogo nie dotyczy wjazd do Strefy Czystego Transportu w Warszawie?
SCT w Warszawie dotyczy samochodów starszych bez względu na rodzaj silnika, ale niektóre pojazdy i tak będą mogły poruszać się po wyłączonych 7 proc. stolicy.
Przepisy Strefy Czystego Transportu nie obejmują pojazdów:
- służb (policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe, żandarmeria wojskowa, dyplomacja itp.),
- osób niepełnosprawnych, odpowiednio oznaczonych,
- autobusów szkolnych,
- zabytkowych i historycznych, oznaczonych żółtymi tablicami,
- specjalnych, np. karawan czy pomoc drogowa.
W przepisach SCT istnieje też tzw. okazjonalny wjazd do strefy. Oznacza możliwość skorzystania z obszaru strefy dla pojazdu bez odpowiednich zezwoleń, ale w ograniczonym czasie – do 4 dni w ciągu roku. Takie zezwolenie wystawia gmina, pod którą podlega obszar SCT.
Które miasta planują Strefę Czystego Transportu?
Po Warszawie SCT może być wprowadzone także w Krakowie. W stolicy Małopolski trwają prace nad nowym projektem uchwały. Poprzednią wersję unieważnił 11 stycznia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.
W Szczecinie prace nad utworzeniem Strefy Czystego Transportu dopiero się rozpoczynają. W planach jest wprowadzenie najpierw Strefy Śródmiejskiej z opcją pobierania opłat za parkowanie przez cały tydzień, a dopiero później Strefy Czystego Transportu.
We Wrocławiu obszar SCT ma pojawić się do końca 2024 r. w formie projektu. Strefa według jednej z koncepcji ma dotyczyć centrum miasta oraz część śródmieścia z przedwojenną zabudową na powierzchni 6 proc. stolicy Dolnego Śląska.
Sprawdź, kiedy Strefy Czystego Transportu pojawią się w innych miastach.
Jaka polisa OC w Strefie Czystego Transportu?
Obecność Strefy Czystego Transportu w mieście, gdzie masz zarejestrowany samochód, nie ma różnicy dla ceny ubezpieczenia OC czy AC.
Ale sama miejscowość może już mieć znaczenie ze względu na liczbę zdarzeń drogowych. Ubezpieczyciele stale analizują dane policyjne dotyczące drobnych stłuczek, większych kolizji i poważnych wypadków, co wpływa na szacowany poziom ryzyka ubezpieczeniowego.
Dlatego w niektórych miastach, gdzie liczba takich zdarzeń jest większa, średnia cena za polisę OC może być wyższa, jak wynika z ostatniego raportu OC za I kw. 2024.