W każdej stacji kontroli pojazdów koszt przeglądu motocykla będzie taki sam, ponieważ jest on regulowany ustawowo. Wszystko dlatego, że jest to obowiązek każdego właściciela maszyny, niezależnie od jej parametrów i rodzaju. Okresowe badania techniczne zarówno motocykli, jak i innych pojazdów mechanicznych podlegają także kontroli. Sprawdź, jak wygląda przegląd motocykla i ile dokładnie musisz za niego zapłacić.
- Badanie techniczne motocykla – na czym polega?
- Kiedy należy wykonać przegląd techniczny motocykla?
- Kto przeprowadza badanie techniczne motocykla?
- Przegląd techniczny motocykla – przebieg poszczególnych etapów
- Badanie techniczne a przegląd gwarancyjny – różnice
- Ile kosztuje badanie techniczne motocykla?
- Co zrobić, jeśli motocykl nie przeszedł przeglądu?
- Co grozi za brak ważnego przeglądu motocykla?
- Czy podczas przeglądu motocykla sprawdzana jest ważność polisy OC?
Jeśli chcesz legalnie poruszać się motocyklem po drogach publicznych, musisz spełnić dwa warunki - zadbać o ważne badanie techniczne pojazdu oraz obowiązkowe OC motocykla. Nie należy tego jednak traktować jako przykry obowiązek. Regularne badanie techniczne pozwala wyeliminować ryzyko związane z ewentualną niesprawnością pojazdu. Jeśli jego stan pozostawia wiele do życzenia, może stanowić zagrożenie dla kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Z naszego poradnika dowiesz się, jak wygląda przegląd motocykla, ile musisz zapłacić w stacji kontroli pojazdów i co zrobić, jeśli Twoja maszyna nie przejdzie badania pomyślnie.
Badanie techniczne motocykla – na czym polega?
Przegląd motocykla polega na szczegółowej weryfikacji jego stanu technicznego, ale także legalności jednośladu. To obowiązek regulowany stosownymi przepisami, a konkretnie Obwieszczeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Badanie techniczne motocykla to zespół czynności przeprowadzanych w celu:
- identyfikacji pojazdu oraz sprawdzenia jego legalności,
- wprowadzenia danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK),
- weryfikacji stanu technicznego jednośladu.
Procedura przebiega podobnie, jak w przypadku samochodów osobowych, jednak można wskazać kilka istotnych różnic.
Z uwagi na nieco inną konstrukcję pojazdów, kontroli podlegają automatycznie inne elementy
Kiedy należy wykonać przegląd techniczny motocykla?
Częstotliwość dokonywania przeglądu technicznego motocykla jest identyczna, jak w przypadku pojazdów osobowych. Jeśli motocykl jest nowy, wówczas:
- pierwsze badanie techniczne należy przeprowadzić przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji jednośladu,
- kolejne badanie należy wykonać przed upływem 2 lat od daty poprzedniego przeglądu technicznego,
- kolejne badania trzeba przeprowadzać co rok.
Jeżeli motocykl ma już kilka lat, wówczas:
- kolejne badania techniczne należy wykonywać co 12 miesięcy – licząc od daty poprzedniego przeglądu.
Uwaga!
Na badanie techniczne motocykla należy zgłosić się przed upływem 1 roku/2 lat/3 lat od poprzedniego przeglądu (w zależności od rocznika pojazdu). Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściciel jednośladu może przeprowadzić badanie w okresie 30 dni przed ustalonym terminem. Warto jednak pamiętać, że w takim przypadku termin kolejnego przeglądu będzie liczył się od daty aktualnego badania.
Przykład
Kto przeprowadza badanie techniczne motocykla?
Badanie techniczne motocykla, podobnie jak to ma miejsce w przypadku samochodów osobowych, należy przeprowadzić w stacji kontroli pojazdów (SKP). Warto jednak mieć świadomość, że w przypadku jednośladów sprawa jest nieco bardziej skomplikowana – przeglądów nie wykonują wszystkie podmioty tej kategorii.
Uprawnienia do wykonywania badań technicznych motocykli mają wyłącznie te stacje kontroli pojazdów, które dysponują zezwoleniem z wpisem „A”. Warto zatem upewnić się, że wybrana przez nas stacja jest upoważniona do przeprowadzania tego typu przeglądu.
Przegląd techniczny motocykla – przebieg poszczególnych etapów
Badanie motocykla przebiega etapami, z których najważniejszym jest sprawdzenie stanu poszczególnych elementów jednośladu. Poniżej omawiamy całą procedurę przeglądu motocykla krok po kroku.
1. Identyfikacja motocykla
Praca diagnosty rozpoczyna się od sprawdzenia danych motocykla. Weryfikuje on:
- czy numer rejestracyjny z tablic jest identyczny z numerem wpisanym w dowodzie,
- czy naklejki legalizacyjne są prawidłowe,
- jaki jest stan tablic rejestracyjnych,
- czy numer ramy zgadza się z numerem wpisanym w dowód,
- jaki jest aktualny przebieg.
2. Wprowadzenie zmian do systemu CEPiK
Wszystkie dane wymagające aktualizacji wprowadzane są do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Dostęp do tej bazy mają wszystkie służby uprawnione do ewentualnej kontroli pojazdów.
3. Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu
Najważniejszym etapem badania jest ocena stanu technicznego motocykla. Od wyników będzie bowiem zależeć to, czy jednoślad zostanie dopuszczony do ruchu drogowego.
Sprawdzeniu podlegają takie elementy jak:
- stan opon,
- układ hamulcowy (łącznie ze stanem klocków i tarcz hamulcowych),
- łańcuch – jego stan i naciąg,
- stan ramy,
- światła – ich ustawienie i poprawność działania,
- klakson – jego działanie,
- układ kierowniczy – jego sprawność,
- poziom emisji spalin,
- głośność układu wydechowego.
Wypowiedź eksperta
Planujesz zakup pierwszego motocykla? A może jesteś doświadczonym motocyklistą i chcesz sięgnąć po więcej? Zanim wyruszysz w trasę czeka Cię kilka formalności. Wybór maszyny, rejestracja, zakup wyposażenia i ubezpieczenia – doradzimy Ci, jak zrobić to z głową!
- Umowa kupna-sprzedaży motocykla – wzór z omówieniem
- Prawo jazdy na motocykl – jaką kategorię prawa jazdy trzeba mieć?
- Homologacja motocykla – co to jest? Jak uzyskać dopuszczenie motocykla do ruchu?
- Rejestracja motocykla – dokumenty, formalności i koszty
- Najlepsze motocykle na prawo jazdy kategorii B
- Pierwszy motocykl dla początkującego – Jaki model wybrać?
- Ubezpieczenie OC motocykla – gdzie i za ile możesz kupić polisę OC i AC?
- Czy pojemność silnika wpływa na cenę OC motocykla?
- Kara za brak OC motocykla – ile wynosi?
Badanie techniczne a przegląd gwarancyjny – różnice
Wiele osób myli badanie techniczne z przeglądem gwarancyjnym motocykla, podobnie jak ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych. Warto pamiętać, że są to dwa różne pojęcia, których nie można utożsamiać ze sobą. Przyjrzyjmy się im po kolei:
- Badanie techniczne jest obowiązkowe – regulowane przepisami. Za jego przeprowadzenie odpowiadają uprawnione stacje kontroli pojazdów (SKP).
- Przegląd gwarancyjny zaleca się wykonywać okresowo, aby sprawdzić stan techniczny jednośladu oraz uzupełnić np. płyny eksploatacyjne. Tego typu czynności można przeprowadzić w autoryzowanej stacji obsługi (ASO) lub w niezależnym warsztacie.
Ile kosztuje badanie techniczne motocykla?
Koszt badania technicznego motocykla, podobnie jak samochodu, nie zależy od wewnętrznej polityki cenowej konkretnej SKP. Wysokość opłaty jest regulowana stosownymi przepisami (tj. wspomniane wyżej rozporządzenie Ministra Infrastruktury), których musi przestrzegać każda stacja. W 2024 roku przegląd techniczny motocykla kosztuje 62 zł. Niezależnie od tego, gdzie przeprowadzisz badanie techniczne – zapłacisz tyle samo.
Uwaga!
Warto podkreślić, że opłata za przegląd techniczny pobierana jest przed rozpoczęciem czynności. Identycznie jest w przypadku badania samochodów osobowych.
Co zrobić, jeśli motocykl nie przeszedł przeglądu?
Podczas przeprowadzania czynności sprawdzających może okazać się, że diagnosta wykryje pewne usterki. Dla właściciela motocykla będzie to oznaczać negatywny wynik badania technicznego. Jak postąpić w takiej sytuacji?
Jeśli pracownik wykryje nieprawidłowości, taki fakt odnotuje w bazie CEPiK. Taka adnotacja w ogólnodostępnym systemie zmniejsza ryzyko, że kierowca uda się na inną SKP, licząc na uzyskanie pozytywnego wyniku przeglądu w innym miejscu.
Kierowca ma 14 dni, aby usunąć usterkę we własnym zakresie. Po tym czasie musi ponownie zgłosić się do stacji okręgowej pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego. Jeśli tym razem stan techniczny motocykla będzie bez zarzutu, wynik przeglądu będzie pozytywny.
Uwaga!
Co grozi za brak ważnego przeglądu motocykla?
Jeśli właściciel motocykla nie zgłosi się na przegląd w ogóle lub wykona badanie z opóźnieniem, wówczas naraża się na poważne konsekwencje:
- Mandat karny – policjant ma prawo nałożyć mandat w wysokości od 1500 do 5000 zł wówczas, gdy kontrola drogowa wskaże brak ważnego przeglądu technicznego.
- Konfiskata dowodu rejestracyjnego – funkcjonariusz policji może zabrać dowód rejestracyjny w przypadku, gdy termin badania technicznego minął dawno temu lub motocykl stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa innych poruszających się pojazdów.
- Wypłata odszkodowania z OC/AC – ubezpieczyciel nie może odmówić wypłaty z polisy OC. Natomiast w przypadku ubezpieczenia AC, może zakwestionować wypłatę świadczenia, jeśli jest w stanie udowodnić, że stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie szkody. Jednak pod warunkiem, że taki zapis znajdzie się w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU) autocasco.
Zobacz więcej: Odmowa wypłaty odszkodowania - co robić, gdy firma nie chce zapłacić?
Uwaga!
Czy podczas przeglądu motocykla sprawdzana jest ważność polisy OC?
Stacja kontroli pojazdów w żaden sposób nie sprawdza, czy właściciel motocykla wykupił obowiązkowe ubezpieczenie OC. Zresztą pracownicy takich placówek nie mają nawet do tego stosownych uprawnień. Ważność polisy OC może zweryfikować np. policja w trakcie rutynowej kontroli kierowcy lub w okolicznościach wypadku lub kolizji.
Nie zwalnia Cię to jednak z obowiązku pilnowania terminów i zakupu lub przedłużenia OC na kolejny rok, gdy Twoja umowa z zakładem ubezpieczeń dobiega końca. Pamiętajmy, że brak ważnego OC motocykla w 2024 roku może oznaczać karę ze strony UFG w wysokości nawet 1430 zł, gdy przerwa w ubezpieczeniu będzie dłuższa niż 14 dni.
Ważny przegląd motocykla oraz ubezpieczenie OC to dwa kluczowe aspekty zwiększające bezpieczeństwo na drodze. Po zaświadczenie o dobrym stanie technicznym jednośladu udajesz się na stację kontroli pojazdów, ale zakupu obowiązkowej polisy motocykla możesz dokonać bez wychodzenia z domu i to tuż przed końcem obecnej umowy!
Porównania cen i wyboru najkorzystniejszej oferty na rynku dokonasz za pomocą kalkulatora OC i AC online. Szukając oferty ubezpieczenia w ten sposób, możesz skorzystać z krótkiej ścieżki, czyli zestawu podstawowych pytań o pojazd i kierowcę. Tylko tyle wystarczy, aby po kilku minutach sprawdzać, która z kilkunastu ofert ubezpieczycieli opłaca Ci się najbardziej.
Co warto wiedzieć?
- Badanie techniczne motocykla jest obowiązkowe w przeciwieństwie do przeglądu gwarancyjnego.
- Koszt badania technicznego motocykla wynosi 62 zł (od 1 lipca 2023 nie jest już pobierana opłata za wpis do CEPiK).
- Badanie techniczne motocykla należy przeprowadzić w stacji kontroli pojazdów.
- Motocykl bez ważnych badań technicznych nie zostanie dopuszczony do ruchu drogowego.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o badanie techniczne motocykla
Kiedy wykonać pierwsze badanie techniczne motocykla?
Pomiędzy drugim a trzecim rokiem od pierwszej rejestracji motocykla. Takie badanie techniczne ważne jest przez dwa lata, jednocześnie nie dłużej niż pięć lat od pierwszej rejestracji jednośladu. Z kolei każdy kolejny przegląd należy przeprowadzać co roku.
Czy badanie techniczne motocykla różni się od skutera?
Nazywane potocznie skuterami są pojazdy dwu- lub trójkołowe, wyposażone w silniki spalinowe o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, bądź w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h, rejestrowane są jako motorowery. Muszą one przejść taki sam cykl badania technicznego jak motocykl, jednak koszt przeglądu jest niższy i wynosi 51 zł.
Jakie dokumenty zabrać ze sobą na badanie techniczne motocykla?
Diagnoście należy okazać dowód rejestracyjny pojazdu, który jest niezbędny do przeprowadzenia badania technicznego motocykla.