O zbyciu pojazdu należy powiadomić wydział komunikacji właściwy dla miejsca zamieszkania w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży samochodu czy podpisania umowy darowizny. Od 1 stycznia 2024 r. zmieniła się wysokość kary finansowej za niedopełnienie tego obowiązku. W dodatku nie jest to jedyna konsekwencja lekceważenia przepisów.
Sprzedałeś samochód lub oddałeś go w darowiźnie? Pamiętaj, że złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu w urzędzie nie jest Twoim jedynym obowiązkiem. O zmianie właściciela pojazdu musisz powiadomić również towarzystwo ubezpieczeniowe. Jednak w tym przypadku termin jest krótszy i wynosi 14 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży auta lub umowy darowizny.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Wyjaśniamy krok po kroku, jak i gdzie złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu w 2024 r.
Jaka kara grozi za niezgłoszenie sprzedaży samochodu w 2024 r.?
Co mówi prawo?
Przypominamy:
Od 01.01.2020 r. do 31.12.2023 r., zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym poprzedni właściciel pojazdu musiał poinformować właściwy dla miejsca zamieszkania wydział komunikacji o zbyciu samochodu w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy kupna sprzedaży lub zawarcia umowy darowizny. Jeśli nie dopełnił tego obowiązku, groziła mu kara pieniężna od 200 zł do 1000 zł.
Konsekwencje w przypadku niezgłoszenia zbycia auta do wydziału komunikacji i złamania przepisów drogowych przez nabywcę
Kara pieniężna to nie jedyna przykra konsekwencja, na jaką się narażasz nie zgłaszając sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji. Jeśli nowy właściciel pojazdu nie przerejestruje szybko auta na siebie, a jednocześnie Ty nie dopełnisz tego obowiązku, nadal możesz figurować w Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK) jako właściciel. W efekcie, gdy osoba której sprzedałeś samochód spowoduje wypadek lub stłuczkę, będziesz musiał się tłumaczyć, że pojazd już do Ciebie nie należy.
Na podobne nieprzyjemności narażasz się, jeśli nabywca auta otrzyma mandat z fotoradaru lub za brak uiszczenia opłaty za parkowanie. Jeżeli nie przerejestrował samochodu na siebie, możesz dostać wezwanie do wskazania kierującego w momencie popełnienia wykroczenia drogowego. W skrajnym przypadku pojazd może zostać użyty do popełnienia przestępstwa, a to grozi jeszcze poważniejszymi problemami.
Konsekwencje w przypadku niezgłoszenia zbycia auta do towarzystwa ubezpieczeniowego
Niezgłoszenie zbycia pojazdu w towarzystwie ubezpieczeniowym, z którym zawarłeś umowę ubezpieczenia OC, może Cię z kolei narazić na kłopoty finansowe. Przykładowo, jeśli opłacałeś składkę OC na raty i po sprzedaży auta nabywca nie skontaktował się z ubezpieczycielem, towarzystwo (nieświadome zmiany posiadacza auta) będzie oczekiwało od Ciebie uiszczenia kolejnej wpłaty. Jeśli jego monity nie poskutkują, polisa wygaśnie automatycznie dopiero na koniec przewidzianego w umowie ubezpieczenia okresu ochrony. Co istotne, za okres przypadający od dnia sprzedaży pojazdu do zakończenia umowy OC będziesz odpowiadał solidarnie z nabywcą za opłacenie składki.
Co mówi prawo?
Brak OC i brak zawiadomienia o sprzedaży auta - kto zapłaci karę do UFG?
Jeżeli nabywca nie przerejestruje samochodu na siebie a umowa OC wygaśnie, system Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wytypuje Cię jako właściciela nieposiadającego ważnego ubezpieczenia OC. Tymczasem nawet za jeden dzień przerwy w ciągłości polisy grożą wysokie kary. Od lipca 2024 r. najniższa opłata za brak OC wynosi 1720 zł, a najwyższa aż 8600 zł.
Uwaga!
Jak osobiście zgłosić sprzedaż samochodu w wydziale komunikacji?
Jednym ze sposobów na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest osobista wizyta w wydziale komunikacji. W zależności od miejsca zamieszkania, może od znajdować się w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub dzielnicy. Na miejscu powinieneś okazać wymagane dokumenty:
- dowód osobisty albo inny dokument tożsamości, którym posłużyłeś się przy podpisywaniu umowy kupna-sprzedaży samochodu,
- oryginał umowy sprzedaży pojazdu,
- wypełnione zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które można pobrać ze strony internetowej urzędu lub osobiście w jego siedzibie.
Kto może zgłosić zbycie pojazdu?
Zbycie pojazdu powinien zgłosić jego właściciel. Jeżeli samochód ma kilku współwłaścicieli, wszyscy powinni udać się do wydziału komunikacji. Można jednak tego uniknąć. Wystarczy, że osoba obecna w urzędzie okaże pisemne pełnomocnictwo od pozostałych właścicieli auta.
Warto wiedzieć
Dokument powinien zawierać następujące dane:
- data i miejsce udzielenia pełnomocnictwa,
- dane i podpis udzielającego lub udzielających pełnomocnictwo,
- dane osoby upoważnionej do otrzymania pełnomocnictwa,
- markę, model, numer rejestracyjny i VIN pojazdu,
- informację, jakiej czynności dotyczy pełnomocnictwo, czyli zawiadomienie o zbyciu pojazdu.
Do kiedy trzeba zgłosić zbycie pojazdu?
Właściciel samochodu powinien udać się do urzędu w ciągu 30 dni kalendarzowych od dnia zbycia pojazdu, np. od dnia, w którym została podpisana umowa kupna-sprzedaży czy też umowa darowizny.
Jak wypełnić zawiadomienie o zbyciu pojazdu? (wzór)
Najłatwiej będzie wypełnić druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu posługując się umową kupna-sprzedaży samochodu, w której zawarte są wszelkie potrzebne informacje. W dokumencie należy uzupełnić:
- datę i miejscowość,
- dane właściciela lub współwłaścicieli samochodu,
- nazwę urzędu, w którym mieści się właściwy wydział komunikacji,
- dane pojazdu (marka, model, numer rejestracyjny i VIN itd.),
- dane nabywcy samochodu (imię, nazwisko, adres i numer PESEL),
- informację o rodzaju dokumentu (w tym przypadku umowa kupna-sprzedaży) przeniesienia własności samochodu wraz z datą transakcji,
- własnoręczny podpis właściciela pojazdu. Jeśli współwłaściciel nieobecny w urzędzie udzielił nam pełnomocnictwa, należy również podpisać się za niego z dopiskiem „z upoważnienia”.
Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (docx)
Pobierz wzór zawiadomienia o zbyciu pojazdu (pdf)
Potwierdzeniem złożenia zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest adnotacja urzędowa (zazwyczaj pieczątka wraz z datą i podpisem urzędnika) na kopii złożonego dokumentu.
Jak zgłosić zbycie pojazdu przez internet?
O wiele prostszym rozwiązaniem niż osobista wizyta w wydziale komunikacji może być złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu przez internet. Musisz jednak posiadać profil zaufany. Potrzebny będzie również skan umowy kupna-sprzedaży samochodu.
Jak założyć profil zaufany?
Procedura dotycząca założenia profilu zaufanego będzie się nieco różnić, w zależności od tego, jaką ścieżkę wybierzesz.
- Masz konto internetowe w jednym z banków: PKO Bank, Bank Pekao, Inteligo, Santander, ING, Millennium Bank, mBank, Alior Bank, bank spółdzielczy (sprawdź, czy twój bank potwierdza PZ), BOŚ Bank, Bank Credit Agricole, BNP Paribas, Getin Bank lub konto zaufane Envelo.
Korzystając z pośrednictwa Twojego banku szybko i przede wszystkim bezpiecznie założysz i potwierdzisz profil zaufany, ponieważ Twoje dane zostały już uwierzytelnione podczas zakładania konta. Są one wiarygodne i nie musisz ich już potwierdzać osobiście w urzędzie.
Do identyfikacji i założenia profilu zaufanego za pośrednictwem banku będą potrzebne tylko podstawowe informacje: Twoje imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL.
Co musisz zrobić?
- Sprawdź, czy Twój bank może założyć profil zaufany (zadzwoń na infolinię lub wejdź na stronę banku).
- Zaloguj się na swoje konto bankowe.
- Znajdź formularz zakładania profilu zaufanego.
- Postępuj zgodnie z instrukcją (wskazówki będziesz otrzymywać na bieżąco podczas całego procesu rejestracji).
Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Pamiętaj, że za każdym razem, gdy będziesz chciał zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, powinieneś wybierać opcję logowania przez system Twojego banku.
- Masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód) i czytnik NFC
Jeżeli masz dowód osobisty z warstwą elektroniczną, na stronie https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage wybierz opcję e-dowód i postępuj dalej zgodnie z podaną tam instrukcją.
Pamiętaj, że z tej opcji mogą skorzystać wyłącznie osoby, które oprócz nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną posiadają czytnik umożliwiający połączenie dowodu z komputerem (tzw. czytnik NFC) oraz zainstalowane wcześniej oprogramowanie e-dowodu.
Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://www.gov.pl/web/mswia/e-dowod
- Masz kwalifikowany podpis elektroniczny
Aby skorzystać z tej opcji, musisz mieć zainstalowaną wcześniej aplikację Podpis Kwalifikowany. Jeśli jej nie posiadasz – kliknij kafelek "Certyfikat kwalifikowany" na stronie https://pz.gov.pl/dt/login/login?urlt=jm3kclwkrkr2wrwxbrgc
Zakładanie profilu zaufanego krok po kroku:
- Wejdź na stronę profilu zaufanego (https://pz.gov.pl/pz/index) i kliknij “Zarejestruj się”
- Wypełnij formularz (zapamiętaj identyfikator użytkownika i hasło)
- Kliknij “Zarejestruj się” - otrzymasz komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego
- Wpisz kod - otrzymasz kolejny komunikat z potwierdzeniem, że Twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony
- Wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym
- Uruchom aplikację Podpis Kwalifikowany i rozpocznij proces
- Kliknij "Przejdź do podpisu" (okienko Krok 4 w aplikacji), a po pojawieniu się możliwości wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego wykonaj Krok 5
- Kliknij "Podpisz dokument" (Krok 6)
- W nowym oknie wprowadź PIN
- Potwierdź wykonanie wszystkich kroków w aplikacji Podpis Kwalifikowany (Krok 7)
- Wrócisz do przeglądarki internetowej - Kliknij “Potwierdź wykonanie kroków”.
- Chcesz złożyć wniosek online i potwierdzić w rozmowie wideo z urzędnikiem
Przed złożeniem wniosku powinieneś przygotować: nazwę użytkownika i hasło (ustalasz je samodzielnie) oraz dane do kontaktu (adres e-mail i numer telefonu komórkowego). Następnie:
- Kliknij przycisk "Załóż profil zaufany" na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
- Ustal dane potrzebne do logowania: nazwę użytkownika i hasło
- Podaj swoje dane
- Wybierz aplikację do rozmowy wideo z urzędnikiem
- Wybierz dzień i godzinę, w których chciałbyś odbyć rozmowę
- Sprawdź dane na podsumowaniu wniosku
- Potwierdź wysłanie wniosku
Po wysłaniu wniosku otrzymasz kod autoryzacyjny na podany przez Ciebie numer telefonu - wpisz go w odpowiednie pole i kliknij “dalej”. Na Twój adres e-mail dostaniesz natomiast trzy wiadomości: potwierdzenie założenia konta w serwisie profil zaufany, potwierdzenie wysłania wniosku oraz zaproszenie na rozmowę wideo.
Ustalonego dnia, o ustalonej godzinie wystarczy kliknąć w link przysłany w zaproszeniu i poczekać na połączenie z urzędnikiem.
- Chcesz złożyć wniosek online i potwierdzić w punkcie potwierdzającym
Przed złożeniem wniosku powinieneś przygotować: nazwę użytkownika i hasło (ustalasz je samodzielnie) oraz dane do kontaktu (adres e-mail i numer telefonu komórkowego). Następnie:
- Kliknij przycisk "Załóż profil zaufany" na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
- Kliknij “Zarejestruj się”
- Wybierz “Wniosek online”
- Wypełnij formularz
- Sprawdź dane na podsumowaniu wniosku
- Potwierdź kodem SMS poprawne wypełnienie wniosku
W powyższych krokach złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego. Później wystarczy udać się do wybranego punktu potwierdzającego (listę takich punktów znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany) i potwierdzić tam założenie profilu zaufanego (potrzebny będzie ważny dowód osobisty lub paszport). Masz na to 14 dni od daty złożenia wniosku.
Uwaga! W niektórych punktach potwierdzających wymagane jest wcześniejsze umówienie się na wizytę.
Kto może zgłosić zbycie samochodu przez Internet?
Tak jak w przypadku zgłoszenia w urzędzie, zbycie samochodu zarejestrowanego w Polsce zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład darował go innej osobie/osobom lub sprzedał.Jeśli samochód ma współwłaściciela, nie trzeba dołączać pełnomocnictwa ani upoważnienia, a tylko zaznaczyć w internetowym formularzu, że działasz za jego zgodą.
Jak wygląda proces zgłoszenia sprzedaży auta online?
Wystarczy wejść na stronę: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne.
W kolejnym kroku trzeba kliknąć w przycisk „Start”, a także zaznaczyć pole „Zbycie pojazdu”. Dalej należy odpowiedzieć na pytanie: „Czy Twoje dane są w dowodzie rejestracyjnym?”. Jeśli tak, następnie wystarczy wybrać pole „Wyślij zgłoszenie sprzedaży samochodu”. Po zalogowaniu się przez profil zaufany, będziesz mógł wypełnić internetowy formularz i wysłać online zawiadomienie o zbyciu pojazdu.
Warto wiedzieć
W kolejnym kroku należy załączyć skan umowy sprzedaży i wybrać z listy właściwy wydział komunikacji. Potem po zatwierdzeniu podpisem elektronicznym lub certyfikatem kwalifikowanym, otrzymasz na skrzynkę ePUAP urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest potwierdzeniem złożenia zawiadomienia o zbyciu pojazdu przez Internet.
Jak powiadomić ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu?
Pamiętaj, że zawiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o zbyciu pojazdu trzeba w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Tak wynika z art. 32. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.
Pamiętaj, że zawiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o zbyciu pojazdu trzeba w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Tak wynika z art. 32. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
Druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu możesz pobrać ze strony internetowej towarzystwa ubezpieczeniowego. Konieczne będzie podanie danych osobowych nabywcy pojazdu (imię, nazwisko, PESEL, adres zameldowania i zamieszkania). Ponadto, uzupełnij w nim następujące informacje:
- datę i miejscowość,
- dane osobowe zbywcy pojazdu,
- numer ubezpieczenia OC,
- pełną nazwę ubezpieczyciela,
- dane pojazdu (marka, model, numer rejestracyjny i VIN).
Do zawiadomienia o zbyciu pojazdu dołącz kopię/ skan umowy sprzedaży auta lub umowy darowizny (w zależności od zawartej umowy).
Co z umową OC po sprzedaży auta?
Zgodnie z przepisami, zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać polisę OC nabywcy, który może, lecz nie musi kontynuować jej do końca umowy. Jeśli nowy właściciel wypowie dotychczasowe ubezpieczenie samochodu, przysługuje Ci zwrot niewykorzystanej części składki. Warto ustalić to z kupującym auto przed zawarciem umowy sprzedaży pojazdu.
Uwaga!
Co warto wiedzieć?
- Wydział komunikacji trzeba poinformować o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
- Od 1 stycznia 2024 r. za niepowiadomienie wydziału komunikacji o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni grozi kara 250 zł.
- Ubezpieczyciela trzeba poinformować o zbyciu pojazdu w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
- Zbywca pojazdu ma obowiązek przekazać polisę OC nabywcy samochodu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zawiadomienie o zbyciu pojazdu
Czy pojazd można zbyć wyłącznie w formie umowy kupna-sprzedaży?
Nie. Najczęściej z umowy kupna-sprzedaży korzystają osoby prywatne zbywające lub nabywające używane samochody. Ze względów podatkowych pomiędzy członkami najbliższej rodziny, znacznie korzystniejsza będzie umowa darowizny. Natomiast podczas zakupu auta od przedsiębiorcy czy w komisie, może zostać wystawiona faktura.
Czy warto kontynuować OC zbywcy pojazdu?
To zależy. Dotychczasowy ubezpieczyciel ma prawo do przeprowadzenia rekalkulacji składki, czyli ponownego przeliczenia jej wysokości na podstawie danych nowego właściciela. Jeśli zaproponowana cena OC będzie dla Ciebie niezadowalająca, możesz wypowiedzieć umowę w dowolnym momencie. Warto wówczas porównać ze sobą oferty co najmniej kilku innych towarzystw.
Czy OC zbywcy pojazdu przedłuża się automatycznie na kolejny rok?
Nie. Jeśli nowy właściciel samochodu zdecyduje się kontynuować OC zbywcy pojazdu, to musi pamiętać, że umowa ubezpieczenia nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Obowiązkiem nabywcy auta jest samodzielny zakup nowej polisy, tak aby zachować ciągłość ubezpieczenia pojazdu.
Czy zbywca pojazdu musi przekazać nabywcy polisę AC?
Nie. Polisa OC jest obowiązkowa, a zbywca pojazdu zgodnie z przepisami musi przekazać ją nabywcy. Jednak ubezpieczenie AC jest dobrowolne. Po sprzedaży samochodu byłemu właścicielowi zawsze przysługuje zwrot niewykorzystanej części składki.
Ile kosztuje zgłoszenie zbycia samochodu w 2024 r.?
Zgłoszenie zbycia samochodu nie podlega opłacie. Niewielki koszt poniesiesz tylko wtedy, gdy zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa podczas składania zawiadomienia w urzędzie. W takim przypadku, do zgłoszenia należy dołączyć dowód wniesienia opłaty 17 zł lub 22 zł.
Ile trzeba czekać na zarejestrowanie zgłoszenia o zbyciu pojazdu?
Twoje internetowe zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy tylko pismo trafi do urzędu. Urząd nie ma obowiązku wydawania pisemnego potwierdzenia takiej rejestracji. Nie otrzymasz więc oddzielnego dokumentu urzędowego. Jeśli zgłaszasz zbycie pojazdu w urzędzie, na złożonym dokumencie pracownik urzędu potwierdzi przyjęcie zawiadomienia (urzędową adnotacją).
Urzędnicy przyjmują z reguły zgłoszenie o zbyciu pojazdu od razu. Formalności mogą się przeciągnąć tylko jeśli zaistnieje taka potrzeba, np. brakuje dokumentów lub urzędnik chce sprawdzić dokładniej sprawę.
Jak sporządzić umowę sprzedaży samochodu?
Dokument powinien zawierać następujące dane:
- datę i miejsce sprzedaży auta,
- dane dotychczasowego właściciela pojazdu – imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres zameldowania, numer i seria dowodu osobistego, numer PESEL. Jeśli auto posiada współwłaściciela, jego dane oraz podpis również muszą widnieć na umowie,
- dane nabywcy pojazdu – takie same, jak w przypadku zbywcy,
- numer VIN, marka, model, rok produkcji, pojemność silnika, przebieg i numer rejestracyjny pojazdu,
- data i godzina przekazania samochodu,
- oświadczenie dotychczasowego właściciela samochodu, że auto jest jego własnością i nie stanowi przedmiotu zabezpieczenia lub zastawu,
- oświadczenie nabywcy o zapoznaniu się ze stanem technicznym samochodu i niewnoszeniu z tego tytułu żadnych dodatkowych roszczeń,
- listę dokumentów przekazanych przez zbywcę wraz z sprzedanym samochodem nabywcy, czyli dowód rejestracyjny i ubezpieczenie OC. Dodatkowo może to być karta pojazdu (Uwaga! obecnie nie ma już obowiązku okazywania karty pojazdu w wydziale komunikacji. Urząd również nie wydaje takiego dokumentu), czy książka serwisowa.
Umowę kupna-sprzedaży samochodu należy sporządzić w dwóch identycznych egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Na dokumencie muszą znaleźć się własnoręczne podpisy zbywcy i nabywcy auta.