W 2018 r. doszło do 6694 wypadków z udziałem pieszych. Najczęściej miały one miejsce w godzinach popołudniowych, przy sprzyjających warunkach do jazdy.

Mimo że piesi są uprzywilejowanymi uczestnikami ruchu drogowego, to kierujący pojazdami nie zawsze ustępują im pierwszeństwa. Jasno wynika to z danych zgromadzonych w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWIK) – do ponad 5000 wypadków na przejściach dla pieszych doszło z winy kierowców.

W styczniu i październiku wypadków było najwięcej

W 2018 r. najwięcej wypadków na przejściach dla pieszych odnotowano w styczniu i grudniu. Najmniej takich zdarzeń odnotowano natomiast w lipcu i sierpniu.

wypadki na przejściach dla pieszych według miesięcy

Dobre warunki na drodze? Ryzyko wypadku rośnie

Gdy na drodze panują dobre warunki atmosferyczne, wielu kierowców zapomina o ostrożności. W 2018 r. najwięcej wypadków na przejściach dla pieszych miało miejsce w czasie dobrej pogody z optymalną widocznością. Gdy pogoda nie sprzyjała prowadzeniu samochodów, wypadków było znacznie mniej.

wypadki na przejściach dla pieszych a wpływ pogody

Piątek – najniebezpieczniejszy dzień na przejściach dla pieszych

W ubiegłym roku najwięcej wypadków na przejściach dla pieszych odnotowano w piątki. Ma to przede wszystkim związek ze wzmożonym ruchem na drogach.

Dzień tygodnia

Liczba wypadków

Poniedziałek1103
Wtorek1121
Środa1116
Czwartek994
Piątek

1252

Sobota654
Niedziela454

W jakich godzinach najczęściej dochodzi do wypadków na przejściach dla pieszych?

W 2018 r. do zdarzeń na przejściach dla pieszych najczęściej dochodziło między godziną 16 a 18. O tej porze dnia natężenie ruchu na ulicach jest największe, a w okresie jesienno-zimowym widoczność jest mocno ograniczona.

wypadki na przejściach dla pieszych według godzin

Najniebezpieczniejsze województwa i miasta

Województwa, w których doszło w 2018 r. do największej liczby wypadków na przejściach dla pieszych to: mazowieckie, śląskie i łódzkie. Łącznie na przejściach dla pieszych w wymienionych województwach zgłoszono ponad 1500 wypadków.

W czołówce miast, gdzie najczęściej dochodzi do takich zdarzeń znajdują się największe polskie aglomeracje: Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław i Poznań.

Miasto

Liczba wypadków

Warszawa567
Łódź296
Kraków254
Wrocław219
Poznań204

Ponieważ Warszawa otwiera listę miast, w których w ubiegłym roku doszło do największej liczby wypadków na przejściach dla pieszych, warto znać najniebezpieczniejsze ulice. Należą do nich m.in: Puławska (12 wypadków w 2018 r.),  al. Jerozolimskie (12),  Żelazna (11),  Grójecka (10)  i Obozowa (10).

Nieostrożność kierowców główną przyczyną wypadków na przejściach dla pieszych

Za wypadki na przejściach dla pieszych winę ponoszą przede wszystkim kierowcy. W ubiegłym roku w ponad 5398 sytuacjach nie ustąpili oni pierwszeństwa pieszemu na przejściu. Do najczęściej wymienianych przyczyn wypadków zalicza się również:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną: 158 wypadków,
  • omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych: 61 zdarzeń,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach: 45,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu: 42,
  • wjazd przy czerwonym świetle: 41,
  • nieprawidłowe cofanie: 36.

Mimo że statystycznie najczęściej do wypadków na przejściach dla pieszych dochodzi z winy kierowcy, w 2018 r. piesi również wykazywali się nieostrożnością. Gdy winny był pieszy, najczęściej jako przyczynę wskazywano wejście na jezdnię przed jadący pojazd (359 zdarzeń) i wyjście na jezdnię na czerwonym świetle (327 wypadków). Pieszym zarzucano również m.in: nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu lub przeszkody (20), przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (7), stanie na jezdni, leżenie, zatrzymanie i cofnięcie się (2).

Jak poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych?

Statystyki nie napawają optymizmem. W Polsce od kilku lat zauważalna jest tendencja wzrostowa, gdy mowa o liczbie wypadków na przejściach dla pieszych. Dla porównania w 2017 r. takich zdarzeń było 7148, w 2016 r. 7036, a w 2015 r. 5770. Z tego względu naturalnym pytaniem jest, jak można poprawić bezpieczeństwo pieszych.

Jednym z pomysłów jest wprowadzenie bardziej restrykcyjnego prawa. Aktualnie z przepisów zawartych w ustawie Prawo o ruchu drogowym (art. 26) wynika, że kierowca:

  • zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu,
  • który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

Piesi mają też zawsze pierwszeństwo w strefach zamieszkania. Zmiana przepisów polegałaby na skorzystaniu z rozwiązań działających w innych krajach Unii Europejskiej, np. w Niemczech czy Belgii. Tam pieszy ma pierwszeństwo już na chodniku, jeżeli sygnalizuje, że zamierza skorzystać z przejścia dla pieszych.

Ministerstwo Infrastruktury wraz z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy współpracy z Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej i politechnikami (m.in. Gdańską) ma przygotować też wytyczne dotyczące oświetlenia przejść dla pieszych, aby zwiększyć ich widoczność na drodze.

O swoje bezpieczeństwo w łatwy sposób mogą również zadbać sami piesi. Zwłaszcza Ci, którzy korzystają z nieoświetlonych przejść powinni pamiętać o elementach odblaskowych. Ponieważ zapewniają one dobrą widoczność i poprawiają bezpieczeństwo na drodze.