Rodzaj paliwa ma wpływ na cenę OC. Najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu muszą zapłacić właściciele diesli, a najmniej aut elektrycznych. Z kolei polisy dla hybryd są nieznacznie tańsze w porównaniu do samochodów zasilanych benzyną lub z instalacją gazową.
Towarzystwa ubezpieczeniowe określając wysokość składki, biorą również pod uwagę rodzaj paliwa. Jednak nie jest to decydujące kryterium wpływające na cenę ubezpieczenia OC. Należy pamiętać, że samochody elektryczne są znacznie młodsze i nie są wyposażone w silniki o dużej mocy w odróżnieniu od pozostałych aut.
Jakie są rodzaje paliw na stacjach?
Na polskich stacjach sprzedawane są różnego rodzaju paliwa. Do najpopularniejszych zaliczamy benzynę, olej napędowy i LPG (gaz płynny propan-butan). Czym różną się one pomiędzy sobą?
Rodzaj paliwa – benzyna (Pb95 i Pb98)
Benzynę tankują właściciele samochodów wyposażonych w silniki spalinowe. Do głównych składników tego rodzaju paliwa zaliczamy węglowodory alifatyczne. Ponadto aby zapobiec nierównomiernemu spalaniu benzyny przez auto, dodaje się do niej tzw. środki przeciwstukowe.
Benzyna jest pozyskiwana dzięki rafinacji ropy naftowej. Na stacjach kierowcy mogą tankować 95-oktanową (Pb95) oraz 98-oktanową (Pb98).
Rodzaj paliwa – olej napędowy (ON)
Olej napędowy tankują na stacjach właściciele samochodów z wysokoprężnym silnikiem, czyli diesli. Najczęściej, podobnie jak benzyna, powstaje z rafinacji ropy naftowej. Jednak olej napędowy można również wyprodukować z oleju roślinnego.
W ostatnim czasie diesle wzbudzają wiele kontrowersji, ponieważ są szkodliwe dla środowiska. Pomimo że jeszcze w Polsce nie powstała żadna z od dawna zapowiadanych stref czystego transportu, coraz więcej wskazuje na start pierwszej z nich w Krakowie w 2023 r. Wiekowe samochody zasilanie olejem napędowym mogą mieć problem z wjazdem na jej terytorium.
Jednak wśród polskich kierowców diesle nadal cieszą się dużą popularnością. Główną przyczyną jest ich ekonomiczność. Olej napędowy w porównaniu do benzyny, umożliwia uzyskanie oszczędności na poziomie około 20%. Oznacza to, że w dłuższym okresie eksploatacji auta jest bardziej opłacalny.
Rodzaj paliwa – benzyna/gaz (LPG)
Duża liczba kierowców decyduje się na montaż instalacji LPG, czyli najpopularniejszego w Polsce gazu do zasilania samochodów. Oczywiście jednocześnie nadal mogą oni tankować benzynę, która jest niezbędna do rozruchu silnika.
Można kupić samochód z fabryczną instalacją LPG, a także zamontować ją samodzielnie w warsztacie mającym odpowiednie uprawnienia. Wielu kierowców decyduje się dokonać przeróbek po zakupie używanego samochodu. Nic dziwnego, ponieważ gaz na stacjach jest dwukrotnie tańszy niż olej napędowy i benzyna.
Rodzaj paliwa – hybrydy i energia elektryczna
Na polskich drogach przybywa również nowych samochodów zasilanych paliwami alternatywnymi. Z licznika elektromobilności wynika, że na koniec marca 2022 r. zarejestrowanych było 21 576 aut w pełni elektrycznych oraz2 1 789 hybryd typu plug-in ładowanych z gniazdka. Coraz większa liczba tego typu pojazdów ma przyczynić się do ochrony środowiska. Zgodnie z pojawiającymi się zapowiedziami samochody w pełni elektryczne mają otrzymać możliwość wjazdu do stref czystego transportu bez żadnych ograniczeń.
Rodzaj paliwa – który jest najtańszy?
Po wybuchu wojny w Ukrainie ceny benzyny na polskich stacjach znacząco wzrosły i kierowcy muszą głęboko sięgać do portfeli. Niewiele mniej na paliwo muszą przeznaczyć właściciele diesli. Tradycyjnie dwukrotnie mniej za tankowanie płacą posiadacze aut z instalacją LPG, chociaż w tym roku gaz również podrożał.
Do nieznacznych obniżek cen paliwa na polskich stacjach w ostatnim czasie przyczyniły się niższy kurs notowań ropy naftowej na światowych rynkach i wprowadzona przez rząd tarcza antyinflacyjna, w której ramach stawkę VAT zmniejszono z 23 do 8%.Takie rozwiązanie ma obowiązywać do 31 października 2022 r.
Średnie ceny paliw na polskich stacjach
Rodzaj paliwa | Średnia cena za 1 l |
Pb98 | 8,03 zł |
Pb95 | 7,37 zł |
ON | 7,50 zł |
LPG | 3,37 zł |
Źródło: e-petrol (dane z 5.07.2022 r.).
Rodzaj paliwa – kto płaci najmniej za ubezpieczenie OC?
Najwięcej za ubezpieczenie OC w I półroczu 2022 r. płacili właściciele diesli (średnio 537 zł). To więcej o:
- 8 zł niż posiadacze hybryd,
- 13 zł niż posiadacze aut zasilanych benzyną i gazem,
- 26 zł niż posiadacze aut benzynowych,
- 136 zł niż posiadacze aut elektrycznych.
Polska Izba Ubezpieczeń wskazuje, że rodzaj paliwa to tylko jeden z czynników mających wpływ na cenę ubezpieczenia OC. Często właściciele aut z instalacją LPG deklarują duże roczne przebiegi i wykorzystują je w działalności gospodarczej, co może przełożyć się na wyższe składki w porównaniu do samochodów zasilanych benzyną i olejem napędowym.
Porównajmy ceny ubezpieczenia OC w zależności od rodzaju paliwa na przykładzie pana Mariusza z Mielca, który ma 47 lat i jest właścicielem Volkswagena Golfa 1,2 l (w przypadku diesla 1,6 l) z 2010 r.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 530,00 zł | |||
530,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja z 05.07.2022 r. (Volkswagen Golf 1,2 l z 2010 r.).
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 482,00 zł | |||
482,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja z 05.07.2022 r. (Volkswagen Golf 1,6 l z 2010 r.).
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 530,00 zł | |||
530,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja z 05.07.2022 r. (Volkswagen Golf 1,2 l z 2010 r.).
Jak widać, pan Mariusz zapłaciłby najmniej za ubezpieczenie OC dla Volkswagena Golfa z 2010 r. z silnikiem diesla (482 zł). Cena polisy wzrosłaby o 48 zł dla modelu zasilanego benzyną lub z instalacją gazową.
Jak już wspomnieliśmy, na polskich drogach pojawia się również coraz więcej aut zasilanych paliwami alternatywnymi. Nie zalicza się do nich Volkswagen Golf z 2010 r. Sprawdziliśmy więc, ile pan Mariusz zapłaciłby za ubezpieczenie OC popularnego w Polsce modelu hybrydy i auta elektrycznego.
W przypadku hybrydy jest nim Toyota Yaris z 2021 r. o pojemności silnika 1,5 l.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 493,00 zł | |||
493,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja z 05.07.2022 r. (Toyota Yaris z 2021 r., poj. 1,5 l.).
Natomiast w przypadku auta elektrycznego, jest nim Nissan Leaf z 2021 r.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 480,00 zł | |||
480,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Kalkulacja z 05.07.2022 r. (Nissan Leaf z 2021 r.).
Jak wynika z naszego porównania, ubezpieczenie samochodu elektrycznego jest o 13 zł tańsze niż hybrydy. Jednak co ciekawe, chociaż hybrydowa Toyota Yaris jest o 11 lat młodsza od Volkswagena Golfa z silnikiem diesla, to zakup polisy OC będzie dla niej droższy o 11 zł. Jedną z przyczyn może być większa pojemność silnika o 300 cm3.
Pozostałe popularne w Polsce hybrydowe modele Toyoty, jak Corolla, Prius, Camry i RAV4, charakteryzują się jeszcze większą mocą silnika niż Yaris. Tym bardziej więc przed zakupem OC należy porównać ze sobą oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych w kalkulatorze rankomat.pl.
Czy dowód rejestracyjny zawiera informację o rodzaju paliwa?
Warto sprawdzić kupując używany samochód rodzaj paliwa. Pozwoli to nam wstępnie oszacować koszty jego eksploatacji. W tym celu wystarczy poszukać tej informacji w dowodzie rejestracyjnym udostępnionym przez sprzedawcę. W dokumencie oznaczenia paliw znajdują się w polu „P.3”. Rodzaje paliwa mają następujące symbole:
- P – benzyna,
- D – olej napędowy,
- M – mieszanka paliwo-olej,
- LPG – gaz płynny propan-butan,
- CNG – gaz ziemny skroplony (metan),
- H – wodór,
- BD – biodiesel,
- E85 – etanol,
- EE – energia elektryczna,
- 999 – inne.
Co jeszcze wpływa na cenę ubezpieczenia samochodu?
Oczywiście rodzaj paliwa to tylko jeden z czynników wpływających na cenę ubezpieczenia OC. Poza tym towarzystwa ubezpieczeniowe biorą również pod uwagę wiele innych elementów związanych zarówno z właścicielem, jak i samochodem. Do najważniejszych należą:
- doświadczenie kierowcy w prowadzeniu pojazdów,
- wiek kierowcy,
- miejsce zamieszkania kierowcy,
- historia szkodowości kierowcy,
- wiek samochodu,
- marka i model samochodu,
- pojemność silnika.
Aby więc nie przepłacać za ubezpieczenie samochodu, warto porównać ceny polis co najmniej w kilku towarzystwach ubezpieczeniowych. W prosty sposób można to zrobić w kalkulatorze rankomat.pl. Wystarczy wypełnić krótki formularz. Warto wiedzieć, że zakres ochrony obowiązkowego ubezpieczenia pojazdu reguluje ustawa, czyli jest taki sam u każdego ubezpieczyciela. Jednocześnie ceny OC mogą się różnić nawet o kilka tysięcy złotych w zależności od firmy ubezpieczeniowej. W efekcie przy wyborze polisy OC powinniśmy się kierować jedynie najniższą składką. W pakiecie taniej możemy także zakupić świadczenia dodatkowe, jak AC, NNW czy assistance.
Co warto wiedzieć? – Jak rodzaj paliwa wpływa na cenę ubezpieczenia OC
- Najtańsze w ubezpieczeniu są samochody elektryczne.
- Najdroższe w ubezpieczeniu są samochody z silnikiem diesla.
- Tankowanie samochodu z instalacją gazową jest dwukrotnie tańsze w porównaniu do benzyny i oleju napędowego.
- Informację o rodzaju paliwa można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ rodzaju paliwa na ubezpieczenie OC
Dlaczego samochody elektryczne są najtańsze w ubezpieczeniu?
Zwykle samochody elektryczne są znacznie młodsze od tradycyjnych aut. Ponadto nie posiadają silników o dużej mocy, które znacznie podnoszą cenę ubezpieczenia OC.
Czy bardziej opłaca się diesel czy silnik benzynowy?
To zależy. W Polsce więcej jest zarejestrowanych aut zasilanych benzyną. Przyjmuje się, że diesle lepiej sprawdzają się na dłuższych trasach, a samochody benzynowe w jeździe po mieście.
Dlaczego samochody zasilane benzyną są tańsze w ubezpieczeniu niż diesle?
W pierwszym półroczu 2022 r. samochody zasilane olejem napędowym były średnio o 37 zł droższe w ubezpieczeniu niż auta benzynowe. Może to wynikać z faktu, że często diesle mają większą pojemność silnika.
Czy diesle otrzymają zakaz wjazdu do stref czystego transportu?
Niekoniecznie. Projekt ustawy o stworzeniu stref czystego transportu w centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców nie wszedł jeszcze w życie i jego założenia mogą się jeszcze znacznie zmienić. Poza tym według najnowszych propozycji, władze gminy za dodatkową opłatą będą mogły zezwolić na wjazd dieslom spełniającym określone normy spalin.