Podstawowe warunki ubezpieczenia OC są identyczne u każdego ubezpieczyciela, a polisa ta jest obowiązkowa dla wszystkich posiadaczy pojazdów podlegających rejestracji w Polsce. Dlaczego musimy mieć OC i jakie grożą konsekwencje za jego brak?
Obowiązek zawarcia umowy OC wynika z Ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach (Ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2003 r., nr 124, poz. 1152 z późn. zm.) i podlega kontroli, dlatego kierowca zawsze powinien mieć przy sobie dokument potwierdzający jej zakup.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Dlaczego musimy mieć ubezpieczenie OC?
Po pierwsze i najważniejsze wynika to wprost z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, konkretniej z artykułu 23. pkt 1.:
"Posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu."
- art. 23 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK
Z treści przepisu wynika wprost, że jeśli masz pojazd, który podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, to masz mieć na niego OC. Brak OC zaskutkuje karą za przerwanie ciągłości ubezpieczenia, która jest równa dwóm minimalnym płacom brutto za ponad 14 dni przerwy w OC na osobówkę.
Czytaj więcej: Kary za brak OC 2021 - ile wynoszą i jak ich uniknąć? Co grozi za brak OC?
Oprócz kary finansowej z UFG sprawca wypadku, który nie posiada aktualnej polisy OC, jest zobowiązany do pokrycia szkód z własnej kieszeni.
Po drugie, pozostawienie obywatelom aspektu dobrowolności w zakupie OC doprowadziłoby do katastrofy. Już dziś pomimo surowych kar za brak OC i możliwej dozgonnej odpowiedzialności finansowej np. przy rencie za ciężki uszczerbek na zdrowiu, po polskich drogach jeździ ok. 200 - 250 tysięcy samochodów bez OC (według szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego). Co roku UFG wysyła kary za brak OC do blisko 100 000 osób. Za szkody osobowe wyrządzone przez kierowców bez OC płaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, czyli państwo, a co za tym idzie obywatele. W interesie państwa leży to, żeby nie pokrywać szkód, za które kosztem kilkuset złotych odpowiadać mogłyby zakłady ubezpieczeń.
Polisa OC ma na celu zapewnienie wypłaty odszkodowania osobom pokrzywdzonym przez ubezpieczonego. Jeżeli jadąc, wsiadając, wysiadając lub załadowując samochód spowodujesz uszkodzenie czyjejś własności, utratę zdrowia lub śmierć, to Twój ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie osobom poszkodowanym przez Ciebie w wypadku.
Towarzystwo ubezpieczeniowe może jednak dochodzić od sprawcy wypadku zwrotu odszkodowania wypłaconego w ramach OC, jeśli
- był nietrzeźwy,
- uciekł z miejsca zdarzenia
- nie miał uprawnień do prowadzenia pojazdu.
Do kontroli kierowców pod kątem opłacenia składki OC uprawnione są następujące instytucje:
Policja,
Organy celne,
Straż graniczna,
Inspekcja Transportu Drogowego,
Wydziały komunikacji,
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Nie ma obowiązku wożenia ze sobą potwierdzenia zawarcia polisy OC.
Wypadek a brak OC
Konsekwencje mogą być jeszcze większe, jeśli spowodujesz wypadek, a Twoje OC nie będzie ważne. Będziesz musiał z własnej kieszeni oddać odszkodowanie wypłacone osobom poszkodowanym w wypadku. Obecnie, dzięki ofertom ubezpieczeń komunikacyjnych przez Internet, koszt ubezpieczenia OC jest tak niewielki, że nie warto narażać się na dotkliwe kary za brak OC.
Co warto wiedzieć?
- Każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny poruszający się po drogach publicznych w Polsce, który nie jest ustawowo zwolniony, musi posiadać ważne OC.
- Sumy gwarancyjne w OC określa dyrektywa Unii Europejskiej i obecnie wynoszą 5,21 mln € dla szkód osobowych za jedno zdarzenie i 1,05 mln €.
- Obowiązek posiadania OC na pojazdy mechaniczne wynika z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK. Tym sposobem ustawodawca chce zabezpieczyć interes państwa, przed koniecznością ponoszenia odpowiedzialności finansowej za szkody spowodowane przez kierowców tych pojazdów.
- Za brak OC grozi kara zależna od wysokości płacy minimalnej brutto. Za 14 dni przerwy w OC na samochód osobowy zapłacisz w 2022 roku 6020 zł.
- Wypadki samochodowe kosztują Skarb Państwa 56 miliardów złotych rocznie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy muszę płacić OC za samochód, którego nie używam?
Tak. Dopóki go nie sprzedasz lub nie oddasz na złom, musisz płacić za niego OC. Ustawodawcy nie interesuje to, czy ktoś nim jeździ, czy nie. Gdyby ustawa zezwalała na czasowe wyrejestrowanie pojazdu, którego nikt nie używa, doprowadziłoby to do sytuacji, w której używane pojazdy byłyby masowo wyrejestrowywane celem uniknięcia płatności za OC.
Czytaj więcej: Brak ubezpieczenia OC nieużywanego samochodu - kto jest zwolniony z opłat?
Kiedy mogę nie płacić OC na samochód?
Obowiązkiem posiadania OC nie są objęte na przykład pojazdy zabytkowe. Gdy tylko pojazd spełni warunki rejestracji jako zabytek, możesz wycofać go z ruchu drogowego i nie płacić OC. Jest jednak haczyk - nie możesz nim jeździć. W momencie, gdy zabytek wyjeżdża na drogę publiczną, musi mieć ważny przegląd i OC.
Nie stać mnie na OC. Czy mogę nie płacić składek za ubezpieczenie?
Sytuacja materialna posiadacza pojazdu nie jest omawiana wśród przepisów Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Posiadanie pojazdu mechanicznego to odpowiedzialność, którą właściciel auta musi ponosić. Jeśli nie jest w stanie jej podołać, powinien zbyć pojazd. Tylko tak uniknie obowiązku opłacenia OC.
Nie istnieją procedury, które pozwalałyby na umorzenie płatności składki za OC lub opłacenie jej przez instytucje pomocy społecznej. Nie można też odwołać się od kary za brak OC do UFG. W wyjątkowych przypadkach UFG może umorzyć karę, ale zdarza się to bardzo rzadko i chwilowe problemy finansowe nie są do tego wystarczającą przesłanką.