Jedną z umiejętności sprawdzanych podczas egzaminu na prawo jazdy jest parkowanie. Przygotowujesz się do uzyskania prawa jazdy? Wracasz za kierownicę po długiej przerwie? Odśwież sobie zasady bezpiecznego parkowania. Podpowiadamy też, jak wykonać parkowanie równoległe i parkowanie prostopadłe.
W teorii parkowanie wydaje się prostym manewrem, ale praktyka to już coś innego. Ciasne miejsca parkingowe, wąskie uliczki czy błędy popełnione przez innych kierowców – to wszystko nie ułatwia zaparkowania samochodu. Właśnie dlatego nowoczesne pojazdy są wyposażone w szereg rozwiązań ułatwiających parkowanie. Jest jednak pewne „ale” – nie są one w stanie w pełni zastąpić umiejętności kierowcy. Niezastąpiona jest zatem znajomość teorii i trening.
Jakie są podstawowe zasady parkowania?
Parkowanie prostopadłe, parkowanie równoległe czy parkowanie skośne – bez względu na to, który z tych manewrów zamierzasz wykonać, musisz znać podstawowe zasady parkowania. Mimo że jest ich niewiele, to naruszając je, możesz narazić się na dotkliwe konsekwencje w postaci mandatu. To jednak nie wszystko – Twoje zachowanie może mieć wpływ na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego.
5 podstawowych zasad parkowania:
- Wybierz miejsce postojowe. Pamiętaj, że nie wszędzie możesz parkować – za postój w niektórych miejscach grożą wysokie kary.
- Upewnij się, że masz wystarczająco dużo miejsca, aby zaparkować. Zrezygnuj, jeżeli auto ma się zmieścić „na styk”.
- Wykonując manewr parkowania, używaj kierunkowskazów. Zasygnalizuj innym kierowcom, co zamierzasz zrobić – od tego zależy również Twoje bezpieczeństwo.
- Parkuj tak, aby inni mogli wyjechać. Pamiętaj o kulturze i o tym, aby zachowane zostały bezpieczne odstępy – pozwól kierowcy samochodu stojącego obok bezpiecznie opuścić miejsce postojowe.
- Wyłącz silnik i zaciągnij hamulec ręczny. Czy wiesz, że pozostawienie pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym również skutkuje mandatem?
✓ 100 zł – za naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu
✓ 500 zł – za posługiwanie się przez nieuprawnionego do tego kierowcę kartą parkingową i niedostosowanie się do znaków, np. znaku B-35 (zakaz postoju)
✓ 1200 zł – zajmowanie przez osobę nieuprawnioną miejsca oznaczonego znakiem P-24 (miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej)
Na czym polega parkowanie równoległe? Krok po kroku
Wielu kierowców uważa parkowanie równoległe (czyli na kopertę) za manewr na tyle trudny, że rezygnują oni z jego wykonania. Tymczasem umiejętność parkowania równoległego może się bardzo przydać zwłaszcza w mieście, gdzie liczba miejsc parkingowych jest mocno ograniczona. Na czym polega parkowanie równoległe? Na zaparkowaniu samochodu równolegle do krawężnika, gdy za i przed miejscem parkingowym stoją inne pojazdy. W konsekwencji wykonując manewr parkowania, kierowca musi zmieścić się pomiędzy innymi autami.
Jak parkować równolegle tyłem?
Parkowanie równoległe tyłem można wykonać na wiele sposobów – w każdym poradniku znajdziesz nieco odmienne wskazówki. Warto mieć to na uwadze. Parkowanie po prawej stronie możesz wykonać m.in. następująco:
- Znajdź odpowiednie miejsce parkingowe – takie, na którym zmieści się Twoje auto.
- Zasygnalizuj innym kierowcom zamiar parkowania – użyj kierunkowskazu.
- Zatrzymaj się równolegle do pojazdu, który zajmuje miejsce parkingowe następujące po tym, które chcesz zająć. Zachowaj niewielką odległość od tego pojazdu (ok. 50 cm) i zrównaj się z nim tylnymi zderzakami.
- Upewnij się co do możliwości wykonania manewru – sprawdź, czy za Tobą nie znajduje się pojazd bądź inne zagrożenie.
- Ustaw bieg wsteczny i zacznij powolny manewr cofania, obserwując uważnie przestrzeń za pojazdem.
- Gdy tylne koła Twojego pojazdu miną linię zderzaka auta znajdującego się po Twojej prawej stronie, skręć kierownicę maksymalnie w prawo i kontynuuj cofanie.
- W momencie gdy samochód znajdzie się pod kątem 45 stopni w stosunku do krawężnika, wyprostuj koła i kontynuuj cofanie. Po podjechaniu możliwie blisko krawężnika skręć kołami maksymalnie w lewo i zajmij miejsce postojowe, uważając na zaparkowane pojazdy.
- Jeżeli to konieczne, po ustawieniu pojazdu w docelowym miejscu, podjedź nieco do przodu – musisz zostawić sobie przestrzeń do wyjazdu.
Jak wykonać parkowanie równoległe przodem?
Parkowanie równoległe tyłem nie jest jedyną możliwością – zaparkować można też przodem. Wielu kierowców preferuje ten manewr – uważają go oni za dużo łatwiejszy. I rzeczywiście tak jest, gdy przestrzeni na postój auta jest dużo. Parkowanie równoległe przodem może przebiegać w następujący sposób:
- Zdecyduj o miejscu, w którym chcesz zaparkować – niezbędne będą dwa następujące po sobie wolne miejsca postojowe.
- Zasygnalizuj zamiar wykonania manewru.
- Upewnij się, że możesz rozpocząć parkowanie, nie stwarzając niebezpieczeństwa.
- Skręć kierownicą w stronę miejsca postojowego i rozpocznij manewr, uważając na inne zaparkowane pojazdy.
- Gdy wyrównasz się z krawężnikiem, wyprostuj kierownicę i w razie konieczności podjedź nieco do przodu lub tyłu.
Na czym polega parkowanie prostopadłe?
Parkowanie prostopadłe uchodzi za dużo łatwiejsze niż parkowanie równoległe. To nie wszystko – jest ono dużo częściej wykonywane przez kierowców. Dlaczego? Powód jest prosty – tak parkuje się na niemal wszystkich parkingach, np. tych znajdujących się tuż przy marketach i sklepach wielkopowierzchniowych.
Parkowanie prostopadłe przodem
Dopiero uczysz się parkować prostopadle przodem? Możesz szukać praktycznych wskazówek. Oto jedna z metod na szybkie i bezpiecznie zaparkowanie prostopadle przodem na wybranym miejscu postojowym:
- Wyszukaj dogodne miejsce parkingowe.
- Użyj kierunkowskazu, aby zasygnalizować zamiar wykonania manewru – upewnij się, że możesz zaparkować, nie stwarzając zagrożenia.
- Pozostaw sobie odpowiednią ilość miejsca od zaparkowanych pojazdów na wykonanie manewru – w przypadku parkowania po lewej stronie wymagane jest mniej przestrzeni, niż wtedy, gdy parkujesz po prawej.
- Zbliżaj się powoli do miejsca parkingowego. Skręć mocno kierownicą w jego kierunku dopiero wówczas, gdy lusterko boczne Twojego auta minie środek miejsca postojowego poprzedzającego miejsce, na którym chcesz zaparkować. Wspomniany punkt odniesienia zależy jednak od pojazdu, którym się poruszasz.
- Powoli prostuj kierownicę w miarę zajmowania miejsca postojowego. Uważaj na inne pojazdy i pozostaw odpowiednią ilość przestrzeni na opuszczenie auta sobie i kierowcom sąsiednich aut. W razie konieczności wykonaj korektę.
Parkowanie prostopadłe tyłem
Parkować prostopadle można również tyłem. Ten manewr jest dużo łatwiejszy niż parkowanie równoległe tyłem. Łatwiej jest też wówczas o opuszczenie miejsca postojowego. Wciąż jednak trzeba pamiętać o pewnych zasadach. Jak zaparkować prostopadle tyłem? To jeden z popularnych sposobów:
- Znajdź odpowiednie miejsce do zaparkowania położone po prawej stronie.
- Sygnalizuj kierunkowskazem zamiar parkowania i wykonywane manewry.
- Podjedź do przodu i nieco dalej niż wybrane miejsce postojowe. Zatrzymaj się, gdy Twoje prawe lusterko zrówna się z pierwszą linią następnego miejsca parkingowego.
- Upewnij się co do możliwości bezpiecznego wykonania manewru. Skręć kierownicę maksymalnie w lewo, rusz do przodu i zatrzymaj się, gdy Twoje auto znajdzie się pod kątem 45 stopni w relacji do docelowego miejsca postojowego. Narożne punkty samochodów zajmujących sąsiednie miejsca postojowe powinny być widoczne w Twoich lusterkach bocznych.
- Zmień bieg na wsteczny, wyprostuj koła, upewnij się co do braku obecności pieszych oraz innych pojazdów i powoli cofaj w kierunku miejsca postojowego. Gdy tył Twojego auta zbliży się do środka miejsca postojowego, skręć kierownicą maksymalnie w prawo, aby wyprostować pojazd.
- Wyprostuj koła i ostrożnie zajmij miejsce, zostawiając odpowiednią ilość przestrzeni między zaparkowanymi pojazdami. Jeżeli to niezbędne, wykonaj korektę.
Jak ułatwić sobie manewr parkowania?
Mimo że trening pozwala rozwinąć umiejętności i uniknąć najczęstszych błędów, to parkując np. równolegle, kierowca wciąż może czuć się niepewnie. Jak temu zaradzić? Z pomocą przychodzi nowoczesna technika – mowa o akcesoriach, które ułatwiają wykonanie manewru parkowania. Należą do nich czujniki parkowania, kamery cofania i dodatkowe lusterka. Zastanawiasz się, co kupić? W wyborze pomóc może objaśnienie działania poszczególnych rozwiązań.
Czujniki parkowania
Czujniki parkowania określane przez sprzedawców również jako „asystent parkowania” to elektroniczny system, który zdalnie mierzy odległość samochodu od przeszkody – innego pojazdu, ściany budynku czy słupka. Zasada działania czujników parkowania jest dość prosta – sensory emitują fale ultradźwiękowe i następnie je odbierają, gdy te odbiją się od przeszkody. Odległość jest oceniana na podstawie czasu potrzebnego na powrót fal, a obecność przeszkody jest sygnalizowana dźwiękiem.
Zalety czujników parkowania to:
- niska cena – najtańsze zestawy czujników nie kosztują więcej niż 100 zł;
- łatwość montażu – zamontowanie akcesoryjnych czujników parkowania w pojeździe często nie wymaga dużej ingerencji i właściciel może to zrobić samodzielnie;
- możliwość montażu w różnych punktach pojazdu – najczęściej jednak kierowcy chcą, aby czujniki parkowania znajdowały się na tylnym zderzaku.
Kamery cofania
Konieczne jest parkowanie równoległe w mieście? Manewr ułatwi kamera cofania. Jeszcze do niedawna był to element wyposażenia pojazdów premium, dziś z tego urządzenia może korzystać każdy kierowca. Jak działa kamera cofania? Zamontowany na desce rozdzielczej monitor wyświetla zarejestrowany przez kamerę obraz – martwe pole, czyli obszar niewidoczny w lusterkach. W rezultacie kierowca zyskuje możliwość obserwacji otoczenia pojazdu i może bezpiecznie wykonać manewr parkowania.
Co wybrać – czujniki parkowania czy kamerę cofania? Wybór nie ogranicza się do kwestii finansowych – kierowca powinien zdecydować, czy woli słyszeć ostrzeżenie przed przeszkodą, czy też ją obserwować.
Do kolizji dochodzi nie tylko na drogach, ale również na parkingach. Nieprawidłowo wykonane parkowanie równoległe wystarczy, aby doszło do tzw. stłuczki parkingowej. Warto wiedzieć, że ubezpieczenie OC chroni sprawcę przed koniecznością wypłacania odszkodowania za taką szkodę. Jednocześnie kierowcy poruszający się głównie po mieście powinni pomyśleć o polisie assistance. Zdarza się, że pozornie drobna stłuczka uniemożliwia kontynuowanie podróży i konieczne jest odholowanie pojazdu do warsztatu
Dodatkowe lusterka
Standardowe lusterka, w które wyposaża się pojazd, zapewniają widoczność w ograniczonym stopniu – kierowca nie ma pełnego widoku tyłu pojazdu ani obszaru tuż za nim. Aby zapewnić sobie możliwość pełniejszej obserwacji otoczenia pojazdu, warto też pamiętać o rozwiązaniu poprzedzającym zaawansowane systemy wspomagania kierowcy – mowa o dodatkowych lusterkach. Na ich montaż często decydują się właściciele m.in. przyczep kempingowych.
Na czym polega parkowanie skośne?
Parkowanie skośne jest podobne do parkowania prostopadłego. Z reguły też nie sprawia kierowcom problemu.
Aby zaparkować, wystarczy wykonać następujące czynności:
- Znajdź wolne miejsce parkingowe.
- Manewr parkowania rozpocznij od zasygnalizowania go innym kierowcom – użyj kierunkowskazu.
- Podjedź do pierwszej linii wyznaczającej miejsce parkingowe – przedni zderzak powinien się z nią zrównać.
- Skręć mocno i zacznij wjeżdżać na miejsce parkingowe.
- Po zakończeniu manewru pamiętaj o wyprostowaniu kół – ułatwi to wyjazd.
Co warto wiedzieć
- Wyróżnia się trzy rodzaje manewru parkowania – są to: parkowanie równoległe (tyłem, przodem), parkowanie prostopadłe (tyłem, przodem) i parkowanie skośne.
- Parkowanie równoległe przodem jest najłatwiejsze, gdy miejsca jest dużo – wówczas kierowca nie będzie miał problemu z wykonaniem manewru.
- Przed rozpoczęciem manewru parkowania kierowca powinien pamiętać o bezpieczeństwie innych uczestników ruchu drogowego – konieczne jest zasygnalizowanie manewru.
- Parkowanie ułatwiają akcesoria – należą do nich czujniki parkowania, kamery cofania i dodatkowe lusterka. W nowych samochodach są one standardem.
- Aby nie narazić się na mandat, kierowca powinien się upewnić, że w wybranym przez siebie miejscu rzeczywiście będzie mógł zaparkować.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czym jest bezpieczne parkowanie?
Bezpieczne i udane parkowanie równoległe, prostopadłe czy skośne polega na wykonaniu manewru z zachowaniem obowiązujących zasad. W praktyce oznacza to, że kierowca parkuje jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, sygnalizuje manewr innym uczestnikom ruchu drogowego (korzysta z kierunkowskazów) i zachowuje odległość między pojazdami.
Kiedy parkowanie równoległe tyłem jest wskazane?
Parkowanie równoległe tyłem uchodzi za skomplikowane i ryzykowne. Rzeczywistość jest nieco inna – gdy miejsca jest niewiele, to dużo łatwiej jest zaparkować tyłem niż przodem. Powód? Szerokość łuku skrętu samochodu – podczas parkowania równoległego tyłem łuk ten jest mniejszy niż podczas manewru przodem.
Jak lepiej parkować – przodem czy tyłem?
Wielu kierowców preferuje parkowanie równoległe przodem – czują się pewniej. Jeżeli jesteś jednym z nich, a miejsca na zaparkowanie jest sporo, nie ryzykuj – wykonaj parkowanie równoległe przodem. Gdy jednak wolnej przestrzeni nie będzie wiele, rozsądniej będzie zaparkować tyłem lub po prostu poszukać innego miejsca postojowego.
Dlaczego warto nauczyć się parkować „na kopertę”?
W miastach brakuje miejsc parkingowych, a kierowcy chętnie parkują wzdłuż chodnika. Niestety, zwłaszcza w godzinach szczytu często jest to jedyna możliwość, aby zaparkować. Stąd też właśnie umiejętność pakowania „na kopertę” (czyli równolegle) jest niezwykle przydatna – opanować powinien ją każdy kierowca, a zwłaszcza kierowcy poruszający się po mieście.