Parkowanie równoległe czy prostopadłe to manewry, które pojawiają się niemal na każdym egzaminie na prawo jazdy. Nic dziwnego - znalezienie miejsca parkingowego w zatłoczonych , miejskich uliczkach bez szkody dla innych kierowców to czasem nie lada wyzwanie. Nas interesuje parkowanie równoległe i technika jego wykonania - zarówno tyłem, jak i przodem. Nawet jeśli masz to opanowane, przypomnij sobie, jak poprawnie i bezpiecznie parkować równolegle.
- Dlaczego umiejętność sprawnego parkowania jest tak ważna?
- Podstawowe zasady dotyczące manewru parkowania
- Na czym polega parkowanie równoległe?
- Jak wykonać parkowanie równoległe tyłem?
- Jak wykonać parkowanie równoległe przodem?
- Parkowanie równoległe na egzaminie na prawo jazdy
- Czy asystent parkowania równoległego się przydaje?
- Niepoprawne parkowanie równoległe przyczyną mandatu!
- Jak ubezpieczyć samochód na wypadek szkody parkingowej?
Wydaje się, że parkowanie samochodu to prosty manewr, który każdy z prawem jazd ma w małym palcu. W rzeczywistości wolne miejsce parkingowe może okazać się przestrzenią trudną do zdobycia, jeśli np. inny kierowca zaparkował w niewłaściwy sposób lub masz wyjątkowo mało miejsca na manewrowanie pojazdem.
Często pomocne okazują się liczne rozwiązania, w które wyposażane są nowoczesne samochody, jak choćby czujniki parkowania, kamera cofania czy asystent parkowania. Pomimo tego wciąż bezcenne okazują się wystarczająca wiedza teoretyczna i praktyka za kierownicą.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zaparkować równolegle tyłem lub przodem - dobrze trafiłeś! Przejdziemy ten manewr parkowania krok po kroku. To wiedza, która przyda się początkującym kierowcom, ale i tym z dłuższym stażem, którzy wciąż szukają przyczyny kłopotów z parkowaniem równoległym.
Dlaczego umiejętność sprawnego parkowania jest tak ważna?
Każdy kurs prawa jazdy obejmuje szkolenie w zakresie wykonania manewrów parkowania równoległego, ale też skośnego czy prostopadłego. W większych miastach, zwłaszcza gdy chcemy zaparkować w obszarach centrum, znalezienie dogodnego miejsca może graniczyć z cudem. Bywają tacy kierowcy, którzy chcąc uniknąć manewru parkowania równoległego, robią nawet kilkanaście okrążeń po okolicy.
Jeśli nauczysz się parkować równolegle tyłem i przodem, odczujesz zupełnie inną przyjemność z prowadzenia samochodu. Poruszanie się nim po mieście będzie zdecydowanie łatwiejsze i szybsze. Tak naprawę, aby wykonać udane parkowanie równoległe, potrzebujesz kilku podstawowych informacji o tym, jak poprowadzić pojazd w pobliżu wolnych miejsc parkingowych i względem innych, już zaparkowanych pojazdów.
Podstawowe zasady dotyczące manewru parkowania
Przy zajmowaniu konkretnego miejsca parkingowego kierowca powinien myśleć o sobie i swoim samochodzie, ale również zwracać uwagę na innych uczestników ruchu drogowego. Dotyczy to zarówno samego manewru i techniki jego wykonania, jak i wyboru miejsca na postój.
O czym zatem pamiętać? Oto 10 najważniejszych zasad parkowania równoległego i nie tylko:
- Wybierz miejsce postojowe, w którym wiesz, że możesz legalnie parkować. Czasem zatoczki czy miejsca parkingowe na osiedlach zarezerwowane są wyłączne dla mieszkańców konkretnych nieruchomości lub pracowników i klientów pobliskiej firmy. W przestrzeni publicznej można także spotkać miejsca parkingowe przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi czy właścicieli samochodów elektrycznych - uszanuj to!
- Przed parkowaniem, jak i po jego wykonaniu upewnij się, że zachowane zostały bezpieczne odstępy od sąsiadujących samochodów lub przeszkód (słupków, elementów ogrodzenia itd.).
- Gdy rozpoczniesz manewr parkowania, wykorzystaj kierunkowskazy. W ten sposób zasygnalizujesz innym kierowcom na drodze, że muszą wykazać się cierpliwością i umożliwić Ci bezpieczne parkowanie.
- Nie spiesz się, niezależnie od wybranego sposobu parkowania. To dobra rada zwłaszcza dla początkujących kierowców, którzy nie czują się jeszcze zbyt pewnie.
- Na bieżąco koryguj błędy w parkowaniu. Nie wstydź się ich, jeśli mają wpłynąć na bezpieczeństwo manewru i Twojego samochodu w trakcie postoju.
- Zaparkuj tak, aby nie sprawiać trudności właścicielom sąsiednich samochodów. Nie parkuj tak, aby utrudnić im wsiadanie do pojazdu (przy okazji mogłoby przypadkowo uszkodzić Twój). Każdy kierowca powinien móc bezpiecznie opuścić miejsce parkingowe w dowolnym momencie i bez ryzyka szkody.
- Nie zajmuj dwóch miejsc parkingowych (zwykle są one wyraźnie oddzielone poziomymi znakami). Być może utrudnisz w ten sposób zajęcie jedynego wolnego miejsce komuś innemu, kto przyjedzie po Tobie.
- Gdy już zaparkujesz, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz silnik - nawet jeśli nie wysiadasz z samochodu od razu.
- Jeśli jest taka konieczność, wyprostuj koła.
- Nie zastawiaj wyjazdów i wjazdów (np. na posesję). Możesz znacząco utrudnić życie innym.
Na czym polega parkowanie równoległe?
Parkowanie równoległe, zwane również parkowaniem na kopertę, to manewr, który powszechnie uchodzi za znacznie trudniejszy niż parkowanie prostopadłe. Dlaczego? Nie zawsze da się sprawnie zmieścić między dwoma innymi pojazdami w tej pozycji. Do takiej opinii przyczynił się też zapewne brak wystarczającej wiedzy technicznej kierowców.
Uwaga!
Jak wykonać parkowanie równoległe tyłem?
Parkowanie równoległe tyłem jest nieco łatwiejsze niż ten sam manewr wykonany przodem. Można go przeprowadzić na kilka sposobów, ale zebraliśmy najważniejsze wskazówki, jakich udzielają instruktorzy jazdy.
Aby zaparkować równoległe tyłem:
- Wybierz miejsce parkingowe o odpowiedniej szerokości, aby Twój samochód bez problemu się tam zmieścił.
- Włącz kierunkowskaz, aby zasygnalizować innym kierowcom swoje zamiary.
- Ustaw się równolegle do samochodu stojącego przed miejscem, w którym zamierzasz stanąć. Odległość od sąsiada powinna być niewielka - zaleca się ok. 30-50 cm.
- Zrównaj się zderzakiem ze zderzakiem tego samochodu.
- Upewnij się, że możesz bezpiecznie wykonać manewr (nie stoi za Tobą żaden inny pojazd lub przeszkoda).
- Włącz bieg wsteczny i rozpocznij cofanie stale obserwując otoczenie swojego pojazdu, zwłaszcza z tyłu.
- Kiedy tylne koła minął wysokość zderzaka sąsiadującego z prawej strony samochodu, skręć kierownicą maksymalnie w prawo i dalej cofaj.
- Kiedy Twój samochód będzie w pozycji 45 stopni względem krawężnika, możesz wyprostować koła i kontynuować cofanie. Zaleca się, aby koła wyprostować w momencie, gdy prawy róg Twojego samochodu będzie na wysokości lewego reflektora auta zaparkowanego z przed Tobą. Możesz także wychylić się przez okno i obserwować prawe lusterko względem krawężnika.
- Po dojechaniu jak najbliżej krawężnika, skręć kierownicę w lewo i zajmij miejsce.
- Jeżeli zostawiłeś z tyłu zbyt małą odległość względem samochodu stojącego za Tobą, możesz podjechać do przodu i kilka centymetrów.
- Zaciągnij hamulec ręczny i zgaś silnik.
Istnieje także kilka alternatywnych metod w zakresie parkowania równoległego tyłem.
Warto wiedzieć
Opisana wyżej technika parkowania równoległe tyłem jest przeznaczona raczej dla kierowców z większym doświadczeniem i pewniejszą ręką.
Jak wykonać parkowanie równoległe przodem?
Przyjrzyjmy się teraz, jak w praktyce wygląda parkowanie równoległe przodem - manewr, który kierowcy wybierają o wiele chętniej. Warto jednak pamiętać, że parkowanie równoległe przodem jest łatwiejsze w sytuacji, gdy masz do dyspozycji sporo miejsca parkingowego między dwoma pojazdami.
W przypadku parkowania przodem:
- Znajdź dogodne miejsce postojowe. Aby wykonać manewr bezkolizyjnie, potrzebne Ci będą dwa miejsca następujące po sobie.
- Włącz odpowiedni kierunkowskaz, aby zasygnalizować innym swoje zamiary.
- Rozejrzyj się dookoła i oceń, czy możesz rozpocząć parkowanie równoległe.
- Skręć kierownicę w docelowym kierunku. Nie musisz robić tego do oporu - skręt kierownicy zależy od Twojego wyczucia.
- Rozpocznij parkowanie równoległe, cały czas obserwując otoczenie.
- Gdy zrównasz swój samochód z krawężnikiem, skręć kierownicę w przeciwną stronę lub wyprostuj ją. Dzięki temu ustawisz auto równolegle względem pozostałych samochodów.
- Wykonaj korektę ustawieniu pojazdu, jeśli stoi krzywo.
- Pamiętaj o wyprostowaniu kół, zaciągnięciu hamulca ręcznego oraz zgaszeniu silnika.
Parkowanie równoległe na egzaminie na prawo jazdy
Powiedzieliśmy już, że podczas egzaminu na prawo jazdy parkowanie to jedna z najważniejszych umiejętności sprawdzanych u kandydata na kierowcę. W trakcie trwania egzaminu pojawi się tylko jedno polecenie w tym zakresie, a osoba egzaminowana nie wie, o który sposób parkowania zostanie poproszona. Dlatego jeszcze na kursie w ośrodku szkoleniowym wart poćwiczyć zarówno parkowanie równoległe, jak i prostopadłe czy skośne.
Zobacz też: Parkowanie równoległe i parkowanie prostopadłe | Rankomat.pl
To egzaminator wyznacza miejsce parkingowe, do którego ma przymierzyć się kursant. Korekta ustawienia samochodu jest możliwe jedynie raz i to dopiero po zakończeniu wszystkich etapów manewru.
Uwaga!
Czy asystent parkowania równoległego się przydaje?
Systemy ułatwiające kierowcom parkowanie to nie nowość. Są stosowane przez producentów już od ponad dwóch dekad. Wraz z rozwojem technologii, zmieniały się jednak i ułatwienia, na jakie mogli liczyć zmotoryzowani.
Pierwsze systemy wspomagania parkowania miały formę prostych czujników bazujących na falach ultradźwiękowych. W samochodzie montowano specjalny sensor, który generował fale, a następnie mierzył czas, w którym do niego powróciły. Na tej podstawie można było oszacować odległość samochodu od najbliższej przeszkody. Pierwsze czujniki parkowania sygnalizowały niebezpieczeństwo dźwiękowo lub graficznie. To rozwiązanie wciąż jest z powodzeniem stosowane.
Jeszcze praktyczniejsze były późniejsze kamery cofania, z których obraz wyświetlał się na specjalnym ekranie na kokpicie. Tym sposobem kierowca miał pełen obraz tego, co dzieje się z tyłu jego pojazdu.
Nowoczesnym rozwiązaniem jest zaawansowany system wspomagania kierownicy, czyli system parkowania (Park assisst). W tym przypadku kierowca nie tylko może liczyć na ostrzeżenie o przeszkodzie czy pomoc w obserwacji otoczenia pojazdu. Współczesny asystent parkowania może od pewnego stopnia wykonać za kierowcę manewr - również parkowanie równoległe tyłem lub przodem.
Jak dokładnie działa ten system? Jeśli kierowca go aktywuje:
- Po zbliżeniu się do miejsca parkingowego należy włączyć kierunkowskaz w pożądanym kierunku.
- Komputer wykorzysta fale ultradźwiękowe, aby obliczyć, czy wybrane miejsce wystarczy, aby bezpiecznie zaparkować na nich konkretne auto.
- Następnie kierowca otrzyma komunikat twierdzący lub przeczący.
- Prowadzący powinien wrzucić bieg, puścić kierownicę i z wyczuciem manewrować pedałami gazu i hamulca.
- System zaparkuje samodzielnie, sterując kierownicą, sugerując jednocześnie kierowcy, co ma robić w danej chwili.
To, na ile system wspomagania parkowania jest precyzyjny i sprawny, zależy w dużej mierze od konkretnego producenta.
Czy to praktyczne rozwiązanie, czy raczej fanaberia i chwyt marketingowy? Niewątpliwie asystent przydaje się tam, gdzie nie jesteś pewien, czy parkowanie równoległe odbędzie się bezkolizyjnie.
Niepoprawne parkowanie równoległe przyczyną mandatu!
Zdarza Ci się, że chcesz zaparkować w sercu miasta, aby załatwić sprawę w urzędzie, odebrać dzieci ze szkoły czy zrobić większe zakupy? Być może na samą myśl o parkowaniu w zatłoczonych uliczkach rozważasz zmianę planu.
Nic dziwnego - szczególnie w dużych ośrodkach miejskich miejsc parkingowych zwykle brakuje względem potrzeb mieszkańców i osób przyjezdnych. To częsta bolączka mieszkańców miejscowości atrakcyjnych turystycznie. Zdeterminowani nierzadko parkujemy nie zawsze tak, jak nakazują przepisy.
Niestety za nieprawidłowe parkowanie samochodu można zapłacić spory mandat. Jego Wysokość w 2024 roku wynosi od 100 do nawet 1200 zł. Wszystko zależy od stopnia przewinienia - niektóre z nich są traktowane znacznie surowiej niż pozostałe.
Przygotowaliśmy zestawienie nieprawidłowych zachowań związanych z parkowaniem pojazdów. Szczególnie trudne są przypadkach, w których z powodu niewłaściwie wykonanego manewru utrudnia się ruch drogowy (np. tyłem pojazdu blokuje się częściowo pas jezdni).
Wykroczenie | Wysokość mandatu (zł) | Podstawa prawna |
Zatrzymanie lub postój pojazdu w warunkach, w których nie jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących lub powoduje utrudnienie ruchu | 100-300 | art. 46 ust. 1 |
Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu na jezdni jak najbliżej jej krawędzi i równolegle do niej | 100 | art. 46 ust. 2 |
Naruszenie obowiązku umieszczania pojazdu (z wyjątkiem pojazdu zaprzęgowego) poza jezdnią w czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym | 150-300 | art. 46 ust. 3 |
Naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku | 100 | art. 47 |
Niezachowanie wymaganego odstępu za poprzedzającym pojazdem przez kierującego pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego | 100 | art. 47a |
Zatrzymywanie pojazdu: | ||
1) na przejeździe kolejowym lub tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania | 300 | art. 49 ust. 1 pkt 1 |
2) na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu – także za nimi | 100-300 | art. 49 ust. 1 pkt 2 |
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie | 200 | art. 49 ust. 1 pkt 3 |
4) na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli kierujący pojazdami wielośladowymi są zmuszeni do najeżdżania na tę linię | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 4 |
5) na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni lub na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 5 |
6) w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli pojazd je zasłania | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 6 |
7) przy lewej krawędzi jezdni | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 7 |
8) na pasie między jezdniami | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 8 |
9) w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 9 |
10) w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, jeżeli jezdnia z prawej jej strony ma tylko jeden pas ruchu | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 10 |
11) na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru | 100 | art. 49 ust. 1 pkt 11 |
Naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających wjazd lub wyjazd | 100 | art. 49 ust. 2 pkt 1 |
Naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu | 100 | art. 49 ust. 2 pkt 2 |
Naruszenie zakazu postoju przed lub za przejazdem kolejowym na odcinku od przejazdu do słupka wskaźnikowego z jedną kreską | 100 | art. 49 ust. 2 pkt 3 |
Naruszenie zakazu postoju w strefie zamieszkania w miejscach innych niż wyznaczone | 100 | art. 49 ust. 2 pkt 4 |
Naruszenie zakazu postoju na obszarze zabudowanym pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 ton lub o długości przekraczającej 12 m | 200-300 | art. 49 ust. 2 pkt 5 |
Brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu z powodu uszkodzenia lub wypadku | 150 | art. 50 ust. 1 pkt 2 lub ust. 2 pkt 2 |
Zatrzymanie lub postój pojazdu na autostradzie lub drodze ekspresowej w innych miejscach niż wyznaczone w tym celu | 300 | art. 49 ust. 3 |
Nieusunięcie z jezdni pojazdu unieruchomionego z przyczyn technicznych oraz nieostrzeganie innych uczestników ruchu | 300 | art. 49 ust. 3 |
Niesygnalizowanie lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju pojazdu silnikowego z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej | 300 | art. 50 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 |
Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności | 150-300 | art. 52 ust. 1 lub ust. 2 lub art. 30 ust. 2 |
Pozostawienie pracującego silnika podczas postoju na obszarze zabudowanym, z wyjątkiem pojazdu wykonującego czynności na drodze | 100 | art. 60 ust. 2 pkt |
Posługiwanie się przez osobę do tego nieuprawnioną kartą parkingową, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, i jednocześnie niestosowanie się do znaków drogowych: | ||
B-35 "zakaz postoju", B-37 lub B-38 "zakaz postoju w dni... " | 500 | art. 8 ust. 1 lub 2 i § 28 ust. 1 albo 6 [1] |
B-39 "strefa ograniczonego postoju" | 500 | art. 8 ust. 1 lub 2 i § 29 [1] |
P-18 "stanowisko postojowe" i P-24 "miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej" albo P-20 "koperta" i P-24 "miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej", umieszczonego samodzielnie bez znaku pionowego D-18, D-18a lub D-18b | 1200 | art. 8 ust. 1 lub 2 i § 90 ust. 2 i § 92 albo § 90 ust. 4 i § 92 [1] |
Niestosowanie się do znaków: | ||
B-35 "zakaz postoju" | 100 | § 28 ust. 1 [1] |
B-36 "zakaz zatrzymywania się" | 100 | § 28 ust. 2 [1] |
B-37 lub B-38 "zakaz postoju w dni..." | 100 | § 28 ust. 6 [1] |
B-39 "strefa ograniczonego postoju" | 100 | § 29 [1] |
P-18 "stanowisko postojowe" i P-24 "miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej" albo P-20 "koperta" i P-24 "miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej", umieszczonego samodzielnie bez znaku pionowego D-18, D-18a lub D-18b | 800 | § 90 ust. 2 i § 92 albo § 90 ust. 4 i § 92 [1] |
D-19 "postój taksówek" | 100 | § 53 [1] |
P-18 "stanowisko postojowe", P-19 "linia wyznaczająca pas postojowy" | 100 | § 90 ust. 2–3 [1] |
Jak ubezpieczyć samochód na wypadek szkody parkingowej?
Pod pojęciem szkody parkingowej może kryć się wiele mniej lub bardziej poważnych w skutkach sytuacji. Likwidacja szkody może generować koszty od kilkuset do kilku tysięcy złotych, dlatego warto rozważyć zakup polisy, które będzie Cię dodatkowo chronić od takich zdarzeń.
Szkoda parkingowa to zdarzenie, które ma miejsce na parkingu, czyli w sytuacji, w której uszkodzony pojazd jest zaparkowany. Dość częstym incydentem jest np. przypadkowe zarysowanie innego pojazdu. Czasem uszkodzenia są tak niewielkie i nieodczuwalne, ze sprawca nieświadomy odjeżdża z parkingu. Jeśli w pobliżu nie było monitoringu, dochodzenie sprawiedliwości nie zawsze kończy się powodzeniem.
Przeczytaj też: Zarysowanie auta na parkingu. Jaki mandat w 2024 roku?
Warto wiedzieć
Warto porównywać zakresy pakietów ubezpieczeń i mieć je zawsze pod ręką. Taką możliwość daje kalkulator OC i AC dostępny bez ograniczeń przez całą dobę i niezależnie od miejsce, z którego będziesz realizować transakcję.
Jeśli nie czujesz się za kierownicą jak ryba w wodzie, ale nie chcesz rezygnować z doskonalenia techniki parkowania równoległe tyłem lub przodem, zadbaj o ciągłość ubezpieczenia OC i rozważ polisy dodatkowe. Będą Cię chronić nawet jeśli to ty przypadkowo doprowadzisz do szkody na parkingu.
Co warto wiedzieć?
- Podczas egzaminu na prawo jazdy egzaminator może sprawdzić parkowanie równoległe tyłem, przodem oraz skośnie. Zwykle pojawia się jedno zadanie z parkowania.
- Parkowanie prostopadłe uchodzi za manewr trudniejszy niż prostopadle przodem.
- Przy parkowaniu warto sprawdzać, czy swoim postojem nie utrudniasz wjazdu lub wyjazdu z parkingu innym kierowcom lub nie blokujesz ruchu drogowego.
- Za nieprawidłowe parkowanie można otrzymać mandat od 200 do 1000 zł.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Kiedy parkowanie równoległe tyłem jest wręcz wskazane?
Równoległe parkowanie tyłem jest wskazane wtedy, gdy musisz zapakować między dwoma pojazdami i nie masz zbyt dużo miejsce na manewr - aby zaparkować przodem, trzeba mieć co najmniej jedno sąsiadujące pole parkingowe przed lub za tym, na którym chcesz stanąć.
Czy parkowanie równoległe jest sprawdzane na egzaminie na prawo jazdy?
Tak, parkowanie równoległe to jeden z punktów, jaki do dyspozycji mają egzaminatorzy. Możesz zostać poproszony o zaparkowanie równolegle tyłem, przodem lub skośnie - kandydat na kierowcę nigdy nie wiem wcześniej, w jaki sposób będzie musiał zaparkować.
Na co zwracać uwagę przy parkowaniu równoległym?
Parkowanie równoległe tyłem i przodem wymaga od kierowcy stałej kontroli otoczenia pojazdu. Przydają się do tego lusterka boczne. Bierz pod uwagę potrzeby i możliwości innych zmotoryzowanych. Zaparkuj tak, aby inny pojazd mógł zaparkować obok Ciebie lub wyjechać z sąsiadującego miejsca.