W 2013 roku wprowadzono nową kategorię prawa jazdy. A2 uprawnia do kierowania pojazdami o ściśle określonej mocy - często takiej, która odpowiada umiejętnościom młodych, początkujących motocyklistów. O prawo jazdy tej kategorii możesz starać się tuż po ukończeniu 18. roku życia. Zobacz, jakie motocykle na A2 masz do wyboru!

Zakup pierwszego motocykla to dla początkującego pasjonaty ważna chwila. Choć z prawem jazdy A2 nie możesz jeszcze dosiadać maszyny o zbyt dużej mocy, nie znaczy to, że Twój motor nie może być dobrze wyposażony i przynosić przyjemności z jazdy. Przygodę na dwóch kółkach nawet lepiej zacząć na motocyklu o mniejszej mocy i pojemności silnika, aby stopniowo szlifować swoje umiejętności. 

Wybraliśmy 10 najciekawszych propozycji motocykli na prawo jazdy A2. Podpowiadamy też, jak postarać się o stosowne uprawnienia i jakie dokładnie pojazdy możesz prowadzić po ich uzyskaniu.

Czym jest prawo jazdy kategorii A2?

Motocyklem czy motocyklem trójkołowym możesz poruszać się dzięki trzem kategoriom prawa jazdy - A, A1 oraz A2. Różnice między nimi dotyczą:

  • wieku kierowcy,
  • rodzaju pojazdu i jego parametrów technicznych.

Uwaga!

Kategoria A2 została wprowadzona w Polsce wraz z AM w 2013 roku. Ustanowiono ją jako uprawnienie do prowadzenia motocykli o maksymalnej mocy 35 kW, a także motocykli trójkołowych o mocy nie większej niż 15 kW.

W praktyce po uzyskaniu prawa jazdy kat. A2 możesz jeździć:

  • motorem o maksymalnej mocy 35 kW, w którym stosunek mocy do masy własnej wynosi maksymalnie 0,2 kW/kg (stosunek ten jednak nie może powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe, którego moc dwukrotnie przekracza moc tego motocykla),
  • motocyklem trójkołowym o mocy maksymalnej 15 kW,
  • pojazdami z kategorii AM,
  • zespołem wyżej wymienionych pojazdów połączonych przyczepą.

Kto może starać się o prawo jazdy kategorii A2?

Na kurs prawa jazdy kat. A2 może zapisać się każdy na najwcześniej na 3 miesiące przed ukończeniem 18. roku życia. Uprawnienia może bowiem uzyskać wyłącznie osoba pełnoletnia pod warunkiem, że:

  • osiągnie odpowiedni wiek,
  • ukończy szkolenie w wybranym Ośrodku Szkolenia Kierowców,
  • zda egzamin państwowy.

Przed zapisem na kurs każdy kandydat na kierowcę musi założyć swój PPK (Profil Kandydata na kierowcę). 

Warto wiedzieć

Aby uzyskać swój numer PKK udaj się do wydziału komunikacji właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Na miejscu wypełnij wniosek, dołącz do niego orzeczenie lekarskie braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdów oraz fotografię. Dopiero po uzyskaniu PKK możesz zapisać się na kurs na prawo jazdy A2.

Zobacz więcej tutaj: Profil Kandydata na Kierowcę – co to jest?

Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii A2?

Kurs na prawo jazdy A2 składa się z dwóch etapów:

  • teoretycznego (30 godzin),
  • praktycznego (20 godzin).

Sam egzamin odbywa się w Wojewódzkim Ośrodki Ruchu Drogowego.

Porównaj ceny OC i AC

Część teoretyczna trwa ok. 30 minut i wymaga odpowiedzi na 42 pytania (z wiedzy podstawowej i specjalistycznej). Egzamin praktyczny przeprowadzany jest zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu ulicznym. W jego trakcie sprawdza się:

  • przygotowanie maszyny do jazdy przez kierowcę, ocenę stany technicznego motocykla (poziom oleju, płynu chłodzącego, hamulcowego, działanie świateł itp.),
  • sprawność wykonywania zadań na placu manewrowym (np. slalom między pachołkami, jazda po ósemce, omijanie przeszkód, ruszanie pod górę),
  • umiejętność jazdy w mieście (podstawowe manewry drogowe, zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego, szybkość reakcji na drodze, reagowanie na zagrożenia, sposób używania mechanizmów sterowania motocyklem, hamowanie awaryjne).

Po pozytywnym przejściu egzaminu, możesz myśleć o pierwszej maszynie dla siebie.

Jakie motocykle na A2 można wybrać?

Może się wydawać, że trudno o atrakcyjny egzemplarz motocykla z kategorią A2. Niekoniecznie! Producenci wychodzą naprzeciw potrzebom początkujących kierowców, a w efekcie oferta rynkowa takich maszyn jest całkiem bogata. W swojej ofercie mają je m.in. tak uznane marki jak Yamaha, Kawasaki, Suzuki czy Honda.

Co więcej, możesz wybierać spośród różnych typów pojazdów - motocykli typowo turystycznych, ze sportowym zacięciem, a nawet modeli typu off-road, jeśli interesują Cię poważniejsze wyzwania na dwóch kółkach. Poniżej prezentujemy motocykle, które nie tylko mają charakter, ale mogą też zapewnić satysfakcjonujące osiągi. 

Suzuki GS5

Pierwsza wersja Suzuki GS5 ujrzała światło dziennie w 1988 roku. Kolejne modyfikacje maszyny pojawiały się raczej rzadko. Świadczy to o wysokim poziomie pierwszej produkcji, która ma grono zwolenników aż do dziś. Od początku miał stanowić połączenie uniwersalności i nowoczesnego stylu/

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 500 cm3
Maksymalna moc46 KM
Maksymalna prędkość185 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h5,4 s.
Średnie spalanie4,71 l.

Yamaha MT-03

Projektanci marki Yamaha połączyli konstrukcję typu "naked" i jednocylindrowy silnik o pojemności 660 cm3. Maszynę warto docenić za zawieszenie i poręczność prowadzenia. Na rynku pojawiła się w 2006 roku  Sporą przyjemność z jazdy zapewnia moc na poziomie 48 KM. Z powodzeniem można zatem dosiadać MT-03 w prawem jazdy kat. A2. 

Choć to maszyna, która najlepiej sprawdzi się w mieście, przełożenia są dość krótkie, co zmusza częstego operowania biegami. Motocykl ma niewielką wagę, jest wygodny w prowadzeniu i dobre przyspieszenie - sprawia to dużą przyjemność. To jeden z najlepszych jednośladów na początek.

Choć MT-3 uchodzi za trwały model, może nadmiernie doskwierać mu korozja, a w starszych modelach mogą pojawiać się kłopoty ze skrzynią biegów. Yamaha MT-03 jest idealnym wyborem dla tych, którzy stawiają na optymalne koszty eksploatacji maszyny. Zapewnia to niskie spalanie na poziomie 5 litrów.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 600 cm3
Maksymalna moc48 KM
Maksymalna prędkość160 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h5,6 s.
Średnie spalanie5 l5 l

Yamaha XT 660

Ten jednoślad zadebiutował na rynku w 2004 roku, ale jako uniwersalny, klasyczny motocykl cieszy się popularnością do dziś. Producent przewidział go w dwóch wariantach:

  • enduro,
  • supermoto.

Model Yamaha XT 660 został wyposażony w ten sam silnik co MT-03, jednak jednostka pracuje nieco inaczej. XT 660 jest węższy i wyższy. Już od samego dołu wyczuwa się moment obrotowy i wibracje - to jednocylindrowy silnik z prawdziwego zdarzenia.

Motocykl waży nieco ponad 170 kg i doskonale radzi sobie z krawężnikami czy nierównościami na drodze. Podobnie jak w przypadku MT-03, ta Yamaha również rzadko ulega awariom i ma niskie spalanie.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 660 cm3
Maksymalna moc48 KM
Maksymalna prędkość170 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h5,6 s.
Średnie spalanie5 l5 l

Honda Shadow VT600C

Od lat fascynują Cię choppery, ale z prawem jazdy A2 musisz jeszcze poczekać na rasowy egzemplarz? Postaw na propozycję Hondy w nieco słabszej, ale równie stylowej wersji. Produkcja motocykla ruszyła w latach 90., ale wciąż zachwyca, choć bywa on trudno dostępny.

Odpowiada za to m.in. smukła sylwetka i podnóżki wysunięte do przodu. Silnik odznacza się wysoką kulturą pracy i zapewnia moc 41 KM. Daje to możliwość przyjemnego poruszania się po mieście, ale i poza nim.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 583 cm3
Maksymalna moc41 KM
Maksymalna prędkość180 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h7,9 s.
Średnie spalanie3,5-6 l

Honda CBR 250R

Tym razem przedstawiamy Hondę o bardziej sportowym charakterze, choć stylem jazdy przypomina raczej maszyny szosowe jedynie wystylizowane na sportowe. Na maszynie siedzi się wygodnie i w wyprostowanej pozycji. Jest stosunkowo lekki (151 kg), więc nadaje się także dla kobiet, które właśnie zdały egzamin na prawo jazdy kat. A2. Motocykl został wyposażony w jednocylindrowy silnik, który generuje moc nie większą niż 26,4 KM.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 250 cm3
Maksymalna moc26,4 KM
Maksymalna prędkość167 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h-
Średnie spalanie3,7 l

KTM Duke 390

Duke 390 to następca popularnego Duke 125. Tym razem w maszynie umieszczono większy silnik. Do dyspozycji kierowcy są 44 konie mechaniczne i jednocylindrowy silnik.

W trasie motor prowadzi się łatwo i przyjemnie, zyskując całkiem przyzwoite osiągi. Znajdziemy tu zawieszenie uspide down (tłok pracuje w obu kierunkach i obsługuje w ten sposób zarówno tłumienie odbicia, jak i tłumienie dobicia. Dzięki temu regulacja jest znacznie łatwiejsza, ponieważ śruby odpowiedzialne za ustawienie charakterystyki odbicia i dobicia znajdują się w górnej części widelca). 

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 373 cm3
Maksymalna moc44 KM
Maksymalna prędkość169 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h5,6 s.
Średnie spalanie3,5 l

Yamaha WR 250

Jeśli szukasz przygody w bardziej terenowych warunkach, Yamaha WR 250 to motocykl właśnie kategorii enduro. Silnik generujący moc 42 KM i waga na poziomie 106 kg zapewniają przyjemny początek przygody na dwóch kółkach.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 249 cm3
Maksymalna moc31 KM
Maksymalna prędkość150 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h7 s.
Średnie spalanie3,5 l

Kawasaki Ninja 300

Ten motocykl produkowano w latach 2013-2017. Do złudzenia przypominał starszy model marki - ZX-6R. Ninja 300 został wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 296 cm3. Maszyna generuje moc na poziomie 39 KM.

Motocykl od początku uchodził za lekki, zwinny i łatwy w prowadzeniu. Model z powodzeniem może posłużyć do ścigania się, jak i do codziennego przemieszczania się po mieście. Jest przy tym przystępny cenowo - używany egzemplarz w dobrym stanie można znaleźć na rynku nawet za 15 tysięcy złotych. 

Kawasaki Ninja 300 często wykorzystywany jest jako motocykl treningowy na torach wyścigowych.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 296 cm3
Maksymalna moc39 KM
Maksymalna prędkość170 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h6,9 s.
Średnie spalanie4 l

Yamaha XT660Z Ténéré

Ten model od Yamahy doskonale sprawdza się zarówno w typowej szosowej jeździe, jak i na bardziej wymagającym, wręcz piaszczystym podłożu. Z tego powodu można zdefiniować XT660 Z jako turystyczne enduro.

Już sam styl nadwozia nawiązuje do kultowych motocyklów rajdowych, lecz imponuje nie tylko wizualne, ale także swoją jakością. Zostało wykonane ze stali, co gwarantuje odporność nawet podczas ekstremalnych przygód. Z jednocylindrowym silnikiem możemy liczyć na moc rzędu 35 kW.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 660 cm3
Maksymalna moc48 KM
Maksymalna prędkość150 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h5,6 s.
Średnie spalanie4,6 l

BMW G 650GS

Z prawem jazdy kategorii A2 możesz dosiadać również dwóch motocykli spod znaku BMW. Pierwszy z nich to G 650 GS Sertao. Drugi to nasz G 650 GS. Można nim wygodnie i ekonomicznie jeździć po mieście, ale i po terenowych szlakach. Maszynę również możemy zaliczyć do kategorii enduro.

Producent zaproponował w G650GS jednocylindrowy silnik o mocy ok.45 KM. Model można docenić za niskie spalanie - to zaledwie 3,2 l/100 km.

PARAMETRWARTOŚĆ
Pojemność skokowado 660 cm3
Maksymalna moc45 KM
Maksymalna prędkość170 km/h
Przyspieszenie do 100 km/h-
Średnie spalanie3,2 l

Jaki motocykl na prawo jazdy A2 kupić dla siebie?

W motocyklach dla kategorii prawa jazdy A2 znajdziesz zarówno rozwiązania na rzecz komfortu dalszych podróży, doskonałą dynamikę jazdy, jak i możliwość przemierzania trudnych, wyboistych szlaków. Wszystko zależy od tego, na jaki typ jednośladu się zdecydujesz - a wybór modeli wśród uznanych marek jest szeroki. 

Zanim kupisz używany czy nowy motocykl do kategorii A2, określ, czego oczekujesz od maszyny, w jaki sposób będzie użytkowana i jaki styl jazdy preferujesz. Przygotowaliśmy krótką charakterystykę każdego z rodzajów motocykli da osób z prawem jazdy A2:

  • sportowe,
  • turystyczne,
  • off-roadowe.

Motocykle sportowe

Choć prawo jazdy A2 daje pewne ograniczenia co do wyboru maszyny, nie musisz rezygnować ze sportowego charakteru motoru. Nie rozwiniesz na nich co prawda zawrotnych prędkości jak na rasowych maszynach sportowych, ale zapewnią Ci dobrą dynamikę jazdy. 

Pamiętaj, że na sportowym motocyklu postawa kierowcy jest nieco pochylona w przód, więc mowa o nieco mniejszym komforcie jazdy niż w przypadku maszyn turystycznych. Najlepszy przykład na to, że motocykl sportowy dla początkujących istnieje, to opisywany już przez nas to chociażby:

  • Honda CBR 250R
  • Kawasaki Ninja 300.

Jak wygląda motocykl sportowy? Do charakterystycznych elementów należą:

  • niewielka masa w porównaniu do mocy (lekkie i wytrzymałe materiały konstrukcyjne),
  • wydajny układ hamowania,
  • owiewki,
  • podnóżki umieszczone wyżej niż w klasycznych modelach, aby nogi były bliżej ciała,
  • zaawansowane zawieszenie, które zapewnia stabilność na widelcu podczas gwałtownego hamowania i wchodzenia z dużą prędkością w zakręty,
  • większe i szersze opony,
  • przeważnie mniejszy rozstaw osi.

Ze względu na te cechy i wysokie rozwijane prędkości, te modele są zwykle droższe w ubezpieczeniu. 

Motocykle turystyczne

W tym przypadku niekoniecznie liczy się moc, ale ergonomia i komfort jazdy. Modele z kategorii turystycznych doskonale sprawdzą się dla osób, które po prostu lubią bliżej lub dalej podróżować motorem. 

Ważną cechą maszyn turystycznych jest ich pojemność, jeśli chodzi o przewożenie bagażu. Mogą być wyposażone np. w specjalne kufry czy skrzynię na dalsze wypady. 

Po ukończeniu kursu na prawo jazdy kat. A2 i zdaniu egzaminu, można wybrać między innymi Kawasaki Versys-X 300, BMW R 1250RT, Honda Varadero

Uwaga!

Dobry motocykl turystyczny jest zazwyczaj wyposażony w duże owiewki i szyby, dzięki którym zapewnia ochronę przed trudnymi warunkami atmosferycznymi i wiatrem. Wersja turystyczna motocykla ma też specyficzną konstrukcję ramy – kierujący siedzi bardziej wyprostowany, co zapewnia wygodę.

Motocykle off-road

Podróżowanie motocyklem na co dzień w połączeniu z terenowymi wyzwaniami? I dla takich zapaleńców znajdzie się odpowiednia kategoria maszyn. To motocykle off-roadowe, czyli przeznaczone do przemierzania nierównych, wyboistych, terenów, wzgórz, lasów itp. 

Konstrukcja takiego motoru jest ściśle dopasowana do takiego stylu jazdy. Zawieszenie jest wysokie i elastyczne, a bieżnik w oponach bardzo wyrazisty. Na prawo jazdy A2 nada się opisywany przez nas BMW G 650 G.

Jak ubezpieczyć motocykl?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego ma obowiązek objąć go ochroną w ramach polisy OC. Dotyczy to również właścicieli motocykli. Kontrolę nad systemem ubezpieczeń obowiązkowych sprawuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Pod lupę bierze właścicieli wszystkich pojazdów. W 2024 roku kara za brak OC nawet za jeden dzień przerwy wynosi dla motocyklistów 280 zł, a dla bardziej zapominalskich nawet 1410 zł.

Pamiętaj, że do rejestracji motoru po zakupie w urzędzie powinieneś mieć ze sobą również ważną polisę. Należy ją wykupić najpóźniej w  dniu złożenia wniosku w wydziale komunikacji. 

Od czego zależy cena ubezpieczenia motocykla?

Towarzystwa ubezpieczeniowe przy kalkulacji składki OC biorą pod uwagę zarówno dane właściciela, jak i motocykla. Każdy ubezpieczyciel ich listę określa indywidualnie. W kwestii motocyklisty najważniejsze są jego:

  • wiek,
  • historia ubezpieczenia, 
  • okres posiadania prawa jazdy, 
  • miejsce zamieszkania.

Sam motor jest dla towarzystwa interesujący pod względem:

  • marki i modelu,
  • roku produkcji,
  • pojemności silnika
  • rodzaju.

Wypowiedź eksperta

Z wysoką składką za ubezpieczenie motocykla powinny liczyć się młode osoby, które nie zbudowały jeszcze swojej historii kierowcy i niedawno odebrały uprawnienia. Najmniej zapłacą za OC motocykliści bardziej doświadczeni i z czystym kontem.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Koszt utrzymania motocykla, motoroweru czy skutera będzie pod względem ubezpieczenia tańszy niż samochodu osobowego. Jeśli jednak ochroną chcesz objąć sportowy model o potężnym silniku, ubezpieczyciel wysoko oceni ryzyko wystąpienia szkody, a składka będzie wyższa niż np. motocykla turystycznego.

Gdzie  kupić ubezpieczenie OC motocykla? 

Ubezpieczenie motocykla oferuje wiele towarzystw ubezpieczeniowych, jednak najszybciej i najprościej zrobić to za pomocą kalkulatora OC i AC. Obejmuje on prosty formularz - po wprowadzeniu niezbędnych danych otrzymasz oferty nawet od kilkunastu towarzystw. Nie tylko będziesz mógł je porównać i wybrać najbardziej optymalną, ale także kupić z dowolnego miejsca i o każdej porze. Porównywarka daje możliwość transakcji przez całą dobę.

Porównaj ceny OC i AC

Niezależnie od tego, jaki typ motoru kupisz oraz czy będzie to egzemplarz z salonu czy używany - polisa OC to Twój obowiązek, a rozszerzenie ochrony o assistance czy autocasco to komfort podróżowania motocyklem bez obaw o to, że nie poradzisz sobie z niespodziankami w trasie.

Co warto wiedzieć?

  1. Prawo jazdy kategorii A2 uprawnia Cię do jazdy motorem o maksymalnej mocy 35 kW, w którym stosunek mocy do masy własnej wynosi maksymalnie 0,2 kW/kg, motocyklem trójkołowym o mocy maksymalnej 15 kW, pojazdami z kategorii AM, zespołem wyżej wymienionych pojazdów połączonych przyczepą.
  2. Aby uzyskać prawo jazdy A2, należy zdać egzamin w formie teoretycznej i praktycznej ( na planu manewrowym i w ruchu ulicznym).
  3. Wśród motorów na prawo jazdy A2 znajdują się modele turystyczne, sportowe, ale i typowo off- roadowe. 
  4. Motocykle na prawo jazdy A2 produkują takie firmy jak BMW, Honda, Kawasaki czy KTM.
  5. Niezależnie od mocy silnika każdy pojazd mechaniczny musi zostać objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC - również motocykl do prawa jazdy A2. 
  6. W 2024 roku kara za brak OC motocykla wynosi od 280 zł do 1410 zł.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Jaki motor A2 do 15 tysięcy złotych można kupić?

    Na rynku można znaleźć szereg używanych motocykli dla posiadaczy prawa jazdy A2. W tym przedziale cenowym warto postawić np. na Hondę CB500X, KTM 390 Duke czy Yamaha XT 660. To maszyny, które pomimo braku spektakularnych osiągów, mogą przynieść satysfakcję z pierwszych wypraw bez pustoszenia kieszeni.

  2. Jaka jest maksymalna pojemność silnika motocykla na prawo jazdy kategorii A2?

    Nie została wyznaczona maksymalna pojemność silnika motocykla, ale wyznacznikiem jest to stosunek mocy do masy - wynosi maksymalnie 0,2 kW/kg. Co więcej, maszyna taka nie powinna generować mocy wyższej niż 35 kW.

  3. Na czym polega blokowanie mocy motocykli na A2?

    Założenie blokady motocykla to ograniczenie parametrów, jakie maszyna może osiągnąć. Dzięki temu można mieć pewność, że daną maszyną można legalnie poruszać się po drogach po uzyskaniu prawa jazdy A2. Najczęściej blokadę przeprowadza się poprzez zastosowanie zwężki w układzie dolotowym lub ingerencję w układ zasilania (gaźnik, wtrysk paliwa).