Sprawdzenie samochodu sprowadzonego z zagranicy nie ogranicza się jedynie do przejrzenia dokumentów, zajrzenia pod maskę czy poszukiwań śladów korozji. Dziś historię pojazdu można zweryfikować znacznie dokładniej, również przed jego fizycznym importem do Polski. Zobacz, jak możesz sprawdzić samochody zarejestrowane w różnych państwach Europy.

Samochód z zagranicy może mieć wady zarówno fizyczne, jak i prawne. Uszkodzenia mechaniczne, usterki elektryczne czy rdza na karoserii – to mankamenty, które podczas sprzedaży auta można zamaskować. Oszuści dobrze radzą sobie też z fałszowaniem dokumentów i zakłamywaniem wskazań liczników. Właśnie dlatego przed zakupem samochodu nie należy ograniczać się wyłącznie do fizycznego sprawdzenia pojazdu – warto również poznać jego historię.

Jak sprawdzić przeszłość samochodu sprowadzonego z zagranicy w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl?

Jeżeli zastanawiasz się, jak bezpłatnie sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy, to możesz zacząć od portalu HistoriaPojazdu.gov.pl. To e-usługa, dzięki której sprawdzisz samochody zarejestrowane nie tylko w Polsce, ale też innych krajach. Czego dowiesz się, korzystając z tego serwisu?

W HistoriaPojazdu.gov.pl udostępniane są:

  • Podstawowe informacje o samochodach zarejestrowanych na terenie Polski. To np. dane techniczne, liczba właścicieli (współwłaścicieli) czy odczyty drogomierzy podczas kontroli drogowych.
  • Informacje o tym, czy za granicą odnotowano ryzyka dla pojazdu – kradzież, złomowanie, powypadkowy, uszkodzony, z przekręconym licznikiem, niedopuszczony do ruchu, służył jako taxi, szkoda całkowita.

Kiedy powinieneś skorzystać z usługi HistoriaPojazdu.gov.pl? Gdy jesteś zainteresowany zakupem samochodu sprowadzonego z zagranicy, który został lub nie został zarejestrowany w Polsce. W pierwszym przypadku do skorzystania z usługi HistoriaPojazdu.gov.pl potrzebujesz numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji samochodu.

Jak sprawdzić historię pojazdu bez daty pierwszej rejestracji – gdy samochód nie został zarejestrowany w Polsce? Aby sprawdzić auto niezarejestrowane w Polsce, będziesz potrzebował Profilu Zaufanego (eGo). Po zalogowaniu się (potwierdzeniu tożsamości), zostaniesz przekierowany na stronę HistoriaPojazdu.gov.pl i następnie sprawdzisz przeszłość samochodu oferowanego przez zagranicznego sprzedawcę.

Używając usługi HistoriaPojazdu.gov.pl sprawdzisz bezpłatnie pojazdy sprowadzone z różnych europejskich i pozaeuropejskich krajów, np. Niemiec, Hiszpanii, Belgii, Francji, Austrii, Holandii, Czech, Kanady i USA.

Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy w innych bezpłatnych internetowych bazach danych?

Usługa HistoriaPojazdu.gov.pl nie jest jedyną możliwością, z której możesz skorzystać, aby sprawdzić przeszłość interesującego Cię pojazdu. Niektóre europejskie kraje prowadzą podobne bazy, a dostęp do nich jest darmowy. Niestety, nie zawsze otrzymasz obszerny raport. Utrudnieniem może być też bariera językowa.

Jak sprawdzić historię auta w UK?

Skorzystaj z rządowej strony Check-mot.service.gov.uk. By sprawdzić przeszłość sprowadzonego z Wielkiej Brytanii pojazdu, wystarczy podać jego numer rejestracyjny. Z raportu dowiesz się: do kiedy auto ma ważny przegląd techniczny, jaki przebieg został odnotowany w czasie ostatniego badania technicznego, czy podczas przeglądu stwierdzono usterki i czy pojazd został wycofany z ruchu.

Jak sprawdzić historię auta w Holandii?

Służy do tego strona Ovi.rdw.nl. Do zapoznania się z historią pojazdu sprowadzonego z Holandii wystarczy jego numer rejestracyjny. Raport jest obszerny – znajdziesz w nim m.in. podstawowe informacje o pojeździe (dane techniczne, liczba właścicieli, data ważności badań technicznych i OC), a także informacje o tym, czy został on skradziony lub wycofany.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Belgii?

Możesz to zrobić za pośrednictwem strony Car-pass.be/en. Aby zweryfikować historię pojazdu pochodzącego z Belgii, będziesz potrzebował numeru identyfikacyjnego Car-Pass znajdującego się w dokumencie Car-Pass. Dokument ten powinieneś otrzymać od sprzedawcy. Za pomocą wskazanej strony sprawdzisz też, czy jest on autentyczny. Strona Car-pass.be jest prowadzona przez organizację pożytku publicznego, jednym z zadań której jest ochrona osób kupujących pojazdy.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Czech?

Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej prowadzi stronę kontrollatachometru.cz. Po podaniu numeru VIN pojazdu sprawdzisz aktualny stan licznika sprowadzonego samochodu. Niestety, usługa nie pozwala na dokładniejszą weryfikację historii pojazdu.

Jak sprawdzić historię pojazdu z Danii?

Samochód sprowadzony z Danii możesz sprawdzić za pośrednictwem rządowej strony Selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx. Do zweryfikowania przeszłości auta niezbędny będzie numer rejestracyjny lub numer VIN. Po jego wpisaniu otrzymasz informacje o wyniku badania technicznego pojazdu oraz stwierdzonych awariach. W raporcie znajduje się też informacja o stanie licznika i numerze VIN pojazdu.

Od lat do Polski najwięcej samochodów importowanych jest z Niemiec i Francji. Niestety, kraje te nie posiadają serwisów analogicznych do HistoriaPojazdu.gov.pl. Jeżeli chcesz sprawdzić auto zarejestrowane w Niemczech lub Francji, pozostają alternatywne metody.

Jak i kiedy sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy w serwisach komercyjnych?

Dysponujesz jedynie numerem VIN samochodu i zastanawiasz się, jak sprawdzić historię pojazdu po VIN? Możesz skorzystać z komercyjnych usług – należą do nich m.in. AutoDNA i Carfax. Informacje znajdujące się w tych serwisach pochodzą z różnych źródeł, w tym urzędów państwowych, warsztatów samochodowych i firm ubezpieczeniowych.

Sprawdzając historię sprowadzonego samochodu za pośrednictwem jednego z komercyjnych serwisów dowiesz się:

  • Czy samochód widnieje w bazach pojazdów skradzionych.  Informacje obejmują także historię uszkodzeń pojazdu.
  • Ilu właścicieli posiadało auto.
  • Jakie było wcześniejsze przeznaczenie pojazdu – czy był on eksploatowany np. jako taksówka.

W rezultacie możesz uniknąć zakupu samochodu kradzionego czy posiadającego świadectwo salvage title, które jest wydawane dla pojazdów wycofanych z ruchu na rynku amerykańskim.

Jak sprawdzić historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy poprzez ASO i TÜV?

Jak sprawdzić historię pojazdu w ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi i czy warto to robić? W przypadku zagranicznych pojazdów to dobre rozwiązanie, gdyż wielu kierowców z Europy Zachodniej korzysta wyłącznie z ASO. W rezultacie dotarcie do dokumentacji ASO pozwala potwierdzić m.in. przebieg samochodu, ale wiąże się to z kosztami. Jeżeli jednak chcesz kupić auto, za które zapłacisz kilkadziesiąt tysięcy euro, wydatek z pewnością się opłaci.

Dzięki historii serwisowej pojazdu poznasz nie tylko jego aktualny przebieg, ale również dowiesz się o stwierdzonych wadach czy wykonanych naprawach. To da Ci szerszą wiedzę na temat stanu technicznego pojazdu.

Jeżeli interesuje Cię samochód z Niemiec, to – poza historią ASO – możesz też skorzystać z informacji zgromadzonych przez Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej TÜV. Właściciele samochodów osobowych dokonujący co dwa lata przeglądów w jednej z firm TÜV otrzymują raport. Znajdziesz w nim informacje m.in. o przebiegu i usterkach stwierdzonych przez fachowców podczas badania.

Jeżeli nie masz sprecyzowanych oczekiwań co do samochodu, to kierunek poszukiwań może wskazać Ci raport awaryjności pojazdów TÜV. Jest on opracowywany co roku, a jego podstawą są badania techniczne aut przeprowadzane na terenie Niemiec.

O czym trzeba pamiętać po sprowadzeniu samochodu z zagranicy?

Po sprowadzeniu samochodu z zagranicy czekają Cię też formalności. Zdecydowałeś się kupić używany samochód w jednym z państw UE? Pozostaje Ci opłacić akcyzę, wykupić OC i zarejestrować sprowadzone auto w Polsce. Jeżeli pojazd pochodzi z jednego z krajów spoza Unii Europejskiej, będziesz potrzebował też dowodu odprawy celnej.

Właściciele sprowadzonych samochodów często kupują ubezpieczenie OC na 30 dni. Dla ubezpieczeń krótkoterminowych charakterystyczne jest to, że nie przedłużają się one samoczynnie. Trzeba o tym pamiętać, bo jazda nieubezpieczonym pojazdem jest kosztowna i ryzykowna. W 2021 r. za brak OC właściciel auta może zapłacić nawet 5600 zł. To dużo więcej niż koszt zakupu OC nawet dla sportowych czy luksusowych samochodów

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

OC należy kupić jeszcze przed rejestracją pojazdu. Jeżeli istotny jest dla Ciebie czas lub chcesz znaleźć najkorzystniejszą ofertę ubezpieczenia, skorzystaj z kalkulatora OC/AC Rankomat.pl.

Co warto wiedzieć

  • Historię pojazdu sprowadzonego z zagranicy można szybko i bezpłatnie sprawdzić przez e-usługę HistoriaPojazdu.gov.pl.
  • W ramach danych zagranicznych serwis HistoriaPojazdu.gov.pl udostępnia informacje m.in. o kradzieżach, złomowaniu czy szkodach całkowitych.
  • Za pośrednictwem serwisu HistoriaPojazdu.gov.pl można sprawdzić pojazdy m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Hiszpanii, USA czy Kanady.
  • Sprowadzany z zagranicy samochód można zweryfikować także w serwisach komercyjnych, poprzez ASO i TÜV. Ten ostatni sposób dotyczy aut z Niemiec.
  • Po sprowadzeniu samochodu z zagranicy należy zarejestrować go w Polsce. To z kolei wiąże się z uregulowaniem opłat i zakupem OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Gdzie znajduje się numer VIN samochodu?

    Numer VIN znajdziesz zarówno w samochodzie, jak i dowodzie rejestracyjnym. W pierwszym przypadku producenci umieszczają numer VIN na różnych częściach stałych – np. na przegrodzie czołowej. Jeżeli chcesz sprawdzić samochód na odległość, o numer VIN zapytaj sprzedawcę.

  2. Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo?

    Historię samochodu sprowadzonego z Niemiec możesz darmowo sprawdzić w e-usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl. Jeżeli auto nie jest zarejestrowane w Polsce, to pamiętaj, że potrzebny będzie Ci Profil Zaufany. Założysz go bezpłatnie – szczegóły znajdziesz na stronie www.gov.pl.

  3. Czy informacje dostępne się w internetowych serwisach są pewne?

    Nikt nie zagwarantuje Ci, że do danych nie wkradł się błąd. Właśnie dlatego nie powinieneś poprzestać na sprawdzeniu historii sprowadzonego z zagranicy pojazdu w bezpłatnych lub płatnych serwisach. Aby zminimalizować ryzyko, zapytaj o dokumentację ASO i dokładnie obejrzyj samochód, który zamierzasz kupić.

  4. Skąd pochodzą dane zagraniczne w usłudze HistoriaPojazdu.gov.pl?

    Obecność danych zagranicznych w serwisie HistoriaPojazdu.gov.pl to rezultat współpracy Ministerstwa Cyfryzacji z zewnętrznymi firmami AutoDNA i Carfax. Pierwsza firma pozyskuje dane m.in. z Niemiec, Francji, Belgii, Holandii i Danii. Z kolei Carfax dostarcza informacji z Hiszpanii, Belgii czy Szwecji.