Zakup ubezpieczenia OC to obowiązek każdego właściciela zarejestrowanego pojazdu. Zakres ochrony jest regulowany prawnie i nie zmienia się w zależności od ubezpieczyciela. Nie każdy jednak ma świadomość, na co może liczyć w ramach polisy OC, a jakie sytuacje są z niej wyłączone. Co obejmuje OC? Wszystkie informacje znajdziesz w naszym poradniku!

Szczegóły związane z obowiązkowym ubezpieczeniem pojazdów mechanicznych znajdziemy w Ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Mówi ona, że każda firma ubezpieczeniowa ma oferować ten sam zakres ochrony w ramach polisy OC.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Warto pamiętać, że ubezpieczenie OC przypisywane jest do konkretnego pojazdu, a nie jego właściciela. Właśnie dlatego możliwe jest kontynuowanie ochrony ubezpieczeniowej po zakupie używanego auta.

Przypomnijmy sobie, czym dokładnie jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, kiedy zadziała, a kiedy zdarzenie będzie wyłączone z ochrony.

Czym jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?

Kodeks cywilny dopuszcza dochodzenie roszczeń przez osobę pokrzywdzoną na drodze postępowania cywilnego. Mówiąc wprost, jeśli wyrządzisz komuś szkodę, to osoba poszkodowana ma prawo domagać się od Ciebie jej naprawienia. Najczęściej są to po prostu pieniądze. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej chroni Cię przed konsekwencjami finansowymi takiej sytuacji. 

Z ubezpieczenia OC możemy skorzystać w różnych obszarach życia - to np.:

  • obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych - każdy zarejestrowany w Polsce pojazd mechaniczny musi być objęty taką ochroną,
  • obowiązkowe OC rolników - za szkody spowodowane w związku z prowadzoną działalnością rolniczą (np. podczas opryskiwania pola),
  • obowiązkowe OC zawodowe - musisz wykupić polisę OC w momencie, gdy rozpoczynasz działalność w danym zawodzie. Takie OC mają np. agenci ubezpieczeniowi, prawnicy, lekarze, biura rachunkowe,
  • OC turystyczne - pokryje odszkodowanie za szkody wyrządzone podczas wyjazdu zagranicznego, np. gdy połamiesz kogoś na stoku narciarskim,
  • OC w życiu prywatnymw ubezpieczeniu nieruchomości - poszkodowany otrzyma odszkodowanie, jeśli stanie się jej krzywda na terenie Twojej posiadłości. 

Ubezpieczenie OC to polisa, w ramach której można zrekompensować szkody, do których w wyniku kolizji lub wypadku doprowadził ubezpieczony. Wypłata odszkodowania dotyczy osób trzecich, które ucierpiały w wyniku zdarzenia oraz ich mienia, jeśli zostało uszkodzone.

Być może Twoja polisa OC nie zostanie w ogóle wykorzystana przez cały okres trwania umowy (czyli 12 miesięcy), jednak jeśli już dojdzie do zdarzenia, szkody wyrządzone innym mogą nierzadko generować wysokie koszty naprawy czy leczenia. Dzięki OC rekompensata poniesionych kosztów nie będzie Twoim problemem - wszystkim zajmie się zakład ubezpieczeń, z którym podpisałeś umowę.

Warto wiedzieć

Szacunki Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego donoszą, że w Polsce nawet 12 milionów pojazdów może nie być objętych ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej!

Gdzie obowiązuje ubezpieczenie OC?

Ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje zdarzenia powstałe na terytorium:

Jeżeli zatem wybierasz się samochodem do któregoś z tych państw, nie masz obecnie obowiązku zawarcia odrębnego ubezpieczenia OC. Jego posiadania domniemywa się na podstawie polskich tablic rejestracyjnych.

Wyjeżdżając choćby do Albanii, Macedonii czy na Ukrainę, kierowca musi postarać się międzynarodowy certyfikat ubezpieczeniowy, czyli Zieloną Kartę. Z kolei aby wjechać do Kosowa, konieczne będzie wykupienie tzw. ubezpieczenia granicznego – to państwo nie uznaje ani ubezpieczenia OC zakupionego na terenie Polski, ani Zielonej Karty.

Co obejmuje ubezpieczenie OC w praktyce?

Ubezpieczenie OC dla posiadaczy pojazdów chroni przed roszczeniami ze strony poszkodowanych każdego, kto kieruje danym pojazdem w okresie trwania polisy.

Inaczej mówiąc, sprawca kolizji czy wypadku drogowego poruszający się w momencie zdarzenia pojazdem, dla którego została wykupiona polisa OC, może liczyć, że wszelkie spowodowane przez niego szkody zrekompensuje osobom trzecim w jego imieniu ubezpieczyciel.

Istota ubezpieczenia OC wynika z art. 35 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Można tam przeczytać, że:

Co mówi prawo?

Ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest objęta odpowiedzialność cywilna każdej osoby, która kierując pojazdem mechanicznym w okresie trwania odpowiedzialności ubezpieczeniowej, wyrządziła szkodę w związku z ruchem tego pojazdu.
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, art. 35.

Z reguły umowę ubezpieczenia OC zawiera się na okres 12 miesięcy. W niektórych, ściśle określonych przepisami sytuacjach, właściciele pojazdów mogą zawrzeć umowę ubezpieczenia krótkoterminowego. OC krótkoterminowe gwarantuje taki sam zakres ochrony jak umowa całoroczna.

W odróżnieniu do niektórych innych krajów,  Polsce umowę OC samochodu zawiera się właśnie na pojazd, a nie na jego właściciela. Nie oznacza to jednak, że właściciel pojazdu nie może mieć roszczeń w stosunku do kierowcy, np. z tytułu uszkodzenia użyczonego mu samochodu.

Przykład

Pani Anna, wyjeżdżając z drogi podporządkowanej, wymusiła pierwszeństwo. Poszkodowanemu kierowcy nic się nie stało, ale jego pojazd został poważnie uszkodzony – szkodę wyceniono na 12 300 zł. Ponieważ Pani Anna w chwili kolizji posiadała ubezpieczenie samochodu, odszkodowanie wypłacił ubezpieczyciel, z którym zawarła ona umowę. Kobieta straciła jedynie część przysługujących jej zniżek – gdy będzie kupować ubezpieczenie OC na następny rok, musi spodziewać się nieco wyższej składki.

Czym jest szkoda w OC i na co mogą liczyć poszkodowani?

Zgodnie z definicją szkoda to zdarzenie, którego następstwem mogą być:

  • śmierć,
  • uszkodzenie ciała,
  • rozstrój zdrowia bądź też jego utrata,
  • zniszczenie lub uszkodzenie mienia.

Szkoda powstała w związku z ruchem pojazdu mechanicznego to nie tylko wypadki i kolizje – to także szkody powstałe podczas:

  • wsiadania i wysiadania z pojazdu,
  • załadunku i rozładunku pojazdu,
  • zatrzymania lub postoju auta.

Ubezpieczeniem OC objęte jest zatem także np. uszkodzenie drzwiami karoserii drugiego pojazdu podczas wysiadania z samochodu na zatłoczonym parkingu. Oprócz tego ubezpieczyciel ma obowiązek pokryć z OC szkody spowodowane w sytuacji, gdy zaparkowany samochód spłonie. 

W przypadku szkód w mieniu wyróżnia się szkody częściowe i całkowite. Stwierdzenie przez zakład ubezpieczeń szkody częściowej oznacza, że zniszczenia są na tyle niewielkie, iż opłaca się je naprawiać. Z kolei orzeczenie szkody całkowitej równa się stwierdzeniu, że z ekonomicznego punktu widzenia auta nie opłaca się przywracać do stanu sprzed zdarzenia. 

Odpowiedzialność ubezpieczycieli jest limitowana do wysokości sumy gwarancyjnej. Aktualnie zgodnie z art. 36 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość w złotych:

  • w przypadku szkód na osobie: 5 210 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych,
  • w przypadku szkód w mieniu: 1 050 000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Przeliczenia dokonuje się przy zastosowaniu średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.

Przykład

6 sierpnia 2024 r. doszło do tragicznego wypadku na autostradzie A1 w Chorwacji. 43 osoby z Polski podróżowały na pielgrzymkę do Medjugorie w Bośni i Hercegowinie. Autokar zjechał z drogi i wpadł do rowu. Śmierć poniosło 12 osób, 19 w stanie ciężkim trafiło do szpitala. Poszkodowanym przysługuje do 5,21 mln € tytułem odszkodowania z OC sprawcy. Trwa ustalenie podmiotu odpowiedzialnego. Jeśli śledztwo potwierdzi przypuszczenia i to kierowca będzie winny spowodowania tej katastrofy, to ubezpieczyciel firmy transportowej wypłaci odszkodowanie. Z racji tego, że kierowca poprzez zaśnięcie mógł przyczynić się do spowodowania wypadku, ubezpieczyciel zwróci się z żądaniem zwrotu części wypłaconego odszkodowania.

We wrześniu 2024 roku Sejm i Senat przyjęły jednak nowelizację tej ustawy właśnie w zakresie zmian w sumach gwarancyjnych ubezpieczenia OC. Według nowych ustaleń sumy te mają wynosić odpowiednio:

  • 5 045 000 euro w przypadku szkód na osobie,
  • 1 300 000 euro w przypadku szkód w mnieniu.

Z prostych wyliczeń wynika, że kwoty te wzrosną względem dotychczasowych średnio o 24%.

Z pojęciem szkody ściśle związane jest pojęcie rekompensaty. Na co mogą liczyć osoby poszkodowane w zdarzeniach drogowych? Inne świadczenia przysługują w razie uszkodzenia mienia, a inne w przypadku szkód osobowych.

1. Szkody w mieniu – świadczenia z polisy OC

Wynikiem kolizji drogowej najczęściej są szkody w mieniu. Wytyczna 15. Komisji Nadzoru Finansowego mówi, że:

Co mówi prawo?

W przypadku wystąpienia szkody częściowej zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w wartości, która zapewni uprawnionemu przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę.
Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, Komisja Nadzoru Finansowego

Osoba poszkodowana ma prawo domagać się szeregu świadczeń, w tym przede wszystkim:

  • naprawy pojazdu – firma ubezpieczeniowa może wypłacić należną kwotę (wariant kosztorysowy, gotówkowy) lub naprawić pojazd w warsztacie, z którym współpracuje (wariant warsztatowy, bezgotówkowy),
  • pokrycia kosztów holowania po kolizji – jeżeli samochód jest niesprawny,
  • pokrycia kosztów najmu samochodu zastępczego – na czas naprawy pojazdu,
  • pokrycia kosztów przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego – takie badanie przeprowadza się, jeżeli w aucie zostały uszkodzone np. zasadnicze elementy konstrukcji nadwozia (art. 81 Ustawy Prawo o ruchu drogowym),
  • wyrównania za utratę wartości rynkowej pojazdu – mimo usunięcia uszkodzeń powypadkowy pojazd traci na wartości.

Jeżeli uszkodzony pojazd służył działalności zarobkowej, ubezpieczyciel będzie musiał także wypłacić odszkodowanie za stracony dochód. 

Firma ubezpieczeniowa ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Jeżeli zakład ubezpieczeń potrzebuje więcej czasu na ustalenie swojej odpowiedzialności, musi poinformować o tym poszkodowanego oraz wypłacić mu bezsporną część odszkodowania.

Pozostałą część ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić w terminie 14 dni od dnia, w którym wyjaśnienie wspomnianych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie.

2. Szkody osobowe – świadczenia z polisy OC

Z ubezpieczenia OC poszkodowanym wypłacane jest także odszkodowanie za szkody osobowe. Mogą liczyć na:

  • zwrot kosztów leczenia,
  • zadośćuczynienie za cierpienia fizyczne i psychiczne,
  • odszkodowanie za utracone dochody,
  • rentę z tytułu niezdolności do pracy lub rentę na zwiększone potrzeby.

O wypłatę odszkodowania z OC sprawcy wypadku starać mogą się także najbliżsi poszkodowanego, jeżeli w konsekwencji zdarzenia poniósł on śmierć. Im również przysługuje szereg świadczeń, w tym:

  • renta alimentacyjna,
  • odszkodowanie za pogorszenie się sytuacji materialnej,
  • zadośćuczynienie za ból i cierpienie,
  • zwrot kosztów pogrzebu.

Analogicznie jak w przypadku szkód w mieniu, firma ubezpieczeniowa ma obowiązek wypłacić bezsporną część odszkodowania w ciągu 30 dni.

Zobacz też: Terminy wypłaty odszkodowań z ubezpieczeń OC i AC

Jakie są wyłączenia z ochrony ubezpieczeniowej OC?

Pomimo zakupu ochrony cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych kierowca nie w każdym przypadku może oczekiwać, że  firma ubezpieczeniowa pokryje spowodowane przez niego szkody. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje na dwie sytuacje:

  • gdy ubezpieczyciel nie odpowiada za szkody,
  • gdy ma prawo dochodzić zwrotu wypłaconego odszkodowania (tzw. regres ubezpieczeniowy).

Przypadek 1: szkody, za które ubezpieczyciel nie odpowiada

Art. 38 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych precyzuje, że ubezpieczyciel nie odpowiada za szkody:

  • polegające na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia, wyrządzone przez kierującego posiadaczowi pojazdu mechanicznego,
  • wynikłe w przewożonych za opłatą ładunkach, przesyłkach lub bagażu – wyjątkiem jest sytuacja, gdy odpowiedzialność za szkodę ponosi posiadacz innego pojazdu mechanicznego niż ten, który przewozi te przedmioty,
  • polegające na utracie gotówki, biżuterii czy papierów wartościowych,
  • polegające na zanieczyszczeniu lub skażeniu środowiska.

Mimo że lista nie jest długa, to np. zanieczyszczenie środowiska może okazać się dla sprawcy bardzo kosztowne.

Wypowiedź eksperta

Z ubezpieczenia OC nie zostaną też pokryte szkody, jakich doznał sam sprawca. Przykładowo po kolizji z polisy OC nie mogą zostać zlikwidowane wgniecenia czy uszkodzenia w pojeździe, którym kierował sprawca. Do tego celu służy polisa AC. To dodatkowe ubezpieczenie, które kierowca może kupić w pakiecie z OC, korzystając np. z kalkulatora OC i AC.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Przypadek 2: szkody, po likwidacji których ubezpieczycielowi przysługuje regres ubezpieczeniowy

Nawet gdy sprawca zdarzenia miał ważne OC, w niektórych przypadkach firma ubezpieczeniowa może dochodzić od niego zwrotu wypłaconego odszkodowania. Taka sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli kierujący:

  • wyrządził szkodę umyślnie, w tym po spożyciu alkoholu lub środków odurzających,
  • wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa,
  • nie posiadał uprawnień do kierowania pojazdem,
  • zbiegł z miejsca zdarzenia.

Więcej przeczytasz tutaj: Odmowa wypłaty odszkodowania - co robić, gdy firma nie chce zapłacić?

Zdarzenie drogowe a brak ubezpieczenia OC

Pamiętajmy, że jeśli właściciel samochodu nie wykupi obowiązkowej ochrony, prędzej czy później tę lukę zidentyfikuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Za brak polisy OC może nałożyć wysoką karę finansową - od kilku lat stawki w tym zakresie sukcesywnie wzrastają - podobnie jak minimalne wynagrodzenie, w odniesieniu do którego się je ustala.

Uwaga!

Jeżeli doprowadzisz do szkody nieubezpieczonym pojazdem, to poszkodowani otrzymają świadczenie ze strony UFG, ale następnie instytucja ta zwróci się do Ciebie o uregulowanie tego długu.

W drugiej połowie 2024 właściciel samochodu osobowego może zapłacić od 1720 do nawet 8600 zł kary! Już wiadomo, że z początkiem 2025 roku te kwoty wzrosną do przedziału 1850 zł do 9250 zł.


Jak sprawdzić ważność umowy ubezpieczenia OC?

Jak upewnić się, że sprawca kolizji ma aktualne ubezpieczenie OC? Do dyspozycji masz kilka prostych narzędzi, dzięki którym upewnisz się co do ważności polisy. 

Informacje o tym znajdziesz na stronach:

  • UFG (www.ufg.pl) – wystarczy przejść do sekcji „Sprawdź OC dla pojazdu” i podać numer rejestracyjny lub VIN pojazdu,
  • historiapojazdu.gov.pl – należy podać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji.

www.historiapojazdu.gov.pl

Jeżeli po kolizji czy wypadku okaże się, że sprawca nie ma ubezpieczenia OC, na miejsce zdarzenia należy wezwać policję. Dokumentacja sporządzona przez policjantów będzie niezbędna podczas likwidacji szkody.

Przykład

Po zakupie samochodu Pan Adam kontynuował polisę zbywcy i błędnie założył, że automatycznie się ona odnowi. W okresie, gdy pozostawał bez ochrony ubezpieczeniowej, spowodował kolizję drogową. Za szkodę wycenioną na 1250 zł musiał zapłacić z własnej kieszeni. Dodatkowo otrzymał wezwanie z UFG do zapłaty kary za brak OC – 2-dniowa przerwa w ubezpieczeniu kosztowała go 1720 zł.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu? 

Wiesz już, że wysokość składki OC nie ma wpływu na zakres ochrony w ramach tej polisy. Tak dzieje się w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, jak autocasco, assistance czy NNW

Ubezpieczyciele mają natomiast dużą swobodę w tworzeniu ofert obowiązkowego OC, choć wyróżnia się listę czynników, które najczęściej biorą przy tym pod uwagę. Cena OC zależy zwykle od:

  • wieku właściciela pojazdu, 
  • jego miejsca zamieszkania, 
  • historii szkód, 
  • rocznika pojazdu, 
  • modelu i marki, 
  • pojemności silnika.

W efekcie składka za OC dla tego samego kierowcy może wahać się nawet o kilka tysięcy złotych w różnych towarzystwach!

Warto wiedzieć

Praktyka pokazuje, że na najtańsze OC mogą liczyć starsi kierowcy z mniejszych miejscowości z nienaganną historią ubezpieczenia, choć nie jest to regułą. Wiele zależy od tego, jaki dokładnie pojazd chcą ubezpieczyć ochroną.

W III kwartale 2024 roku średnia składka OC w Polsce wyniosła 680 zł. Z raportu RanKING za ten okres wynika, że jej regularny wzrost notowano już od początku roku 2023, gdy oscylowała wokół kwoty 490 zł.

Wysoka średnia krajowa nie oznacza oczywiście, że nie można znaleźć znacznie tańszej obowiązkowej ochrony samochodu. Rozeznaniu na rynku ubezpieczeniowym służy m.in. internetowy kalkulator OC i AC. 

Wypełniając prosty formularz, możesz:

  • porównać oferty, jakie proponują Ci różne towarzystwa (w ramach kalkulacji możesz otrzymać nawet kilkadziesiąt propozycji o różnym zakresie ochrony),
  • kupić wybrane ubezpieczenie i podpisać umowę bez wychodzenia z domu i w pełni bezpiecznie.

Jeśli interesuje Cię samo OC, kalkulator ubezpieczeń to doskonała opcja, aby zaoszczędzić. Dla osób oczekujących rozszerzenia ochrony o AC, assistance czy NNW to okazja do znalezienia optymalnego zabezpieczenia w przystępnej cenie.

Co warto wiedzieć?

  1. Ubezpieczenie OC zapewnia wypłatę odszkodowania osobom poszkodowanym w zdarzeniach drogowych. Jeżeli sprawca kolizji lub wypadku nie posiadał ubezpieczenia OC, to odszkodowanie wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
  2. Z ubezpieczenia OC pokrywane są szkody materialne i osobowe, które powstały zarówno w związku z ruchem auta, wsiadaniem lub wysiadaniem z pojazdu, jak i jego załadunkiem oraz rozładunkiem.
  3. Osoby poszkodowane mogą dochodzić z ubezpieczenia OC sprawcy rekompensaty za szkody materialne i osobowe, w tym m.in. naprawy pojazdu, pokrycia kosztów najmu pojazdu zastępczego czy zadośćuczynienia.
  4. Ubezpieczyciele nie odpowiadają za wszystkie szkody spowodowane przez ubezpieczonego. W niektórych sytuacjach mają prawo dochodzić zwrotu wypłaconego odszkodowania od sprawcy wypadku.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Mam dwa samochody. Czy muszę kupić dwie polisy OC?

    Tak. Ubezpieczenie OC jest przypisane do samochodu, nie zaś właściciela. Jeżeli posiadasz więcej niż jedno auto, to dla każdego pojazdu musisz kupić osobne OC. W lepszej sytuacji są przedsiębiorcy – oni mogą skorzystać z rozwiązania w postaci ubezpieczenia flotowego. To jedna zbiorcza polisa, która obejmuje wszystkie pojazdy.

  2. Kiedy odpowiedzialność ubezpieczyciela ustaje?

    Jest kilka takich sytuacji – dzieje się tak m.in. po upływie okresu, na jaki umowa została zawarta, z chwilą wyrejestrowania samochodu i po upływie 3 miesięcy, licząc od dnia ogłoszenia upadłości przez firmę ubezpieczeniową. Wszystkie przypadki, gdy odpowiedzialność ubezpieczyciela ustaje, zostały wymienione w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych.

  3. Czym kierować się przy wyborze ubezpieczenia OC?

    Dzięki uregulowaniu kwestii ubezpieczenia OC w ustawie, każdy ubezpieczyciel zapewnia ten sam zakres ochrony w ramach polisy OC. Nie oznacza to jednak, że każda firma oferuje taką samą cenę. Ofertę należy przeanalizować właśnie pod kątem finansowym, aby ocenić jej opłacalność. Przy zakupie obowiązkowej polisy można jednak wybrać najtańszą propozycję.

  4. Co w sytuacji, gdy suma gwarancyjna się wyczerpie?

    Sumy gwarancyjne są wysokie, ale mogą się wyczerpać, np. jeżeli dojdzie do katastrofy drogowej. Takie sytuacje dotyczą także w szczególności osób pobierających rentę po orzeczeniu trwałego uszczerbku na zdrowiu. Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi firmy ubezpieczeniowe mają obowiązek informowania o takiej ewentualności i jednocześnie o możliwości wytoczenia powództwa o podwyższenie sumy gwarancyjnej.