Pierwszy SEAT Ibiza zjechał z linii montażowej fabryki Zona Franca w Barcelonie 27 kwietnia 1984 roku – od tego czasu ten samochód doczekał się pięciu generacji i sprzedał się w liczbie 6 mln egzemplarzy. Co stoi za sukcesem tego auta, które często nazywane jest jedną z ikon hiszpańskiej motoryzacji?
Wypowiedź eksperta
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Źródło: Materiały prasowe SEAT.
Pierwsze niezależne kroki SEAT-a
Pierwszy model Ibizy z 1984 roku, czyli MK 1, był dla producenta odważnym krokiem i kamieniem milowym. Ibiza MK 1 była bowiem pierwszym modelem, który został opracowany przez SEAT-a jako niezależnego producenta, bez wykorzystania wsparcia technicznego innych przedsiębiorstw – nie użyto części karoserii z modelu Fiata. Auto zostało stworzone na bazie SEAT-a Ronda.
Wygląd zewnętrzny samochodu skonstruowano w oparciu o projekt autorstwa słynnego Giorgetto Giugiaro. Wnętrze zostało zaprojektowane przez firmę Karmann, a układ napędowy przez Porsche. Pierwsza generacja była produkowana w latach 1984-1993. Projekt Giugiaro przyciągał wzrok, ale istotne były też aluminiowe felgi, które nadawały Ibizie sportowego charakteru.
Uwaga!
Druga generacja Ibizy – jeszcze bardziej sportowa
Druga generacja Ibizy MK 2 była produkowana w latach 1993-2002 w fabryce w Martorell i również zaprojektowana przez Giugiaro. Ten model był bardziej aerodynamiczny i zaokrąglony, a tym samym nadał Ibizie jeszcze bardziej sportowego charakteru. Pomimo kompaktowego kształtu, samochód zapewniał dużo przestrzeni wewnątrz, skrywając pod maską 2-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem, co czyniło go pojazdem o największej pojemności w swoim segmencie.
Druga Ibiza była lekka i ważyła zaledwie 1010 kg. Jednocześnie była łatwa w prowadzeniu – zastosowano wspomaganie kierownicy. Jej atuty potwierdzone zostały m.in. podczas Rajdowych Mistrzostw Świata, w słynnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwycięstwami Rajdowego Pucharu Świata FIA pojazdów dwulitrowych w latach 1996-1998.
Nowa Ibiza na nowe tysiąclecie
Nowa generacja Ibizy, M3, po raz pierwszy została zaprezentowana w 2001 roku w ramach Bologna Motor Show. Dało się zauważyć, jak dużego postęp SEAT dokonał pod względem jakości produkcji, osiągów, inżynierii i projektowania.
Tym razem za deską kreślarską stanął inny legendarny projektant – Walter de Silva, nadając Ibizie nowej energii i sportowego charakteru. W efekcie bryła samochodu przywodziła na myśl zwinność, która znalazła odzwierciedlenie w zwiększonej do 130 KM mocy silników.
Do 2004 roku, kiedy Ibiza świętowała 20-lecie istnienia, sprzedane zostały ponad 3 mln egzemplarze wszystkich trzech modeli, a na rynku pojawiła się nowa, sportowa wersja FR, oferująca m.in. turbodoładowany 1,8-litrowy silnik o mocy 150 koni mechanicznych.
Nowy model SEAT Ibiza na ćwierć wieku
W 2009 roku Ibiza skończyła 25 lat, a rok wcześniej do produkcji trafiła czwarta generacja samochodu. Dało się zauważyć, że nowa odsłona wyróżniała się ostrymi, geometrycznymi liniami. Model ten, dostępny zarówno w 3- jak i 5-drzwiowej wersji oraz jako kombi, powstał w oparciu o projekt Luca Donkerwolke'a. Zmiany objęły także wnętrze samochodu. Pojawiły się poduszki powietrzne chroniące głowę, system ESP, funkcja Hill Hold Control czy też system ostrzegania o niskim ciśnieniu opon. W efekcie Ibiza zajęła pierwsze miejsce w swojej klasie, uzyskując solidne wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Produkowany do 2017 roku model dostępny był zarówno z jednostkami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi o mocy od 70 KM do 105 KM, a jedną z zastosowanych w Ibizie MK 4 nowości była 7-biegowa skrzynia biegów DSG z układem podwójnego sprzęgła.
Ibiza w cyfrowym świecie
Piąta generacja SEAT-a Ibizy jest produkowana od 2017 roku. Ibiza MK 5 stała się najbezpieczniejszym samochodem w historii marki, dzięki wykorzystywaniu zaawansowanych systemów – m.in. technologie Travel Assist, Lane Assist, Side Assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych, przy równoczesnym nieodbieraniu kierowcy przyjemności prowadzenia samochodu.
Auto było też przygotowane na erę cyfryzacji oraz świadomości ekologicznej. Kierowcy zyskali pełną kontrolę zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz samochodu, dzięki pojawieniu się systemu Android Auto i Apple CarPlay, a także łączności za pośrednictwem SEAT CONNECT.
SEAT Ibiza Anniversary – limitowana edycja na 40 lat
Z okazji 40-lecia Ibizy, SEAT oferuje limitowaną wersję tego modelu samochodu. Czym się różni od klasycznej Ibizy? Samochód ma ekskluzywne wyposażenie, urzekające kolory i elementy konstrukcyjne.
SEAT Ibiza Anniversary to ekskluzywny, limitowany model prezentujący nowoczesne rozwiązania:
Ponadczasowy szary grafen – nadwozie w kolorze grafenowym uzupełnione efektownymi 18-calowymi felgami aluminiowymi Cosmo Grey.
Charakterystyczne akcenty – podkreślenie limitowanej edycji z okazji jubileuszu marki w postaci laserowo wycinanego logo „Anniversary Limited Edition”.
Komfort – kubełkowe siedzenia zaprojektowane tak, aby zapewnić zupełnie nowy poziom sportowej dynamiki i komfortu podczas jazdy.
Eleganckie wnętrze – nowe, matowe wykończenie drzwi i konsoli w kolorze ciemnego aluminium oraz napis „Anniversary Limited Edition” na progu drzwi podkreślają urok kabiny i wyjątkowy, jubileuszowy charakter modelu samochodu.
Ile lat ma najstarsza polska Ibiza?
Oddział marki SEAT w Polsce wspólnie z redakcją magazynu Classicauto odszukał najstarszy egzemplarz SEAT-a Ibizy w naszym kraju – samochód został wyprodukowany w 1986 roku.
Po intensywnych poszukiwaniach oraz weryfikacji z bazą CEPiK odnaleziono pana Łukasza, który posiada Ibizę z 1986 roku – z przebiegiem 146 tys. km. Właściciel dostał samochód od przyjaciół, którzy chcieli mu przywrócić wspomnienia z dzieciństwa.
Wypowiedź eksperta