Australijski miliarder postanowił odbudować Titanica – nowy statek ma być oddany w 2027 roku. Czym Titanic II będzie przypominał oryginalny Titanic, który zatonął 1912 roku i kiedy będzie można kupić bilety na dziewiczy rejs?
Titanic to bez wątpienia najsłynniejszy statek świata. Titanic II ma być współczesną repliką słynnego transatlantyku. Projekt fascynuje swoim rozmachem i próbą przywrócenia podróżom morskim dawnego luksusu, ale jednocześnie pojawia się pytanie, czy tragiczna historia zatonięcia pierwszego Titanica nie będzie się rzucać cieniem na całe przedsięwzięcie.
Wypowiedź eksperta
Titanic II – co to za statek?
Na konferencji prasowej 13 marca 2024 roku, Australijski miliarder, Clive Palmer przedstawił swój projekt, w którym zapowiedział, że zbuduje replikę Titanica. Nowy Titanic będzie wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i tym razem w odpowiednią liczbę szalup ratunkowych. Napędem statku będzie silnik wysokoprężny – pojawią się też cztery charakterystyczne kominy, jak w oryginale.
Animowany rendering drewnianych schodów na Titanicu II. Źródło: Blue Star Line
Sam statek będzie miał 269 metrów (833 stóp) długości i 32,2 metra (105 stóp) szerokości – nieco szerszy niż oryginał. Statek pomieści 2345 pasażerów na dziewięciu pokładach z 835 kabinami. Prawie połowa z nich będzie zarezerwowana dla pasażerów pierwszej klasy.
Wypowiedź eksperta
Warto dodać, że Palmer już w 2012 roku założył Blue Star Line – nazwa nawiązuje do pierwszego armatora Titanica, czyli kompanii żeglugowej White Star Line.
Titanic vs. Titanic II
Titanic | Titanic II | |
---|---|---|
Pierwszy rejs | 1912 rok | 2027 rok [planowany] |
Liczba pasażerów | 2435 osób | 2345 osób |
Załoga | 892 osoby | ok. 900 osób |
Liczba kabin | 840 | 835 |
Długość | 268,99 m | 269 m |
Szerokość | 29,41 m | 32,2 m |
Wyporność | 52 250 t | 55 800 t [planowana] |
Prędkość maksymalna | 24 węzły [deklarowana] | 24 węzły [deklarowana] |
Kiedy nowy Titanic wypłynie w pierwszy rejs?
W tym momencie trwają procedury przetargowe, które do końca roku mają wyłonić producenta statku – początek prac planowany jest na pierwszy kwartał 2025 roku. Palmer oczekuje, że zwycięscy oferenci będą mieli siedzibę w Europie.
Animowany rendering jadalni trzeciej klasy na Titanicu II. Źródło: Blue Star Line
Według zapowiedzi Palmera, pierwszy rejs repliką statku z początku XX wieku, ma odbyć się w czerwcu 2027 roku. Nowy Titanic przepłynie tę samą trasę, co jego pierwowzór – z Southampton do Nowego Jorku.
Wypowiedź eksperta
Niestety ceny biletów dziewiczego rejsu nie zostały jeszcze podane, ale z całą pewnością będą one wyższe niż te, które były dostępne na pierwszym Titanicu w 1912 roku. Wtedy kabiny trzeciej klasy kosztowały około 40 dolarów, podczas gdy koje pierwszej klasy 150 dolarów, a cztery apartamenty Parlor osiągały cenę 4350 dolarów.
Historia Titanica
Titanic, a właściwie Royal Mail Ship Titanic (RMS Titanic) był jednym z trzech liniowców typu Olympic. Ten brytyjski transatlantyk miał dwie siostrzane jednostki: Olympic i Gigantic (nazwa trzeciego została po katastrofie Titanica zmieniona na mniej pretensjonalną – Britannic).
Oryginalny Titanic – najważniejsze daty:
1907 – podczas spotkania towarzyskiego Bruce’a Ismaya, dyrektora kompanii żeglugowej White Star Line i Williama Jamesa Pirrie, prezesa rady nadzorczej stoczni Harland and Wolff w Belfaście powstaje koncepcja budowy tego typu liniowców,
31 marca 1909 – początek budowy w stoczni Harland and Wolff w Belfaście,
31 maja 1911 – wodowanie,
10 kwietnia 1912 – oddanie do eksploatacji,
15 kwietnia 1912 – zatonięcie.
Jaki obecnie jest największy statek wycieczkowy?
Nowy Titanic będzie ogromnym statkiem, ale nie największym na świecie. Największym statkiem świata w 2024 roku jest wycieczkowiec Icon of the Seas należący do floty Royal Caribbean. Jednostka pływa regularnie od stycznia 2024 roku między USA, Meksykiem, Hondurasem a Bahamami. Z czego 2 dni na 8 rejsowych spędza na morzu bez przybijania do portu. Najtańszy bilet kosztuje 8400 zł, ale dopiero w terminie 10-17 stycznia 2026 roku. Najdroższy rejs Icon of the Seas to koszt aż 22 600 zł w okresie świąteczno-noworocznym 28 grudnia 2024 – 4 stycznia 2025 roku.
Icon of the Seas – najważniejsze dane:
Linia: Royal Caribbean
Rok budowy: 2022
Pasażerowie: 5610
Załoga: 2350
Długość: 365 m
Prędkość: 22 węzły
Tonaż: 250800
Pokłady pasażerskie: 18
Bandera: Bahamy
Ubezpieczenie na rejs statkiem powinno zawierać:
- ubezpieczenie kosztów leczenia i ratownictwa,
- pakiet Assistance– jeśli w takcie rejsu zajdzie konieczność skorzystania z pomocy np. tłumacza czy prawnika,
- OC w życiu prywatnym – dzięki temu ubezpieczeniu możesz liczyć na pokrycie kosztów przez towarzystwo ubezpieczeniowe w razie wyrządzenia szkody osobie trzeciej,
- ubezpieczenie NNW.
Ubezpieczenie podróżne na rejs statkiem czy lot samolotem można rozszerzyć o kluczowe elementy, jak ubezpieczenie bagażu. To szczególnie ważne, jeśli na rejs statkiem zabieramy np. kosztowną elektronikę, czy sprzęt sportowy. Warto też dokupić klauzulę alkoholową, która zabezpieczy nas na wypadek zdarzeń do których dojdzie, kiedy będziemy pod wpływem alkoholu
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena | ||
---|---|---|---|---|
Koszty leczenia 30 000 eur | Ratownictwo 5 000 eur | Bagaż 300 eur | 59,00 zł 1 os. / 14 dni | |
Dodatkowo: NNW: 3 000 eursporty objęte polisą: 10 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 500 000 zł | Ratownictwo 500 000 zł | Bagaż - | 94,00 zł 1 os. / 14 dni | |
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 100 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 500 000 zł | Ratownictwo 500 000 zł | Bagaż 1 000 zł | 137,00 zł 1 os. / 14 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | 128,24 zł 1 os. / 14 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 zł sporty objęte polisą: 114zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19 rehabilitacja po powrocie do Polski: (+49,00 zł) |
59,00 zł 1 os. / 14 dni | |||
Koszty leczenia 30 000 eur | Ratownictwo 5 000 eur | Bagaż 300 eur | |
Dodatkowo: NNW: 3 000 eursporty objęte polisą: 10 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19 | |||
94,00 zł 1 os. / 14 dni | |||
Koszty leczenia 500 000 zł | Ratownictwo 500 000 zł | Bagaż - | |
Dodatkowo: NNW: 30 000 złOC: 100 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
137,00 zł 1 os. / 14 dni | |||
Koszty leczenia 500 000 zł | Ratownictwo 500 000 zł | Bagaż 1 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
128,24 zł 1 os. / 14 dni | |||
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 zł sporty objęte polisą: 114zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19 rehabilitacja po powrocie do Polski: (+49,00 zł) | |||