Auta elektryczne i hybrydowe to gorący temat ostatnich miesięcy nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Wszystko za sprawą wprowadzenia przez Parlament Europejski zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To pierwsze tak restrykcyjne przepisy w skali światowej.

Dyrektywa generuje także wzmożony rozwój rynku aut elektrycznych z różnymi napędami. Jeśli czeka nas taka perspektywa, warto już teraz poznać najważniejsze cechy wybranych typów „elektryków”. Coraz chętniej kupowane są samochody z napędem hybrydowym oraz napędem hybrydowym plug-in. Czym się od siebie różnią? To wiedza, dzięki której można podjąć właściwą decyzje o zakupie i eksploatacji pojazdu.

Według danych pochodzących ze statystyk Polskiego Towarzystwa Paliw Alternatywnych pod koniec 2022 roku w Polsce zarejestrowano 30 321 hybryd plug-in.

Samochód hybrydowy, czyli jaki?

Każdy samochód hybrydowy pracuje za pomocą dwóch źródeł napędu. Jest to jednostka spalinowa (albo wysokoprężna albo benzynowa) i silnik elektryczny (jeden lub więcej). Co ważne, nie każda hybryda wymaga ładowania z zewnętrznego źródła. To konieczność jedynie pojazdów napędem hybrydowym plug-in.

Wbrew pozorom nie są to samochody, które skonstruowano niedawno. Pierwszy model hybrydowy ujrzał światło dzienne już w 1900 roku. Popularyzacją tego rozwiązania zajął się w kolejnych latach japoński koncern Toyoty.

Samochody hybrydowe można podzielić na kilka typów w zależności od zastosowanej przez producenta technologii czy zamontowanego silnika spalinowego – diesel lub benzyna. Najważniejsze jest jednak rozróżnienie pojazdów hybrydowych z uwzględnieniem sposobu odzyskiwania przez nie energii.

Chodzi o klasyczną hybrydę, gdzie akumulator ładuje się jedynie poprzez odzyskiwanie energii np. podczas hamowania pojazdu, i hybrydę typu plug-in, w przypadku której auto można podłączyć pod zasilanie i naładować akumulator tak, jak w pojazdach typowo elektrycznych.

Hybryda plug-in, czyli PHEV

Samochody plug-in (plug-in hybrid electric vehicle) to w rzeczywistości auta w połowie elektryczne, które doładowuje się za pomocą prądu zewnętrznego, czyli przez gniazdo. Hybryda plug-in to połączenie silnika spalinowego i elektrycznego, przy czym ten ostatni wspomaga elektryczny przy niewielkich prędkościach.

Zwykle ładowanie baterii samochodu trwa ok. 3 godzin, co pozwala na jazdę na odcinkach, które codziennie pokonujesz, np. w drodze z pracy do domu. (ok. 50 kilometrów). To co szczególnie warto podkreślić, to fakt, że samochody hybrydowe plug-in emitują do atmosfery znacznie mniej zanieczyszczeń niż auta spalinowe.

Samochód hybrydowy, czyli HEV

Jest to klasyczne połączenie silnika spalinowego z elektrycznym. Inaczej niż w przypadku PHEV, samochód hybrydowy nie wymaga specjalnego doładowywania z zewnętrznego źródła. W jaki zatem sposób silnik elektryczny pozyskuje energię do pracy? Odbywa się to na zasadzie rekuperacji, czyli odzyskiwania wspomnianej energii podczas hamowania pojazdu, a więc w trakcie jazdy. To rozwiązanie sprawdza się najlepiej wszędzie tam, gdzie potrzebna jest wysoka moc silnika nawet przy niewysokich obrotach. 

Najlepszym przykładem może być tutaj jazda miejska, gdzie jazda jest dynamiczna. Poza tym w tym układzie silnik elektryczny stanowi wsparcie dla spalinowego na dłuższych dystansach, zapobiegając jego przeciążeniu.

Wady i zalety samochodów hybrydowych - czy zakup się opłaca?

Samochody hybrydowe mają szerokie grono zwolenników, ale nie brak także kierowców stojących w opozycji. Pierwsza grupa jako największą zaletę silnika hybrydowego wskazuje:

  • ekologię,
  • cichą jazdę,
  • większą oszczędność na paliwie,
  • korzyści dedykowane wyłącznie właścicielom samochodów hybrydowych.

Jeśli właśnie stoisz przed zakupem i rozważasz hybrydę, dla równowagi weź pod uwagę także argumenty przeciwników tego rozwiązania. Najczęściej są to:

  • wyższą cenę zakupu pojazdu,
  • długi czas zwracania się zainwestowanych kosztów,
  • kłopoty związane z naprawami (mechanicy w Polsce mają jeszcze dość małe doświadczenie w kwestii napędów elektrycznych).

Każdy z tych argumentów da się jednak do pewnego stopnia obalić. Cena pojazdu dla niektórych schodzi na dalszy plan, ponieważ otrzymują w zamian często bardzo dobrze wyposażony samochód hybrydowy.

Specjalne względy na właścicieli hybryd

W Unii Europejskiej coraz mocniej zachęca się kierowców do zakupów samochodów hybrydowych, które wpisują się w ekologiczną politykę wspólnoty.

 

Najlepiej pod względem przywilejów i korzyści wypadają auta stricte elektryczne. Ustawa o elektromobilności wskazuje, że mogą legalnie poruszać się po buspasach, parkować za darmo w płatnych strefach czy wjeżdżać do stref czystego transportu. Ustawa o elektromobilności nie obejmuje jednak pojazdów hybrydowych. Pomimo tego niektóre miasta chcą same wprowadzić dla takich pojazdów spore udogodnienia

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Aby dokładnie poznać wady i zalety silników hybrydowych, warto skorzystać z poniższego podsumowania.

Zalety samochodów hybrydowych

  1. Niższe średnie zużycie paliwa – to najważniejszy atutu napędu hybrydowego, dzięki występowaniu silnika elektrycznego w takim napędzie będzie trzeba tankować nieco rzadziej,
  2. Ekonomiczna jazda po mieście – auta hybrydowe to najlepsi towarzysze do miejskich zadań. Takim autem można jechać praktycznie nie wykorzystując paliwa. Taka umiejętność oraz silnik elektryczny ma znaczenie zwłaszcza  w korkach
  3.  Proces odzyskiwania energii – napęd hybrydowy zawsze będzie dążył do odzyskiwania energii. Przykładowo przy hamowaniu hybrydą zaczyna działać wspomniane zjawisko rekuperacji. Bateria naładowana podczas jednej jazdy pozwala na kolejne trasy.
  4. Niski hałas – auto hybrydowe jest dużo bardziej ciche niż spalinowe. Ma to znaczenie w przypadku jazdy w korkach, jak i w otwartej trasie.
  5. Ekologia – jak wspomnieliśmy, samochody hybrydowe są przyjazne środowisku. Jednostki silnikowe powodują dużo mniejszą emisję dwutlenku węgla i innych gazów szkodliwych. Ma to duże znaczenie głównie przy jeździe miejskiej. W ten sposób auta hybrydowe pomagają w walce ze smogiem.

Wady samochodów hybrydowych

  1. Wyższe ceny – auta hybrydowe kosztują zdecydowanie więcej niż spalinowe.
  2. Ograniczona przestrzeń w bagażniku – w autach hybrydowych trzeba montować specjalną baterię, która zmniejsza pojemność bagażnika.  Zanim dokonasz zakupu, oceń, w jakim celu chcesz z niej skorzystać.
  3. Większa waga pojazdu – znajdujące się w aucie hybrydowym akumulatory dodają mu ogólnej wagi.
  4. Problemy naprawą i serwisem – w Polsce auta hybrydowe nie są jeszcze bardzo popularne. Naprawa lub wymiana poszczególnych części może zatem sprawiać niektórym mechanikom trudności.
  5. Większe wydatki związane z eksploatacją - dwie jednostki silnikowe mogą wymagać więcej napraw.
  6. Nieeokologiczna produkcja baterii - choć podczas użytkowania silnik hybrydowy jest korzystniejszy dla środowiska, o tyle jego powstawanie już niekoniecznie.

Hybryda plug-in – między silnikiem spalinowym a elektrykiem. Jak działa?

Silniki PHEV działają na podstawie silnika elektrycznego i spalinowego tak jak w HEV, ale są dodatkowo wyposażone port ładowania. Za jego pomocą akumulator auta można ładować bezpośrednio z sieci elektrycznej. Na tak uzyskanym prądzie można przejechać kilkadziesiąt kilometrów. Ile dokładnie? To zależy od konkretnej marki samochodu i jego parametrów. Hybrydy plug-in spełniają podstawowe zadanie i założenie samochodów hybrydowych w ogóle. Chodzi o odzyskanie części mocy kinetycznej (np. z hamowania) i przekształcenie jej w energię napędową.

Jeśli chodzi o ładowanie hybrydy plug-in, możesz robić to na dwa sposoby. Silnik spalinowy napędza się, dolewając do zbiornika klasycznego paliwa. Z kolej napęd elektryczny trzeba doładować. Dlatego każda hybryda plug-in jest wyposażona w port ze złączem. Na szczęście samochód PHEV można naładować nawet we własnym garażu, jeśli dysponujesz gniazdem o napięciu 230 V. 

A jak wygląda ładowanie w trasie? Z pomocą przychodzą tutaj publiczne, ogólnodostępne stacje ładowania, których jest w Polsce coraz więcej.

Z raportu Polish EV Outlook 2023 przygotowanego przez Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że do 2030 roku z 5 tysięcy obecnie dostępnych w Polsce stacji ładowania ta liczba wzrośnie do 100 tysięcy punktów obsługi pojazdów elektrycznych!

Przewaga hybrydy plug-in nad tradycyjną

Koszty i wygoda

Hybryda plug-in z naładowanymi akumulatorami umożliwia wykorzystanie prądu elektrycznego na dystansie ponad 60 kilometrów. Jest to o wiele więcej, niż przejeżdża dziennie statystyczny kierowca w Europie. Pełne naładowanie baterii za pomocą sieci domowej kosztuje ok. 8 zł. W porównaniu z tradycyjną hybrydą te parametry kształtują się znacznie lepiej. Klasyczna hybryda HEV pozwala na przejechanie na akumulatorze zaledwie kilku kilometrów. Dlatego ich głównym źródłem napędu jest silnik spalinowy, jedynie wspomagany elektrycznie.

Co prawda układ napędowy zużywa mniej paliwa od tradycyjnych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, ale wciąż jest to więcej niż w hybrydach typu plug-in. Poza tym w hybrydzie HEV ładowanie zachodzi wyłącznie w trakcie jazdy. Hybrydę plug-in można wygodnie załadować dzięki zewnętrznemu źródło energii.

Mniejsze spalanie

Hybrydy plug-in idealnie nadają się do jazdy w mieście, ale także na dłuższych trasach, gdzie spalanie paliwa jest najbardziej efektywne przez stałą prędkość. Przykładowo hybrydowa Skoda Superb IV spala średnio od 1,4 do 1,9 na 100 km. Daje to koszt ok. 9 zł, natomiast korzyści dla środowiska są nieocenione.

Koszty eksploatacji na niskim poziomie

Hybryda plug-in to inaczej samochód elektryczny zamknięty w samochodzie spalinowym. Tym samym kierowcy takich pojazdów mogą korzystać z różnych przywilejów. Jednym z nich są stacje ładowania, które funkcjonują jednocześnie jak miejsca parkingowe. Nie trzeba wówczas ponosić kosztów związanych z opłatami w strefach płatnego parkowania. To tylko niektóre z korzyści, które niesie za sobą napęd hybrydowy PHEV dla użytkownika.

Dla kogo hybryda plug-in będzie korzystna?

Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in będzie bardzo korzystny dla osób, które przejeżdżają każdego dnia kilkadziesiąt kilometrów, np. w ramach podróży do i z pracy. Mówiliśmy już, że właśnie tyle można przejechać na jednym ładowaniu akumulatorów wyłącznie na silniku elektrycznym. PHEV to także rozwiązanie dla osób, które cenią sobie brak hałasu czy wibracji w trakcie jazdy - zasilanie samochodu prądem to właśnie gwarancja takich komfortowych warunków.

Hybryda plug-in sprawdzi się szczególnie w przypadku kierowców mieszkających w domach jednorodzinnych lub takich, którzy dysponują stałym miejscem postojowym z dostępem do gniazda. Takie warunki zdarzają się także w budynkach wielorodzinnych, zwłaszcza w podziemnym garażem. Jeśli wynajmujesz osobny garaż z prądem, hybryda PHEV też będzie korzystnym rozwiązaniem. Jeśli codziennie dojeżdżasz do pracy i masz tam możliwość bezpłatnego doładowania baterii, tym lepiej.

Spalanie i zasięg napędu hybrydowego plug-in

Okazuje się, że na krótszych dystansach, gdy w samochodzie hybrydowym pracuje wyłącznie silnik elektryczny, emisja spalin może być równa zeru. Kiedy dokładnie tak się dzieje? Jak kształtuje się ten parametr w zależności od obszaru jazdy?

Ile spala hybryda plug-in w mieście?

Miasto wydaje się idealną przestrzenią do wykorzystania wszystkich zalet samochodów hybrydowych plug-in. Przebywanie stosunkowo krótkich dystansów przy niedużej prędkości jest możliwe tylko na jednostce elektrycznej co powoduje, że samochód PHEV nie potrzebuje wówczas żadnego paliwa. Co za tym idzie - spalanie hybrydy plug-in jest właśnie zerowe. Nie ma przy tym ryzyka nagłego zatrzymania pojazdu w razie rozładowania akumulatora. W takiej sytuacji można kontynuować jazdę na silniku spalinowym.

Największa liczba BEV na mieszkańca wśród polskich miast przypada w Warszawie – ponad 4. Kolejne miejsca zajęły Poznań, Katowice, Kraków i Opole. Najniższy wynik (poniżej 0,5) odnotowano w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu i Rudzie Śląskiej – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Ile spala hybryda plug-in w trasie?

Poza obszarem miejskim także można odczuć atuty napędu hybrydowego. Mowa tutaj o maksymalnej mocy układu, dzięki którym można wypracować imponujące parametry jazdy - pożądaną prędkość przy optymalnym spalaniu. Trzeba jednak pamiętać, że w trasie hybryda częściej będzie wykorzystywała silnik spalinowy, więc naturalnie poziom spalania będzie wyższy. W warunkach pozamiejskich dobrze sprawdza się wówczas korzystanie z obu napędów, a więc jazda w klasycznym trybie hybrydowym. W ten sposób można odciążyć jednostkę spalinową, szczególnie przy ruszaniu i przyspieszaniu, kiedy zapotrzebowanie na paliwo jest największe. Jednostka elektryczna pomaga to zapotrzebowanie ograniczyć.

Hybrydy plug-in w Polsce – jakie są najpopularniejsze modele?

Popularność hybryd plug-in stale rośnie nie tylko w Europie, ale i w Polsce. Takiego wyboru dokonują zwykle kierowcy, którzy mają gdzie ładować akumulator - to pozwala im na przebywanie krótkich dystansów na oszczędnej, zupełnie bezemisyjnej jeździe. Które modele są warte uwagi zwolenników tego rozwiązania? Oto kilka modeli najczęściej wybieranych przez Polaków.

Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybrid

To jeden z najpopularniejszych SUV-ów do ładowania w Europie. Samochód został wyposażony w akumulator o pojemności 14 kWh. W warunkach miejskich może bezemisyjnie przejechać ponad 80 km. Natomiast w cyklu mieszanym producent zapewnia o zasięgu 56 km na samym prądzie. Atrakcyjne wyposażenie w trzech wariantach i elegancki, opływowy kształt to dodatkowe atuty tej maszyny, która nawet po rozładowaniu się akumulatora spala niewiele.

Peugeot 3008

Francuski producent samochodów osiągnął doskonałe połączenie funkcjonalności, komfortu jazdy, ekologii i oryginalnego stylu. W hybrydowej wersji Peugeota 3008 dostępne są dwie wersje, które różnią się między sobą napędem na osie. Niezależnie od wariantu akumulator ma pojemność 13,2 kWh. Według producenta powinno to wystarczyć na przejechanie ok. 60 km bez spalin.

Mazda CX-60

Nowy SUV CX-60 to benzynowa hybryda plug-in wyposażona w 2,5-litrowy silnik, który rozpędza się do 100 km/h w ciągu niecałych 6 sekund. Na rynku dostępna jest także wersja dieslowa o pojemności 3,3 litra i benzyna R6. Nowy silnik mazdy  w standaryzowanych testach okazał się bardzo oszczędny. Średnie zużycie 4,9 litra oleju napędowego na sto kilometrów robi wrażenie. W bezemisyjnym, całkowicie elektrycznym trybie może przejechać do 63 km, rozwijając prędkość do 140 km/h. Z kolei łączna moc obu napędów, benzynowego i elektrycznego, wynosi ponad 300 KM. 

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid jest uważana za odmianę japońskiego SUV-a o największej mocy silnika. Do napędu przewidziano układ hybrydowy generujący 306 KM. Po załadowaniu akumulatora z gniazda można przejechać ponad 70 km wyłącznie w trybie elektrycznym. Auto jest dostępne na polskim rynku od ok. 2 lat i zyskało sobie szerokie grono zwolenników.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu OC samochodu hybrydowego?

Ze względu na rosnącą popularność samochodów hybrydowych zmieniają się także warunki, na jakich można je ubezpieczyć. W I kwartale 2022 roku średnia cena ubezpieczenia OC auta hybrydowego wyniosła 529 zł. Rok później, w 2023 roku ta kwota zmniejszyła się do 514 zł.

Od czego zależy cena ubezpieczenia hybrydy?

W trakcie kalkulacji ubezpieczenia OC dla samochodów hybrydowych towarzystwa ubezpieczeniowe sugerują się niemal identycznym zestawieniem parametrów, co przy pojazdach napędzanych paliwem tradycyjnym. Liczą się zatem dane zarówno kierowcy, jak i auta.

Ubezpieczycieli interesuje głównie:

  • wiek kierowcy,
  • historia ubezpieczenia (liczba ewentualnych szkód),
  • data wydania prawa jazdy,
  •  miejsce zamieszkania i użytkowania pojazdu,
  • stan cywilny właściciela pojazdu,
  • opcjonalnie liczba dzieci,
  • parametry techniczne pojazdu (rok produkcji, marka itp.).

Koszt OC dla samochodu hybrydowego najlepiej jest weryfikować  indywidualnie, za pomocą kalkulatora OC/AC. Warto jednak podkreślić, że właściciele pojazdów elektrycznych często zapłacą mniej za polisę OC niż w przypadku aut spalinowych, co rekompensuje wysokie koszty zakupu. Ostateczna cena ubezpieczenia zależy jednak również od wartości samochodu, więc oferty TU mogą kształtować się bardzo różnie.

Jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie dla samochodu hybrydowego?

Rejestracja samochodu elektrycznego to jedno, ale obowiązkowe OC to aspekt, na który warto poświęcić nieco więcej czasu. Najprostszym i najszybszym sposobem na znalezienie korzystnej oferty jest wspomniany kalkulator. Dzięki porównywarce rankomat uzyskasz zestawienie polis z aż 19 towarzystw ubezpieczeniowych! Oto przykładowa kalkulacja dla 32-letniego kierowcy z Krakowa - właściciela hybrydowej Toyoty Rav4.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
926,00 zł rata od 532 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
1004,00 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
1016,92 zł rata od 362,07 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
1794,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1958,00 zł rata od 706 zł
mtu24.pl
926,00 złrata od 532.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
1004,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
1016,92 złrata od 362.07 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
1794,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
1958,00 złrata od 706.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Jak widać, bez porównywarki kierowca mógłby przepłacić za ubezpieczenie OC nawet ponad 1000 zł! Należy pamiętać o tym, że młody, mniej doświadczony właściciel hybrydy zapłaci za OC nieco więcej niż kierowca z długoletnim stażem. To oczywiście nie znaczy, że nie mogą znaleźć w porównywarce korzystnej oferty na swoją kieszeń.

Zobacz także: Ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydy | Rankomat.pl

Co warto wiedzieć?

  1. Hybryda plug-in różni się od klasycznej hybrydy sposobem ładowania - w pierwszym przypadku można ładować akumulator z zewnętrznego źródła energii (gniazda). Samochody HEV ładują się na zasadzie rekuperacji.
  2. Ładowanie baterii hybrydy plug-in trwa średnio ok. 3 godzin. To pozwala na przejechanie 50-60 km.
  3. Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in nadaje się dla osób, które dziennie przejeżdżają maksymalnie kilkadziesiąt kilometrów, np. do pracy i z powrotem. Taki napęd jest ceniony także za cichą pracę i brak wibracji w trakcie jazdy.
  4. Do najpopularniejszych marek samochodów hybrydowych plug-in w Polsce należy Mazda, Toyota, Peugeot, BWM i Ford.
  5. Ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego i hybrydowego jest zwykle tańsze niż pojazdów wyłącznie spalinowych.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy hybryda plug-in ładuje się w trakcie jazdy?

    Hybryda plug-in ładuje się w trakcie jazdy, przemieniając energię kinetyczną w elektryczną. Poza tym może być też ładowana tak jak typowy elektryk, czyli z gniazda elektrycznego o napięciu 230 V.

  2. Ile trwa ładowanie hybrydy plug-in?

    Akumulator samochodu hybrydowego jest w pełni naładowany po ok. 3-6 godzinach od podłączenia do gniazda (w zależności od modelu i marki). To pozwala na przejechanie ok. 50-60 km bez emisji spalin.

  3. Czy samochodem z silnikiem hybrydowym trzeba jeździć codziennie, żeby działał bez zarzutu?

    Nie ma takiej potrzeby. Auto z napędem PHEV wymaga jednak codziennego ładowania, jeśli zależy Ci aby jeździć wyłącznie "na prądzie".

  4. Czy hybrydę plug-in można ładować z tradycyjnego gniazdka 230V?

    Tak - hybrydy plug-in oraz auta elektryczne można ładować z domowego gniazdka. Nie trzeba tworzyć w tym celu specjalnej instalacji. Jeśli podepniesz pojazd się do 230-woltowego gniazdka (o mocy 2,3 kW), pełną baterię uzyskasz po kilku godzinach.

  5. Czy napęd hybrydowy może wpływać na cenę ubezpieczenia OC?

    Tak - jest to jeden z aspektów, które towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę przy kalkulacji. Nawet w internetowym kalkulatorze OC/AC zostaniesz poproszony o podanie napędu w Twoim pojeździe.

  6. Czy napęd hybrydowy będzie działał sprawnie w niskiej temperaturze?

    Jeśli jesteś właścicielem hybrydy, nie musisz obawiać się o jej funkcjonowanie przy niskich temperaturach. Baterie w samochodach hybrydowych są odporne na bardzo skrajnie temperatury. Producenci takich samochodów gwarantują ich bezproblemowe uruchamianie i eksploatację nawet przy -30°C.