W ubiegłym roku Polacy zarejestrowali 772,3 tys. używanych samochodów sprowadzonych z zagranicy. To o 167,6 tys. mniej niż w 2021 r. Średni wiek auta z importu wyniósł 13 lat, a najpopularniejszym modelem był Opel Astra.
W 2022 r. zdecydowanie najczęściej trafiały do Polski używane samochody z Niemiec, których zarejestrowano w Polsce 415,7 tys. Wśród aut osobowych najczęściej były to Volkswageny (71,8 tys.). Jednak spadek importu zza zachodniej granicy rok do roku wyniósł 131.6 tys. egzemplarzy.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Używane auto z Niemiec traci na atrakcyjności
W ubiegłym roku najwięcej aut osobowych Polacy sprowadzili z Niemiec (415,7 tys.). Na podium znalazła się jeszcze Francja (97,8 tys.) oraz z Belgia (49,6 tys.). Jednak w pierwszej dziesiątce w aż 8 krajach na 10 import spadł w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. Wyjątek stanowi USA (+ 2,3 tys.) i Szwecja (+ 0,8 tys.).
Niemcy od lat są niekwestionowanym liderem pod względem importu używanych samochodów do Polski. Jednak w 2022 r. do naszego kraju trafiło o 131,6 tys. mniej aut zza zachodniej granicy w porównaniu do 2021 r.
Niemieckie marki królami importu
W top 10 najczęściej sprowadzanych używanych samochodów osobowych do Polski w 2022 r. pierwsze pięć miejsc zajmują niemieckie marki. Liderem jest Volkswagen (71,8 tys.). Kolejne lokaty zajęły Opel (69,1 tys.), Ford (65,5 tys.), Audi (60,0 tys.) i BMW (44,7 tys.).
W top 10 najczęściej importowanych marek do Polski w 2022 r. na ósmym miejscu znalazł się jeszcze niemiecki Mercedes. Oprócz tego w pierwszej dziesiątce znajdują się jeszcze francuskie Renault (6 lokata), Peugeot (7) i Citroen (9), a także japońska Toyota (10).
Zmiana lidera wśród najczęściej sprowadzanych modeli
W 2022 r. doszło do jednej ważnej zmiany w rankingu top 10 najczęściej sprowadzanych używanych samochodów osobowych do Polski. To koniec wieloletniej dominacji Audi A4. W ubiegłym roku na pozycję lidera importu wysunął się Opel Astra (21 237 egzemplarzy).
Jednak ubiegłoroczne zwycięstwo w rankingu modeli Opla Astry jest minimalne. Dotychczasowy wieloletni lider Audi A4 został wyprzedzony niespełna o 33 egzemplarze sprowadzone do Polski w 2022 r. Z kolei podium uzupełnił Volkswagen Golf.
Warto wspomnieć, że wśród top 10 najczęściej sprowadzanych do Polski modeli samochodów osobowych w 2022 r. występują jedynie przedstawiciele niemieckich marek. Najwyżej sklasyfikowany reprezentant innego kraju, czyli japoński Nissan Qashqai zajął dopiero 14 miejsce (8532 egzemplarze).
Najtańsze OC za Opla Corsę, a najdroższe za BMW 3
Wśród top 10 najczęściej sprowadzanych do Polski w 2022 r. modeli używanych samochodów osobowych, obecnie na najtańsze OC mogą liczyć właściciele Opla Corsy (średnia cena polisy wyniosła w styczniu 2023 r. 444 zł). Nieznacznie droższy w ubezpieczeniu okazał się Ford Fiesta (454 zł) i Volkswagen Polo (467 zł).
Z kolei najgłębiej do portfela, aby kupić obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu muszą sięgnąć posiadacze BMW Serii 3 (646 zł), a także Audi A3 (580 zł) i Audi A4 (530 zł).
BMW i Audi to sportowe marki bardzo popularne wśród młodych kierowców, którzy najczęściej są sprawcami wypadków i kolizji drogowych. W związku z tym ryzyko spowodowania przez nich szkody w ocenie ubezpieczycieli jest większe. Stąd muszą się liczyć z koniecznością zapłaty wyższej składki OC.
Import używanych samochodów z zagranicy – co warto wiedzieć?
- W 2022 r. sprowadzono do Polski 772,3 tys. używanych samochodów.
- W 2022 r. średni wiek sprowadzanego auta wyniósł 13 lat.
- W 2022 r. najwięcej do Polski trafiło Volkswagenów (71,8 tys.).
- W 2022 r. najpopularniejszym modelem sprowadzanym do Polski był Opel Astra (21,2 tys.).
FAQ – najczęściej zadawane pytania o import używanych samochodów
Czy Polacy sprowadzają z zagranicy stare samochody?
Tak. W 2022 r. średni wiek importowych aut osiągnął rekordowy poziom (13,23 lata). Z kolei w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym przekroczył 14 lat (14,06).Dlaczego import używanych aut spada?
Import używanych samochodów do Polski spada od czasu pandemii COVID-19, kiedy granice były zamknięte. Następnie przyczyniła się do niego m.in. rosnąca inflacja i brak na rynku nowych aut z powodu kłopotów z łańcuchami dostaw, czego skutkiem jest wzrost popularności modeli z drugiej ręki. W efekcie Polacy sprowadzają nie tylko mniej pojazdów z zagranicy, ale są one również coraz starsze.Czy Polacy chętnie sprowadzają angliki?
Niekoniecznie. W 2022 r. Wielka Brytania zajęła 13 miejsce wśród krajów, z których Polacy najczęściej sprowadzali używane auta. W ubiegłym roku trafiło do Polski 4045 anglików z drugiej ręki.
Czy Polacy sprowadzają dużo diesli z zagranicy?
W 2022 r. wśród sprowadzanych do Polski używanych samochodów z zagranicy dominowały pojazdy z silnikiem benzynowym (58,2%). Z kolei diesle stanowiły (41,4%), a auta elektryczne zaledwie 0,4%.