Samochody z segmentu SUV cieszą się w Polsce coraz większym powodzeniem. Auta niegdyś uchodzące za luksusowe, dziś są własnością kierowców z większą lub mniejszą zasobnością portfela. SUV-a w dobrym stanie technicznym możesz znaleźć na rynku wtórnym za około 30 tys. złotych. Natomiast za 50 tysięcy będziesz mógł już kupić kilkuletni, świetnie wyposażony samochód.
W ubiegłym roku najwyższą sprzedaż na świece w kategorii SUV odnotowała Toyota RAV – wynika z raportu Focus2Move, firmy konsultingowej dedykowanej branży motoryzacyjnej. W pierwszej dziesiątce znalazły się także świetnie znane na polskim rynku Hyundai Tucson, Kia Sportage czy Nissan Qashqai. Planujesz kupić używany rodzinny SUV? Jeśli dysponujesz kwotą do 50 tysięcy złotych, możesz zdecydować się na zakup jednego z wymienionych modeli lub wybrać nie mniej popularne auto innego producenta.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
W naszym artykule znajdziesz propozycje aut osobowych SUV do 50 tys. zł, które są nie tylko tanie w zakupie, ale również w eksploatacji.
Czy SUV to luksusowy samochód terenowy?
Pierwszy SUV został wyprodukowany w Ameryce już w latach 60-tych XX ubiegłego wieku. Był nim Jeep Wagoneer. W Europie natomiast pierwszym modelem typu SUV okrzyknięto angielskiego Range Rovera. Zostały one stworzone z myślą o podniesieniu standardu użytkowania auta terenowego. I rzeczywiście, wówczas mogły uchodzić za samochody luksusowe.
Nie można już jednak powiedzieć, że każdy SUV jest autem terenowym. Tak samo zresztą, jak błędne byłoby wykluczenie każdego SUV-a z asortymentu aut do jazdy terenowej.
Na przestrzeni lat, rosnący w siłę rynek SUV-ów, został zapełniony autami, które łączą cechy komfortowego pojazdu osobowego i terenowego, chociaż w większości nie można ich nazwać luksusowymi terenówkami.
Popularny w Polsce SUV to zazwyczaj samochód przestronny, z mocnym sinikiem, podniesionym prześwitem i napędem na cztery koła. Jednak prześwit nie musi być tak „doskonały” jak w typowym samochodzie terenowym, a napęd 4x4 może pojawiać się tylko w wybranych modelach (nie jest konieczny np. w samochodach miejskich). SUV-y projektuje się po prostu tak, aby gwarantowały kierowcy dobrą widoczność oraz zapewniały wygodę i wysoki komfort podróży dla całej rodziny.
Na co zwrócić uwagę kupując samochód typu SUV do 50 tys. zł?
Samochody typu SUV nie należą do najtańszych na rynku. Jeśli jednak posiadasz budżet 50 tys. zł, ze znalezieniem odpowiedniego auta nie będziesz mieć większych trudności. Na rynku wtórnym do dyspozycji masz auta rodzinne, usportowione, a nawet SUV-y coupe. Decyzja, jaki model wybierzesz, powinna być podyktowana Twoim gustem oraz przeznaczeniem pojazdu.
Przykładowo, jeśli zamierzasz poruszać się SUV-em głównie po mieście, możesz wybrać mniejszy model bez napędu na 4 koła. Z kolei na dłuższych trasach sprawdzi się auto z mocnym sinikiem i dużym bagażnikiem, a w regionie górskim napęd 4x4.
Zanim kupisz SUV do 50 tys. złotych sprawdź także opinie o konkretnym modelu, na temat jego trwałości i walorów użytkowych.
Jak wybrać najlepszy samochód z segmentu SUV do 50 tys. złotych?
Przede wszystkim, zwróć szczególną uwagę na:
- koszty utrzymania (np. ceny części, które najczęściej lub najszybciej się zużywają, niskie spalanie)
- sztywność zawieszenia,
- pojemność bagażnika,
- bezpieczeństwo jazdy,
- rodzaj napędu (4x4 lub na 2 koła, stały napęd quattro)
- rodzaj (np. czy ma bezpośredni wtrysk paliwa) i moc silnika,
- wyposażenie poprawiające komfort jazdy (np. system multimedialny, komputer pokładowy, podgrzewane fotele, regulacja i rodzaj foteli).
Najpopularniejszy SUV do 50 tys. zł
Aby wybrać popularne auta typu SUV, sięgnęliśmy najpierw do rankingu najlepiej sprzedających się na świecie nowych aut w 2022 roku, przygotowanego przez Focus2Move – firmy, która gromadzi dane o sprzedaży samochodów o globalnym zasięgu (z 11 regionów i 159 krajów) od 2010 roku. Z pierwszej dziesiątki najczęściej rejestrowanych SUV-ów wybraliśmy modele, które są najbardziej znane w Polsce.
Oczywiście, budżet 50 tysięcy złotych nie pozwala na zakup nowego auta z listy sporządzonej przez Focus2Move. Skupiliśmy się więc na takich samych modelach, ale z rynku wtórnego.
Najczęściej kupowane na świecie SUV-y. Jaki model SUV do 50 tys. zł kupisz w Polsce w 2023 roku?
Miejsce w rankingu* | Model samochodu | Cena samochodu używanego1 | Rok produkcji |
1. | Toyota RAV4 | Do 20 000 zł | 1994 - 2006 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2000 - 2008 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2005 - 2010 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2008 - 2013 | ||
3. | Honda CR-V | Do 20 000 zł | 1998 - 2005 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2002 - 2008 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2005 - 2011 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2007 - 2013 | ||
4. | Hyundai Tucson | Do 20 000 zł | 2004 - 2008 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2006 - 2010 | ||
30 000 zł – 50 000 zł | 2009 - 2013 | ||
5. | Kia Sportage | Do 20 000 zł | 1999 - 2008 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2006 – 2010 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2009 - 2014 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2010 - 2015 | ||
6. | Volkswagen Tiguan | 20 000 zł – 30 000 zł | 2007 - 2010 |
30 001 zł – 40 000 zł | 2008 - 2012 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2009 - 2014 | ||
7. | Mazda CX-5 | 30 000 zł – 50 000 zł | 2012 - 2016 |
8. | Toyota Highlander | 40 000 zł – 50 000 zł | 2009 |
10. | Nissan Qashqai | Do 20 000 zł | 2007 - 2008 |
20 001 zł – 30 000 zł | 2008 - 2013 | ||
30 001 zł – 40 000 zł | 2010 - 2013 | ||
40 001 zł – 50 000 zł | 2010 - 2015 | ||
* miejsce w światowym rankingu sprzedaży nowych SUV-ów. 1 Oferty sprzedaży otomoto z 10.07.2023 r. Kryteria wyboru: SUV do 50 tys. zł, samochód nieuszkodzony, bezwypadkowy |
Najlepsze zdaniem polskich kierowców i najnowsze SUV-y
Po przyjrzeniu się światowej liście najpopularniejszych SUV-ów, czas na sprawdzenie polskiego rynku pojazdów używanych. Tym razem skorzystaliśmy z rankingu najlepszych samochodów SUV - TOP 10, przygotowanemu przez Autocentrum.pl. Raport uwzględnia opinie wszystkich użytkowników serwisu zamieszczone w ostatnim roku (kierowcy przyznawali wybranemu pojazdowi ocenę w skali od 1 do 5). Czy typy polskich kierowców pokrywają się z wynikami sprzedaży SUV-a na świecie? Niezupełnie.
Okazuje się, że na liście Autocentrum znalazły się tylko dwa modele wyszczególnione przez Focus2Move: Kia Sportage (ale nowszej V generacji) i Mazda CX-5 (II generacja). Z TOP 10 najlepiej ocenianych SUV-ów ciężko było nam jednak wybrać samochód, który byłby dostępny w cenie do 50 tys. zł. Oto kilkuletnie SUV-y, których cena (przy odrobinie szczęścia) może zamknąć się w planowanym budżecie:
1. Mitsubishi Pajero IV (produkcja 2006 – 2017), silnik benzynowy, poj. 3,8 l
Mitsubishi Pajero to „jeżdżąca legenda”. Samochód można bez wątpienia określić mianem rynkowego sukcesu Mitsubishi. Na całym świecie kupiło go już kilka milionów kierowców. Pierwsze Mitsubishi Pajero zjechało z linii produkcyjnej w 1982 roku. W 2006 roku na rynek wypuszczono 4. generację. To właśnie ona otrzymała najwyższe noty od polskich kierowców.
Zalety: Do walorów Mitsubishi Pajero IV zaliczyć można m.in. dobrą widoczność, doskonałe właściwości terenowe (m.in. dzięki zastosowaniu konstrukcji opartej na ramie), pneumatyczne zawieszenie, bogate wyposażenie oraz ładnie wykonane i komfortowe wnętrze. Mitsubishi Pajero IV generacji wyposażono w napęd na 4 koła. Samochód można więc śmiało wykorzystać do jazdy po trudniejszym terenie.
Wady: Użytkownicy Pajero IV często narzekają na słabe wygłuszenie podczas jazdy z większą prędkością. Jeśli chcesz kupić taki samochód, przygotuj się także na wysokie koszty serwisu i spore zużycie paliwa (cóż, tak duży i ciężki samochód z automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4 nie może palić mało). Największy jednak mankament tego auta to wysoka cena rynkowa i słaba dostępność. Mitsubishi Pajero z polecanym sinikiem 3.8 l o mocy 250 KM bardzo trudno znaleźć na rynku wtórnym (częściej dostępne są silniki diesla 3.2 litra).
Uwaga! Ogłoszeniodawca zadeklarował, że auto pali podczas jazdy niemało, bo 12 l/100 km w mieście. Nie polecamy więc tego SUV-a jako miejski samochód.
2. Kia Sportage V (produkcja od 2021 r.), silnik benzyna, poj. 1,6 l
W przeciwieństwie do Mitsubishi Pajero, Kia nie ma wielkich możliwości terenowych. Model najnowszej generacji można raczej określić jako auto z wyraźną stylizacją (nawet awangardową) i praktycznymi aspektami rodzinnego samochodu. Nie radzimy więc wybierać się nim na grząski i nierówny teren.
Pionierska generacja mini SUV-a Sportage została zbudowana na płycie podłogowej Mazdy Bongo i jako pierwsza posiadała poduszki powietrzne służące do ochrony kolan. Przez lata auto przeszło wiele modyfikacji, aby ostatecznie stać się typowym pojazdem rekreacyjnym. Oczywiście, nie należy tego postrzegać jako wadę. Po prostu, jest to samochód dla kierowców oczekujących komfortowej jazdy.
Zalety: samochód został dopracowany w każdym szczególe. Ten wszechstronny SUV będzie doskonałym środkiem transportu dla całej rodziny. Producent oferuje w Kia sporo miejsca, automatyczną klimatyzację, pakowny bagażnik i jedno z najlepszych wnętrz w swojej klasie (posiada m.in. skórzaną tapicerkę, zintegrowany ekran, rozplanowane schowki). Model Sportage robi też wrażenie – jego wygląd przyciągnie wzrok prawie każdego kierowcy i przechodnia.
Wady: Przy dużym obciążeniu silnik w Kia jest dość głośny. Tak jak wspomnieliśmy, tym autem lepiej nie zjeżdżać z asfaltu. Stanowczo, nie nadaje się on do jazdy po trudnym, nierównym terenie. Mankamentem Sportage najnowszej generacji jest także cena.
Jeśli jesteś zainteresowany zakupem modelu Sportage i dysponujesz kwotą 50 tys. złotych, to bez problemu znajdziesz świetnie doposażony i w dobrym stanie technicznym starszy model, III generacji.
3. Mazda CX-5 II (produkcja od 2017 do 2021 r.), silnik benzyna, poj. 2,0 l
Mazda CX-5 II generacji posiada przede wszystkim doskonały wygląd i warunki jezdne. Samochód prowadzi się wprost idealnie – jest dynamiczny i błyskawicznie reaguje na komendy kierowcy. Producent Mazdy zastosował niezwykle udaną jednostkę napędową oraz konstrukcję podwozia w nowej technologii SKYACTIV. Po modyfikacjach Mazda CX-5 II jest bardziej dynamiczna. Posiada również wyższą wydajność paliwową.
Zalety: Mazda CX-5 została wyposażona w bardzo precyzyjny układ kierowniczy i układ napędowy oraz liczne systemy wsparcia kierowcy (np. bezpieczeństwa G-Vectoring Control, czujniki parkowania). Oczywiście, nie zapomniano o zapewnieniu kierowcy i pasażerom wysokiego komfortu jazdy. Dzięki relatywnie niewielkiemu zużyciu paliwa stanowi ona poważną konkurencję dla innych modeli SUV.
Wady: Użytkownicy Mazdy skarżą się zazwyczaj na zbyt cienką powłokę lakierniczą, z powodu której nawet niewielki kamyczek może doprowadzić do sporego odprysku na karoserii. Pojawiają się także krytyczne uwagi dotyczące działania lusterek oraz zbyt szybkiego zużywania się tarcz i klocków hamulcowych.
4. Dacia Duster II (produkcja 2018 -2021), benzynowy, poj. 1,3 l
Listę najczęściej polecanych modeli SUV zamyka Dacia Duster, okrzyknięta numerem jeden pod względem ceny rynkowej oraz kosztów eksploatacji. Kierowcy polecają przede wszystkim Dacię II generacji.
Zalety: Dacia stara się dogonić swoich konkurentów, nie podnosząc przy tym drastycznie ceny. Zmiany na korzyść widać głównie w zastosowanej technologii. Za zakupem Dacii Duster przemawia m.in: napęd na 4 koła, pewne prowadzenie, wygodna pozycja za kierownicą, dobra widoczności i przejrzysta obsługa multimediów.
Wady: Niestety, wygląd Dacii nie powala z nóg i można go uznać raczej za przeciętny. Luksusów nie znajdziesz także we wnętrzu. Pasażerowie z tyłu mają ograniczoną ilość miejsca i niewiele jest jej także w bagażniku. Zastrzeżenia pojawiają się również w kwestii wyciszenia przy prędkości jazdy powyżej 120 km/h.
Każdy, kto uśmiecha się lekko czytając o zaletach Dacii Duster, powinien brać pod uwagę stosunek jakości do ceny. Ten samochód należy do najtańszych na rynku SUV-ów i w tej cenie ciężko oczekiwać czegoś więcej. Po pogodzeniu się z jego drobnymi wadami, z pewnością można mu przyznać punkty za praktyczność i wszechstronność.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu SUV?
Auta typu SUV posiadają zazwyczaj silnik z dużą pojemnością. Ta cecha może niestety wpływać na niekorzystną ocenę ryzyka ubezpieczeniowego i co za tym idzie – wyższą cenę obowiązkowego ubezpieczenia. Nie jest to jednak reguła w każdym towarzystwie
Na podstawie kalkulacji przeprowadzonych przez użytkowników naszego kalkulatora sprawdziliśmy średnie ceny OC dla wszystkich wymienionych w naszym artykule modeli SUV do 50 tys. zł. Okazuje się, że w I półroczu 2023 roku najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie płacili właściciele Toyoty Highlander (średnio 661 zł). Najmniej natomiast kosztowało OC Nissana Qashqai (443 zł).
Model SUV-a | Średnia cena OC |
Nissan Qashqai | 443 zł |
Dacia Duster | 446 zł |
Hyundai Tucson | 450 zł |
Mitsubishi Pajero | 454 zł |
Kia Sportage | 458 zł |
Volkswagen Tiguan | 479 zł |
Honda CR-V | 499 zł |
Toyota RAV4 | 513 zł |
Mazda CX-5 | 519 zł |
Toyota Highlander | 661 zł |
Na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki rankomat.pl w I półroczu 2023 roku |
Warto podkreślić, że nie każdy ubezpieczyciel podnosi cenę ubezpieczenia w przypadku samochodu z dużym silnikiem. Osoby, które posiadają auto typu SUV mogą zaoszczędzić porównując oferty jak największej grupy ubezpieczycieli i wyłaniając spośród nich najtańszą i najkorzystniejszą propozycję.
Co warto wiedzieć
- Pierwsze samochody typu SUV określano mianem luksusowych.
- Obecnie SUV-y to zazwyczaj auta łączące cechy pojazdu osobowego i terenowego, głównie z napędem na cztery koła.
- Nie każdy SUV sprawdzi się dobrze w trudnym terenie – niektóre modele zostały stworzone tylko z myślą o zapewnieniu kierowcy i pasażerom wysokiego komfortu jazdy i większej przestrzeni.
- Jeśli chcesz kupić SUV do 50 tys. zł, nie powinieneś mieć problemów ze znalezieniem stosunkowo młodego auta w dobrym stanie technicznym.
- Zanim podejmiesz decyzję odnośnie zakupu SUV-a w cenie do 50 tys. zł, weź pod uwagę kwestię jego trwałości, kosztów naprawy i zużycia paliwa.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
W jakie silniki są wyposażone SUV-y?
Auto w typie SUV możesz kupić z silnikiem benzynowym, diesla (np. korzystające z bezpośredniego wtrysku paliwa), z instalacją LPG lub napędem elektrycznym i hybrydowym. Zwróć uwagę na to, że rodzaj napędu może wpływać na komfort jazdy i przede wszystkim koszty eksploatacji. Przykładowo, silnik diesla sprawdza się lepiej na dłuższej trasie. Do miasta lepszym rozwiązaniem będzie współczesny silnik turbobenzynowy lub elektryczny. W ostatnim przypadku nie trzeba przejmować się surowymi normami emisji spalin, których coraz częściej nie spełniają auta z tradycyjnym napędem (nawet te korzystające z filtra cząstek stałych). Niestety, elektryczny SUV do 50 tys. zł. jest raczej niedostępny.
Który SUV będzie najtańszy w utrzymaniu?
Pamiętaj, że zakup samochodu najtańszego, w ogólnym rozrachunku wcale nie musi być najkorzystniejszy finansowo. Ta zasada nie obowiązuje co najwyżej w przypadku Dacii Duster, która otrzymała tytuł najtańszego auta typu SUV zarówno pod względem ceny, kosztów paliwa, jak i napraw. Inny SUV uznawany przez specjalistów za oszczędnego to Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Acenta. Choć trzeba za niego sporo zapłacić (ceny III generacji zaczynają się od ok. 70 tys. zł), to te koszty zwracają się częściowo w czasie całej eksploatacji. Na trzecim miejscu można natomiast postawić Citroena C4 Cactus 1.2 PureTech GPF Feel. Ten model nie cieszy się niestety zbyt dużym zainteresowaniem polskich kierowców. A szkoda. Osoby, które zdecydowały się na jego zakup twierdzą, że jest on nie tylko komfortowy, ale również bardzo oszczędny.
Jaki samochód osobowy kupię do 50 tys. zł?
Jeśli nie interesuje Cię zakup SUV-a, to za 50 tysięcy złotych możesz kupić wyprodukowany przed kilku laty mały pojazd miejski lub kompaktowy. Przeglądając oferty sprzedaży aut używanych zwróć uwagę np. na samochody osobowe: Citroena C3 III produkowanego od 2017 r., Opla Corsa E (2014-2019) i Skodę Fabia (2014-2021). Wolisz auto kompaktowe? W takim razie weź pod uwagę m.in. modele Hondy Civic produkowanej w latach 2011-2017, Skody Octavia III generacji oraz Opla Astra V.
Czy warto kupić SUV-a?
Auta typu SUV posiadają wiele zalet, takich np. jak możliwość pokonywania przeszkód w terenie, lepsza widoczność, wygodne wnętrze, pojemny bagażnik i dobre osiągi. Jednak nie są to auta, z których będzie zadowolony każdy kierowca. Przy jeździe po mieście kłopotliwe może być np. ich parkowanie i poruszanie się po zatłoczonych, ciasnych ulicach. Poza tym, większość modeli zużywa znacznie więcej paliwa niż małe auto miejskie. Istotne są także pozostałe koszty eksploatacji – z powodu dużej masy w SUV-ach szybciej zużywają się klocki hamulcowe. Więcej trzeba też zapłacić za nowe opony (o wyższym profilu).
Jaki SUV jest najmniej awaryjny?
W Internecie można znaleźć przeróżne rankingi dotyczące awaryjności samochodów z segmentu SUV. Jednym z nich jest raport What Car, który powstał na bazie ankiet wypełnianych przez czytelników tego magazynu i dotyczy aut w wieku od 5 lat do 20 lat. Wynika z niego, że brytyjskim kierowcom najmniej problemów sprawia: Toyota RAV4 (2013 - 2019) - indeks niezawodności - 100 proc., Honda CR-V (2012 - 2018) - 100 proc. oraz Audi Q3 (2011 - 2018) - 96,5 proc.