Samochody BYD mogą spełnić istotną rolę w transformacji polskiego rynku motoryzacyjnego – ze spalinowego na elektryczny. Marka BYD pokazała, że potrafi błyskawicznie się rozwijać i zdobywać nowe rynki jakością, ceną i nowoczesnymi technologiami. Czy tak się stanie? Przeczytaj nasz tekst.
Marka BYD (Build Your Dreams) została założone w 1995 roku przez Wang Chuanfu, chemika i inżyniera. Początkowo firma skupiała się na produkcji akumulatorów do telefonów komórkowych. W 2003 roku BYD wszedł na rynek motoryzacyjny, przejmując chińskiego producenta samochodów Xi'an Qinchuan Automobile. Pierwszy w pełni elektryczny model, BYD e6, został wyprodukowany w 2009, a w 2016 roku został najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Chinach.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Firma BYD to jednak nie działa nie tylko w Chinach, ale na całym świecie. Modele BYD można kupić w Europie, Ameryce Północnej i innych częściach świata. Kluczowym momentem była współpraca z Warrenem Buffettem, który zainwestował w BYD w 2008 roku, co przyniosło firmie międzynarodowe uznanie.
Co więcej, BYD został oficjalnym partnerem Euro 2024 oraz Copa America 2024 i logo tej firmy było regularnie wyświetlane w najlepszym czasie antenowym w czasie meczów podczas tych imprez.
Nic dziwnego, że BYD konkuruje z Teslą o pierwsze miejsce w sprzedaży samochodów elektrycznych, a pod koniec 2023 roku wyszedł na prowadzenie w tym wyścigu i stał najlepiej sprzedającym się producentem samochodów elektrycznych na świecie.
Samochody elektryczne BYD – co warto wiedzieć?
W Polsce można już kupić samochody elektryczne marki BYD. Obecnie jest 5 salonów, które sprzedają te auta:
BYD CICHY-ZASADA WARSZAWA Promenada,
BYD KROTOSKI WARSZAWA Dobra,
BYD CICHY-ZASADA Poznań,
BYD PLICHTA Bydgoszcz,
BYD PLICHTA Gdynia.
Na oficjalnej polskiej stronie BYD, w pierwszej kolejności dostępne dla klientów są trzy modele: BYD DOLPHIN, BYD SEAL i BYD SEAL U. Inne modele tej marki to np. BYD ATTO, BYD HAN, BYD SEAGULL, BYD TANG, BYD YangWang.
Wypowiedź eksperta
BYD DOLPHIN
BYD DOLPHIN to elektryczny samochód osobowy klasy subkompaktowej lub kompaktowej produkowany od 2021 roku. Polska cena to 141-150 tys. zł, w zależności od wariantu wyposażenia. Dostępny w wersjach Comfort i Design.
Wypowiedź eksperta
Podstawowe parametry:
przyspieszenie 0-100 km/h – 7 s,
maksymalna moc – 204 PS,
maksymalny zasięg – 427 km.
BYD SEAL
BYD SEAL to elektryczny samochód osobowy klasy średniej produkowany od 2022 roku. Polska cena to 207-234 tys. zł, w zależności od wariantu wyposażenia.
Wypowiedź eksperta
Podstawowe parametry:
przyspieszenie 0-100 km/h – 3,8 s (napęd na 4 koła),
pojemność akumulatora – 82.5 kWh,
prędkość maksymalna ładowania – 26 minut prądem stałym o mocy 150 kW (od 30% do 80%),
maksymalny zasięg – 570 km.
BYD SEAL U
BYD SEAL U to elektryczny SUV. Polska cena to 190-203 tys. zł, w zależności od wariantu wyposażenia.
Wypowiedź eksperta
Zalety i wady samochodów elektrycznych BYD
Chiński producent dopiero wchodzi na polski rynek, ale już teraz można zauważyć zalety i wady jego obecności w naszym kraju.
Zalety:
dobry ogólny zasięg wszystkich modeli zasięg,
nowoczesne technologie, zaawansowane systemy asystujące kierowcy (ADAS) i bogate wyposażenie,
niższe ceny niż konkurencja i to często przy lepszych parametrach samochodu,
BYD wykorzystuje baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które są bezpieczniejsze, bardziej stabilne i mają dłuższą żywotność w porównaniu z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi,
w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP modele BYD zwykle osiągają maksymalną notę 5 gwiazdek.
Wady:
ograniczona dostępność w Polsce sprawia, że sieć serwisowa nie jest jeszcze rozwinięta, a części nie są powszechnie dostępne,
mimo rosnącej liczby stacji ładowania, wciąż może być problem z dostępnością ładowarek w niektórych regionach Polski, zwłaszcza na obszarach wiejskich.
Co z cłami na chińskie elektryki?
Komisja Europejska (KE) zdecydowała o wprowadzeniu tymczasowych ceł na samochody elektryczne z Chin. Dlaczego? KE tłumaczy, że przemysł pojazdów elektrycznych (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom samochodów elektrycznych. Unijne dochodzenie wykazało, że chińscy producenci otrzymują od władz krajowych lub lokalnych wsparcie w postaci np. niskooprocentowanych kredytów, zabezpieczeń kredytów udzielanych przez rząd, preferencyjnych ubezpieczeń eksportowych, obniżki oraz zwolnień z podatków itp.
Dla trzech producentów cła miałyby mieć takie wartości: BYD – stawka 17,4%, Geely – stawka 20%, SAIC (właściciel MG) – stawka 38,1%. Co z innymi producentami z Chin? Ci, którzy współpracowali z KE przy analizowaniu tematu, będą objęci cłem o wysokości 21%, a ci którzy nie współpracowali podlegaliby cłu rezydualnemu (38,1%).
MG Motor Europe wydał komunikat, w którym wyraża poważne zaniepokojenie taką decyzją KE i sprzeciwia się tego typu protekcjonistycznym praktykom handlowym. Firma stwierdza też, że działanie KE zaszkodzi najbardziej klientom.
Co na to BYD? BYD zapowiedział, że będzie inwestować w Europie. W Turcji ma powstać centrum badawczo-rozwojowe zajmujące się elektrykami i modelami hybrydowymi o wartości około 1 miliarda dolarów. Inwestycja ma być oddana już w 2026 roku. BYD planuje też inwestycję na Węgrzech. Wszystko po to, aby pozostać liderem na światowym rynku elektromobilności.
Czy elektryki BYD podbiją polski rynek?
Samochody BYD mają potencjał, aby zdobyć popularność na polskim rynku dzięki swoim zaletom, takim jak długi zasięg, atrakcyjna cena i zaawansowana technologia akumulatorów. Jeśli na naszym rynku pojawi się więcej modeli, a szczególnie bardzo tani BYD Seagull, którego cena na chińskim rynku wynosi około 8900 dolarów, czyli nieco ponad 38 tys. złotych, to polscy kierowcy mogą jeszcze chętniej wybierać te auta.
Jednak wyzwania związane z infrastrukturą ładowania i wciąż rozwijającą się marką mogą wpływać na decyzje zakupowe konsumentów. W miarę jak rynek samochodów elektrycznych w Polsce będzie się rozwijał, BYD może stać się poważnym graczem w segmencie pojazdów elektrycznych.
Zdjęcie z nagłówka: materiały prasowe BYD.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 350,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 392,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 443,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 494,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 595,06 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 661,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 721,31 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 763,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
350,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
392,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
443,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
494,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
595,06 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
661,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
721,31 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
763,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
Kalkulacja z 12.01.2024 r. 43-letni właściciel BMW i3 mógłby przepłacić za OC 413 zł, gdyby nie porównał ofert różnych ubezpieczycieli
Warto wiedzieć
- BYD, chińska marka samochodów elektrycznych, może odegrać kluczową rolę w transformacji polskiego rynku motoryzacyjnego ze spalinowego na elektryczny, oferując konkurencyjne ceny i nowoczesne technologie.
- Firma została założona w 1995 roku i początkowo specjalizowała się w produkcji akumulatorów, a na rynek motoryzacyjny weszła w 2003 roku, szybko zdobywając międzynarodowe uznanie.
- BYD współpracuje z Warrenem Buffettem od 2008 roku i jest oficjalnym partnerem Euro 2024 oraz Copa America 2024, co zwiększa jej globalną widoczność.
- W Polsce samochody elektryczne BYD są dostępne w pięciu salonach, oferując modele takie jak BYD DOLPHIN, BYD SEAL i BYD SEAL U, które charakteryzują się długim zasięgiem i nowoczesnym designem.
- Pomimo zalet, takich jak zaawansowane technologie i konkurencyjne ceny, BYD musi stawić czoła wyzwaniom związanym z infrastrukturą ładowania i ograniczoną dostępnością serwisów w Polsce.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje samochód BYD?
Ceny są inne w zależności od modelu i jego wersji wyposażenia. W Polsce BYD DOLPHIN jest najtańszy i jego ceny zaczynają się od 141 tys. zł.
Co to za marka samochodu BYD?
BYD to chińska marka samochodów elektrycznych znana z konkurencyjnych cen, nowoczesnych technologii i szybkiego rozwoju na globalnym rynku motoryzacyjnym.
Kto jest właścicielem BYD?
Twórcą firmy i właścicielem BYD jest chemik, inżynier i miliarder Wang Chuanfu, którego niektórzy nazywają „chińskim Elonem Muskiem”.