W 2023 r. czekają nas spore zmiany w cenach energii elektrycznej. W związku z nimi posiadacze samochodów elektrycznych zapłacą rocznie od kilkuset do ponad 1000 zł więcej za ładowanie samochodu niż dotychczas. Sprawdzamy, czy posiadanie elektryka nadal się opłaca.

Ile będzie kosztował prąd w 2023 r.?

Rok 2022 przyniósł wiele złych wieści na rynku energetyki. Przerwane łańcuchy dostaw, napływ uchodźców z Ukrainy oraz rosnące ceny węgla i gazu ziemnego przekładają się na wzrost cen energii elektrycznej. 

W lipcu 2022 r. Urząd Regulacji Energetyki informował, że trzech z czterech sprzedawców energii (Enea, Energa i Tauron) wniosły o podwyżkę taryf. Niektórzy odbiorcy otrzymali od dostawców energii druzgocące propozycje cen na kolejny rok np. miasto Piotrków Trybunalski z 338 zł za 1 MWh aż na 3517,8 zł, czyli ponad 1000% więcej.

Na kryzysową sytuację zareagował polski rząd, zamrażając ceny energii elektrycznej na 2023 r. dla gospodarstw domowych. Ustalona cena ma wynieść 693 zł za MWh po przekroczeniu limitu:

  • 2000 kWh rocznie dla wszystkich gospodarstw domowych, 
  • 2600 kWh rocznie dla gospodarstw domowych z osobami niepełnosprawnymi, 
  • 3000 kWh dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz rolników.

Poniżej limitu cena energii pozostanie na poziomie z 2022 r., czyli:

Ceny prądu w 2022 r. (w zł)
Enea0,62
Tauron0,63
E.on0,64
PGE0,67
Energa0,7

Ile kosztuje zasilanie samochodu elektrycznego?

To właśnie limit zużycia energii elektrycznej jest tutaj kluczowy dla kierowców, ponieważ ładowanie samochodu elektrycznego z domowej instalacji może spowodować przekroczenie limitu. Jak dotąd statystyczne gospodarstwo domowe mieściło się poniżej 2000 kWh rocznego zużycia.

Średnie zużycie energii elektrycznej przez samochód elektryczny na 100 km to 24,2 kWh Specjaliści rankomat.pl obliczyli je na podstawie średniego zużycia 27 modeli samochodów elektrycznych z raportu ADAC.

Przejeżdżający średnio 8600 km Polak potrzebowałby 2081 kWh na zasilenie samochodu elektrycznego. To już przekracza limit dla zwykłego gospodarstwa domowego. 

Średnie zużycie energii elektrycznej dla gospodarstwa domowego w Polsce wyniosło 1996 kWh (dane z raportu GUS), trudno więc będzie posiadaczom elektryków zmieścić się w limicie. Gdybyśmy do średniego zużycia energii z 2021 r. dodali 2077 kWh za samochód elektryczny, łączne zużycie wyniosłoby 4073 kWh i otrzymalibyśmy rachunek za prąd o następującej wysokości.

A co jeśli kierowca dojeżdża do pracy i każdego dnia w roku pokonuje 50 km? Wówczas roczny przebieg wyniesie 18 250 km, co przełoży się na zużycie 4416,5 kWh. Z kolei całkowite zużycie energii dla statystycznego gospodarstwa domowego wyniesie 6412,5 kWh, a rachunek będzie wyglądał następująco:

Samochód elektryczny a spalinowy - co się bardziej opłaca?

Według raportu Odyssee-Mure z 2019 r. polski kierowca średnio przejeżdża 8607 km rocznie. Z racji tego, że sytuacja na drogach wyglądała inaczej w czasie pandemii w 2020 i 2021 r. posłużymy się teraz danymi z 2019 r. Dla uproszczenia przyjmijmy, że przejedzie 10 000 km rocznie. 

Założenia*:

  • W każdym testowym roku kierowca pokona 10 000 km,
  • Ceny ubezpieczenia pochodzą  z najnowszego raportu RanKING redakcji rankomat.pl i założyliśmy, że nie zmienią się przez 10 lat,
  • Warsztatowe ceny usług pochodzą ze strony dobrymechanik.pl dla miasta Warszawy, 
  • Cena benzyny Pb95 na dzień 20.10.2022 - 6,90 zł (autocentrum.pl), Cena ON - 7,34 zł,
  • Średnie spalanie benzyny na 100 km to 7,8 l (VW Golf 1,6 102 KM), a diesla 5,6 l (VW Golf VI 1,6 TDI-CR DPF 105 KM),
  • Średnie zużycie energii przez samochód elektryczny to wspomniane 24,2 kWh na 100 km po średniej cenie 0,99 za kWh,
  • warsztatowe koszty eksploatacyjne samochodów spalinowych (wspomniane wyżej VW Golf VI) to: wymiana oleju co 10 tys. km (300 zł dla benzyny, 287 zł dla diesla, dobrymechanik.pl), wymiana filtra paliwa co roku (94,5 zł, dobrymechanik.pl), wymiana akumulatora co 5 lat (robocizna 50 zł, dobrymechanik.pl, uśredniona cena akumulatora 445 zł, iparts.pl), rozrząd co 10 lat (986 zł, dobrymechanik.pl), olej w skrzyni biegów co 5 lat (250 zł, dobrymechanik.pl), 
  • warsztatowe koszty eksploatacyjne samochodu elektrycznego to regeneracja baterii raz na 10 lat (25 000 zł), wymiana oleju w przekładni napędowej co 5 lat (150 zł/rbh + 140 zł olej, evrepair.pl) wymiana płynu chłodzącego baterię (150 zł/rbh + 120 zł płyn, evrepair.pl), 
  • przez 10 lat samochód nie ulegnie awarii, aczkolwiek trzeba zaznaczyć, że samochody spalinowe mają dużo więcej części, które mogą się zepsuć,
  • regeneracja baterii w samochodzie elektrycznym co 10 lat,
  • ceny usług z interwałem innym niż rok dzielimy proporcjonalnie do roku, przykład: wymiana tarcz hamulcowych jest zalecana co 60 000 km, czyli według niniejszych wyliczeń co 6 lat. Średnią cenę wymiany (176 zł) dzielimy zatem przez 6 dla uzyskania ceny rocznej. 

porównanie kosztów utrzymania elektryka i samochodu spalinowego

Z tabeli wynika, że w perspektywie 10 lat samochód elektryczny jest o ok. 16% tańszy w eksploatacji niż auto benzynowe, ale o 3% droższy niż diesel. Jeżeli jednak odejmiemy koszt zakupu baterii, elektryk jest o 44,7% tańszy w eksploatacji niż diesel i aż 55,2% tańszy niż samochód benzynowy.

Eksploatacja samochodu elektrycznego jest niemalże dwa razy tańsza, niż eksploatacja diesla, ale pod jednym warunkiem - że właściciel nie będzie musiał wymieniać baterii w zakładanym czasie i zamiast tego zdecyduje się na regenerację. Ewentualnie w ramach gwarancji producent auta wymieni baterię na nową. W przeciwnym razie koszt zakupu nowej baterii może przekroczyć wartość pojazdu. 

Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Karta Dużej Rodziny, a samochód elektryczny

Posiadacze KDR mają podwójne korzyści w związku z zakupem auta elektrycznego. 

Dofinansowanie z programu “Mój elektryk” wynosi 18 750 zł, ale dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny kwota rośnie do 27 000 zł, czyli aż o 8250 zł. 

Dodatkowo posiadacze KDR korzystają z wyższego limitu cen energii elektrycznej. Po starej cenie zapłacą za 3000 kWh. Statystyczny ojciec z KDR pokonujący codziennie 50 km samochodem elektrycznym zapłaci od 280 do 340 zł mniej, niż gdyby nie miał Karty.

Co warto wiedzieć?

  • Po drastycznych podwyżkach cen paliw w 2022 r. kierowcy coraz chętniej rozglądają się za samochodami elektrycznymi,
  • Jednocześnie podwyżki cen prądu kazały się nad tym zastanowić. Sprawdziliśmy, czy po podwyżkach cen prądu nadal opłaca się mieć elektryka i odpowiedź brzmi: “Tak”,
  • Samochód elektryczny kosztuje w utrzymaniu prawie dwa razy mniej, niż samochód spalinowy, ale tylko wtedy, gdy nie wymieniasz baterii, 
  • Regeneracja akumulatora w elektryku kosztuje ok. 4000 zł, zregenerowana bateria do samochodu elektrycznego - od 25 000 zł, a nowa od 40 000 zł nawet do ponad 100 000 zł, 
  • Posiadacze samochodów elektrycznych w myśl Ustawy o elektromobilności cieszą się specjalnymi przywilejami, jak darmowe parkowanie w centrach miast czy dofinansowanie do zakupu auta. 
     

FAQ - najczęściej zadawane pytania o koszt utrzymania samochodu elektrycznego w stosunku do spalinowego

  1. Czy samochód elektryczny jest tańszy w utrzymaniu niż spalinowy?

    Szacunkowo - tak. Ma mniej części, które mogą się zespuć, energia elektryczna jest tańsza niż ta z paliw kopalnych. Sprawność przetwarzania energii w pojazdach elektrycznych wynosi 70%, podczas gdy w samochodach spalinowych jest to 15-20%. Także OC na elektryki jest tańsze. Oprócz tego posiadacze samochodów elektrycznych mogą korzystać z bus-pasów i parkują za darmo w centrum miasta. 
    Koszt utrzymania samochodu elektrycznego jednak zrównuje się z pojazdami spalinowymi w momencie, kiedy trzeba wymienić akumulator, który często kosztuje więcej, niż sam samochód. 
     

  2. Ile kosztuje przejechanie 100 km na prądzie?

    Dla naszego przykładowego pojazdu elektrycznego, który do przejechania 100 km potrzebuje 24,2 kWh oznacza to koszt w granicach 25 zł za 100 km. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wiele aut elektrycznych ma zużycie o wiele niższe w granicach 15-18 kWh na 100 km. 

  3. Ile kosztuje utrzymanie elektryka?

    Według naszych obliczeń utrzymanie samochodu elektrycznego kosztuje ok. 53 tysięcy w ciągu 10 lat, jeśli postanowisz wymienić baterię na zregenerowaną. Bez wymiany baterii koszt eksploatacji samochodu elektrycznego to ok. 3000 zł rocznie. 

  4. Czy po podwyżkach cen prądu w 2023 r. samochód elektryczny nadal będzie się opłacał?

    Tak. Podwyżki cen energii naturalnie zwiększą koszt utrzymania pojazdu elektrycznego, ale nie dość, żeby przestało się to opłacać.