Rejestracja samochodu z Niemiec to popularna procedura w Polsce. Wszystko dlatego, że jeśli już sprowadzamy pojazd, to często zza naszej zachodniej granicy. Od stycznia do października 2024 roku było to ponad 428 tys. modeli, czyli aż o jedną piątą więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Opłacenie akcyzy, przetłumaczenie niezbędnych dokumentów, przeprowadzenie badania technicznego i wreszcie rejestracja samochodu z Niemiec w wydziale komunikacji - jak się do niej właściwie przygotować?

Import samochodu z zagranicy zawsze wiąże się z dodatkowymi formalnościami. Finałem całego procesu jest rejestracja pojazdu w polskim wydziale komunikacji, jednak do tego czasu dość długa droga. Dzięki prawidłowej rejestracji samochodu z Niemiec czy innego kraju, możesz legalnie poruszać się po drogach publicznych.

Pojazd można sprowadzić na lawecie lub osobiście na kołach. Jednak w przypadku tego drugiego rozwiązania trzeba wykupić tymczasowe tablice rejestracyjne i OC krótkoterminowe za zachodnią granicą, ponieważ poprzedni właściciel auta najczęściej je wyrejestruje przed sprzedażą. Przygotowaliśmy podsumowanie - ile kosztuje rejestracja auta z Niemiec oraz jakie ubezpieczenie jest potrzebne.

Jakie samochody Polacy sprowadzają z Niemiec?

Jak podaje IBRM Samar, tylko w okresie styczeń-październik 2024 r. Polacy sprowadzili z Niemiec  428 328 sztuk używanych samochodów – to wzrost o 20,8% w stosunku do roku 2023. Niemcy po raz kolejny znalazły się w czołówce, wyprzedzając znacznie Francję plasującą się na drugim miejscu (84 619 modeli) i zajmującą trzecie miejsce Belgię (59 985 sztuk).

Wśród importowanych modeli zdecydowanie dominują wyprodukowane za zachodnią granicą:

  1. Opel Astra (20 922 szt.)
  2. Volkswagen Golf (20 139 szt.)
  3. Audi A4 (18 313 szt.)
  4. BMW serii 3 (15 266 szt.)
  5. Ford Focus (14 135 szt.)
  6. Audi A3 (12 472 szt.)
  7. Volkswagen Passat (11 904 szt.)
  8. Nissan Qashqai (11 373 szt.)
  9. Ford Fiesta (10 952 szt.)
  10. Opel Corsa (10 778 szt.)

W pierwszej dziesiątce rankingu znajduje się również sześć niemieckich marek, w tym pięć na czele zestawienia. W 2024 r. Polacy najczęściej sprowadzali z zagranicy następujące samochody osobowe:

  1. Volkswagen (74 173 szt.)
  2. Ford (70 488 szt.)
  3. Opel (68 062 szt.)
  4. Audi (61 083 szt.)
  5. BMW (47 945 szt.)
  6. Mercedes (35 943 szt.)
  7. Renault (34 721 szt.)
  8. Peugeot (34 670 szt.)
  9. Hyundai (32 818 szt.)
  10. Toyota (28 822 szt.)

Średni wiek używanego pojazdu po 10 miesiącach 2024 ustabilizował się i wynosi 12,36 lat.

Jak sprawdzić samochód z Niemiec przed wyjazdem za granicę?

Jeśli znalazłeś wymarzony model np. na jednym z niemieckich serwisów ogłoszeniowych, to możesz sprawdzić historię pojazdu z Niemiec jeszcze przed wyjazdem za zachodnią granicę. W tym celu skontaktuj się z dotychczasowym właścicielem auta i poproś go o podanie:

  • numeru rejestracyjnego,
  • numeru VIN,
  • daty pierwszej rejestracji.

Po uzyskaniu tych informacji wejdź na stronę: www.historiapojazdu.gov.pl i uzupełnij wymagane dane. Po wejściu w sekcję „Dane zagraniczne”, w serwisie możesz sprawdzić m.in.:

  • czy została zgłoszona kradzież samochodu,

  • czy w przeszłości samochód służył jako taksówka,

  • czy samochód został oddany do złomowania,

  • czy samochód był uszkodzony lub stwierdzona została rozbieżność wskazań drogomierza, którą możesz porównać ze stanem licznika na miejscu.

Choć panuje przekonanie, że samochody sprowadzane z Niemiec są zadbane, w dobrym stanie, z niskim przebiegiem i bogatym wyposażeniem, warto to zweryfikować jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie.

Ile kosztuje rejestracja samochodu z Niemiec?

Oprócz kosztów zakupu auta w Niemczech trzeba ponieść szereg dodatkowych opłat po sprowadzeniu auta do Polski. Zastanawiasz się, ile kosztuje rejestracja samochodu? Najpierw wykonaj następujące kroki:

  1. Opłać podatek akcyzowy.

  2. W kolejnym kroku przetłumacz dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu.

  3. Następnie, jeśli jest taka potrzeba, przeprowadź badanie techniczne pojazdu.

  4. Wykup ubezpieczenie obowiązkową polisę OC – w momencie rejestracji musisz mieć zakupione obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.
  5. W ostatnim kroku ureguluj urzędowe opłaty i zarejestruj samochód w wydziale komunikacji.

Zapłata akcyzy

W ciągu 14 dni od przekroczenia granicy samochodem sprowadzonym z Niemiec, musisz złożyć w urzędzie skarbowym deklarację AKC-U/S. Możesz to zrobić osobiście, składając papierowy formularz lub elektronicznie za pomocą strony: https://puesc.gov.pl/.

Następnie po złożeniu deklaracji AKC-U/S, w ciągu 30 dnimusisz opłacić podatek akcyzowy. W zależności od tego, jaką samochód ma pojemność silnika stawka akcyzy wynosi:

  • 3,1 % wartości pojazdu przy pojemności silnika do 2000 cm3;

  • 18,6 % wartości pojazdu przy pojemności powyżej 2000 cm3.

Jednak stawki akcyzy są o połowę niższe w porównaniu do samochodów z tradycyjnym silnikiem, jeśli sprowadzasz z Niemiec używaną lub nową hybrydę:

  • 1,55 % wartości pojazdu, który jest pełną (HEV) lub miękką hybrydą (MHEV), jeśli pojemność silnika nie przekracza 2000 cm3;

  • 9,3 % wartości pojazdu HEV lub MHEV (pełna albo miękka hybryda), jeśli pojemność silnika wynosi od 2000 do 3500 cm3.

Uwaga!

Całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego są samochody elektryczne o rozszerzonym zasięgu (REX) oraz hybrydy plug-in do 2000 cm3 (PHEV, czyli z możliwością ładowania bezpośrednio z gniazdka sieci elektrycznej). Z kolei, jeśli hybryda PHEV ma silnik o pojemności od 2000 do 3500 cm3, to stawka akcyzy wynosi 9,3% (zamiast 18,6%).

Po opłaceniu akcyzy w placówce urzędu skarbowego lub w formie elektronicznej, zgłoś się po potwierdzenie uiszczenia podatku albo je wydrukuj online. Pamiętaj, aby podać numer VIN pojazdu.

Bez opłacenia akcyzy nie zarejestrujesz samochodu z Niemiec, a urząd skarbowy zacznie naliczać odsetki za każdy dzień zwłoki. Jeśli zaległości przekroczą kwotę 7500 zł, wszczynane jest postępowanie karno-skarbowe. Zakupione auto może też zostać przejęte przez państwo w celu pokrycia zobowiązań.

Przetłumaczenie dokumentów

Rejestracja samochodu z Niemiec wymaga podstawowej dokumentacji w języku polskim. Najważniejsza jest umowa kupna-sprzedaży pojazdu, o ile została stworzona po niemiecku. Zdarza się bowiem, że przy imporcie umowa od razu powstaje w wersji dwujęzycznej.

Nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego w przypadku sprowadzania auta z kraju Unii Europejskiej (w tym Niemiec), gdy nie znajdują się na nich dodatkowe adnotacje i pieczątki.

Koszt tłumaczenia umowy kupna-sprzedaży auta sprowadzonego z Niemiec zależy od indywidualnego cennika tłumacza przysięgłego. Zwykle wynosi od około 100 do 200 zł.

Wykonanie badania technicznego

Auto sprowadzone z Niemiec może mieć ważne badanie techniczne. Urzędnik w wydziale komunikacji może je uznać, ale nie musi. Warto więc zapytać w urzędzie przed rejestracją pojazdu, czy przegląd zza zachodniej granicy będzie wystarczający.

Jeśli nie, musisz udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Standardowe badanie techniczne samochodu kosztuje 98 zł. 

Opłaty w wydziale komunikacji

Przerejestrowanie auta, a właściwie zarejestrowanie go na nowo w kraju, odbywa się w polskim wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela. Może to być urząd starostwa powiatowego, miasta lub dzielnicy w przypadku Warszawy. Auto może zarejestrować właściciel lub wskazany przez niego pełnomocnik.

Warto wiedzieć

Jeśli pełnomocnikiem nie jest członek najbliższej rodziny, pobierana jest opłata skarbowa w kwocie 17 zł. Jeżeli pojazd ma być własnością firmy, rejestrację może przeprowadzić osoba mająca odpowiednie upoważnienie.

Standardowo rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec w wydziale komunikacji kosztuje 160 zł. Może wzrosnąć do 1080 zł, jeśli będziesz chciał mieć indywidualne tablice rejestracyjne. Ze szczegółowym wykazem opłat możesz zapoznać się w poniższej tabeli.

Koszty rejestracji auta z Niemiec

Rodzaj opłaty

Kwota

tablice rejestracyjne (standardowe)

80 zł

tablice rejestracyjne (indywidualne)

1000 zł

dowód rejestracyjny

54 zł

pozwolenie czasowe

13,50 zł

nalepka legalizacyjna

12,50 zł

suma (auto z tablicami standardowymi)

160 zł

suma (auto z tablicami indywidualnymi)

1080 zł

Źródło: rankomat.pl

Uwaga!

Od 4 września 2022 r. przy rejestracji samochodu nie musisz mieć już karty pojazdu i nie otrzymasz nalepki kontrolnej na szybę. Dzięki temu kierowcy oszczędzają 94,50 zł. Od 1 lipca 2023 roku znikła również opłata ewidencyjna za każdą czynność związaną z rejestracją.

Jakie dokumenty są niezbędne do rejestracji samochodu z Niemiec?

Po uregulowaniu wszystkich opłat zapewne zastanawiasz się, jak wygląda sama rejestracja. Aby zarejestrować samochód sprowadzony z Niemiec, złóż w wydziale komunikacji następujące dokumenty:

  • wniosek o rejestrację pojazdu,
  • dowód tożsamości,
  • dowód rejestracyjny,
  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym pojazdu,
  • dowód opłacenia akcyzy lub zaświadczenie zwalniające z zapłaty podatku wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu w Niemczech,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne – jeżeli do Polski wróciłeś pojazdem zakupionym za granicą,

Najlepiej zgromadzić wszystkie dokumenty przed wizytą w wydziale komunikacji, ponieważ brak któregokolwiek z nich może oznaczać odmowę zarejestrowania samochodu. We wniosku rejestracyjnym uzupełnij informacje związane z autem. Zaliczamy do nich m.in.

  • rodzaj i przeznaczenie pojazdu,
  • markę, model,
  • rok produkcji,
  • pojemność silnika,
  • rodzaj paliwa,
  • datę nabycia,
  • numer VIN.

Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, najpierw samochód zostanie zarejestrowany czasowo na 30 dni. W tym czasie urząd sprawdzi, czy wszystkie informacje o pojeździe zawarte we wniosku są poprawne oraz czy złożone dokumenty są prawidłowe. Następnie auto zostanie zarejestrowane na czas nieokreślony.

Warto wiedzieć

Aby dowiedzieć się, czy procedura dobiegła końca, możesz zadzwonić do urzędu lub sprawdzić status dowodu rejestracyjnego na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych: https://info-car.pl/new/rejestracja-pojazdu/sprawdz-status-dowodu-rejestracyjnego.

Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z Niemiec?

Masz już za sobą sprowadzenie samochodu z Niemiec? A może dopiero wybierasz się po jego odbiór? Auto z zagranicy możesz sprowadzić na lawecie lub przyjechać nim osobiście do Polski. To drugie rozwiązanie jest bardziej skomplikowane, ponieważ wymaga m.in. wyrobienia tymczasowych tablic rejestracyjnych z żółtym lub czerwonym paskiem oraz zakupu krótkoterminowego ubezpieczenia OC.

Krótkoterminowe ubezpieczenie OC zakupione w Niemczech nie przedłuży się automatycznie na kolejny okres. Oznacza to, że kierowca musi samodzielnie zakupić w Polsce OC na 12 miesięcy najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji.

Polisę na rok można wykupić dopiero po rejestracji pojazdu w Polsce, wydaniu wszystkich dokumentów dotyczących sprowadzonego z zagranicy samochodu, zatwierdzeniu ich w Wydziale Komunikacji oraz wydaniu przynajmniej tymczasowych tablic rejestracyjnych, ważnych przez 30 dni. Co ważne, po uzyskaniu właściwych tablic, trzeba zgłosić ten fakt do firmy ubezpieczeniowej w celu aktualizacji danych na polisie.

Jak przyjechać do Polski samochodem kupionym w Niemczech?

Zarejestrowanie samochodu w Polsce wymaga wyrejestrowania w Niemczech. Aby wyrejestrować samochód, do urzędu komunikacji trzeba iść wraz ze sprzedającym oraz zabrać takie dokumenty jak: dowód rejestracyjny, zaświadczenie o badaniu technicznym (jeśli wracasz „na kołach”), umowę kupna-sprzedaży i dowód tożsamości. Koszt wyrejestrowania to 7,50-12,60 euro.

Aby wrócić do kraju zakupionym autem, musisz wyrobić tzw. tablice transportowe składając odpowiedni wniosek w wydziale komunikacji. Możesz wnioskować o żółte tablice (tymczasowe) ważne tylko 1, 3 lub 5 dni lub czerwone (tranzytowe, celne, eksportowe) ważne nawet przez rok.

Wraz z wnioskiem należy złożyć dokumenty:

  • dowód osobisty/paszport;
  • dowód rejestracyjny pojazdu;
  • zaświadczenie o badaniu technicznym pojazdu;
  • elektroniczne potwierdzenie ubezpieczenia auta;
  • polecenie pobrania należności SEPA – w przypadku czerwonych tablic.

Koszt wydania tablic żółtych to 13,10 euro, ich wykonania 20-30 euro. W przypadku czerwonych tablic kwota sięga 200 euro.

Ubezpieczenie OC auta sprowadzonego z Niemiec

Po powrocie do kraju musisz pomyśleć o zakupie polisy OC, ponieważ za brak obowiązkowego ubezpieczenia grożą wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). W 2025 r. za brak ubezpieczenia samochodu osobowego powyżej 14 dni spóźnialski kierowca zapłaci 9 330 zł. 

wysokości kar za brak OC

W prosty sposób możesz zakupić obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu w kalkulatorze rankomat.pl. Wypełnienie krótkiego formularza zajmie tylko kilka minut. Po opłaceniu polisy online, umowę ubezpieczenia pojazdu otrzymasz na adres e-mail. 

Przykład

42-letni pan Piotr z Tarnowa sprowadził z Niemiec Opla Astrę z 2016 r. Przed wizytą w wydziale komunikacji postanowił porównać oferty OC w kalkulatorze rankomat.pl. Jeden z ubezpieczycieli zaproponował mu zakup polisy za jedynie 426 zł. Po dokonaniu płatności online, pan Piotr po kilku minutach otrzymał umowę ubezpieczenia samochodu na adres e-mail. Następnie z kompletem dokumentów udał się do wydziału komunikacji, aby zakończyć rejestrację auta.

Ile kosztuje OC dla 42-latka z Tarnowa?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
516,00 zł rata od 168 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC dla 42-latka z Tarnowa?
Benefia
502,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
512,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
516,00 złrata od 168.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
631,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
661,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 02.01.2025 r., Opel Astra z 2016 r., poj. silnika 1.6 l.

Nasz kalkulator pozwoli Ci porównać ceny ubezpieczenia OC oraz innych produktów i szybko wybrać najlepsze rozwiązanie dla siebie. Ale nie tylko! W przypadku jeszcze nie zakupionych samochodów, porównywarka to dobre narzędzie szacunkowe, jeśli chodzi o koszty takiej ochrony. Sprawdź już dziś, ile może kosztować polisa dla Ciebie!

Co warto wiedzieć?

  1. Sprowadzenie samochodu z Niemiec wymaga opłaty podatku akcyzowego.
  2. W przypadku sprowadzania z Niemiec miękkiej lub pełnej hybrydy, stawka podatku akcyzowego jest o połowę niższa w porównaniu do tradycyjnych silników. 

  3. Zwykle nie trzeba tłumaczyć dowodu rejestracyjnego przy sprowadzaniu pojazdu z Niemiec.

  4. Historię samochodu z Niemiec można sprawdzić na stronie: www.historiapojazdu.gov.pl.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu z Niemiec

  1. Ile mam czasu na rejestrację samochodu sprowadzonego z Niemiec?

    Samochód sprowadzony z Niemiec trzeba zarejestrować w wydziale komunikacji w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara od 200 do 1000 zł.

  2. Co grozi za nieopłacenie akcyzy w terminie?

    Po pierwsze, brak możliwości rejestracji pojazdu. Po drugie, urząd skarbowy zacznie naliczać karne odsetki. Po trzecie, jeśli kwota zaległości przekroczy 7500 zł, może zostać wszczęte postępowanie karno-skarbowe, w którego wyniku samochód zostanie przejęty przez Państwo.

  3. Ile kosztuje przywóz samochodu z Niemiec na lawecie?

    Oczywiście zależy to od cennika firmy transportowej. Zwykle opłaty wynoszą około 1-2 zł za kilometr.

  4. Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta z Niemiec?

    Przede wszystkim zachować szczególną ostrożność, tak jak przy zakupie auta w Polsce. Podstawą jest sprawdzenie informacji o samochodzie na bezpłatnej stronie historiapojazdu.gov.pl. Jeśli zdecydujesz się na konkretną ofertę, warto pojechać do Niemiec z zaufanym mechanikiem lub osobą potrafiącą ocenić stan techniczny auta. Można również skorzystać z usług miejscowego warsztatu.

  5. Ile trwa rejestracja samochodu z Niemiec?

    W ciągu 30 dni od przekroczenia samochodem polskiej granicy, musisz zapłacić akcyzę. Następnie wydział komunikacji ma maksymalnie 30 dni na zakończenie rejestracji pojazdu. Jednak zwykle trwa to około dwa tygodnie.

  6. Jak sprawdzić, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru?

    Możesz zadzwonić do wydziału komunikacji lub zrobić to samodzielnie przez Internet. Wystarczy wejść na portal info-car.pl, a następnie podać numer rejestracyjny oraz 5 ostatnich znaków numeru nadwozia.