Olej silnikowy to nie tylko substancja smarująca – to prawdziwy strażnik żywotności silnika. Odpowiednie dobranie i regularna wymiana oleju silnikowego wpływają nie tylko na pracę jednostki napędowej, ale także na zużycie paliwa. Na opakowaniu tego środka smarnego znajdziesz różne symbole. Podpowiadamy, jak je czytać.
Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to nie tylko kwestia preferencji, ale i konieczność, jeśli chcesz, by silnik Twojego samochodu działał bez zarzutu. Na butelce z olejem znalazłeś symbole 0W20, 5W30, 10W40? A może ACEA A3-B4? Każdy z nich dostarcza ważnych informacji dotyczących m.in. lepkości, norm jakościowych czy przeznaczenia oleju.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Jakie zadanie pełni olej silnikowy?
Substancje smarujące w silnikach spalinowych zmniejszają tarcie między ruchomymi częściami jednostki napędowej, co zapobiega ich nadmiernemu zużyciu. Dodatkowo, chłodzą silnik odprowadzając ciepło, które powstaje w wyniku tarcia i spalania paliwa, chronią przed korozją, a także neutralizują kwasy i inne substancje powstające podczas procesów spalania.
Warto wiedzieć
Jakie są rodzaje olejów silnikowych?
Oleje silnikowe można podzielić na trzy główne grupy. Różnią się one procesem produkcji oraz właściwościami.
1. Oleje mineralne - powstają w procesie destylacji ropy naftowej (w procesie rafinacji ropy naftowej), co sprawia, że są mniej zaawansowane technologicznie. Mają prostą strukturę molekularną, przez co ich właściwości smarne są słabsze, a odporność na wysokie temperatury mniejsza. Stosuje się je głównie w starszych silnikach, które nie wymagają zaawansowanych technologii smarowania.
Ich cena jest najniższa, ale jednocześnie trzeba je częściej wymieniać. Obecnie oleje mineralne są wykorzystywane głównie jako dodatek do bardziej zaawansowanych olejów lub w starszych pojazdach.
2. Oleje syntetyczne - powstają w wyniku syntezy chemicznej, co pozwala na stworzenie substancji o precyzyjnie dobranej strukturze. Ma ona wysoką odporność na rozkład i utlenianie, a także dłuższą żywotność. Dzięki temu jest idealna do nowoczesnych silników o wysokiej wydajności. Oleje syntetyczne lepiej radzą sobie w ekstremalnych warunkach – zarówno podczas niskich, jak i bardzo wysokich temperatur. Chociaż są droższe, dłuższy okres między wymianami i lepsza ochrona silnika rekompensują cenę.
3. Oleje półsyntetyczne - kompromis między olejami mineralnymi a syntetycznymi. To mieszanki olejów mineralnych i syntetycznych, które łączą zalety obu typów - mają lepsze właściwości smarne i termiczne niż oleje mineralne, ale są tańsze niż syntetyczne. To idealny wybór dla osób, które potrzebują dobrego oleju silnikowego w niskiej cenie.
Najczęściej stosuje się je w pojazdach o umiarkowanym stopniu zaawansowania technicznego oraz w codziennej eksploatacji, gdzie nie ma ekstremalnych warunków pracy.
Istnieje także bardziej szczegółowy podział na grupy baz olejowych.
Grupa | Bazy olejowe – jak powstają? |
I | W całości przez destylację ropy naftowej |
II | Po uszlachetnieniu destylatów ropy naftowej |
III | Po kilkukrotnym uszlachetnianiu destylatów ropy naftowej – właściwości oleju są zbliżone do cech olejów syntetycznych |
IV | W efekcie syntezy chemicznej |
V | W wyniku syntezy chemicznej – to m.in. oleje poliestrowe, silikonowe, estrowe i fosforanowe, które stanowią dodatek do pozostałych baz |
W zależności od zastosowanej proporcji ww. baz olejowych, olej silnikowy zostaje przyporządkowany do danej kategorii podstawowej. W sporym uproszczeniu można powiedzieć, że:
- mieszanka baz z grupy I i II to oleje mineralne,
- połączenie bazy z grup III, IV i V to oleje syntetyczne,
- mieszanki baz mineralnych i syntetycznych to z kolei oleje półsyntetyczne.
Warto wiedzieć
Jaki rodzaj oleju silnikowego wybrać?
Wybór odpowiedniego rodzaju oleju zależy m.in. od wieku pojazdu, specyfikacji producenta, warunków eksploatacji oraz stylu jazdy. Jeśli masz starszy samochód, olej mineralny może być wystarczający, ale dla nowoczesnych silników z turbosprężarką czy o wysokiej mocy zaleca się oleje syntetyczne. Półsyntetyczne będą natomiast dobrym wyborem dla kierowców, którzy potrzebują balansu między jakością a ceną.
Uwaga!
Jakie są najpopularniejsze klasyfikacje olejów silnikowych?
Olej silnikowy musi spełniać odpowiednie normy dotyczące zarówno jego lepkości, jak i jakości.
- Klasyfikacja SAE jest najpopularniejszą normą lepkości. Producenci silników stosują też własne klasyfikacje;
- Główne klasyfikacje jakościowe to: API (amerykańska klasyfikacja jakościowa), ACEA (europejska klasyfikacja jakościowa), ILSAC (normy oparte na API, oznaczane literami „GF”, które określają wymagania związane z nowoczesnymi silnikami).
Klasyfikacja lepkości olejów silnikowych SAE
Oznaczenie lepkości oleju opisuje jego gęstość oraz zdolność do przepływu i określa, jak skutecznie smaruje on elementy silnika w różnych temperaturach.
Klasyfikacja SAE (stworzona przez Society of Automotive Engineers) wyróżnia oleje silnikowe klasy zimowej i letniej, z podziałem na 14 klas:
- Sześć klas zimowych: 0, 5, 10, 15, 20, 25, dodatkowo oznaczonych literą W (z ang. Winter – zima, np. 5W, 10W) - im niższa liczba przed literą W, w tym niższej temperaturze otoczenia może być stosowany olej. Warto podkreślić, że wskazana liczba nie jest odpowiednikiem temperatury na zewnątrz. Przykładowo, klasa lepkości zimowej 0W może wskazywać na bezpieczne uruchomienie silnika w temp. do -35°C, natomiast 25W, do -10°C
- Osiem klas letnich: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60 - im wyższa liczba, tym lepsze parametry zachowa olej wraz ze wzrostem temperatury (określeniem klasy letniej jest lepkość kinematyczna w 100°C oraz lepkość dynamiczna w warunkach wysokiej temperatury i wysokiego ścinania (HTHS w w 150°C))
Uwaga!
Jak odczytać oznaczenia olejów silnikowych 0W16 oraz 0W40? Ww. oleje posiadają taką samą deklarację lepkościową w ujemnej temperaturze (0W) - w tym przypadku jest to -35°C. Kolejne człony ich oznaczeń są różne (16 i 40). Zatem nasze przykładowe oleje silnikowe będą inaczej zachowywać się w dodatnich temperaturach. Według norm SAE, olej 0W40 ma dwukrotnie wyższą lepkość w temp. 100°C w porównaniu do oleju 0W16. Co to oznacza? Upraszczając, olej 16 jest bardziej płynny niż 40 i przez to bardziej ekonomiczny pod względem zużycia paliwa. Z kolei olej 40 z pomocą grubszego filmu olejowego lepiej chroni silnik. Przykład
Powyżej przedstawiliśmy w możliwie najprostszy sposób zasady oznaczenia olejów silnikowych dla określonej lepkości. Osobom zainteresowanym szczegółami polecamy poniższy film
Pamiętaj, że podczas wyboru klas lepkości oraz innych parametrów oleju powinieneś opierać się na zaleceniach producenta Twojego samochodu (znajdziesz je np. w książce obsługi pojazdu). Zwróć uwagę, że oleje o takim samym SAE, ale ze specyfikacją dla innej marki pojazdu, mogą różnić się od siebie.
Klasyfikacja olejów silnikowych jakościowa API
Amerykański Instytut Nafty (API ang. American Petroleum Institute) opracował bardzo prostą klasyfikację olejów silnikowych, dzieląc je na grupy:
- S – do silników benzynowych
- C – do silników Diesla
- F – opracowanych do użytku w wybranych wysokoobrotowych czterosuwowych jednostkach wysokoprężnych.
Litera występująca po literze określającej grupę mówi o kategorii (dla silników benzynowych od A do P, a dla diesli od A do K) i określa wydajność oleju w konkretnych obszarach, takich jak osłony silnika czy kontrola zużycia. Dodatkowo, oznaczenia oleju silnikowego dla diesli mogą określać podnormy, oznaczone cyfrą na końcu np. CJ-4. Z kolei w grupie “F” istnieje obecnie tylko jedna kategoria – FA-4.
Niektóre środki należą jednocześnie do kilku klas i mogą posiadać np. takie oznaczenie oleju silnikowego: API SL/CF/CF-4.
Uwaga!
Oznaczenie olejów silnikowych API
Wybrane klasy jakości olejów w przypadku silników benzynowych | |
SG | Olej głównie do silników aut wyprodukowanych przed 1993 r. Gwarantuje dobre parametry w zakresie trwałości, odporności na ścieranie i ochrony przed zanieczyszczeniem |
SH | Norma od 1993 r. Stosowany głównie dla samochodów wyprodukowanych przed 1996 r. Posiada wartości zbliżone do normy SG |
SJ | Norma od 1996 r. Stosowany do silników aut wyprodukowanych przed 2001 r. Wymaga niższej zawartości fosforu i mniejszego parowania w porównaniu z klasą SH |
SL | Norma od 2001 r., dla pojazdów z silnikami wyprodukowanymi przed rokiem 2004. Ma większe ograniczenia dla osadów przy eksploatacji w wysokich temperaturach niż w normie SJ |
SM | Norma od 2004 r. Olej posiada lepszą odporność na utlenianie i większą wydajność smarowania w niskich temperaturach. Zapobiega osadzaniu się zanieczyszczeń |
SN | Norma od 2010 r. Zapewnia lepszą ochronę turbosprężarki i tłoków w wysokich temperaturach, mniejsze wytrącanie osadów i oszczędność zużycia paliwa |
Wybrane klasy jakości olejów do silników Diesla | |
CC | Do lekkich silników wysokoprężnych. Zapobiega zbieraniu się zanieczyszczeń wytwarzanych podczas pracy w wysokiej temperaturze |
CD | Do mocno eksploatowanych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zawiera dodatki zapobiegające ścieraniu i zbieraniu się osadów |
CD - II | Do dwusuwowych silników Diesla |
CE | Do silników niższych klas, pracujących przy dużym obciążeniu |
CF-4 | Norma lepsza od CE pod względem zużycia i zanieczyszczenia tłoków |
CF-2 | Do dwusuwowych silników wysokoprężnych, zamiast olejów CD-II |
CF | Zastępstwo normy CD do silników korzystających ze słabej jakości paliwa |
CG-4 | Do jednostek o niskim poziomie emisji spalin w zastępstwie klasy CD, CE i CF-4. Klasa spełnia wymogi emisji spalin z roku 1994 |
CH-4 | Do amerykańskich diesli, które emitują niewielką ilość toksycznych spalin. Norma zgodna z wymogami emisji spalin od 1998 r. Zastępstwo dla klasy CD, CE, CF-4 i CG-4 |
CI-4 | Do jednostek wytwarzających małe ilości spalin, zwłaszcza do silników z układem recyrkulacji spalin EGR. Norma zgodna z wymogami emisji spalin z 2004 r. Zastępstwo klasy CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4. Wprowadzona w roku 2002 |
CJ-4 | Do silników Diesla o podwyższonej czystości spalin z filtrem cząstek stałych DPF lub układem EGR. Wprowadzona w zastępstwie klasy CI-4 w 2006 r. |
Źródło: k2.com.pl |
ACEA – europejska klasyfikacja jakości olejów silnikowych
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA (ang. European Automobile Manufacturers’ Association) również opracowało normy klasyfikacji olejów silnikowych. W tym przypadku dokonano podziału na cztery klasy:
- A – oleje do silników benzynowych
- B – oleje do silników Diesla
- C – oleje niskopopiołowe (Low SAPS) do silników benzynowych z układami katalitycznymi i diesli z filtrami DPF
- E – oleje do silników Diesla, montowanych w pojazdach ciężarowych.
Po literze określającej grupy A i B stosuje się cyfry od 1 do 5, a dla olejów z symbolem C cyfry od 1 do 4. Oleje z grupy E mogą być z kolei oznaczone cyfrą od 1 do 9.
Co wskazują oznaczenia cyfrowe? Im wyższa cyfra, tym lepsze właściwości posiada olej w zakresie zabezpieczania silnika przed zużyciem.
Oznaczenia oleju silnikowego ACEA mogą zawierać także dwie litery i cyfry (np. A3/B3), gdy oleje spełniają równolegle normy dla obu rodzajów silników.
Wypowiedź eksperta
Przykładowe oznaczenia oleju silnikowego według normy ACEA
A/B – oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych w samochodach osobowych i dostawczych (lekkich) | |
A1 / B1 | Do silników benzynowych i Diesla wykorzystujących oleje o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (lepkość wysokotemperaturowa HTHS 2,6 – 3.5 mPas [paskali na sekundę]) |
A3 / B3 | Do silników benzynowych i wysokoprężnych eksploatowanych w trudnych warunkach i o wydłużonym pomiędzy wymianami oleju przebiegu. Oleje mają stały wskaźnik lepkości i wysokie parametry |
A3 / B4 | Do jednostek benzynowych i silników wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim. Oleje posiadają stały wskaźnik lepkości, wysokie parametry. Stosowane również jako zastępstwo klasy A3 / B3 |
A5 / B5 | Do silników benzynowych i Diesla o wydłużonym przebiegu między wymianami, które wykorzystują oleje o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (HTHS 2,9 – 3,5 mPas). Posiadają wysokie parametry i stały wskaźnik lepkości |
C – oleje „low saps” czyli oleje niskopopiołowe; do silników benzynowych i Diesla w samochodach przystosowanych do nowych norm czystości spalin | |
C1 | Do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtr DPF lub katalizator, w których wymagane są oleje SAPS o niskim współczynniku tarcia i niskiej lepkości (HTHS wyższej niż 2,9 mPas). Posiadają stały wskaźnik lepkości, wysokie parametry, wydłużają żywotność filtra DPF i katalizatora, oszczędzają paliwo. |
C2 | Do silników benzynowych i Diesla wyposażonych w filtr DPF lub katalizator (wydłużają ich żywotność) wymagających olejów o niskiej lepkości (HTHS wyższej niż 2,9 mPas) i niskim współczynniku tarcia. Zmniejszają spalanie |
C3 | Do silników benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w katalizator lub filtr DPF (wydłużają ich żywotność), ale bez wymogu lepkości HTHS |
C4 | Do silników benzynowych i Diesla wyposażonych w katalizator lub filtr DPF (wydłużają ich żywotność) z wymogiem lepkości HTHS 3,5 mPas |
Źródło: k2.com.pl |
ILSAC – klasyfikacja jakości olejów silnikowych
ILSAC jest oparta na klasyfikacji API, ale wprowadza dodatkowe normy związane z wydajnością paliwową oraz ochroną środowiska. Norma ILSAC została oznaczona literami GF. Po nich pojawia się cyfra oznaczająca kolejno wydawaną normę. Obecnie obowiązującą normą jest GF-6.
Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy?
Planujesz wymianę oleju silnikowego? Koniecznie sprawdź zalecania producenta Twojego modelu samochodu. Jeśli źle dobierzesz olej, możesz doprowadzić do uszkodzenia silnika. Pamiętaj także, że:
- Dobór oleju zależy m.in. od stanu silnika i wieku auta. Jeśli samochód ma już sporą liczbę przejechanych kilometrów, to możesz zastanowić nad zmianą oleju na taki, który zwiększy ochronę jednostki napędowej.
- Jeśli wcześniej stosowałeś olej o wyższej lepkości, to nie stosuj w jego miejsce produktu o niższej lepkości. W ten sposób zwiększysz ryzyko wystąpienia wycieków.
- W przypadku doboru lepkości oleju, ważnym czynnikiem powinien być klimat w jakim samochód będzie użytkowany. Jeśli uwzględnisz ten czynnik, nie będziesz mieć problemów np. przy odpalaniu silnika w zimie.
- W nowych samochodach zazwyczaj stosuje się oleje syntetyczne, które są wzbogacone odpowiednimi dodatkami.
- Olej półsyntetyczny jest zbliżony do oleju syntetycznego i kosztuje mniej.
- Olej mineralny sprawdzi się w przypadku starszych samochodów.
- Nigdy nie mieszaj olejów różnego rodzaju o innych parametrach gęstości. Możesz kupić dowolny produkt dostępny na rynku, ale powinien on posiadać właściwości wskazane przez producenta pojazdu.
Przed zakupem oleju warto także poprosić o radę mechanika. Może on zaproponować konkretny produkt po sprawdzeniu stanu jednostki napędowej i stopnia jej eksploatacji.
Co warto wiedzieć
- Olej silnikowy pełni kluczową rolę w ochronie silnika poprzez zmniejszenie tarcia, chłodzenie i ochronę przed korozją.
- Istnieją trzy główne rodzaje olejów: mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne, które różnią się procesem produkcji oraz właściwościami.
- Klasyfikacja lepkości SAE pomaga dobrać odpowiedni olej w zależności od temperatury pracy silnika – im mniejsza liczba przed literą "W", tym lepiej działa olej w niższych temperaturach.
- Klasyfikacje jakości, takie jak API, ACEA oraz ILSAC, określają normy dotyczące smarowania i ochrony silnika w różnych warunkach.
- Wybór oleju silnikowego zależy od specyfikacji producenta pojazdu, warunków eksploatacji oraz stylu jazdy.
- Stosowanie niewłaściwego oleju może prowadzić do uszkodzeń silnika.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co oznacza 5W30 na oleju silnikowym?
5W określa lepkość w niskich temperaturach, a kolejna cyfra odnosi się do lepkości w temperaturach wysokich. Zgodnie z klasyfikacją SAE, olej 5W30 zachowuje optymalną lepkość już od -30 stopni Celsjusza i płynność przy temperaturze -35 stopni Celsjusza. Jego lepkość kinetyczną określa się w granicach 9.3-12.5 mm2/s, a lepkość dynamiczną 2.9 mPas. Olej 5W30 dysponuje dużą pompowalnością - oczyszcza najważniejsze elementy silnika, przyczyniając się do ich wydajnego chłodzenia.
Co oznacza 10W40 na oleju?
Według SAE, symbol 10W określa minimalną temperaturę powietrza, w jakiej będzie możliwy bezproblemowy rozruch (gęstnieje on nadmiernie przy temp. -25 stopni C), natomiast liczba 40 wskazuje lepkość oleju przy wysokich temperaturach (im wyższa jej wartość, tym lepiej olej chroni silnik podczas intensywnej pracy).Jaki olej jest lepszy C2 czy C3?
Oleje spełniające normę ACEA C2 charakteryzują się niższym poziomem popiołu siarkowego niż w ACEA C3, a więc są bardziej przyjazne dla środowiska. Z kolei C3 są bardziej zaawansowane technologicznie, przez co zapewniają lepszą ochronę silnika w trudnych warunkach (np. wysokie temperatury, długie przerwy między wymianami oleju). Różnica pomiędzy tymi olejami polega też na ich zastosowaniu. Oleje C2 są przeznaczone z reguły do samochodów osobowych z silnikami benzynowymi, natomiast C3 są odpowiednie nie tylko dla silników benzynowych, ale również diesla.
Czy można pomieszać olej 5w30 z 10W40?
Nie. W tym przypadku każdy z parametrów klasy lepkości (w niskiej i wysokiej temperaturze) jest inny. Takich olejów lepiej nie mieszać ze sobą, ponieważ na dłuższą metę może to uszkodzić jednostkę napędową.Jaka jest najlepsza marka oleju silnikowego?
Trudno wyróżnić jedną markę, która w 100% spełni oczekiwania wszystkich właścicieli pojazdów. Na uznanie zasługują m.in. Castrol, Valvoline i Liqui Moly, szczególnie w segmencie syntetycznych olejów. Castrol Edge 5W-30 wyróżnia się technologią „Fluid Titanium”, która zmniejsza tarcie i poprawia wydajność silnika, co czyni go jednym z topowych wyborów. Valvoline z kolei oferuje szeroką gamę olejów, w tym specjalne wersje dla starszych silników, takie jak Valvoline High Mileage Max Life, który pomaga zapobiegać wyciekom oleju. Liqui Moly również zdobywa uznanie dzięki swoim olejom 5W-40, które są kompatybilne z szeroką gamą pojazdów i oferują doskonałą ochronę.
Który olej jest lepszy półsyntetyk czy olej syntetyczny?
Oleje syntetyczne mają zdecydowanie lepsze właściwości niż oleje półsyntetyczne i mineralne. Doskonale chronią silnik, są bardziej wytrzymałe na utlenianie i co istotne, układ smarowania rozprowadza je bardzo szybko podczas uruchamiania silnika zimą. Na korzyść półsyntetyków przemawia jednak niższa niż dla syntetyków cena.Jaki olej najlepiej chroni silnik?
Nie istnieje jeden produkt, który zapewnia optymalną ochronę wszystkich jednostek napędowych samochodów. Wybór oleju silnikowego zależy od kilku czynników, m.in. specyfikacji auta i nawyków jazdy. Jeśli chcesz kupić najlepszy olej dla silnika Twojego pojazdu, pamiętaj aby: zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu (zaleceniami producenta dotyczącymi rodzaju i klasy oleju), uwzględnić wiek i stan silnika (najnowsze silniki zazwyczaj są przystosowane tylko do olejów syntetycznych) oraz ocenić warunki jazdy i czynniki środowiskowe.