Odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach działa zaledwie od lipca 2024 r., a już bije rekordy pod względem wystawionych mandatów. W ciągu pierwszych 13 dni sierpnia aż 5,4 tys. kierowców zostało ukaranych za zbyt szybką jazdę na tym odcinku drogi. To oznacza, że każdego dnia notowano tutaj średnio 415 wykroczeń.
- Kiedy uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ?
- Gdzie dokładnie zlokalizowany jest odcinkowy pomiar prędkości DTŚ?
- Ile mandatów za przekroczenie prędkości wystawiono z OPP na terenie Śląska?
- Czy na terenie woj. śląskiego działają tylko odcinkowe pomiary prędkości?
- Jaki mandat można otrzymać za przekroczenie prędkości na OPP DTŚ?
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości na Dolnośląskiej Trasie Średnicowej?
- Czy przekroczenie dozwolonej prędkości ma wpływ na ubezpieczenie?
Niektórzy kierowcy są zdania, że odcinkowy pomiar prędkości na Drogowej Trasie Średnicowej w Katowicach jeszcze długo utrzyma się na pozycji śląskiego lidera pod względem liczby przyłapanych na zbyt szybkiej jeździe kierowców. Trzy szerokie pasy ruchu, świetnej jakości nawierzchnia i długi prosty odcinek drogi poza terenem zabudowanym - bez przejść dla pieszych, skrzyżowań czy świateł - zachęcają niestety do szybkiej jazdy. Ograniczenie prędkości do 80 km/h może więc być tutaj często ignorowane.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Wypowiedź eksperta
Kiedy uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ?
Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości na Drogowej Trasie Średnicowej zamontowano już w październiku 2023 roku. Do lipca 2024 r. nie były jednak aktywne. Na początku, opóźnienia w działaniu systemu tłumaczono kłopotami z przyłączeniem prądu, później jego uruchomienie zostało przełożone z powodu remontu wiaduktu na ul. Jana Pawła II, a dokładnie w związku ze zwężeniem drogi, które miało skutecznie spowalniać kierowców (zastosowano tymczasowe ograniczenie prędkości). Prace drogowe zakończono 15 lipca, można więc było już bez przeszkód uruchomić odcinkowy pomiar prędkości.
24 lipca 2024 r. o uruchomieniu odcinkowego pomiaru prędkości na DW 902 (Drogowa Trasa Średnicowa w Katowicach) poinformowało oficjalnie w mediach społecznościowych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).
Gdzie dokładnie zlokalizowany jest odcinkowy pomiar prędkości DTŚ?
OPP został zainstalowany na Drogowej Trasie Średnicowej (DTŚ) łączącej sześć miast aglomeracji górnośląskiej. System monitoruje prawie 1,3-kilometrowy fragment drogi wylotowej z Katowic do Chorzowa. Pomiar zaczyna się w Katowicach od kładki dla pieszych w pobliżu stawu Maroko, a kończy przed granicą z Chorzowem, na wysokości centrum handlowego.
Na całym fragmencie odcinkowego pomiaru prędkości na DTŚ w Katowicach obowiązuje ograniczenie do 80 km/h.
Przy DTŚ ustawiono znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości. Jak je rozpoznać? Na początku odcinka znajduje się znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” a pod koniec znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”.
Ile mandatów za przekroczenie prędkości wystawiono z OPP na terenie Śląska?
Tak imponujących statystyk dotyczących liczby wystawionych mandatów jak odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ, nie miały na początku sierpnia żadne inne śląskie odcinki pomiarowe. Być może dlatego, że są już one dobrze znane lokalnym kierowcom. Przypuszczalnie, część osób, która jeździła regularnie DTŚ, przyzwyczaiła się do dotychczasowych znaków drogowych i jazda na pamięć zakończyła się dla nich wystawieniem mandatu.
Niestety, nie udało nam się ustalić, czy nadal z taką samą częstotliwością wystawiane są mandaty za nadmierną prędkość na OPP na Śląsku. Ostatnie informacje na ten temat opublikował portal slazag.pl (dane dostarczył mu Główny Inspektorat Transportu Drogowego). Wynika z nich, że:
- Od 1 do 13 sierpnia 2024 r. na fragmencie DTŚ w Katowicach wystawiono 5,4 tys. mandatów;
- Najczęściej kierowcy przekraczali dopuszczalną prędkość o 21-30 km/h (przypominamy, że obowiązuje tam ograniczenie do 80 km/h);
- Rekordzista poruszał się z prędkością wyższą od dozwolonej o ponad 90 km/h.
W tym samym okresie, na pozostałych odcinkach dróg objętych pomiarem prędkości na Śląsku odnotowano znacznie mniej wykroczeń drogowych:
- Wilcza - Nieborowice (DK 78): 11
- Tarnowskie Góry (DK 11): 19
- Fragment pomiędzy Mikołowem a Gliwicami (DK 44) – 981
Uwaga! Na dzień dzisiejszy w woj. śląskim działa jeszcze jeden odcinkowy pomiar prędkości - na DW929 (Jankowice- Świerklany) - dł. odcinka pomiarowego to ponad 1,7 km.
Czy na terenie woj. śląskiego działają tylko odcinkowe pomiary prędkości?
Warto przypomnieć, że Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym monitoruje nie tylko OPP na DTŚ i na ww. odcinkach dróg. CANAR odpowiada także za rejestratory przejazdów na czerwonym świetle oraz punktowe pomiary prędkości.
Gdzie w woj. śląskim działają rejestratory przejazdu na czerwonym świetle?
Lokalizacja (najbliższa względem lokalizacji miejscowość) | Numer drogi | Obszar |
Pyskowice | 94 | Niezabudowany |
Zabrze | DP | Zabudowany |
Mikołów | 44 | Zabudowany |
Łaziska Górne | 81 | Niezabudowany |
Pszczyna | 1 | Zabudowany |
Bielsko-Biała | DP | Zabudowany |
Źródło CANARD, stan na 31.10.2024 r. |
Gdzie w woj. śląskim działają pomiary punktowe (fotoradary)?
Lokalizacja (najbliższa względem lokalizacji miejscowość) | Numer drogi | Obszar | Prędkość dopuszczalna - samochody osobowe [km/h] |
Libidza | 43 | Zabudowany | 50 |
Łomnica | S11 | Niezabudowany | 60 |
Sieraków Śląski | 11 | Zabudowany | 50 |
Ciasna | 11 | Zabudowany | 50 |
Lubliniec | 11 | Niezabudowany | 50 |
Tworóg | 11 | Zabudowany | 50 |
Częstochowa | 91 | Zabudowany | 70 |
Poczesna | 91 | Niezabudowany | 70 |
Wanaty | 91 | Niezabudowany | 50 |
Siewierz | 91 | Niezabudowany | 70 |
Goleniowy | 78 | Zabudowany | 40 |
Grabiec | 78 | Zabudowany | 50 |
Pradła | 78 | Zabudowany | 50 |
Zawiercie | 78 | Zabudowany | 50 |
Sarnów | 86 | Niezabudowany | 70 |
Bytom | 94 | Zabudowany | 50 |
Ruda Śląska | 902 | Niezabudowany | 80 |
Łany Wielkie | DP | Zabudowany | 50 |
Gliwice | A1 | Niezabudowany | 50 |
Paniówki | 44 | Zabudowany | 50 |
Mikołów | 44 | Zabudowany | 50 |
Mikołów | 55 | Niezabudowany | 50 |
Tychy | 44 | Zabudowany | 50 |
Bieruń | 44 | Zabudowany | 50 |
Orzesze | 81 | Niezabudowany | 50 |
Pawłowice | 81 | Niezabudowany | 70 |
Czechowice-Dziedzice (2 punkty pomiarowe) | 1 | Niezabudowany | 70 |
Kozy | 52 | Zabudowany | 50 |
Cisiec | DP1435S | Zabudowany | 50 |
Źródło CANARD, stan na 31.10.2024 r. |
Jaki mandat można otrzymać za przekroczenie prędkości na OPP DTŚ?
Taryfikator mandatów na 2024 r. przewiduje nie tylko wysokie kary za przekroczenie prędkości, ale również nałożenie na kierowcę punktów karnych.
Przekroczenie prędkości | Punkty karne | Wysokość mandatu |
do 10 km/h | 1 | 50 zł |
od 11 km/h do 15 km/h | 2 | 100 zł |
od 16 km/h do 20 km/h | 3 | 200 zł |
od 21 km/h do 25 km/h | 5 | 300 zł |
od 26 km/h do 30 km/h | 7 | 400 zł |
od 31 km/h do 40 km/h | 9 | 800 zł |
od 41 km/h do 50 km/h | 11 | 1000 zł |
od 51 km/h do 60 km/h | 13 | 1500 zł |
od 61 km/h do 70 km/h | 14 | 2000 zł |
więcej niż 70 km/h | 15 | 2500 zł |
Należy także pamiętać o możliwości podwojenia kary w przypadku recydywy - jeżeli kierowca złamie przepisy drogowe z tej samej grupy po raz kolejny w ciągu dwóch lat od ostatniego wykroczenia, otrzyma dwukrotnie wyższy mandat karny. W ten sposób są karane m.in. przekroczenia prędkości od 31 km/h.
Wysokie mandaty karne nakładane na kierowców za przekroczenie dozwolonej prędkości mają być tylko dodatkową motywacją do przestrzegania przepisów drogowych. Główna idea, to poprawa bezpieczeństwa na drodze. Każdego roku niedostosowanie prędkości do warunków ruchu stanowi główną przyczynę wypadków drogowych (do większości dochodzi na prostych odcinkach dróg). W ubiegłym roku z winy kierujących pojazdami, którzy przekroczyli dozwoloną prędkość, doszło do 4216 takich zdarzeń. W ich wyniku 662 osoby poniosły śmierć a 5170 zostało rannych. Uwaga!
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości na Dolnośląskiej Trasie Średnicowej?
Urządzenia OPP na drodze DTŚ działają identycznie jak na pozostałych fragmentach dróg w Polsce, obsługiwanych przez CANARD. Kamera na bramce wjazdowej rejestruje dane samochodu i czas jego wjazdu na odcinek pomiarowy, natomiast druga kamera (zamontowana na bramce wyjazdowej) zapisuje czas wyjazdu z wyznaczonego odcinka. Na podstawie tych danych system oblicza średnią prędkość pojazdu na monitorowanym odcinku i zestawia ją z dozwoloną prędkością.
Gdy okazuje się, że samochód jechał z nadmierną prędkością, zostaje uruchomiona procedura w sprawie o naruszenie przepisów ruchu drogowego.
Więcej na temat odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce i ich lokalizacji przeczytasz w artykule Odcinkowy pomiar prędkości 2024. Tutaj lepiej zdejmij nogę z gazu!
Czy przekroczenie dozwolonej prędkości ma wpływ na ubezpieczenie?
Zastanawiasz się, czy po wypadku lub kolizji drogowej, do których doszło z powodu nadmiernej prędkości, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie? Okazuje się, że wiele zależy od tego, z jakiej polisy ma być likwidowana szkoda, a także, czy złamanie przepisów miało wpływ na powstanie lub zwiększenie jej rozmiarów.
- Jeżeli poszkodowany zgłasza szkodę po kolizji, do której doszło z winy innego kierowcy jadącego z nadmierną prędkością - odszkodowanie z polisy OC zostanie wypłacone;
- Jeśli poszkodowany w wypadku złamał przepisy drogowe, ale sprawcą zdarzenia był inny kierowca (np. poszkodowany jechał za szybko w momencie, gdy inny pojazd wjechał na jego pas ruchu i doszło do zdarzenia czołowego) - otrzyma on rekompensatę za doznaną szkodę, choć może być ona pomniejszona o tzw. przyczynienie (ubezpieczyciel ustali, czy nadmierna prędkość mogła zdecydować o przebiegu zdarzenia i rozmiarze szkody).
W przypadku dobrowolnych ubezpieczeń, m.in. autocasco, decyzja o wypłacie odszkodowania będzie zależeć od zapisów umowy. Kierowca może otrzymać odszkodowanie za zniszczony samochód ze swojego ubezpieczenia AC nawet wtedy, gdy do zdarzenia doszło w czasie, gdy jechał samochodem z nadmierną prędkością. Oczywiście, o ile zapisy w ogólnych warunkach ubezpieczenia autocasco towarzystwa ubezpieczeniowego, które obejmuje pojazd ochroną, nie wykluczają takiej sytuacji.
Wypowiedź eksperta
Co warto wiedzieć
- Odcinkowy pomiar prędkości na DTŚ w Katowicach został uruchomiony pod koniec lipca 2024 r.
- Długość odcinka pomiarowego na Drogowej Trasie Średnicowej wynosi ok. 1,3 km.
- Na całym fragmencie OPP DTŚ obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
- W sierpniu 2024 r., czyli tuż po uruchomieniu urządzeń pomiarowych na OPP DTŚ, system notował średnio 415 wykroczeń dziennie.
- CANARD nadzoruje nie tylko OPP na DTŚ w Katowicach, ale również inne odcinki pomiarowe w całej Polsce, rejestratory przejazdów na czerwonym świetle oraz miejsca pomiarów punktowych (fotoradary).
- Przekroczenie prędkości na drodze wiąże się nie tylko z nałożeniem na kierowcę mandatu karnego, ale również punktów karnych oraz ewentualnym pomniejszeniem odszkodowania z polisy OC i AC.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Który fotoradar w Polsce jest najskuteczniejszy?
Z danych opublikowanych przez Interia.pl (artykuł "Ponad 7 tys. wykroczeń i 2 mln zł w 10 miesięcy. Ten fotoradar pobił rekord") wynika, że fotoradary automatycznego systemu nadzoru nad ruchem drogowym CANARD zarejestrowały od początku 2024 r. roku ponad 650 tys. wykroczeń (informacja z 17.10.2024 r.). Niewątpliwy prym wiódł wśród nich fotoradar zamontowany na terenie woj. małopolskiego, na granicy Bierunia i Babic. W 10 miesięcy od zamontowania wykonał on 7713 fotografii, co w konsekwencji pozwoliło na wystawienie mandatów na łączną wartość ponad 2 mln złotych.
Jakie jest ograniczenie prędkości na DTŚ?
Na całej trasie DTŚ objętej odcinkowym pomiarem prędkości obowiązuje ograniczenie do 80 km/h. Nie jest to najwyższa dopuszczalna prędkość dla samochodów osobowych w porównaniu do pozostałych fragmentów dróg z OPP w woj. śląskim. Przykładowo, na DK 78 (gmina Pilchowice, droga Gliwice-Rybnik) wynosi ona 90 km/h. Z kolei na DK 44 (pomiędzy Mikołowem i Gliwicami można jechać z prędkością tylko 50km/h.
DTŚ – jaka to droga?
Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) nazywana też średnicówką lub deteeśką jest trzypasmową drogą szybkiego ruchu, łączącą sześć górnośląskich miast. Przebiega ona przez Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Za jej utrzymanie i eksploatację odpowiadają Miasta przez teren których wiedze trasa.
Jak działa fotoradar Mesta Fusion RN?
Fotoradar Mesta Fusion RN to jedno z najnowocześniejszych urządzeń rejestrujących prędkość jazdy pojazdów. Potrafi on monitorować cztery pasy jezdni jednocześnie śledzić odległości między autami. Wyposażono go w wysokiej jakości kamery, co ułatwia identyfikację pojazdu i wyklucza brak rozpoznania kierowcy. Co istotne, fotoradar mierzy dokładnie prędkość samochodu bez względu na warunki atmosferyczne, w trybie zbliżania oraz oddalania. Poza tym, ma on zdolność monitorowania ewentualnych prób wyprzedzania w miejscach niedozwolonych czy też poruszania się np. po pasie awaryjnym.
O ile można przekroczyć prędkość na OPP?
Co do zasady, urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości czy też fotoradary rejestrują wykroczenia przy prędkości 10 km/h powyżej wartości dopuszczalnej. Zgodnie z art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawo o ruchu drogowym: „Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia: (…) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości”.