Od 1 stycznia 2020 r. policja może podczas kontroli drogowej sprawdzić stan licznika samochodu. Za jego cofnięcie grozi od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Niedawno przyłapany kierowca z Wrocławia przekręcił drogomierz o 73 tys. km, czyli dystans potrzebny do niemal dwukrotnego okrążenia kuli ziemskiej.

Cofanie licznika może być dużym problemem dla osób, które chcą kupić używany samochód. W 2020 r. sprowadzono do Polski 848,1 tys. tego typu aut. Związek Dealerów Samochodów w raporcie z 2018 r. oszacował, że nawet ¾ z nich może mieć przekręcony drogomierz. Wyjaśniamy, jaka kara grozi za ten proceder, jaki jest przebieg pojazdów w Polsce, a także jak uchronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Czy cofanie licznika samochodu jest przestępstwem?

Od 1 stycznia 2020 r. zgodnie z art. 306a kodeksu karnego, zmiana stanu drogomierza (licznika) pojazdu jest przestępstwem. Grozi za nie od 3 miesięcy do nawet 5 lat pozbawienia wolności (więzienia). Odpowiedzialności karnej podlega zarówno osoba fizycznie cofająca licznik (np. mechanik samochodowy), jak i zleceniodawca tej usługi (np. nieuczciwy sprzedawca, który chce uzyskać wyższą cenę za zbycie używanego auta).

Samo stwierdzenie podczas kontroli drogowej cofnięcia licznika nie oznacza automatycznej winy właściciela pojazdu. W takim przypadku służby drogowe przekażą sprawę do wydziału dochodzeniowo-śledczego. Jego zadaniem będzie ustalenie w jakich okolicznościach doszło do przekręcenia drogomierza. Jeśli posiadacz samochodu dokonał ich samodzielnie lub zlecił taką usługę innej osobie, to usłyszy zarzuty zagrożone karą od 3 miesięcy do 5 lat więzienia.

Kiedy cofanie licznika jest przestępstwem mniejszej wagi?

Jednocześnie art. 306a par. 3 kodeksu karnego, przewiduje łagodniejszą karę za cofanie licznika samochodu. Może nią być:

  • grzywna,
  • ograniczenie wolności,
  • pozbawienie wolności (więzienie) do 2 lat.

Kiedy sprawca może liczyć na złagodzenie kary? Jeśli np. cofnięcie licznika zostanie wykryte podczas kontroli drogowej, a nie przy sprzedaży samochodu. W pierwszym przypadku zmiana stanu drogomierza pojazdu może zostać potraktowana jako jedynie przygotowanie do popełnienia oszustwa, czyli przestępstwo mniejszej wagi. W związku z tym, że w takich okolicznościach nikt jeszcze nie został pokrzywdzony.

Jaki przebieg mają auta w Polsce?

W III kwartale 2020 r. zdecydowana większośćużytkowników porównywarki rankomat.pl, deklarowała średni przebieg samochodu w zakresie 151-250 tys. km (42,3%). Rzadziej kierowcy podawali niższy stan licznika w przedziale 51-150 tys. km (25,4%), a także do 50 tys. km (8,6%).

Jak wiek wpływa na przebieg samochodu?

Oczywiście przebieg pojazdu nierozerwalnie związany jest z rokiem jego produkcji, a Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych aut w Europie. Średni wiek samochodów w Polsce w 2019 r. wynosił 14 lat, wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA. W efekcie też średni przebieg aut jeżdżących po polskich drogach nie jest najmniejszy.

Potwierdzają to dane porównywarki rankomat.pl. W III kwartale 2020 r. najwyższy średni stan licznika deklarowali właściciele aut w wieku 21-25 lat (251 876 km), a najmniejszy posiadacze pojazdów do 5 lat (69 836 km).

Sprawdziliśmy również średni przebieg samochodów w 84 największych miastach w Polsce. W III kwartale 2020 r. najwyższy stan licznika deklarowali kierowcy zgłaszający samochody do ubezpieczenia z Białej Podlaskiej (216 tys. km), a najmniejszy z Warszawy (158 tys. km).

Miasto

Deklarowany aktualny przebieg auta (średnia w tys. km) 

Warszawa158
Kraków161
Poznań167
Katowice168
Wrocław170
Tychy171
Piekary Śląskie174
Tarnów175
Rzeszów176
Ruda Śląska176
Rybnik176
Pruszków176
Mielec177
Gliwice177
Żory177
Gdynia177
Legionowo178
Mysłowice179
Gdańsk179
Łódź179
Tarnowskie Góry179
Jastrzebie Zdrój180
Bełchatów180
Szczecin180
Konin180
Będzin181
Ostrów Wielkopolski182
Białystok182
Kalisz182
Częstochowa182
Kielce182
Siemianowice Śląskie182
Zabrze183
Świętochłowice183
Bydgoszcz183
Jaworzno184
Sosnowiec184
Opole184
Toruń185
Chorzów185
Racibórz185
Lublin186
Leszno186
Bielsko-Biała187
Pabianice187
Bytom187
Zielona Góra187
Dąbrowa Górnicza187
Nowy Sącz190
Stalowa Wola191
Olsztyn191
Lubin191
Kędzierzyn-Koźle191
Piła191
Jelenia Góra192
Płock193
Koszalin194
Ostrołęka194
Włocławek195
Piotrków Trybunalski196
Siedlce196
Przemyśl196
Gorzów Wielkopolski198
Zgierz198
Głogów198
Słupsk199
Tomaszów Mazowiecki199
Łomża199
Inowrocław200
Elbląg200
Zamość201
Gniezno201
Ostrowiec Świętokrzyski202
Legnica202
Stargard202
Świdnica202
Radom202
Wałbrzych203
Ełk204
Tczew207
Grudziądz208
Suwałki212
Chełm

213

Biała Podlaska216

Źródło. rankomat.pl (dane z III kwartału 2020 r.).

Jak nie dać się przekręcić na cofaniu licznika?

Kierowcy, którzy mają zamiar kupić używane auto, szczególnie sprowadzone zza granicy, przed podjęciem decyzji powinni sprawdzić realny przebieg wybranego samochodu. Na szczęście istnieje kilka możliwości jego skontrolowania.

1. Sprawdź stan licznika w CEPiK

Realny stan licznika można sprawdzić np. w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Instytucja gromadzi informacje od wydziałów komunikacji, ubezpieczycieli, stacji kontroli, policji czy Inspekcji Ruchu Drogowego. Na stronie www.historiapojazdu.gov.pl wystarczy wpisać dane z dowodu rejestracyjnego samochodu, takie jak:

Warto skorzystać z zakładki „dane zagraniczne”, w której często dostępne są informacje, pochodzące z zewnętrznych baz danych.

Uwaga! Od niedawna w CEPiK w usłudze „Historia Pojazdu” można również sprawdzić datę wymiany drogomierza (licznika), a także kiedy został wykonany ostatni odczyt urządzenia wraz ze stanem oraz przyczyną.

Dzięki temu osobom, które są zainteresowane zakupem używanego samochodu, łatwiej będzie uniknąć oszustwa związanego z cofaniem licznika. W usłudze „Historia Pojazdu” można sprawdzić nie tylko ostatni przebieg spisany przy badaniu technicznym na Stacji Kontroli Pojazdów. Nowa funkcja umożliwia również zapoznanie się ze stanem drogomierza odnotowanym np. podczas kontroli drogowej. W efekcie znacznie dokładniej możemy poznać historię eksploatacji auta.

2. Skorzystaj z bazy producentów

W przypadku aut o dużej wartości warto zwrócić się do Autoryzowanej Stacji Obsługi. Z reguły informacje można uzyskać poprzez podanie numeru VIN. Warto jednak zaznaczyć, że metoda ta może nie przedstawiać pełnej historii danego pojazdu. Przykładowo, jeśli samochód ma 10 lat, a od 3 lat jego właściciel nie serwisował go w ASO, dane nie będą już w pełni wiarygodne.

3. Przeprowadź oględziny samochodu

Osoby, które mają dużą wiedzę na temat samochodów, są w stanie ocenić możliwy przebieg auta ze względu na zużycie jego konkretnych elementów. Jeśli właściciel deklaruje niski przebieg, niepokojące powinny być wszelkiego rodzaju przetarcia na kierownicy lub uchwycie zmiany biegów, a nawet uszkodzenia tapicerki fotela.

Należy jednak pamiętać, że stopień wyeksploatowania auta stanowi jedynie podpowiedź i nie może być traktowany jako pewnik. Dodatkowo, warto sugerować się nim wyłącznie gdy stan licznika mocno odbiega od ogólnej oceny stanu samochodu.

4. Zwróć uwagę na urządzenia wewnątrz auta

W nowszych modelach samochodów zamontowanych jest wiele urządzeń elektronicznych, które jeśli nie wprost, to pośrednio mogą wskazywać na realny stan licznika. Przykładowo, stacyjka może zapamiętać, ile razy uruchamiany był silnik, a pompa hamulcowa rejestruje każde hamowanie.

Statystycznie, kierowca używa pedału hamulca dwa razy na każdy pokonany kilometr. Jeśli więc pompa zarejestrowała 500 tys. hamowań, to szacować należy, że licznik powinien wskazywać ok. 250 tys. km.

Jak przebieg auta wpływa na cenę OC?

Na cenę ubezpieczenia OC wpływ ma wiele czynników związanych z kierowcą, jak np. wiek, miejsce zamieszkania, czy stan cywilny, a także z samym pojazdem. Najczęściej ubezpieczyciele podczas kalkulacji składki biorą pod uwagę pojemność silnika czy rok produkcji samochodu. Ponieważ przebieg auta połączony jest z jego wiekiem, on również może mieć odzwierciedlenie w cenie obowiązkowego ubezpieczenia.

W III kwartale 2020 r. na najniższe ceny OC mogli liczyć właściciele aut o najmniejszym przebiegu, czyli maksymalnie do 50 tys. km (581 zł). Posiadacze pojazdów o przebiegu powyżej 350 tys. km za obowiązkowe ubezpieczenie płacili natomiast najwięcej (729 zł). Cena polisy w ich przypadku była o 25,5% wyższa niż dla właścicieli samochodów o małym przebiegu.

Co warto wiedzieć

  1. Cofanie licznika jest przestępstwem zagrożonym karą od 3 miesięcy do 5 lat więzienia.
  2. Przyłapany przez policję rekordzista cofnął licznik o 1,3 mln km.
  3. Polacy sprowadzili w 2020 r. do Polski 848,1 tys. używanych aut.
  4. Średnio najwięcej za OC płacą właściciele aut z przebiegiem powyżej 350 tys. km (729 zł).