„Milion powodów, by jechać dalej” to na razie tylko hasło Izery. W osiem lat od powołania rządowej spółki fabryka nawet nie jest w budowie, a wkrótce krajowy rynek mogą zalać tanie elektryki z Chin. Czy to się zmieni? Według ostatnich zapowiedzi Izera wyjedzie na drogi w 2026 r., bo właśnie został ustalony wykonawca zakładu produkcyjnego w Jaworznie.
Historia Izery jest krótka, za to bardzo medialna. Wciąż wielu zastanawia się, dlaczego prawie 40-milionowy kraj w środku Europy nadal nie ma swojej marki samochodów osobowych. W mniejszej od Polski Rumunii udało się ocalić Dacię, nie mówiąc już o Skodzie w Czechach. Obie te marki, mimo wsparcia kapitału zagranicznego, są kojarzone z krajami, w których powstają. W Polsce w segmencie aut osobowych póki co możemy pochwalić się produkcją Fiata 600e czy Jeepa Avengera. Oba modele powstają w fabryce w Tychach dla koncernu Stellantis, który zarządza produkcją aż 15 marek samochodowych.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Marka Izera, przynajmniej obecnie, należy w przeważającej większości do Skarbu Państwa (prawie 91 proc. udziałów). Izera jest reprezentowana przez spółkę ElecroMobility Poland. Prezes spółki zapewnia, że polski elektryk wejdzie do seryjnej produkcji w 2025 r.
Nie wiadomo jednak, czy tak się stanie, bo fabryka Izery jeszcze nie powstała. Przełom w tej sprawie nastąpił 13 marca, gdy ElectroMobility Poland poinformowała o wyłonieniu wykonawcy zakładu w Jaworznie. Fabrykę Izery zbuduje spółka Mirbud. Firma ma w swoim portfolio budowę m.in. hal magazynowo-produkcyjnych (Panattoni Park w Krakowie), czy obwodnic miast (Olesno) i dróg ekspresowych (S1 Kosztowy - Bielsko-Biała).
Kto wymyślił Izerę?
Izera jest wynikiem współpracy kilku podmiotów i ekspertów z branży motoryzacyjnej, a za jego powstanie i rozwój odpowiedzialna jest spółka ElectroMobility Poland (EMP).
ElectroMobility Poland to firma założona przez cztery polskie koncerny energetyczne: PGE Polska Grupa Energetyczna, Enea, Energa i Tauron Polska Energia, a także Narodowe Centrum Badań Jądrowych. EMP zostało utworzone w 2016 roku z zadaniem przyspieszenia rozwoju elektromobilności w Polsce, w tym poprzez stworzenie polskiej marki samochodów elektrycznych.
KALENDARIUM IZERY | |
19.10.2016 | powstaje spółka akcyjnej ElectroMobility Poland, której celem jest budowa samochodów elektrycznych polskiej produkcji i konstrukcji |
12.09.2017 | wyłoniono 4 zwycięskie projekty potencjalnego wyglądu Izery |
wrzesień 2019 | pierwsza zapowiedź seryjnej produkcji Izery w 2022 lub 2023 r. |
luty 2020 | zakończenie prac nad wirtualnymi prototypami Izery |
26.06.2020 | zapowiedź oficjalnej premier 2 pierwszych prototypów oraz logo |
28.07.2020 | oficjalna premiera Izery na konferencji prasowej |
grudzień 2020 | zapowiedź o rozpoczęciu fabryki Izery w trzecim kwartale 2021 r. |
sierpień 2021 | Skarb Państwa przeznaczył 250 mln zł na wsparcie spółki ElectroMobility Poland |
listopad 2022 | ElectroMobility Poland ogłosiła dostawcę platformy dla pierwszego seryjnego modelu |
13.03.2023 | Mirbud wygrywa przetarg na produkcję Izery w Jaworznie |
październik-grudzień 2025 | spodziewany start seryjnej produkcji Izery |
2026 | wejście Izery do sprzedaży |
Oprac. własne
Co oznacza Izera?
Nazwa „Izera” pochodzi od rzeki płynącej przez Polskę i Czechy, jednego z dopływów Łaby. Zdaniem pomysłodawców, wybrana nazwa jest łatwa do zapamiętania i wymówienia także dla osób spoza Polski, ponieważ w przyszłości firma planuje sprzedaż nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach zagranicznych.
W logo Izery jest wpisana igła kompasu, co ma oznaczać, że marka podąża własną drogą, konsekwentnie dąży do celu i wyznacza nowe kierunki. Na zewnątrz znajduje się heksagon podkreślający w założeniu nowoczesne technologie. Heksagon dzieli się na dwie części i przypomina ramiona, które z kolei odwołują się do skojarzeń z troską i bezpieczeństwem.
Jakie auta wyprodukuje Izera?
Dwa pierwsze samochody elektryczne to Izera T100 (kompaktowy hatchback) oraz Izera Z100 (SUV). Oba modele należą do segmentu C, czyli średnich samochodów.
Zobacz, jak klasyfikuje się samochody w Europie.
Izera T100, jak czytamy na stronie izera.pl, to auto złożone z gładkich, a jednocześnie wysoce złożonych powierzchni, które nadają mu zmysłowy oraz nowoczesny wygląd. Do tego ma pięcioro drzwi, dynamiczną linię nadwozia i zgrabną sylwetkę.
Izera Z100 cechuje się z kolei silną sylwetką, która jednocześnie łączy w sobie takie cechy, jak lekkość, elegancja i nowoczesność. To auto o harmonijnych proporcjach, wyrazistym charakterze, które umożliwia komfortową oraz bezpieczną podróż po mieście, jak i w dłuższych trasach.
Izera T100 – dane techniczne
Prototyp Izera T100 to pięciodrzwiowy hatchback o zasięgu 300-400 km w zależności od pojemności baterii (od 40 do 60 kWh). Samochód ma być kompatybilny z większością ładowarek obecnych na rynku.
Izera T100 od 0 do 100 km/h rozpędzi się w 8 sekund. Maksymalna prędkość wyniesie 180 km/h.
Standardowe wyposażenie Izery T100 ma zawierać m.in. ESP, system ostrzegania przed zderzeniami oraz identyfikowania znaków drogowych.
Szacunkowa cena modelu Izera T100: 125 tys. zł.
Izera Z100 – dane techniczne
O SUV-ie Izery wiadomo jeszcze mniej. Model Z100 ma być wyposażony w nieco większe baterie (51 i 61 kWh), dzięki czemu na jednym ładowaniu pokona dystans do 340 lub 450 km. Samochód będzie wyposażony w napęd na tylne koła i silnik o mocy 272 KM.
Szacunkowa cena modelu Izera Z100: 165 tys. zł.
Izera vs. samochody elektryczne 2024
Ceny Izery T100 i Z100 mogą się jeszcze zmienić w zależności od aktualnych warunków ekonomicznych. Ale nawet kwoty rzędu 125 tys. zł czy 165 tys. zł mogą za 2 lata nadal być zaporowe dla wielu kierowców chętnych przesiąść się do elektryka z Polski.
W lutym 2024 r. po polskich drogach jeździło prawie 55 tys. aut osobowych w pełni elektrycznych A udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 3 proc. - podaje serwis gramwzielone.pl. Polscy kierowcy w lutym 2024 r. najchętniej kupowali elektryki marki
Tesla i Volvo, a dokładniej:
- Tesla Model 3 – 214 sprzedanych sztuk, cena od 205 990 zł,
- Tesla Model Y – 212 sprzedanych sztuk, cena od 224 990 zł,
- Volvo EX30 – 135 sprzedanych sztuk, cena od 169 900 zł,
Najdroższa Izera ma być w cenie zbliżonej już teraz do Volvo EX30, ale może się okazać to nadal za drogo, jeśli porównamy najpopularniejsze elektryki na rynku wtórnym. Raport PEVO, cytowany przez gramwzielone.pl, podaje, że w lutym 2024 r. najwięcej ofert w serwisie otomoto.pl dotyczyło tych modeli aut elektrycznych:
- Nissan Leaf - 353 ogłoszenia, średnia cena 70 229 zł,
- BMW i3 - 254 ogłoszenia, średnia cena 88 383 zł,
- Tesla Model S- 177 ogłoszeń, średnia cena 149 571 zł.
Jednocześnie rośnie udział aut elektrycznych w Polsce. Według wspomnianego raportu PEVO na koniec stycznia 2024 roku w Polsce było zarejestrowanych 52 556 elektrycznych samochodów osobowych. To wzrost o 66% w porównaniu z poprzednim rokiem. więc można przypuszczać, że na tej fali skorzysta także Izera, choć o popularności marki zdecyduje wiele czynników, nie tylko cena zakupu.
Gdzie powstanie fabryka Izery?
Mimo nazwy, Izera wcale nie będzie produkowana w pobliżu rzeki Izery ani Gór Izerskich. Początkowe plany zakładały umiejscowienie zakładu produkcyjnego w Rudzie Śląskiej, jednak ostatecznie fabryka ma powstać w Jaworznie, w województwie śląskim. Co ciekawe, Jaworzno leży zaledwie 25 km od Tychów i 55 km od Bielska-Białej, więc ten region Polski ma szansę stać się motoryzacyjnym zagłębiem kraju.
Fabryka Izery powstanie na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG) i zajmie powierzchnię prawie 120 hektarów.
Według założeń fabryka Izery będzie składać się z kilku zintegrowanych zakładów, czyli spawalni, lakierni i montażowni. Elementy tłoczone powstaną w regionie, a część podzespołów zostanie sprowadzona z zagranicy. Jak bardzo polski będzie polski samochód elektryczny. W kraju powstanie 60% podzespołów, wszystkie elementy wnętrza i cała karoseria.
W pierwszych latach produkcji ma powstać co roku ok. 100 tys. samochodów Izera, w kolejnych latach plany dotyczą 200 tys. sztuk rocznie.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego?
Na razie nie jest znana cena ubezpieczenia Izery, ale możemy podać przybliżone stawki polisy dla samochodu elektrycznego.
Na samym początku 2024 r. średnia cena ubezpieczenia elektryka wynosiła 566 zł. W ubiegłym roku właściciele samochodów elektrycznych płacili najmniej za polisy OC. W styczniu 2024 r. najtańszą ofertę OC na jedyne 310 zł, otrzymał 43-latek z miejscowości Trzebinia (woj. małopolskie), który zgłaszał do ubezpieczenia Nissana Leaf z 2020 r.
Najtańsze OC na samochód elektryczny w 2024 roku - TOP 5 | |||
Oferta OC | Ubezpieczyciel | Samochód | Kierowca |
310 zł | Benefia | Nissan Leaf z 2020 r. | 43 lata, zam. Trzebinia (woj. małopolskie) |
335 zł | TUZ Ubezpieczenia | Tesla Model 3 z 2021 r. | 51 lat, zam. Żdżary (woj. łódzkie) |
337 zł | mtu24.pl | Nissan Leaf z 2013 r. | 47 lat, zam. Smętowo Chmieleńskie (woj. pomorskie) |
341 zł | Benefia | Kia EV6 z 2021 r. | 61 lat, zam. Dębica (woj. podkarpackie) |
343 zł | Tesla Model 3 z 2020 r. | 45 lat, zam. Kraków (woj. małopolskie) |
Źródło: rankomat.pl
Warto pamiętać, że podczas wyliczania składki za OC samochodu elektrycznego liczy się kilka elementów:
- wiek kierowcy – młodsi kierowcy (18-25 lat) muszą się liczyć z wyższym kosztem ubezpieczenia;
- dotychczasowy przebieg ubezpieczenia – więcej za OC samochodu płacą osoby, z których polis likwidowane były szkody;
- doświadczenie kierowcy – towarzystwa mogą naliczyć wyższą składkę OC w przypadku kierowców z niewielkim doświadczeniami (zwykle do 3 lat od otrzymania uprawnień);
- lokalizacja – z wyższym kosztem obowiązkowego ubezpieczenia samochodu powinni się liczyć przede wszystkim mieszkańcy dużych zatłoczonych miast;
- stan cywilny i dzieci – niektóre TU są skłonne do obniżenia składki w przypadku osób zamężnych/żonatych, które posiadają co najmniej dwójkę dzieci;
Poszczególne firmy ubezpieczeniowe biorą pod uwagę także inne informacje o kierowcy. Koszt OC dla samochodu elektrycznego najlepiej sprawdzić indywidualnie, korzystając z kalkulatora ubezpieczeń.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 350,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 392,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 443,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 494,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 595,06 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 661,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 721,31 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 763,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
350,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
392,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
443,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
494,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
595,06 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
661,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
721,31 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
763,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
Kalkulacja z 12.01.2024 r. 43-letni właściciel BMW i3 mógłby przepłacić za OC 413 zł, gdyby nie porównał ofert różnych ubezpieczycieli
Ważne informacje
1. Polski samochód elektryczny Izera ma wejść do seryjnej produkcji w 2025 r., a być sprzedawany od kolejnego roku
2. Według planów właściciela Izera będzie produkowana na prawie 120 hektarach parku przemysłowego w Jaworznie
3. Docelowo z taśm fabryki w Jaworznie ma zjeżdżać co roku 200 tys. sztuk samochodów marki Izera
4. Najtańszy polski elektryk ma kosztować ok. 125 tys. zł w wersji hatchback, natomiast Izera z nadwoziem typu SUV będzie w cenie 165 tys. zł
FAQ – najczęściej zadawane pytania o polski samochód elektryczny Izera
Ile będzie kosztować uruchomienie fabryki Izery?
Uruchomienie Izery to wydatek ok. 6 mld zł. Koszt inwestycji w samochód Izera obejmuje opracowanie techniczne modeli, wybudowanie zakładu produkcyjnego i uruchomienie produkcji, a także stworzenie sieci sprzedaży.
Kiedy powstanie fabryka Izery?
W marcu 2024 r. spółka ElectroMobility Poland podpisała list intencyjny na wybudowanie fabryki polskich samochodów elektrycznych w Jaworznie. Zwycięzca przetargu, spółka Mirbud, zapowiedziała postawienie obiektu w 23 miesiące, a więc do lutego 2026 r.
Ile osób zatrudni fabryka Izery?
Do czasu rozpoczęcia produkcji Izery powołana spółka ElectroMobility Poland daje pracę 90 osobom, które zajmują się głównie pozyskiwaniem wykonawców (pod uwagę branych jest ponad 200 mniejszych firm) i zapleczem IT. Początkowo pracę przy produkcji Izery ma znaleźć ok. 600 osób zatrudnionych tylko na jednej zmianie. Z czasem zakład będzie posiadał nawet 2 tys. wykwalifikowanych pracowników.
Kto zaprojektował Izerę?
Głównym projektantem Izery jest Tadeusz Jelec, który pracował wcześniej m.in. dla marki Jaguar. W projekt Izery zaangażowano też słynne biuro stylistyczne Pininfarina założone w 1930 r. w Turynie.