Każdego roku Polacy sprowadzają do kraju samochody z całej Europy, głównie z Niemiec, Francji i Belgii. Sporą popularnością cieszą się również auta amerykańskie – mimo wysokich kosztów importu coraz odważniej korzystamy z ofert sprzedaży pojazdów z USA. Co ciekawe, gros kierowców decyduje się także na sprowadzenie auta z Japonii. Czy warto skusić się na „japończyka” i jakim budżetem trzeba dysponować? Sprawdziliśmy.

W okresie od stycznia do października 2024 roku Polacy sprowadzili z Japonii 1652 samochody. To wzrost w stosunku do poprzedniego roku aż o 33,4%. Polscy kierowcy decydujący się na import auta z tak odległego zakątka, chcą skorzystać z możliwości, by stać się właścicielem wyjątkowego pojazdu z bogatym wyposażeniem i w bardzo dobrym stanie technicznym. Tak bowiem postrzegane są japońskie samochody.

Co ciekawe, największym zainteresowaniem wcale nie cieszą się tamtejsze marki, ale auta europejskie jak BMW, Porsche czy Mercedes-AMG. Samochody klasy premium wybierane przez Japończyków są bardzo zadbane i, co niezwykle istotne, najczęściej mają kierownicę po lewej stronie. Import takiego pojazdu to sposób na zdobycie samochodu z niewielkim przebiegiem, w bardzo dobrym stanie, a często także w atrakcyjnej cenie.

Import samochodów z Japonii – dlaczego warto rozważyć?

Zastanawiając się, czy i dlaczego warto zdecydować się na sprowadzenie auta z Japonii, należy pochylić się nad mentalnością Japończyków. Tamtejsi kierowcy kochają luksus, a samochód traktują jako wyznacznik swojego statusu społecznego, dlatego też dbają o stan pojazdu i poddają go regularnym przeglądom technicznym.

Japońskie auta mają bogate wyposażenie, nie brak w nich wysokiej jakości akcesoriów. Polskich nabywców kusi też niewielki przebieg samochodu – na co dzień Japończycy korzystają z komunikacji miejskiej, pozostawiając swoje maszyny w garażach. Na korzyść działa też japoński klimat, który jest dla aut wyjątkowo łaskawy – nie rdzewieją szybko i przez długi czas zachowują niemal idealny wygląd.

Warto wiedzieć

Auta przeznaczone na eksport wystawiane są przez domy aukcyjne na licytacje. Wcześniej jednak każde z nich poddawane jest ekspertyzie, którą przeprowadza wyspecjalizowany rzeczoznawca. Sprawdzany jest zarówno stan mechaniczny samochodu, jak i jego wnętrze. Wszystkie informacje odnotowuje się na karcie aukcyjnej.
 

Jakie informacje znajdują się na karcie aukcyjnej?

Japońskie domy aukcyjne korzystają z różnych wzorów dokumentów, jednak w każdym można znaleźć te same informacje na temat samochodu wystawionego na sprzedaż. Czego dowiesz się z karty aukcyjnej?

  • Zdobędziesz podstawowe informacje o pojeździe – numer podwozia, przebieg samochodu;

  • zapoznasz się z opisem wyglądu auta;

  • poznasz stan powłoki lakierniczej (czy są ślady korozji);

  • przeczytasz o ewentualnych usterkach i uszkodzeniach, np. zarysowaniach;

  • sprawdzisz, czy samochód przeszedł w przeszłości poważne naprawy.

Rzeczoznawca ocenia stan ogólny samochodu, stosując skalę 1-5 (niekiedy również 6), gdzie 5 jest notą najwyższą. Przeprowadzana jest też ocena wnętrza pojazdu (A-E).

Warto wiedzieć

Uzyskanie wyniku 5 i A (ocena najwyższa) oznacza doskonały stan techniczny i bardzo zadbane wnętrze auta.
 

Co oznaczają uzyskane oceny?

Im wyższą ocenę otrzyma dany pojazd, tym lepszy jest jego stan. Badanie przeprowadza japoński rzeczoznawca zatrudniony przez dom aukcyjny. O czym mogą świadczyć poszczególne oceny:

  • 1 – otrzymuje zazwyczaj pojazd uszkodzony w wyniku powodzi lub pożaru;

  • 3 – oznacza, że samochód ma wiele łatwo zauważalnych defektów, np. wgniecenia, zarysowania, przetarcia;

  • 6 – mogą otrzymać pojazdy najwyżej 3-letnie z przebiegiem poniżej 30 tys. km, w bardzo dobrym stanie.

Niekiedy przyznawane są oznaczenia:

  • S – nowy samochód, przebieg maksymalnie 10 tys. km;

  • RA – auto po naprawie niewielkich uszkodzeń powypadkowych;

  • R – pojazd po większych naprawach powypadkowych.


Uwaga!

Wiele modeli dostępnych na japońskim rynku ma kierownicę fabrycznie montowaną po lewej stronie, dzięki czemu są przystosowane do ruchu prawostronnego.
 

Jak wygląda import aut – na co uważać?

Zakup samochodu z zagranicy zawsze obarczony jest ryzykiem, dlatego trzeba dobrze przygotować się do transakcji. W jaki sposób?

  1. Sprawdź, na których stronach internetowych (aukcyjnych) warto szukać ogłoszeń i jak je weryfikować. Pamiętaj, że auta z Japonii kupuje się głównie w sieci.

  2. Skorzystaj z pomocy pośrednika – rzetelna firma sprawdzi wybrany samochód, pomoże załatwić niezbędne formalności (przygotuje dokumenty), zorganizuje transport auta z Japonii pod wskazany adres (np. pod dom klienta).

  3. Zweryfikuj, czy dane auto nie zostało poddane przeróbkom stylistycznym – Japończycy słyną z tego, że lubią udoskonalać swoje samochody, jednak zmiany te nie zawsze podobają się europejskim klientom.

  4. Miej na uwadze, że choć samochody sprowadzane z Japonii są zazwyczaj w bardzo dobrym stanie, trafiają się również trefne modele, które np. nie były garażowane i nie są wolne od wad. Upewnij się, że stan wybranego auta nie budzi zastrzeżeń.

Jak wygląda import aut z Japonii?

Japoński rynek motoryzacyjny jest wyjątkowy. Zwykło się uważać, że to właśnie tam można znaleźć prawdziwe perełki, auta w doskonałym stanie, w pełni wyposażone i zadbane. Jak zatem sprowadzić samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni? Przede wszystkim warto śledzić aukcje internetowe – Japanese Trade Car, BE FORWARD to znane platformy, na których można zakupić pojazd od dealera.

Warto wiedzieć

Aby zacząć licytować samochód, wziąć udział w aukcji, trzeba podpisać umowę kaucyjną z doradcą i wpłacić kaucję. Jej wysokość ustalana jest na poziomie 5-10% kwoty przeznaczonej na zakup pojazdu (w przypadku przegrania aukcji jest ona w całości zwracana). Na podstawie dostępnych ofert przygotowuje się dla klienta propozycję, a następnie przeprowadzana jest licytacja. Po jej wygraniu samochód przygotowywany jest do wywozu.
 

Na aukcjach możesz szukać ofert, porównywać ceny, licytować i kupować samochody.

Zakup i sprowadzenie auta można również zlecić pośrednikowi. Nie tylko załatwi wszystkie formalności, ale może wynegocjować korzystniejszą cenę i dokładnie sprawdzić stan samochodu.

Co po zakupie samochodu?

Zakup samochodu z Japonii wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności – zarówno jeszcze przed sprowadzeniem pojazdu do Polski, jak i po jego odebraniu w kraju. Kupujący musi uregulować wszystkie niezbędne opłaty, zarejestrować samochód, wykupić ubezpieczenie OC. Często konieczne jest wykonanie drobnych przeróbek technicznych, aby przystosować dany model do polskich warunków i przepisów prawa.

Sprowadzenie auta z Japonii – opłaty

Koszt sprowadzenia samochodu z Japonii to nie tylko zapłata faktury za zakup pojazdu, ale wiele dodatkowych opłat. Zwykle na stronie pośrednika można znaleźć kalkulator, który pomaga obliczyć całkowity koszt importu auta.

Opłaty związane z zakupem auta na aukcji

Po wygranej aukcji nabywca musi zapłacić za samochód. Nie jest to jednak jedyna opłata, ponieważ domy aukcyjne pobierają prowizję, najczęściej w wysokości 5-10% wartości wylicytowanej kwoty. Często kupujący musi też uiścić opłatę wewnętrzną – jest to odgórnie ustalona kwota, zazwyczaj ok. 70 tys. yenów, czyli 2,5 tys. zł.

Koszty związane z zakupem auta to także opłata administracyjna FOB (ok. 655 USD) czy należność dla firmy pośredniczącej (70-100 tys. yenów).

Koszt transportu

Sprowadzenie samochodu z Japonii wymaga opłacenia transportu drogą morską. Zazwyczaj w cenę transportu wliczony jest przewóz auta do portu w Japonii, fracht do Europy i ubezpieczenie na czas podróży (całość to ok. 350-400 tys. yenów, czyli 9 tys. zł). Kupujący musi do tego doliczyć cenę za transport samochodu z portu w Europie do miejsca docelowego (np. z Niemiec do Polski jest to ok. 1500-2500 zł).

Do kosztów transportu zalicza się także opłatę portową (ok. 400 euro) czy za postój auta na portowym parkingu.

Opłaty graniczne/podatki

Import auta z Japonii wiąże się z koniecznością zapłaty cła i podatku VAT – opłaca się je w państwie, do którego wpływa importowany pojazd:

  • cło: 10% oraz opłaty dla agencji celnej, które zlecono odprawę towarów;

  • VAT: Belgia/Holandia – 21%; Niemcy – 19%; Polska – 23%.

Opłaty w Polsce

Po dotarciu do Polski właściciel samochodu musi opłacić akcyzę (w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy), której wysokość zależy od napędu oraz pojemności silnika:

  • 3,1% wartości samochodu – pojemność silnika do 2000 cm3;

  • 18,6% wartości samochodu – dla samochodów o pojemności silnika przekraczającej 2000 cm3;

  • 1,55% – napęd hybrydowy (HEV) i silnik spalinowy o pojemności do 2000 cm3;

  • 9,3% – napęd hybrydowy (HEV i PHEV) i silnik spalinowy o pojemności powyżej 2000 cm3;

  • 0% – samochody elektryczne.

Konieczne będzie też:

  • tłumaczenie dokumentów z języka japońskiego na polski – ok. 250 zł;

  • wykonanie przeglądu technicznego – 98 zł;

  • wykupienie polis OC;

  • rejestracja (80 zł tablice, dowód rejestracyjny 54 zł, pozwolenie czasowe 13,50 zł, nalepka legalizacyjna 12,50 zł).

Formalności w Polsce

Po przetransportowaniu pojazdu do Polski należy dopełnić reszty formalności. Przede wszystkim konieczne jest przystosowanie samochodu do ruchu prawostronnego. Choć większość aut ma kierownicę po lewej stronie, wciąż trzeba pamiętać o zmianie świateł z symetrycznych na asymetryczne oraz o przekodowaniu radia.

Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie przeglądu technicznego, a następnie wykupienie polisy OC oraz zarejestrowania samochodu w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela. Komplet dokumentów potrzebny do rejestracji zawiera:

  • wypełniony wniosek;

  • potwierdzenie pozytywnego przejścia przez badanie techniczne;

  • dokument potwierdzający własność;

  • dokumenty związane z odprawą celną;

  • potwierdzenie zapłaty akcyzy, wniesienia opłaty rejestracyjnej;

  • dowód tożsamości do wglądu;

  • dotychczasowy dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.

Uwaga!

Do zarejestrowania pojazdu konieczne jest OC. Kierowca nie musi brać ze sobą polisy, urzędnik może samodzielnie sprawdzić, czy samochód został ubezpieczony.
 

Najpierw samochód zostanie zarejestrowany czasowo na 30 dni, a następnie właściciel otrzyma właściwy dowód rejestracyjny. Zwykle dokument jest gotowy w ciągu 7-14 dni.

Import auta z Japonii a ubezpieczenie

Sprowadzony samochód trzeba ubezpieczyć. Polisa OC jest obowiązkowa, a za jej brak grożą wysokie kary finansowe. OC należy zakupić najpóźniej w dniu rejestracji, jeszcze przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu.

Wypowiedź eksperta

Zanim kupisz ubezpieczenie OC porównaj oferty wielu towarzystw – zakres ochrony jest w tym przypadku zawsze taki sam, jednak ceny mogą być zróżnicowane. Sposobem na znalezienie atrakcyjnej propozycji jest skorzystanie z kalkulatora OC i AC. Wystarczy podać informacje o pojeździe oraz dane kierowcy, aby otrzymać kalkulacje od nawet kilkunastu towarzystw. Wybraną polisę można też zakupić przez internet.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
 

Właściciel auta z Japonii może też rozważyć zakup dodatkowej polisy – rozszerzona ochrona zabezpiecza na wypadek kradzieży, zniszczenia lub uszkodzenia pojazdu przez żywioły, w wyniku aktów wandalizmu czy zderzenia ze zwierzyną.

Auta z Japonii cieszą się świetną opinią, głównie z uwagi na niskie przebiegi, bogate wyposażenie i niemal idealny stan techniczny. Import samochodów jest jednak zawsze obarczony ryzykiem, dlatego warto korzystać z usług pośredników – to bezpieczny sposób na sprowadzenie auta idealnie dopasowanego do twoich oczekiwań.

Warto wiedzieć:

  1. Japońskie samochody można kupować na tamtejszych licytacjach, które przeprowadzane są przez domy aukcyjne.

  2. Kupno i sprowadzenie auta warto powierzyć pośrednikom – ich kompleksowa oferta obejmuje sprawdzenie pojazdu, przygotowanie dokumentów, organizację transportu, a nawet negocjację ceny.

  3. Choć w Japonii obowiązuje ruch lewostronny (kierownica jest po prawej stronie), dostępnych jest wiele modeli aut przystosowanych do ruchu prawostronnego (kierownica po lewej stronie).

  4. Auta z Japonii wymagają drobnych przeróbek – zmiany oświetlenia, przekodowania radia.

  5. Po sprowadzeniu auta z Japonii należy dokonać niezbędnych przeróbek, przeprowadzić przegląd, wykupić OC i zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jak sprawdzić stan techniczny auta z Japonii?

    Każde auto sprzedawane przez dom aukcyjny jest skrupulatnie sprawdzane przez rzeczoznawcę. Zainteresowana kupnem osoba może zapoznać się z dokumentem, tzw. kartą aukcyjną. Zawiera ona takie dane jak: ocena ogólna samochodu, stan mechaniczny, stan powłoki lakierniczej, wygląd wnętrza itd. Kupiec może sprawdzić przebieg samochodu, zapoznać się z ewentualnymi uszkodzeniami.

    Innym sposobem jest skorzystanie z pomocy pośrednika, który w imieniu kupującego może zweryfikować stan pojazdu z Japonii.

  2. Ile trwa sprowadzenie samochodu z Japonii?

    Transport auta do Polski trwa około 2 miesiące.

  3. Jakie samochody są najczęściej sprowadzane z Japonii?

    Największą popularnością cieszą się samochody niemieckich marek jak Mercedes, Audi, Porsche, BMW. Są one w bardzo dobrym stanie, choć wiele z nich to modele z lat 90. Z Japonii można też sprowadzić japońskiego klasyka np. Toyotę, Hondę, Mazdę. Ich największą zaletą są mocne i wytrzymałe silniki, a także luksusowe dodatki (kamery, multimedia, skórzana tapicerka itp.).

  4. Jakie opłaty należy uwzględnić, sprowadzając auto z Japonii?

    Koszt zakupu samochodu to nie wszystko. Kupujący musi uwzględnić koszt transportu, opłaty portowe, cło, podatek VAT, akcyzę, a także cenę ewentualnych przeróbek, przeglądu technicznego, rejestracji i zakupu obowiązkowej polisy OC.