Zwykle ubezpieczenie OC dla motocykla jest znacznie tańsze niż dla samochodu osobowego - za ochronę maszyny o niewielkiej pojemności silnika możesz zapłacić nawet ok. 100 zł. Podobnie jak w przypadku samochodów, towarzystwa ubezpieczeniowe wyliczają składkę OC motocykla na podstawie danych samego pojazdu oraz jego właściciela. Ile zapłacisz i gdzie warto szukać korzystnych ofert? Oto poradnik dla zapalonych motocyklistów, jak i tych, którzy zaczynają swoją przygodę!

Motocykl uznaje się powszechnie za pojazd o wiele bardziej ryzykowny niż samochód. Nic dziwnego - w końcu ochrona motocyklisty na otwartej maszynie  w porównaniu z kierowcą w kabinie auta jest niemal znikoma. Niestety liczba wypadków śmiertelnych z udziałem tej pierwszej grupy wciąż jest w Polsce dramatyczna.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Według policyjnych statystyk w okresie od stycznia do maja 2024 roku doszło do 966 zdarzeń z udziałem motocyklistów, a 102 osoby kierujące jednośladami poniosły śmierć. Dla porównania w pierwszym półroczu 2023 roku doszło do 836 wypadków motocyklistów, w których zginęło 86 takich kierowców.

Jednocześnie jednak większość towarzystw ubezpieczeniowych ocenia, że ryzyko spowodowania poważnych szkód przez motocykl jest mniejsze w porównaniu do samochodów osobowych - przekłada się to na przystępne ceny OC jednośladów. Inaczej jest już w przypadku autocasco, zwłaszcza w przypadku ubezpieczenia sportowych maszyn.

Zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące obowiązku ubezpieczenia OC motocykla i wartości dodatkowej ochrony. Podpowiadamy również, jak znaleźć atrakcyjną polisę na warunkach, które najbardziej Ci odpowiadają.

Czy ubezpieczenie OC motocykla jest obowiązkowe?

Obowiązek zakupu ubezpieczenia OC dotyczy nie tylko właścicieli samochodów, ale także motocyklistów. Szczegółowo mówi o tym Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. W rzeczywistości o obowiązkową ochroną należy objąć:

  • motocykl,

  • skuter,

  • motorower,

  • przyczepa kempingowa lub transportowa,

  • pojazd wolnobieżny z własnym silnikiem,

  • ciągnik rolniczy.

Wypowiedź eksperta

Zasada zawierania umowy ubezpieczenia OC jest w zasadzie taka sama dla każdego z tych pojazdów. Polisa działa również w ten sam sposób – jeśli kierowca wyrządzi na drodze szkodę osobom trzecim, odszkodowanie będzie wypłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Zakres każdego ubezpieczenia OC jest taki sam w każdej firmie. Dlatego wybierając ofertę, warto kierować się jedynie najniższą ceną OC. Poza atrakcyjną składką, ubezpieczyciel może zaproponować ewentualnie rozszerzenie zakresu ochrony o assistance, AC czy NNW.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

A co z czasem obowiązywania ubezpieczenia? Dla samochodów ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest konieczne od czasu rejestracji do momentu wyrejestrowania pojazdu. Z motocyklami jest dokładnie tak samo. 

Warto wiedzieć

Nie ma znaczenia, że zwykle motocykle są używane tylko w sezonie wiosenno-letnim. Zgodnie z przepisami muszą być objęte całorocznym ubezpieczeniem OC, podobnie jak samochody osobowe. Za brak polisy właścicielom jednośladów grożą bardzo poważne konsekwencje, dlatego warto pamiętać o jego ciągłości.

Co grozi za brak ubezpieczenia OC motocykla?

Jeśli w świetle prawa polisa OC jest obowiązkowa dla każdego pojazdu mechanicznego, obowiązek ten musi być stosownie egzekwowany. Instytucją kontrolującą ciągłość polis OC w Polsce jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zgodnie ze wspomnianą ustawą już nawet za jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu OC motocykla grozi kara finansowa.

W II połowie 2024 roku właściciel motocykla może zapłacić od 290 zł do nawet 1430 zł za brak OC. Te stawki zmieniają się nawet dwa razy w roku. Wysokość kar za brak obowiązkowej polisy ustalana jest w odniesieniu do minimalnej pensji obowiązującej w kraju a ta, również ulega regularnym zmianom. W związku z tym od 1 stycznia 2025 za brak OC motocykla będzie trzeba zapłacić odpowiednio od 308 zł do 1542 zł.

Pamiętajmy, że kara finansowa ze strony UFG to zaledwie jedna z konsekwencji braku obowiązkowej ochrony jednośladu. Jeżeli podczas podróży motocyklem doprowadzisz do wypadku, w którym ucierpią osoby trzecie lub ich mienie, bez ważnego OC koszty likwidacji szkód będziesz musiał finalnie pokryć z własnej kieszeni! Mogą one sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Uwaga!

Co prawda na początku odszkodowanie osobom poszkodowanym wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, ale w następnym kroku zwróci się do Ciebie z regresem ubezpieczeniowym.

Zobacz więcej: Regres ubezpieczeniowy - co to jest i jak działa?

Pamiętaj, że brak OC motocykla może zostać wykryty nie tylko przez UFG. Ważność polisy może sprawdzić nawet patrol policji podczas rutynowej kontroli. Jeśli okaże się, że zaniedbałeś tę kwestię, również otrzymasz karę finansową.

Szczególną czujnością powinny wykazać się nabywcy używanych maszyn. Zgodnie z prawem dotychczasowa polisa OC poprzedniego właściciela motocykla powinna przejść na nowego. Ten z kolei decyduje, czy chce wypowiedzieć umowę i szukać nowej ochrony, czy będzie kontynuował ubezpieczenie.

W tym ostatnim przypadku nie przedłuży się ono automatycznie! Nowy właściciel maszyny powinien z odpowiednim wyprzedzeniem poszukać nowej oferty obowiązkowego OC - właśnie ta sytuacja często generuje problemy z ciągłością ochrony.

Od czego zależy cena ubezpieczenia OC motocykla?

Towarzystwa ubezpieczeniowe przy kalkulacji składki OC biorą pod uwagę zarówno dane właściciela, jak i motocykla. Każdy ubezpieczyciel ich listę określa indywidualnie. Jednak zwykle do najważniejszych z nich zaliczamy w przypadku:

  • motocyklisty – wiek, dotychczasową historię ubezpieczenia, okres posiadania prawa jazdy, miejsce zamieszkania czy stan cywilny,

  • motocykla – markę, model, wiek, pojemność silnika, przebieg, rodzaj czy przeznaczenie.

Na stosunkowo wysokie składki OC muszą się przygotować młode osoby, które niedawno zdobyły uprawnienia do prowadzenia motocykla i nie mają wcześniejszej historii ubezpieczeniowej. Bardziej doświadczeni motocykliści z długą historią bezszkodowej jazdy zapłacą najmniej.

Przykład

37-letni Pan Ernest z Rzeszowa prawo jazdy kategorii A ma od 12 lat. Jest właścicielem Hondy VT 750 Shadow z 2017 r. o pojemności silnika 745 cm3. Jest to typowo szosowy motocykl. W kalkulatorze rankomat.pl najtańszą ofertę na zakup OC otrzymał w kwocie 292 zł.

Ile kosztuje OC dla doświadczonego motocyklisty?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC dla doświadczonego motocyklisty?
Benefia
292,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
377,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Proama
387,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja dla: Honda VT 750 Shadow z 2017 r.

A oto jak wypadają oferty dla doświadczonego kierowcy z Rzeszowa w porównaniu z kalkulacją ubezpieczenia dla 23-latka, który zaczyna swoją motocyklową przygodę.

Przykład

23-letni Piotr z Opola prawo jazdy kategorii A ma niespełna od roku. Jest właścicielem Yamahy XV 950 z 2013 r. o pojemności silnika 942 cm3. Jest to typowo szosowy motocykl. Najtańszą ofertę na zakup OC otrzymał w kwocie 492 zł. To o 200 zł więcej w porównaniu do o wiele bardziej doświadczonego pana Ernesta.

Ile kosztuje OC dla młodego motocyklisty?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
OC
AC
Assistance
NNW
1121,00 zł
Ile kosztuje OC dla młodego motocyklisty?
Uniqa
492,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
610,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Generali
1121,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja dla: Yamaha XV 950 z 2013 r.,

Gdzie można kupić ubezpieczenie OC motocykla? 

Niemal każde towarzystwo ubezpieczeniowe na polskim rynku oferuje polisy OC dla motocyklistów. Każde z nich może inaczej kształtować jego warunki cenowe, a jeśli chodzi o ubezpieczenia dodatkowe jak autocasco, assistance czy NNW - również warunki co do do zakresu ochrony.

W przypadku samej polisy OC przy wyborze ochrony warto sugerować się przede wszystkim wysokością składki. Właśnie znalezieniu najtańszej oferty służy kalkulator rankomat.pl i możliwość porównania nawet kilkunastu ofert od różnych firm.

Wystarczy w kilka minut wypełnić intuicyjny formularz, podając niezbędne do wyliczenia składki OC dane na temat pojazdu i jego właściciela. Dzięki temu możesz porównać oferty kilkunastu firm bez wychodzenia z domu z dowolnego miejsca. Po wyborze polisy i dokonaniu płatności online, umowę otrzymasz na wskazany adres e-mail.

Warto wiedzieć

Nie wszystkie pola w formularzu są obowiązkowe, jak np. numer telefonu lub PESEL. Warto jednak wiedzieć, że im dokładniejsze dane podasz, tym bardziej precyzyjne wyliczenie składki OC motocykla czy skutera otrzymasz. Do najważniejszych informacji wymaganych przez towarzystwa ubezpieczeniowe należą marka, model, wersja, rok produkcji, pojemność silnika, data pierwszej rejestracji oraz rok nabycia. Wypełnienie formularza trwa zaledwie kilka minut, a wygenerowanie ofert zwykle nie więcej niż kilkadziesiąt sekund. Cały proces jest więc niezwykle szybki i wygodny.

Jak rodzaj motocykla wpływa na cenę OC?

Wpływ na wysokość składki OC ma nie tylko marka, model, pojemność silnika, przebieg czy rocznik, lecz także rodzaj motocykla. Tak klasyfikują jednoślady towarzystwa ubezpieczeniowe:

  • Skutery – najmniejsze motocykle o małej pojemności silnika, często wykorzystywane przez młodych ludzi w dużych miastach.

  • Chopper/crusiser – duże maszyny, zwykle wybierane przez doświadczonych motocyklistów. Słyną z wygodnej i przyjemnej jazdy.

  • Cross/enduro – zwykle są to motocykle wykorzystywane to jazdy off-roadowej, czyli po wymagających trasach, często na nieutwardzonych nawierzchniach w trudnych warunkach pogodowych.

  • Sportowe – umożliwiają motocyklistom rozwijanie największych prędkości.

  • Turystyczne – przeznaczone do pokonywania długich dystansów.

Ponadto ubezpieczyciele wyróżniają jeszcze motocykle szosowe różnych typów z silnikami do 250 cm3 bądź większymi, a także motorowery. Który rodzaj pojazdu jest najtańszy, a który najdroższy w ubezpieczeniu? Oczywiście nie da się tego jednoznacznie określić, bo wpływ na wysokość składki ma znacznie więcej czynników.

Ile kosztuje pakiet ubezpieczeń motocykla?

Wiesz już, że każdy kierowca musi wykupić całoroczne OC motocykla. Jednak w praktyce obowiązkowa polisa może okazać się niewystarczająca. Pamiętajmy, że OC chroni tylko osoby trzecie, które doznają szkody z Twojej winy. Inaczej jest w przypadku kradzieży maszyny, jej awarii na drodze, złapania gumy czy zniszczeń pojazdu  w wyniku działań sił natury lub aktów wandalizmu. W takich sytuacjach ze swojego OC nie otrzymasz odszkodowania. 

Na szczęście na rynku znajdziesz możliwość zakupu dodatkowego ubezpieczenia motocykla - to polisy autocasco czy assistance. Jeśli zdecydujesz się kupić je w pakiecie z OC, być może uzyskasz bardzo atrakcyjne warunki cenowe. To ważne, ponieważ wysokość składki AC jest ściśle związana z zakresem ochrony.

Zobacz też: Ubezpieczenie assistance motocykla - czy warto kupić?

Aby pokazać szacunkowe koszty zakupu pakietu ubezpieczeń dla motocykla, za pomocą kalkulatora ubezpieczeń przeprowadziliśmy kalkulację dla 43-letniego pana Zenona ze Skierniewic. Ma on prawo jazdy kategorii A od 16 lat i mieszka w Skierniewicach. Żeby wyniki były bardziej przejrzyste, sprawdziliśmy ceny OC dla 5 rodzajów maszyn marki Honda dla tego samego kierowcy w następujących kategoriach:

  • chopper/cruiser,

  • cross/enduro,

  • skuter,

  • motocykl sportowy,

  • motocykl turystyczny.

Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla Enduro?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1238,00 zł
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu
Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla Enduro?
Benefia
1238,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu

Kalkulacja dla: Honda VFR 800 X z 2016 r., poj. silnika 782 cm3

Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla Choppera?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1375,00 zł
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu
Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla Choppera?
Benefia
1375,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu

Kalkulacja z 18.07.2023 r., Honda VT 750 S z 2013 r., poj. silnika 745 cm3

Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla skutera?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1437,00 zł
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu
Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla skutera?
Benefia
1437,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu

Kalkulacja dla: Honda Integra 750 z 2019 r., poj. silnika 745 cm3

Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla turystycznego motocykla?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1547,00 zł
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu
Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla turystycznego motocykla?
Benefia
1547,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu

Kalkulacja dla: Honda NM4 750 Voltus z 2014 r., poj. silnika 745 cm3

Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla sportowego motocykla?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
1866,00 zł
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu
Najtańszy pakiet OC+AC+assistance dla sportowego motocykla?
Benefia
1866,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Dodatkowo: Kradzież, Kosztorys, Udział własny: 10 %, Awaria, Holowanie do najbliższego warsztatu

Kalkulacja dla: Honda VFR 800 z 2017 r., poj. silnika 649 cm3

Najtańszy pakiet OC+AC+assistance w kategorii enduro zaproponowano panu Zenonowi w kwocie 1238 zł. Nieco droższy okazał się chopper (1375 zł) i skuter (1437 zł). Z kolei najwięcej trzeba wydać na komplet ubezpieczeń dla motocykla sportowego (1866 zł) i turystycznego (1547 zł). W każdym wariancie najtańszą opcję zaoferowała Benefia, więc jeszcze dokładniej możemy porównać zakres ochrony.

W autocasco kierowca ma zapewnioną:

  • ochronę w razie wypadku, kradzieży i uszkodzenia pojazdu,

  • sumę ubezpieczenia do 26 400 zł,

  • zakres terytorialny Polska i Europa,

  • naprawa na częściach zamiennych,

  • udział własny 10%.

Z kolei pan Zenon w ramach assistance może liczyć na następujący zakres ochrony motocykla:

  • zakres terytorialny Polska i Europa,

  • pomoc w razie awarii, wypadku i kradzieży pojazdu,

  • holowanie do 50 km,

  • pojazd zastępczy do 3 dni.

Warto zadbać o to, aby w pakiecie znajdowało się ubezpieczenie NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków). Tego rodzaju polisa chroni w razie doznania trwałego uszczerbku na zdrowiu. W zależności od poważności urazu, kierowca otrzyma odszkodowanie określone procentowo na podstawie tabeli zawartej w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). W najbardziej rozbudowanych wariantach niektóre towarzystwa zapewniają też ubezpieczenie akcesoriów motocyklowych.

Niezależnie od tego, czy interesuje Cię wyłącznie obowiązkowe OC motocykla, czy chcesz rozszerzyć zakres ochrony maszyny, porównanie ofert pozwoli Ci ją znaleźć w przystępnych dla Ciebie warunkach.

Co warto wiedzieć?

  1. Ubezpieczenie OC dla motocykla jest obowiązkowe przez 12 miesięcy. Należy wykupić całoroczne ubezpieczenie nawet wtedy, gdy motocykl jest używany tylko w sezonie.
  2. Zwykle OC motocykla jest tańsze niż samochodu osobowego, jednak przy wyliczaniu składki ubezpieczyciele biorą pod uwagę szereg czynników. W efekcie cena OC maszyny może wahać się o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych w zależności od towarzystwa.
  3. Za brak OC motocykla grozi kara w wysokości od 290 do 1430 zł w zależności od długości okresu, w którym maszyna nie była ubezpieczona.
  4. Zwykle ubezpieczenie OC i AC jest tańsze w pakiecie niż osobno. Dodatkową korzyść daje możliwość porównania ofert w różnych towarzystwach - zrobisz to bez wychodzenia z domu w kalkulatorze OC i AC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Co grozi za przerwanie ciągłości ubezpieczenia OC motocykla?

    Nawet za jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu OC motocykla UFG może nałożyć na właściciela karę. Jednoślad musi mieć ważną polisę przez 12 miesięcy. Obecnie za brak OC motocykla powyżej 14 dni kara wynosi 1430 zł. Z kolei za brak ochrony do 3 dni grozi kara w wysokości 290 zł.

  2. Czy miejsce zamieszkania ma wpływ na cenę OC motocykla?

    Tak. Miejsce zamieszkania to jeden z czynników, które uwzględniają ubezpieczyciele przy kalkulacji wysokości składki OC. Zwykle im większe miasto, tym większe natężenie ruchu drogowego. W efekcie w ocenie towarzystw ubezpieczeniowych ryzyko wystąpienia szkody, w tym spowodowanej przez motocyklistę wzrasta w porównaniu do mniejszej miejscowości.

  3. Jak korzystać z kalkulatora OC i AC przy szukaniu ubezpieczenia motocykla?

    W kalkulatorze rankomat.pl wystarczy wypełnić prosty i intuicyjny formularz - zajmuje to kilka minut. Po wpisaniu danych pojazdu i właściciela wymaganych przez towarzystwa ubezpieczeniowe możesz porównać oferty OC kilkunastu firm. Po wyborze oferty i wykonaniu płatności online, umowę ubezpieczenia motocykla wyślemy na Twój adres e-mail.

  4. Dlaczego AC motocykla jest trudno dostępne?

    OC jest obowiązkowe i jego sprzedaży zgodnie z ustawą nie może odmówić żadne towarzystwo oferujące ubezpieczenia komunikacyjne. Jednak zakres ochrony polis AC ubezpieczyciele mogą ustalać dowolnie według własnych kryteriów. Tymczasem w przypadku motocyklistów ryzyko wystąpienia szkody (np. poważnego uszkodzenia pojazdu w wyniku zderzenia), jest bardzo duże. W związku z tym wiele firm proponuje zaporowe ceny, aby zniechęcić do zakupu autocasco. Jednak niektórzy ubezpieczyciele zapewniają możliwość zakupu AC na motocykl, np. w pakiecie z OC.

  5. Czy po zakończeniu sezonu mogę zrezygnować z OC motocykla?

    Niestety nie. Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, polisę OC dla motocykla trzeba wykupić na cały rok. Nawet jeśli po zakończeniu sezonu letniego maszyna stoi nieużywana w garażu.

  6. Dla jakich motocykli mogę kupić OC w kalkulatorze rankomat.pl?

    W kalkulatorze rankomat.pl dostępne są polisy OC dla motocykli szosowych, sportowych, turystycznych, crossowych, chopperów i skuterów. Składkę można opłacić online, a umowę ubezpieczenia otrzymać na adres e-mail.

  7. Jak mogę otrzymać zniżki na OC motocykla?

    Towarzystwa ubezpieczeniowe przyznają zniżki na zakup OC za wieloletnią, bezszkodową jazdę. Warto więc jeździć motocyklem ostrożnie i przepisowo. Z kolei młody i niedoświadczony kierowca, może uczynić współwłaścicielem jednośladu osobę, której udało się już wypracować zniżki.

  8. Które motocykle mają najtańsze OC?

    Zwykle najtańsze jest ubezpieczenie motocykli turystycznych i chopperów/cruiserów, ale oczywiście nie jest to regułą. Tego rodzaju maszyny kojarzą się z wolniejszą i spokojniejszą jazdą w porównaniu do maszyn sportowych czy enduro. Jednocześnie częściej korzystają z nich doświadczeni motocykliści w odróżnieniu od skuterów i motorowerów, które są najpopularniejsze wśród młodych i początkujących kierowców.

  9. Jaki motocykl może mieć ubezpieczenie OC na miesiąc?

    W niektórych sytuacjach można wykupić OC krótkoterminowe na miesiąc. Mogą tak zrobić właściciele motocykli zabytkowych lub historycznych. Ponadto z takiej możliwości można skorzystać, jeśli pojazd jest zarejestrowany czasowo, za granicą i przewożony na terytorium Polski, czy wystawiony na sprzedaż w komisie.