Świecąca kontrolka ABS niepokoi każdego kierowcę - ma to bezpośredni związek z układem hamowania i bezpieczeństwem podczas trudnych warunków na drodze. Jeśli pojawi się na desce rozdzielczej w czasie jazdy, powinieneś podejść do tematu poważnie. Jakie są możliwe przyczyny awarii ABS i co robić, jeśli zobaczysz tę kontrolkę w swoim samochodzie?
Konieczność gwałtownego hamowania może przydarzyć Ci się w niemal w każdym momencie na drodze. W takich sytuacjach przyczepność kół z podłożem ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Twojego i pasażerów. Nie należy jednak wpadać w panikę. Zobacz, jakie kroki powinieneś podjąć, jeśli na Twojej desce rozdzielczej świeci kontrolka ABS.
Czym jest system ABS w samochodzie i jak działa?
Każdy nowoczesny samochód wyposażony jest w system ABS. To mechanizm znany jeszcze przed II wojną światową i wykorzystywany w lotnictwie. Niedługo później takie rozwiązania zaczęły pojawiać się także w motoryzacji. Mówiąc dosłownie, system ABS ma na celu zapobiegać blokowaniu kół w samochodzie, gdy dojdzie do gwałtownego hamowania. Dzięki temu mogą się one dalej powoli obracać, umożliwiając kierowcy odpowiedni manewr na drodze.
Zablokowane koła mogłyby doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem, a w konsekwencji - poważnej kolizji lub wypadku. Jak to wygląda pod względem technicznym?
Uwaga!
Działanie systemu ABS polega wtedy na naśladowaniu hamowania pulsacyjnego, jednak z większą dokładnością, niż robi to ręcznie kierowca. Mówiąc najprościej - ABS kontroluje siłę hamowania przez prowadzącego auto. Jeśli kierowca naciska pedał hamulca zbyt mocno i jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, system ABS zmniejszy na moment siłę hamowania obwodu tego koła.
Jeśli znowu zacznie się obracać w równym do pozostałych tempie, siła hamowania zostanie zwiększona. Taki cykl redukcji hamowania obydwa się w rzeczywistości błyskawicznie. Właśnie dlatego kontrolka ABS ma tak doniosłe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Jakie jest znaczenie kontrolki ABS w samochodzie?
Świecąca kontrolka ABS w pojeździe to bezpośredni sygnał, że układ hamulcowy nie pracuje tak, jak powinien i może to zwiastować poważne zagrożenie dla prowadzącego i pasażerów. Warto o tym pamiętać pomimo tego, że lampka ostrzegawcza ABS nie wpływa na działanie układu napędowego i nie unieruchamia samochodu.
Co więcej, nawet gdy świeci się kontrolka ABS, układ hamulcowy będzie działał dalej, jednak nie w przypadku, gdy nawierzchnia drogi będzie mokra, ośnieżona lub wystąpią na niej duże nierówności. Naciśnięcie hamulca w takich okolicznościach i przy awaryjnym systemie ABS spowoduje wspomniane już zablokowanie kół.
O wiele trudniej będzie Ci wtedy skręcić czy wykonać inny manewr w celu uniknięcia zderzenia z przeszkodą. Będzie on niemal niemożliwy. Zapalona kontrolka ABS ma zatem zasygnalizować kierowcy, że powinien jak najszybciej poddać samochód diagnostyce i naprawie, jeśli będzie konieczna.
Jak wygląda kontrolka ABS?
Kontrolka ABS zapala się na żółto lub pomarańczowo (należy do grup kontrolek ostrzegawczych). Standardowo zaświeca się po włączeniu zapłonu i powinna po chwili zgasnąć, jeśli z układem ABS wszystko jest w porządku. Symbol ABS to przeważnie te trzy litery umieszczone w kółku z dwoma łukami po bokach. Jeśli po uruchomieniu jednostki napędowej nie gaśnie to znak, że powinieneś odwiedzić mechanika.
Kontrolka ABS świeci - co to dokładnie znaczy?
Możliwości jest kilka. Przeważnie, jeśli dostrzeżesz na desce rozdzielczej kontrolkę ABS, zwiastuje to awarię czujnika prędkości obrotowej kół. Jego funkcja to dostarczanie informacji na ten temat bezpośrednio do systemu ABS, a ten powinien odpowiednio zareagować i "przejąć" kontrolę nad hamowaniem i blokowaniem kół.
Jeśli czujnik nie działa prawidłowo, nie będziesz świadomy problemu. Część ta znajduje się w piaście koła. W trakcie jazdy czujnik mierzy prędkość obracających się kół. Na podstawie tej informacji układ ABS może wykryć usterkę.
Inna, dość częsta usterka sygnalizowana przez kontrolkę ABS, to niesprawna pompa ABS albo awaria zaworu. Jeśli czujniki działają jak należy i wysyłają do systemu informację o prędkości kół, zawór hydrauliczny powinien w nich zmniejszać lub zwiększać ciśnienie płynu hamulcowego. Każda z tych części ulega jednak zużyciu wraz z intensywną eksploatacją. Jeśli dojdzie do ich awarii, także zapali się kontrolka ABS. Stale zapalona kontrolka ABS powinna skłonić Cię do jak najszybszej wizyty u swojego mechanika.
Co ważne, układ ABS nie będzie działał prawidłowo również wtedy, gdy poziom płynu hamulcowego w samochodzie będzie zbyt niski. Wtedy również pojawi się na desce rozdzielczej kontrolka ABS.
Awaria układu ABS - co należy zrobić?
Jeśli zauważyłeś świecącą się kontrolkę ABS w swoim samochodzie, przyjrzyj się temu problemowi uważniej. Jeśli lampka zapala się i gaśnie, może to wskazywać na problemy z elektryką. Wówczas należy sprawdzić kable oraz zasilanie systemu za pomocą specjalnego urządzenia diagnostycznego (u mechanika).
Czasem może to być uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej lub przekaźnika i wystarczy wymienić je na nowe. Wówczas kontrolka ABS powinna zgasnąć. Zrobiłeś to, a na desce wciąż świeci się kontrolka ABS? Być może awaria jest poważniejsza, niż się wydawało. W takiej sytuacji może trzeba będzie wymienić cały blok hydrauliczny lub komputer pokładowy.
Czy można jeździć, gdy świeci się kontrolka ABS?
Wiesz już, że układ przeciwblokujący spełnia w Twoim samochodzie bardzo ważną rolę. Stale świecąca kontrolka ABS oznacza, że doszło do awarii jednej z jego części, a to zagraża Twojemu bezpieczeństwu na drodze. Czy to oznacza, że gdy lampka ABS zapala się na Twojej desce rozdzielczej, od razu musisz przerwać jazdę i wezwać pomoc drogową? Nie ma prawnego zakazu poruszania się z zapaloną kontrolką ABS, jednak w niesprzyjających warunkach może mieć to poważnie konsekwencje.
Nigdy nie masz bowiem pewności, kiedy będziesz musiał gwałtownie zahamować. W takiej sytuacji napotkasz poważny problem z panowaniem nad pojazdem, ponieważ awaryjny układ kontrolny nie będzie Twoim wsparciem. Gdy po uruchomieniu silnika lub w trakcie jazdy kontrolka ABS pali się stale, najlepiej od razu zaplanuj kontrolę czujnika prędkości obrotowej lub innych części najszybciej, jak to możliwe.
Awaria systemu ABS a ubezpieczenie samochodu
Na polskich drogach można spotkać samochody bez układu ABS, jednak są to już stare modele, w których nie stosowano zaawansowanych zabezpieczeń. W nowszych pojazdach czujnik ABS to już standard. Oczywiście pomimo tego typu ochrony mechanicznej, warto pomyśleć o odpowiednim zakresie ochrony ubezpieczeniowej pojazdu. Nigdy bowiem nie wiadomo, w jakiej sytuacji dojdzie do usterek w module ABS i awarii ulegnie np. czujnik prędkości kół.
Ryzyko związane z zapaloną kontrolką ABS
Jeśli zignorujesz zapalenie się kontrolki ABS, istnieje duże ryzyko kolizji lub wypadku. Zagrożenie dotyczy nie tylko Ciebie i Twoich pasażerów, ale także innych użytkowników drogi. Jeśli dojdzie do najgorszego scenariusza przy problemach z układem ABS, warto mieć wykupione nie tylko obowiązkowe ubezpieczenie OC, ale także dodatkowe ubezpieczenie dobrowolne, jak assistance.
Po wykonaniu telefonu do ubezpieczyciela uzyskasz z jego strony wsparcie w organizacji naprawy awarii na miejscu lub w warsztacie, a także możliwość kontynuowania podróży. Warto pomyśleć o kompleksowej ochronie, ponieważ tego typu sytuacje mogą przydarzyć się każdemu.
Jakie ubezpieczenie kupić, aby czuć się bezpiecznie na drodze?
Awaria układu hamulcowego to jedno z ryzyk, które może wchodzić w zakres ubezpieczenia assistance. Dzięki niemu uzyskasz pomoc w postaci m.in.:
- naprawy na miejscu zdarzenia,
- naprawy w warsztacie,
- holowania pojazdu,
- organizacji noclegu,
- samochodu zastępczego,
- pomocy medycznej.
Szukając polisy dla siebie, weź pod uwagę właśnie te czynniki.
O ile w przypadku polisy OC jej zakres zawsze będzie taki sam, niezależnie od towarzystwa ubezpieczeniowego, o tyle oferty assistance mogą różnić się zarówno ceną, jak i zakresem. Choćby z tego powodu warto rozważyć zakup polisy przez internetowy kalkulator OC i AC.
Zobacz jakie oferty otrzymał 35-letni Andrzej z Olsztyna, który postanowił kupić dzięki porównywarce pakiet OC + ASS dla Mazdy 6 z 2019 roku.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 536,00 zł rata od 189,75 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 605,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 626,08 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 690,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 897,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 920,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
536,00 złrata od 189.75 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
605,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
626,08 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
690,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
897,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
920,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
*kalkulacja z dnia 13.12.2024
Jak widzisz, ceny pakietu są do siebie zbliżone, ale ostatecznie zależą od wybranego przez Ciebie zakresu pomocy, np. limitu kilometrów holowania.
Na Twojej desce świeci się kontrolka ABS? Boisz się, że awarii uległ czujnik prędkości obrotowej kół lub zawór hydrauliczny? A może to niski poziom płynu hamulcowego? Niezależnie od problemu rozważność na drodze i odpowiednia ochrona ubezpieczeniowa pozwolą Ci zaoszczędzić sobie stresu, nerwów, a nawet uniknąć poważniejszych konsekwencji.
Co warto wiedzieć?
1. Jeśli w Twoim samochodzie zapaliła się kontrolka ABS to znaczy, że ten system bezpieczeństwa nie działa prawidłowo. Może to znacząco wpływać na Twoją kontrolę nad pojazdem.
2. Nie musisz od razu przerywać jazdy przy zapalonej kontrolce, ale powinieneś jak najszybciej udać się do warsztat mechanicznego.
3. Kontrolka ABS może zwiastować awarię czujnika prędkości obrotowej kół, niesprawną pompę ABS czy awarię zaworu.
4. Czasami warto najpierw sprawdzić poziom płynu hamulcowego - zbyt niski może powodować zapalenie się kontrolki ABS. Wówczas wystarczy go uzupełnić.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy w każdym aucie znajduje się system ABS?
System ABS montuje się niemal w każdym nowszym samochodzie, niezależnie od jego klasy. Takie zabezpieczenie znajdziesz nawet w małych samochodach miejskich klasy A.
Czy muszę przerwać jazdę, gdy zapali się kontrolka ABS?
Nie ma odgórnego przepisu, który zakazywałby dalszej jazdy z zapaloną kontrolką ABS. Ze względów bezpieczeństwa powinieneś jednak jak najszybciej dostarczyć samochód do mechanika, aby mógł zdiagnozować usterkę.
Jak najszybciej skasować błąd ABS?
Aby kontrolka ABS zgasła, należy naprawić usterkę w warsztacie mechanicznym. Zdarza się jednak, że lampka ostrzegawcza się zapaliła, choć samochód działa bez zarzutu. Wówczas również pomoże Ci mechanik - ręcznie skasuje błąd.
Jak wygląda kontrolka ABS?
Lampka ABS to symbol złożony z tych trzech liter umieszczony w kole z dwoma łukami po bokach. Kontrola świeci się na żółto lub pomarańczowo.
Czy przy zapalonej kontrolce ABS wzrasta ryzyko wypadku na drodze?
Na skutek awarii układu ABS może dojść do zablokowania kół i uniemożliwienia wykonania niezbędnego manewru na drodze. W efekcie może dojść do zderzenia samochodu z innym pojazdem lub przeszkodą.