Dzięki tanim lotom i coraz szerszej siatce połączeń podróżowanie po Europie jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Korzystają z tego również rowerzyści. Na terenie Starego Kontynentu nie brakuje malowniczych, mniej lub bardziej wymagających tras rowerowych.
Jazda na rowerze to najpopularniejszy amatorski sport wśród Polaków. Według badań CBOS-u na jednośladach jeździ aż 70% naszych rodaków i to nie tylko na co dzień, lecz również podczas wakacyjnych wyjazdów. Gdzie jeździć rowerem po Europie? Które szlaki rowerowe są szczególnie godne uwagi i o co zadbać, aby z turystyki rowerowej przywieźć wyłącznie dobre wspomnienia? Podpowiadamy.
Gdzie na rower w Europie?
W każdym kraju znajdują się szlaki rowerowe, po których można przemieszczać się w wygodny i bezpieczny sposób, mijając po drodze wiele atrakcji, zabytków i urokliwych krajobrazów. Wybraliśmy i opisaliśmy najpiękniejsze trasy rowerowe w Europie.
Droga Bohaterów w Małych Dolomitach, Włochy
Naszą podróż po rowerowej mapie Europy zaczynamy z wysokiego C. Droga Bohaterów (Strada degli Eroi) to niezwykła trasa rowerowa – biegnie nie tylko przez malownicze góry na szczyt Pasubio (1928 m n.p.m.), lecz jest także wielkim skansenem wojennym, swoistym pomnikiem ku czci włoskich bohaterów walczących w I wojnie światowej z Austriakami. Wzdłuż całej drogi rozmieszczone zostały pamiątkowe tablice poświęcone żołnierzom odznaczonym Złotymi Medalami Walecznych.
Sama trasa nie jest długa, ale za to bardzo wymagająca. Prowadzi przez góry – ¾ drogi wiedzie wąskimi ścieżkami z makadamii, pozostała część trasy jest asfaltowa. W pobliżu znajdują się imponujące tunele wykorzystywane podczas wojny. Przy Bramie Pasubio dostępne jest schronisko dla turystów. Mijając je, można przedostać się na drugą stronę masywu.
Dookoła Balatonu, Węgry
Balaton to największy i najbardziej znany kurort wakacyjny na Węgrzech. Tzw. „morze węgierskie” to największe, naturalne słodkowodne jezioro ulokowane wśród wzgórz, łąk, lasów i wąwozów. Malownicza trasa dookoła Balatonu idealnie sprawdzi się dla początkujących rowerzystów, także dla dzieci czy seniorów.
Szlak nie jest wymagający kondycyjnie, a jeśli dobrze zaplanuje się noclegi można rozłożyć go na krótkie odcinki, które także nie będą trudne do pokonania. Droga dookoła Balatonu jest praktycznie płaska, jedynie od strony północnej i wschodniej jest kilka niewielkich podjazdów.
Południowy brzeg jeziora słynie z pięknych plaż i cudownej panoramy – to właśnie tutaj można podziwiać słońce zachodzące za pobliskie wzgórza. W całej okolicy znajduje się mnóstwo winnic, w których można obserwować dojrzewające winogrona oraz spróbować miejscowych win.
Trasa rowerowa dookoła Balatonu jest doskonale oznakowana i przygotowana pod kątem potrzeb rowerzystów (na trasie umieszczono między innymi punkty wody pitnej). Na szlaku znajduje się mnóstwo zabytków oraz atrakcji dla całych rodzin. Drogę liczącą sobie ponad 200 km można rozplanować na kilka dni, w zależności od kondycji i doświadczenia.
Dunajska Droga Rowerowa, trasa Pasawa-Wiedeń, Austria/Niemcy
Droga rowerowa wzdłuż Dunaju ciągnie się przez kilka krajów europejskich, od samego źródła rzeki w górach Schwarzwald, aż do jej ujścia nad Morzem Czarnym. Jest to bardzo długi szlak, dlatego wielu rowerzystów decyduje się tylko na przebycie jego najbardziej malowniczej części – od Pasawy na granicy niemiecko-austriackiej aż do samego Wiednia.
Trasa jest w znacznej części płaska, pojawiają się łagodne zjazdy w dół. Dystans 300 km można pokonać w ciągu tygodnia, ale każdy sam może dowolnie zaplanować czas trwania wyprawy. Trasa jest bardzo dobrze oznakowana, w większości wiedzie specjalnie wyznaczonymi ścieżkami lub mało uczęszczanymi drogami.
Naddunajska trasa urzeka przede wszystkim dynamicznie zmieniającym się krajobrazem. Raz jedzie się wzdłuż lasów, innym razem mija się winnice, które za chwilę zmieniają się w malownicze miasteczka. Na szlaku nie brak też wykutych w skałach zamków, budzących podziw dworków, klasztorów, czy zamków pochodzących z czasów starożytnych.
To idealny wybór dla rodzin z dziećmi czy początkujących rowerzystów. Trasa nie znudzi i nie zmęczy, a dostarczy wielu pozytywnych przeżyć.
Alzacki Szlak Win, Francja
Alzacja to kraina, która słynie z wina i krajobrazów rodem ze średniowiecza. Nie brakuje tam oczywiście winnic, ale też malowniczej, wiejskiej architektury i licznych zabytków. Przez rozpoznawany na terenie całej Europy Szlak Win biegnie kilka tras rowerowych o różnym stopniu trudności. Klasyczna droga łącząca Ribeauvillé i Strasburg liczy 117 km.
Stopień trudności jest umiarkowany – większość trasy jest płaska, później pojawiają się niewielkie wzniesienia na skraju Wogezów. Rowerzyści mogą podziwiać winnice i zaułki małych miasteczek, które wiją się niczym labirynty, a także rzeki i kanały.
Trasę można pokonać w kilka dni. W winnicach można zatrzymać się na zwiedzanie połączone z degustacją. W miasteczkach na trasie znajdują się liczne restauracje i puby, nie brakuje też miejsc, w których można przenocować.
Najlepiej Alzacki Szlak Win pokonać późnym latem lub początkiem jesieni, kiedy dojrzewają winogrona i krajobraz wygląda bajkowo – w okolicznych wioskach atmosfera zbiorów robi swój specyficzny klimat.
Szlak rowerowy wokół fiordu Sognefjord, Norwegia
Sognefjord, leżący na północ od Bergen, jest najdłuższym i jednym z najpiękniejszych fiordów Norwegii, a Nærøyfjord, czyli jedna z jego odnóg została nawet wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Otaczają go malownicze, majestatyczne góry i pokrywy lodowca Jostedalsbreen.
Wśród takich cudów natury biegnie ponad 200 kilometrowa trasa rowerowa. Jest dość wymagająca - nie brakuje ostrych podjazdów i zjazdów, a także ciągnących się serpentyn.
Dystans można pokonać w kilka dni lub rozłożyć go na dłużej, podziwiając różne naturalne (i nie tylko!) atrakcje tej części Norwegii. Szczególnie warty uwagi jest wodospad Feigefossen liczący sobie 281 metrów.
Szusowanie wśród surowych, lecz i budzących zachwyt Gór Skandynawskich dostarczy wielu wrażeń, a okolice krystalicznie czystych jezior nie tylko orzeźwią, ale i zapewniają miejsce do biwakowania.
Szlak rowerowy rzeki Ren, Szwajcaria
W Szwajcarii szlak rowerowy Renu to bez wątpienia jedna z najpiękniejszych i najchętniej wybieranych tras. Aby przejechać go w całości, potrzeba kilku dni. W tym czasie na szlaku można zaobserwować jednak więcej niż zazwyczaj. Jego główną atrakcją jest to, że prowadzi przez aż cztery różne typy krajobrazowe.
Szlak rowerowy Renu to prawdziwa gratka dla średniozaawansowanych i zaawansowanych kolarzy. Podczas kilkudniowej wycieczki będziemy mogli zobaczyć zarówno szerokie i malownicze doliny rzeczne, typowa alpejskie serpentyny a także urwiska Wielkiego Kanionu szwajcarskiego.
Znajdujące się na trasie Jezioro Bodeńskie i urokliwe miasteczko Stein am Rhein, zapierają dech w piersiach i na długo pozostają w pamięci. Zakończenie trasy wyjazdem na klimatyczne uliczki Bazylei daje natomiast poczucie satysfakcji z pokonania tej wyjątkowej trasy.
W Szwajcarii szlak rowerowy Renu jest jednym z najpopularniejszych. Na trasie spotkasz więc zarówno turystów, jak i lokalnych mieszkańców, którzy także doceniają uroki pobliskich terenów.
Szlak wzdłuż Bałtyku, północne Niemcy
To uwielbiana przez turystów z Europy trasa Ostseeküsten-Radweg. Wiele jej odcinków biegnie bezpośrednio wzdłuż linii brzegowej Morza Bałtyckiego, dlatego jest to świetna propozycja dla wszystkich, którzy szukają aktywnego odpoczynku i relaksu wśród szumu morza. Morski klimat zapewnia cudowne widoki, a woda i rozległe plaże nadają całości typowo urlopowego charakteru.
Na pokonanie szlaku najlepiej dać sobie kilka dni, aby móc z pełni skorzystać z dodatkowych atrakcji, jakie oferuje. Warto zobaczyć choćby Europejskie Muzeum Hanzy, miasto Wismar, a także piękne, gotyckie kościoły. Nie można nie spróbować również marcepanu, rozpoczynając trasę w Lubece!
Małopolski szlak Velo Dunajec, Polska
Nie sposób nie wspomnieć o polskiej perełce, jaką bez wątpienia trasa Velo Dunajec. Jest ona z pewnością jedną z najpiękniejszych tras w całej Europie, przede wszystkim dzięki bardzo zróżnicowanemu krajobrazowi, jaki można podziwiać podczas jazdy rowerem.
Ponad 200 km szlak zaczynający się w Zakopanem, pozwala zobaczyć takie cuda natury jak Jezioro Czorsztyńskie czy Pieniński Przełom Dunajca. Podróżując, warto na chwilę zatrzymać się przy takich atrakcjach jak choćby Muzeum Jana Kasprowicza, termy, dwór w Łopusznej, czy Chałupa Anny Doruli w Szaflarach.
Kolejowy Szlak Rowerowy Hesji w Niemczech
Niezwykły szlak rowerowy, który biegnie po nieczynnych już liniach kolejowych.Można w nim wyróżnić kilka mniejszych szlaków, jak: Vulkanradweg, Vogelsberger Südbahnradweg, Milseburg-Radweg, Kegelspielradweg, Ulsterradweg, Fulda-Radweg oraz Solztalradweg. Warto wspomnieć, że na większości trasy nie ma stromych podjazdów.
Niekwestionowaną atrakcją na szlaku są dawne kolejowe mosty i tunel, przez który kiedyś przejeżdżały pociągi. Podziwiać można również bukowe lasy, rozległe rozlewiska, czy parki przyrody.
Szlak Elberadweg, Niemcy
To bez wątpienia jedna z najbardziej popularnych tras rowerowych w Europie. Prowadzący wzdłuż Łaby szlak jest łagodny, a jego pokonanie nie wymaga ponadprzeciętnej kondycji. Dlatego też trasa polecana jest osobom, które – zamiast ekstremalnych wrażeń – szukają możliwości aktywnego, ale spokojnego wypoczynku.
Trasa przez większość czasu jest oddalona od głównych dróg, a ścieżki rowerowe są szerokie i wygodne do jazdy. Co więcej, spora część szlaku biegnie przy rzece, co pozwala podziwiać piękno przyrody niemal przez cały czas.
Warte uwagi są również małe, niemieckie miasteczka na terenach byłego NRF. Nie można pominąć także atrakcji w postaci sakralnych zabytków, starych kamienic, czy parków. Pokonanie trasy zajmuje około 10 dni.
Bornholm, Dania
To tak naprawdę kilka szlaków zlokalizowanych na położonej w południowo-zachodniej części Morza Bałtyckiego duńskiej wyspie. Trasy na tym terenie są świetnie przygotowane – asfaltowe, szerokie ścieżki z dala od głównych dróg pozwalają cieszyć się spokojną jazdą.
Jeżdżąc po duńskich szlakach rowerowych, można zatrzymać się na jednej z wielu przepięknych plaż, lub zażyć kąpieli w czystej, błękitnej wodzie.
Charakterystycznym widokiem są tu rozległe pola wrzosowe oraz kamieniste, strome klify. Dodatkowym plusem jest to, że na wyspę – nie bez powodu nazywaną zresztą wyspą rowerzystów – można w łatwy sposób dotrzeć promem ze Świnoujścia.
Camino de Santiago, Hiszpania
Camino de Santiago, czyli Szlak Świętego Jakuba, to wymarzona trasa dla większości rowerzystów, w tym pielgrzymów. Długość trasy to ponad 2200 km, a najbardziej znanym jej odcinkiem jest Camino Francés, którego najwyższy punkt stanowi Cruz de Ferro.
Na szlak warto wybrać się przede wszystkim wiosną lub we wrześniu, kiedy pogoda jest mniej deszczowa. Co zobaczyć po drodze? Na pewno na uwagę zasługują zabytkowe klasztory i historyczne zamki, z czego najbardziej polecane są te w prowincjach Kastylia i Leon.
W pamięci zostaną też małe i klimatyczne miasteczka położone między skałami, nad brzegiem morze. Warto zatrzymać się również w winnicach, na przykład w La Rijoja.
The Cornish Way, Kornwalia
Ta licząca prawie 290 km trasa rowerowa, która daje możliwość zwiedzenia lokalnego wybrzeża. To łatwy szlak, oddalony od głównych dróg, dzięki czemu doskonale odpowiada na potrzeby początkujących cyklistów. Krajobraz jest tu jednak zróżnicowany – z jednej strony podziwiać można idylliczne, angielskie prowincje, z drugiej rozległe wybrzeża oceanu i klimatyczne wioski rybackie.
Ciekawym odcinkiem trasy jest Camel Trail, zlokalizowany na nasypie kolejowym, prowadzący w dół do rzeki Camel. Planując podróż po Kornwalii warto mieć na uwadze, że tamtejsze krajobrazy wpisane zostały na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.
Trasa Amsterdam – Groningen, Holandia
Ta trasa między dwoma holenderskimi miastami to świetna opcja dla wszystkich miłośników rowerowych wycieczek, niezależnie od kondycji i wieku. Jest świetnie przygotowana stanowi wyraz zamiłowania Holendrów do jednośladów. Jej pokonanie zajmuje kilka dni.
Już sam Amsterdam, w którym trasa ma swój początek, obfituje w wiele ciekawych atrakcji, jak muzea, wystawy, czy imprezy. Im dalej tym ciekawiej - kierując się w stronę morza, nie sposób pominąć ogrodów kwiatowych czy zlokalizowanego na samym wybrzeżu Park Narodowy Kennemerduinen. Jedną z głównych atrakcji tej części Holandii jest wioska z charakterystycznymi dla kraju wiatrakami.
Trasa Helsinki – Vaasa, Finlandia
Jedna z dłuższych tras w Europie, licząca prawie 500 km. Na większości odcinków płaska, świetnie dostosowane do potrzeb wszystkich rowerzystów, uznawana jest za trasę rodzinną. Jednocześnie przez turystów uznawana jest za jeden z najładniejszych szlaków rowerowych w tej części świata.
Aby ją przejechać, potrzeba kilku dni. Wybierając ten szlak, na pewno na długo zapamiętamy rozległe, dziewicze jeziora oraz zajmujące ogromne tereny lasy. Przyroda jest tu dzika, a infrastruktura przygotowana pod rowerowe wyprawy.
Podróż na trasie Helsinki – Vaasa to także okazja do zwiedzenia wielu ciekawych miejsc, w zasadzie już od samego startu. W Helsinkach na pewno zobaczyć trzeba Plac Senacki wraz z katedrą, targ Kauppatori, a także koło widokowe SkyWheel Helsinki.
W dalszej części nie można pominąć zamku Häme, czy Muzeum Muminków w Tampere. Pod koniec chwili wytchnienia można zaznać w urokliwym porcie Vaasa.
Berliner Mauerweg, Berlin
Szlak Muru Berlińskiego jak sama nazwa wskazuje prowadzi dookoła Muru wzdłuż dawnej granicy Berlina Zachodniego w wielu miejscach umożliwiając zwiedzanie miasta.
Wybierając się do tego regionu Niemiec, na pewno nie można pominąć kilku głównych atrakcji stolicy. Na szlaku z pewnością zachwyci nas Brama Brandenburska, upamiętniający zagładę Żydów pomnik Holocaust-Mahnmal, Plac Poczdamski, czy słynny budynek Reichstagu.
Warto odwiedzić także jedno z licznych muzeów, jak np. Muzeum DDR, Muzeum Historii Naturalnej, Muzeum Muru Berlińskiego, czy Muzeum Żydowskie. Szlak Muru Berlińskiego to zatem propozycja nie tylko dla amatorów spędzania czasu w naturze, ale też – historii. Spośród wszystkich tras rowerowych w Europie, ta zdecydowanie się wyróżnia.
Trasa R10, Nadmorski Szlak Hanzeatycki, Polska
Wróćmy na chwilę do ojczyzny. R10 to najbardziej znana trasa rowerowa Morza Bałtyckiego w naszym kraju. Prowadzi od Świnoujścia aż po Hel i liczy blisko 400 kilometrów. To doskonale przygotowana trasa zarówno pod kątem dłuższej, jak i krótszej rowerowej podróży. Większość szlaku stanowi asfalt, odcinków szutrowych jest zaledwie ok. 10%.
Szlak wiedzie przez znane miejscowości nadbałtyckie: Świnoujście, Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Kołobrzeg, Mielno, Łazy, Darłowo, Jarosławiec, Ustkę, Rowy, Kluki, Łebę, Karwię, Jastrzębią Górę, Władysławowo, Chałupy, Jastarnię, Juratę i Hel.
W każdej z nich można podziwiać charakterystyczne, szerokie nadbałtyckie plaże, wypełnione miękkim, białym piaskiem. Na trasie czekają też dodatkowe atrakcje, np. słynna Aleja Gwiazd w Międzyzdrojach, gotycka bazylika w Kołobrzegu, liczne muzea, latarnie morskie i zacumowane w portach statki.
To zdecydowanie jeden z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w naszym kraju. Nawet jeśli sporo jeździmy rowerem po Europie, ta trasa powinna zrobić wrażenie!
Szlak rowerowy rzeki Drawy, Austria
Szlak rowerowy przyjazny całym rodzinom – to właśnie trasa rowerowa Drawy, która pozwala zwiedzić m.in. Tyrol i malowniczą Karyntię. Liczy 366 km na odcinku od źródeł Drawy w Toblacher Feld w Tyrolu, prowadzi przez Tyrol Wschodni i Karyntię.
Drogi rowerowe na szlaku są w większości płaskie, miejscami wolne od ruchu samochodowego. Szlak biegnie w większości dnem doliny, co gwarantuje komfortowe warunki do spokojnej, turystycznej jazdy. Po drodze czeka ogrom atrakcji dla rodzin, w tym m.in. Park Skrzatów w Sillian, lecznicze źrodła w Abfaltersbach, czy urocze miasteczko Leinz.
Szlak La Loire à Vélo, Francja
Ten szlak rowerowy we Francji przez wielu uchodzi za najbardziej malowniczy w całej Europie. Wszystko za sprawą licznych, doskonale zachowanych zamków i pałacyków, które można podziwiać po drodze. Łącznie na spragnionych wrażeń rowerzystów czeka ich kilkanaście! Obiekty różnią się stylem, w jakim je wzniesiono, czy historią powstania. To prawdziwa gratka dla pasjonatów architektury.
Szlak wzdłuż Loary ma też inne plusy – jest bezpieczny, a dzięki swojej popularności, także świetnie przygotowany pod kątem zwiedzających rowerzystów. Cała trasa liczy blisko 800 km i wiedzie w przeważającej większości drogami asfaltowymi i szutrowymi. Tylko nieliczne fragmenty wymuszają przejazd wśród dróg publicznych.
Szlak Jezior (Seen Route), Szwajcaria
Szwajcaria to kraj, w którym szlaki rowerowe i rozpościerające się przed turystami widoki, po prostu zachwycają. Nie inaczej jest w przypadku Szlaku Jezior, który, jak wskazuje sama nazwa, wiedzie nad licznymi zbiornikami wodnymi.
Trasa rowerowa rozpoczyna się nad Jeziorem Bodeńskim, prowadzi przez Wyżynę Szwajcarską i Alpy Berneńskie, docierając aż nad Jezioro Genewskie. Całość liczy ok. 500 km. Po drodze czekają m.in. znane kurorty szwajcarskie – Interlaken, Montreux i Gstaad. Miłośnicy sera koniecznie muszą zrobić sobie również przystanek w krainie popularnego sera gruyère!
Ogromnym plusem trasy jest fakt, że prowadzi przez lokalne, alpejskie doliny – nie licząc wspomnianych kurortów, są one niemal pozbawione ruchu turystycznego. Przez większość trasy jest cicho, spokojnie i sielsko, a drogi rowerowe są w stanie ułatwiającym amatorom dwóch kółek pokonywanie kolejnych kilometrów.
Wskazując najlepsze trasy rowerowe w Europie, nie można pominąć Szlaku Jezior, choć – jako że znajduje się w Szwajcarii, warto przygotować się do wyprawy również pod kątem finansowym. Widoki wynagradzają jednak tę niedogodność!
Jak przygotować się do wyprawy rowerowej po Europie?
Kilka lub kilkanaście dni spędzonych na rowerze wymaga odpowiedniego przygotowania: zarówno pod kątem fizycznym, mentalnym, jak i logistycznym czy technicznym. Trzeba za nie zabrać się przynajmniej na trzy miesiące przed planowanym wyjazdem. Od czego zacząć takie przygotowania?
Dobra kondycja i mental to podstawa
Przygotowanie fizyczne przy wyjazdach rowerowych jest najważniejsze. Regularne pokonywanie 30-50 kilometrówprzynajmniej raz lub dwa razy w tygodniu pozwoli wypracować kondycję oraz uniknąć zakwasów czy kontuzji. Wcale nie musi to być specjalistyczny trening kolarski – wystarczą regularne przejażdżki po okolicy.
Warto wzmacniać też mięśnie nóg, wykonując treningi siłowe i aerobowe. Kluczowe jest też przyzwyczajanie organizmu do długotrwałego wysiłku.
Mentalne przygotowanie powinno z kolei opierać się na wcześniejszym zapoznaniu się z trasą, obejrzeniu map, rozeznaniu terenu. Warto też być otwartym na nieprzewidziane sytuacje – trasa momentami może być trudniejsza, z pewnością pojawi się gorsza jakościowo nawierzchnia, rowerowe mosty, czy konieczność przejechania dłuższych odcinków drogami publicznymi o gęstym ruchu.
Przygotuj sprzęt i wyposażenie. Jak przewieźć rowerem samolotem?
Przed wyjazdem należy sprawdzić stan użyteczności roweru – najlepiej w profesjonalnym serwisie – i dokonać ewentualnych napraw lub konserwacji. Warto zadbać też o wygodne, dopasowane siodełko.
Poza klasycznym wyposażeniem rower na dłuższą wyprawę powinien także posiadać:
nawigację,
mocowanie na smartfona,
mapnik,
bagażnik i/lub sakwy i torby rowerowe.
Przewiezienie roweru w samochodzie nie stanowi większego problemu, natomiast przemieszczanie się samolotem z całym osprzętem jest nieco trudniejsze – ale do zrobienia.
Za przewóz roweru do określonej liczby kilogramów pobierane są opłaty (od ok. 50 do 100 euro, w zależności od linii lotniczych i klasy przelotu).
Uwaga!
Przygotowanie logistyczne – zaplanuj noclegi, dzienny dystans i atrakcje
Planując wyprawę rowerową, trzeba podjąć kilka kluczowych decyzji, które sprawią, że cała podróż będzie w miarę komfortowa i bezproblemowa. Najważniejsza jest organizacja noclegów – najlepiej usiąść z mapą i rozplanować poszczególne punkty, ocenić bazę noclegową w okolicy lub sprawdzić możliwość nocowania w namiocie.
Trzeba też podjąć decyzję o sposobie wyżywienia w trasie (samodzielnie, co wiąże się z koniecznością przewiezienia większego bagażu lub w restauracjach). Warto ustalić także dzienny dystans (oczywiście z marginesem) na podstawie swojej kondycji i doświadczenia oraz oszacować czas potrzebny na zwiedzanie.
Bez względu na to, czy zamierzamy pedałować w bliskim nam regionie Morza Bałtyckiego, nieco dalej w malowniczym obszarze południowego Tyrolu, czy może wybieramy się z rowerem na drugi koniec świata – odpowiednia logistyka jest kluczowa.
Najczęstsze kontuzje rowerzystów. Na co uważać?
Jazda na rowerze należy do najbardziej kontuzjogennych sportów. Według danych Amerykańskiego Stowarzyszenia Neurochirurgów, to właśnie ta amatorska dyscyplina otwiera listę sportów, podczas uprawiania których najczęściej dochodzi do urazów głowy.
Mało tego, rowerzyści są narażeni także na wiele innych kontuzji. Jest to przede wszystkim spowodowane prędkością, którą mogą rozwijać, lecz także częstymi upadkami, nieuwagą i błędami w technice jazdy. Brak odpowiedniego przygotowania fizycznego i źle dobrany sprzęt również sprzyjają częstym wypadkom.
Według danych SportscoverDirect.com, rowerzyści najczęściej doznają kontuzji ramion, barku, złamania obojczyku, złamania bądź zwichnięcia nadgarstków oraz wstrząsów mózgu i innych urazów głowy.
Jak wybrać ubezpieczenie turystyczne na rower?
Jak widać, jazda na rowerze, choć jest bardzo popularna wśród amatorów, to nie należy do najbezpieczniejszych sportów. Wypadki i kontuzje zdarzają się bardzo często, podczas zagranicznych wypraw rowerowych może więc zdarzyć się konieczność skorzystania z miejscowej służby zdrowia.
Warto wiedzieć
Dlaczego EKUZ nie wystarczy?
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego zapewnia turyście nieodpłatną pomoc i leczenie na takich samych warunkach, na jakich objęci są nimi obywatele kraju, do którego się udajemy
Jak informuje NFZ, posiadacze EKUZ mogą korzystać z prawa do leczenia:
[...] na tych samych zasadach, na jakich korzystają z niego obywatele kraju, do którego się udajesz. Jeśli w danym państwie jest np. obowiązek opłacenia części kosztów za wizytę u lekarza, to i Ty za nią zapłacisz. NFZ tego nie pokryje. Np. we Francji zapłacisz 30% honorarium lekarza, w Austrii – koszt wezwania karetki, w Niemczech – 10 euro za dzień pobytu w szpitalu.
Aby uniknąć konieczności pokrywania tych kosztów, przed podróżą warto wykupić odpowiednie ubezpieczenie turystyczne, które zabezpieczy nas na wypadek nagłych wypadków czy chorób. Gwarantowane sumy ubezpieczenia powinny być odpowiednio wysokie – dotyczy to zwłaszcza elementu polisy, jakim są koszty leczenia.
Czy jazda na rowerze wymaga dodatkowej ochrony?
Wypowiedź eksperta
Jak to wygląda w poszczególnych towarzystwach ubezpieczeniowych?
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Sporty zwykłe | Sporty wymagające dodatkowej ochrony |
Jazda rowerem | Kolarstwo górskie, downhill | |
Kolarstwo amatorskie | Kolarstwo górskie, downhill | |
Jazda na rowerze | Jazda rowerem enduro, mountain biking, speedrower | |
Ergo Hestia | Kolarstwo szosowe – nie wyścigi, kolarstwo rekreacyjne | Kolarstwo górskie, |
Jazda na rowerze | Kolarstwo górskie, downhill | |
Europa Ubezpieczenia | Jazda na rowerze | Kolarstwo górskie |
Signal Iduna | Kolarstwo szosowe | Kolarstwo górskie; kolarstwo torowe |
Lepiej uniknąć tych kosztów i wybrać ubezpieczenie. Powinno ono zapewniać:
- pokrycie kosztów leczenia (przynajmniej na 30 000 euro),
- NNW,
- OC w życiu prywatnym (przyda się zwłaszcza gdy dojdzie do wypadku na rowerze z winy ubezpieczonego),
- ubezpieczenie bagażu oraz sprzętu sportowego,
- assistance.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena | ||
---|---|---|---|---|
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | 91,60 zł 1 os. / 10 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19rehabilitacja po powrocie do Polski: (+35,00 zł) | ||||
Koszty leczenia 400 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 2 000 zł | 79,00 zł 1 os. / 10 dni | |
Dodatkowo: NNW: 25 000 złOC: 1 000 000 złOC sportowe: 1 000 000 złsporty objęte polisą: 54zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 800 000 zł | Ratownictwo 800 000 zł | Bagaż 4 000 zł | 137,00 zł 1 os. / 10 dni | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 300 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19+ amatorskie uprawienie sportu | ||||
Koszty leczenia 10 000 000 eur | Ratownictwo 10 000 000 eur | Bagaż 1 500 eur | 127,89 zł 1 os. / 10 dni | |
Dodatkowo: NNW: 20 000 eurOC: 500 000 eurOC sportowe: 500 000 eurosporty objęte polisą: 100zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 |
91,60 zł 1 os. / 10 dni | |||
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 złsporty objęte polisą: 114 zdarzenia pod wpływem alkoholusprzęt sportowyzachorowanie COVID-19rehabilitacja po powrocie do Polski: (+35,00 zł) | |||
79,00 zł 1 os. / 10 dni | |||
Koszty leczenia 400 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 2 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 25 000 złOC: 1 000 000 złOC sportowe: 1 000 000 złsporty objęte polisą: 54zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
137,00 zł 1 os. / 10 dni | |||
Koszty leczenia 800 000 zł | Ratownictwo 800 000 zł | Bagaż 4 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 300 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19+ amatorskie uprawienie sportu | |||
127,89 zł 1 os. / 10 dni | |||
Koszty leczenia 10 000 000 eur | Ratownictwo 10 000 000 eur | Bagaż 1 500 eur | |
Dodatkowo: NNW: 20 000 eurOC: 500 000 eurOC sportowe: 500 000 eurosporty objęte polisą: 100zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
Polisę można zakupić przez internet. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych ofert i opłacić składkę online. Dokument ubezpieczenia zostanie wysłany na maila - wystarczy wydrukować lub zapisać w telefonie... i zabrać ze sobą na rowerową wyprawę. Nic prostszego!
Co warto wiedzieć?
Na terenie całej Europy z powodzeniem funkcjonują trasy rowerowe.
Chętnie wybierane europejskie trasy rowerowe to m.in. szlak rowerowy Renu w Szwajcarii, trasa rowerowa Morza Bałtyckiego w Danii, trasa rowerowa Drawy w Austrii, czy szlak Wokół Morza Północnego, który wiedzie przez kilka krajów; w Polsce popularne są natomiast m.in. trasa R10, czy Wschodni Szlak Rowerowy.
Przed wyprawą rowerową warto przygotować się kondycyjnie, technicznie, logistycznie i mentalnie.
Rowerzyści narażeni są na różne wypadki i urazy, najczęściej doznają kontuzji ramion, barku, złamania obojczyku, złamania bądź zwichnięcia nadgarstków oraz wstrząsów mózgu i innych urazów głowy.
Bardzo dobre ubezpieczenie turystyczne na rower, które zapewni pełne bezpieczeństwo, można znaleźć już od ok. 6 zł dziennie.
Najczęściej zadawane pytania
Czy w każdym kraju jazda na rowerze nie wymaga dodatkowych uprawień?
Tak, rowerzyści, którzy są pełnoletni, mogą bez posiadania dodatkowych uprawnień poruszać się rowerem pod drogach.
Kiedy rowerzysta może dostać mandat?
To oczywiście zależy od kraju, po którego drogach rowerzysta się porusza. Przepisy mogą się bowiem różnić. Najczęściej kierowcy jednośladów otrzymują mandaty za naruszenie przepisów ruchu drogowego, niewłaściwe zachowania na drodze, brak wymaganych dokumentów, czy jazdę po alkoholu.
Czy samolotem/pociągiem/autobusem można przewieźć rower?
Tak, rower można przewozić każdym z tych środków transportu. W przypadku samolotu, trzeba wykupić dodatkową opcję do przewozu sprzętu sportowego, a następnie nadać bagaż. W pociągach i autobusach podróżujących po Europie rowery można przewozić w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach, za dodatkową opłatą.
Czy rowerem można jechać po ulicy?
Tak. Rower może się poruszać po jezdni, o ile w danym miejscu nie ma drogi dla rowerów.
Czy można jeździć rowerem po rynku?
To zależy od regulacji miejskich. Warto obserwować znaki drogowe!
Gdzie można jechać rowerem?
Rowerem można poruszać się większością dróg publicznych – za wyjątkiem dróg ekspresowych oraz autostrad.
Czy można jechać rowerem po DK?
Tak, rowerzyści mogą poruszać się drogami krajowymi.