Czy już niedługo znikną limity dotyczące płynów na lotniskach i zmiana dotknie większości lotnisk? Choć wiele wskazywało, że nowe skanery CT sprawią, że tak, to jednak ograniczenia jeszcze z nami pozostaną. Przeczytaj dlaczego i na jak długo.
Na wielu europejskich lotniskach przestał obowiązywać limit 100 ml płynów w bagażu podręcznym. Mowa o takich portach lotniczych, jak Aberdeen, London City, Amsterdam Schiphol, Mediolan Malpensa i Rzym Fiumicino. Niestety, od 1 września limit płynów w bagażu podręcznym wróci na europejskie lotniska. O co chodzi?
Komisja Europejska zdecydowała się na taki krok, bo okazało się, że skanery CT wymagają jeszcze dopracowania. W raporcie wysłanym do Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) KE stwierdziła, że nowe skanery są zawodne, jeśli butelka lub inny pojemnik ma objętość przekraczającą 330 ml. Pocieszający jest fakt, że limit płynów nie wraca na stałe, ale do czasu aż problemy techniczne będą rozwiązane i skanery będą działaś niezawodnie przy większych objętościach.
Rzecznik KE Tim McPhie na briefingu prasowym powiedział, że decyzja o ponownym wprowadzeniu limitów płynów w bagażu podręcznym wynika wyłącznie z problemów technicznych związanych z zainstalowanymi na niektórych lotniskach skanerami do prześwietlania bagaży pasażerów. Nie ma mowy o potencjalnym zagrożeniu.
W tej chwili nie jest pewne, jak na decyzję KE zareaguje Wielka Brytania, bo tam też na wielu lotniskach są zainstalowane skanery CT, więc limity płynów też zostały zniesione lub złagodzone.
Co to są skanery CT?
Skanery CT, które coraz częściej pojawiają się na lotniskach, to urządzenia wykorzystujące technologię tomografii komputerowej 3D. Używają promieniowanie rentgenowskie do tworzenia trójwymiarowych obrazów zawartości bagażu.Wykorzystywano je głównie do kontroli bagażu rejestrowanego, ale coraz częściej stosuje się też do bagażu podręcznego.
Główne zalety skanerów CT:
Dokładniejsza kontrola. Technologia 3D pozwala na szczegółowe skanowanie wnętrza bagażu, co ułatwia wykrycie potencjalnych zagrożeń, takich jak materiały wybuchowe czy broń, które w tradycyjnych skanerach rentgenowskich mogą być niewidoczne.
Większy komfort dla pasażerów. Podczas kontroli CT nie trzeba wyjmować z bagażu podręcznego płynów, elektroniki i innych przedmiotów. Przyspiesza to cały proces i eliminuje uciążliwą konieczność przepakowywania.
Możliwość zniesienia limitów na płyny. W przyszłości skanery CT mogą doprowadzić do zniesienia, a przynajmniej znacznego złagodzenia, obowiązujących obecnie powszechnie limitów na płyny w bagażu podręcznym.
Wypowiedź eksperta
Nowy system kontroli bezpieczeństwa na polskich lotniskach
Pod koniec kwietnia 2024 na oficjalnych kanałach społecznościowych Kraków Airport pojawiła się informacja, że to lotnisko, jako pierwsze w Polsce rozpoczęło zakup 10 sztuk skanerów CT, dzięki którym pasażerowie nie będą już musieli wyciągać z bagażu płynów ani elektroniki. Według szacunków, liczba sprawdzanych osób na godzinę wzrośnie z 1,8 tys. do nawet 3,2 tys.
Podobne skanery mają znaleźć się także na lotnisku Chopina w Warszawie oraz w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica.
Niestety, samo wprowadzenie nowych skanerów CT na lotniskach nie oznacza automatycznie zniesienia limitów płynów w bagażu podręcznym. Owszem, te urządzenia przyspieszą kontrolę bezpieczeństwa oraz ułatwią życie pasażerom, ale obsługa lotnisk musi być pewna, że nikt nie wniesie na pokład bagażu podręcznego z niepożądanymi substancjami.
Uwaga!
Limit 100 ml płynów – skąd ten zakaz?
Zasady określające limit płynów, które można przewozić w bagażu podręcznym na pokładach samolotów, wynikają z obaw dotyczących bezpieczeństwa. Limity płynów wprowadzono w 2006 roku po nieudanym zamachu terrorystycznym, w którym zamachowcy planowali wykorzystać płynne materiały wybuchowe, aby wysadzić samoloty lecące z Wielkiej Brytanii do Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Szczegóły dotyczące zakazu:
Historia. W sierpniu 2006 roku brytyjskie służby bezpieczeństwa udaremniły próbę zamachu, w której zamachowcy planowali wnieść na pokład samolotów płynne substancje wybuchowe ukryte w butelkach po napojach. Plany te doprowadziły do wprowadzenia surowych ograniczeń dotyczących przewozu płynów.
Efekt. Podróżni mogą przewozić płyny, aerozole i żele w pojemnikach o maksymalnej pojemności 100 ml każdy. Wszystkie pojemniki muszą być zapakowane w przezroczystą, zamykaną torbę o pojemności do 1 litra. Torba musi być przedstawiona do kontroli osobistej oddzielnie od pozostałego bagażu podręcznego.
Powody bezpieczeństwa. Płynne substancje wybuchowe mogą być trudniejsze do wykrycia i neutralizacji niż tradycyjne materiały wybuchowe. Małe ilości płynów wnoszone na pokład samolotu są łatwiejsze do monitorowania i kontrolowania.
Jak wybrać ubezpieczenie na podróż samolotem?
Pamiętaj, że nawet na najnowocześniej wyposażonych lotniskach pracują ludzie i każdemu może zdarzyć się błąd. Wybierając się w podróż samolotem zawsze warto wykupić ubezpieczenie turystyczne z dodatkową opcją chroniącą Cię w razie zgubienia lub uszkodzenia bagażu. Poza tym polisa turystyczna oferuje również odszkodowanie w razie opóźnienia lotu.
Wystarczy, że wypełnisz krótki formularz, porównasz kilkanaście ofert i dopasujesz ochronę do swoich potrzeb, kierunku wyjazdu i charakteru podróży. W kilka chwil opłacisz składkę i otrzymasz maila z dokumentami ubezpieczenia. Wszystko to zrobisz szybko i wygodnie, nawet w drodze na lotnisko.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena | ||
---|---|---|---|---|
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | 9,16 zł 1 os. / 1 dzień | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 zł sprzęt sportowyzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 300 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 1 000 zł | 9,18 zł 1 os. / 1 dzień | |
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 150 000 złOC sportowe: 150 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 500 000 zł | Ratownictwo 500 000 zł | Bagaż 1 000 zł | 11,00 zł 1 os. / 1 dzień | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | ||||
Koszty leczenia 5 000 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 10 000 zł | 16,00 zł 1 os. / 1 dzień | |
Dodatkowo: NNW: 150 000 złOC: 2 000 000 złOC sportowe: 2 000 000 złsporty objęte polisą: 54zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 |
9,16 zł 1 os. / 1 dzień | |||
Koszty leczenia 600 000 zł | Ratownictwo 600 000 zł | Bagaż 3 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 250 000 złOC sportowe: 250 000 zł sprzęt sportowyzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
9,18 zł 1 os. / 1 dzień | |||
Koszty leczenia 300 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 1 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 10 000 złOC: 150 000 złOC sportowe: 150 000 zł zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
11,00 zł 1 os. / 1 dzień | |||
Koszty leczenia 500 000 zł | Ratownictwo 500 000 zł | Bagaż 1 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 50 000 złOC: 200 000 złzdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||
16,00 zł 1 os. / 1 dzień | |||
Koszty leczenia 5 000 000 zł | Ratownictwo 100 000 zł | Bagaż 10 000 zł | |
Dodatkowo: NNW: 150 000 złOC: 2 000 000 złOC sportowe: 2 000 000 złsporty objęte polisą: 54zdarzenia pod wpływem alkoholuzachorowanie COVID-19 | |||