W związku z awarią systemów informatycznych wiele lotnisk zawiesiło obsługę pasażerów, a na innych odprawa znacznie się wydłuża. Sprawdź przed lotem, czy czekają Cię utrudnienia. To awaria oprogramowania firmy CrowdStrike spowodowała globalne zakłócenia dla użytkowników komputerów z systemem operacyjnym Microsoft Windows. Systemy lotnisk oraz linii lotniczych korzystają z tych systemów, więc stąd problemy.
Czy to już koniec awarii na lotniskach 2024?
Wygląda na to, że większość systemów dotkniętych awarią działa już normalnie. Dyrektor generalny CrowdStrike, George Kurtz powiedział, że sytuacja jest opanowana, a firma analizuje źródła, aby dokładnie poznać przyczyny tego błędu i zapobiec podobnej sytuacji w przyszłości.
Według eksperta ds. cyberbezpieczeństwa Troya Hunta, globalna awaria cybernetyczna, która spowodowała zakłócenia działaniu lotnisk, firm i służb ratunkowych, mogła być największą awarią IT w historii.
Microsoft w swoim wpisie na blogu twierdzi, że problemy dotknęły ok. 8,5 milionów urządzeń, a to mniej niż jeden procent wszystkich maszyn z systemem Windows. Ważne są jednak skutki, które dotknęły newralgicznych obszarów – przede wszystkim ochrony zdrowia i lotnisk. Patrick Anderson, dyrektor generalny Anderson Economic Group, powiedział CNN, że koszty związane z awarią mogą przekroczyć 1 miliard dolarów.
Uwaga!
Nadal jednak warto sprawdzić, czy na pewno dane lotnisko lub przewoźnik w pełni poradziło sobie z awarią. Pasażerowie lecący z lotniska w Dortmund do Gdańska otrzymali w aplikacji Wizz Air informację, że muszą pojawić się w punkcie odprawy, aby obsługa mogła sprawdzić ich bilety i dokumenty.
Lotniska w Polsce
Lotnisko Chopina w Warszawie wydało na swojej stronie internetowej komunikat, w którym prosi o sprawdzanie na bieżąco statusu Państwa lotu u przewoźnika, w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej. W związku z awarią systemu odpraw linii Wizz Air i brakiem możliwości odprawy on-line przewoźnik prosi o jak najszybsze – 3 godziny przed odlotem – przybywanie na lotnisko w celu odprawy przy stanowisku check-in.
Lotnisko w Katowicach informuje, że mimo zakłóceń w działaniu lotnisk na całym świecie, ruch na lotnisku KTW odbywa się obecnie bez zakłóceń. Jednak pasażerowie są proszeni o sprawdzanie statusu swoich lotów i śledzenie informacji publikowanych przez odpowiednich przewoźników lotniczych.
Lotniska w Niemczech
Lotnisko w Berlinie zostało tymczasowo zamknięte. Nie startują ani nie lądują żadne samoloty. W komunikacie mowa jest o problemach technicznych.
Konsulat Generalny RP w Hamburgu wydał komunikat o sytuacji na lotnisku w tym mieście:
Lotniska w Hiszpanii
Ambasada RP w Madrycie wydała komunikat o sytuacji na lotniskach w Hiszpanii:
Lotniska w Wielkiej Brytanii
Microsoft doświadcza obecnie globalnej awarii, która ma wpływ na wybrane systemy na londyńskim Heathrow. Lotnisko informuje, że loty się odbywają, ale mogą występować opóźnienia i utrudnienia. Pasażerom zaleca się sprawdzenie u swoich linii lotniczych najnowszych informacji o lotach.
Port lotniczy Gatwick również informuje o problemach, więc pasażerowie mogą doświadczyć pewnych opóźnień podczas odprawy i przechodzenia przez kontrolę bezpieczeństwa.
Zakłócenia wystąpiły też na lotnisku w Edynburgu, gdzie błąd komputera spowodował nieprawidłowe działanie ekranów odlotów. Tablice odlotów w głównym budynku terminala wyświetlały nieaktualne informacje o numerach bramek i godzinach odlotów, przez co niektórzy pasażerowie spóźnili się na loty.
Awaria systemu informatycznego dotknęła też lotnisko w Belfaście, gdzie do przekazywania informacji o lotach wykorzystywane są tablice, ponieważ ekrany elektroniczne nie działają.
Pasażer Martin McElroy wykonał dziś rano zdjęcie zaimprowizowanego systemu informacji o lotach w strefie odlotów.
Źródło: Martin McElroy
Ben van der Merwe, dziennikarz zajmujący się danymi poinformował, że w południe ponad 90% lotów na londyńskich lotniskach Gatwick i Stansted było opóźnionych lub odwołanych. Portal FlightRadar24 poinformował o „poważnych problemach” z odlotami na międzynarodowych lotniskach w Edynburgu i Liverpoolu.
Lotniska w Szwajcarii
Przewoźnicy na lotnisku w Zurychu są również dotknięci zakłóceniami IT, które występują na lotniskach na całym świecie. Lotnisko informuje, że operacje lotnicze odbywają się. Mogą jednak wystąpić opóźnienia z powodu zakłóceń IT W niektórych przypadkach odprawa musi zostać przeprowadzona ręcznie. Pasażerom zaleca się sprawdzenie statusu lotu u swoich linii lotniczych.
Lotniska we Włoszech
Port lotniczy Rzym-Fiumicino twierdzi, że ich systemy informatyczne działają, ale mogą pojawić się w opóźnieniach lotów. Warto sprawdzać informacje na bieżąco.
Lotniska w Australii
Na lotnisku w Sydney na jakiś czas zgasły ekrany informacyjne na tablicy odlotów. Virgin Australia i Jetstar musieli opóźnić lub odwołać loty.
Loty obecnie przylatują i odlatują, jednak przez cały wieczór mogą występować pewne opóźnienia. Lotnisko uruchomiło plany awaryjne i wysłało dodatkowy personel do terminali. Jeśli podróżujesz dzisiaj, upewnij się, że masz wystarczająco dużo czasu, aby przyjechać na lotnisko i sprawdzić status swojego lotu.
Lotniska w Indiach
Globalna awaria Microsoftu wpłynęła na systemy odpraw używane również przez indyjskich przewoźników, w tym IndiGo, Air India Group, Akasa i SpiceJet. Linie lotnicze borykają się z problemami związanymi z dokonywaniem nowych rezerwacji; apelują do pasażerów, aby nie dokonywali wielu rezerwacji na podróż i nie kontaktowali się z centrami obsługi telefonicznej.
Na niektórych lotniskach bilety są wypisywane ręcznie:
Ostrzeżenie Ryanair
Ryanair ostrzega przed potencjalnymi zakłóceniami w całej sieci i zaleca, aby każdy, kto podróżuje dzisiaj (19 lipca 2024), sprawdzał aplikację Ryanair w celu uzyskania aktualnych informacji na temat swojego lotu.
Jak otrzymać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Pamiętaj, że w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu możesz otrzymać odszkodowanie. Ubezpieczenie za opóźniony lub odwołany lot w ramach polisy turystycznej gwarantuje odszkodowanie rekompensujące wydatki poniesione w związku z opóźnieniem lotu. Może to być zarówno koszt noclegu, transportu, jedzenia czy środków higienicznych, które były niezbędne podczas oczekiwania na lot.