W 2020 r. w wyniku zarejestrowania przez fotoradary naruszeń przepisów ruchu drogowego, wystawiono 656 tys. mandatów. Rekordzista przekroczył dopuszczalną prędkość o 142 km/h.

W 2020 r. liczba wystawionych mandatów w wyniku działania fotoradarów zmniejszyła się o 61 tys. w porównaniu do 2019 r. Duży wpływ na to miał spadek ruchu na drogach podczas pierwszej i drugiej fali pandemii koronawirusa w ubiegłym roku. Jednocześnie w 2020 r. rejestratory przejazdu na czerwonym świetle wykryły o 7 tys. więcej przewinień niż w 2019 r.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Liczba mandatów zmalała o 61 tys.

W 2020 r. wystawiono o 61 tys. mniej mandatów w wyniku działania fotoradarów niż w 2019 r. Jednak w ubiegłym roku liczba ukaranych kierowców wzrosła o 224 tys. w porównaniu do 2018 r., oraz o 241 tys. do 2017 r. 

Liczba przejazdów na czerwonym świetle wzrosła o 7 tys.

W 2020 r. fotoradary zarejestrowały 1,37 mln naruszeń przepisów drogowych. To o 236 tys. mniej niż w 2019 r. Zmalała liczba przewinień związanych z przekroczeniem dozwolonej prędkości z 171 tys. w 2019 r., do 129 tys. w 2020 r. Jednak w ubiegłym roku liczba przejazdów na czerwonym świetle wzrosła do 40 tys. w porównaniu do 33 tys. w 2019 r. 

W 2020 r.  zarejestrowano więcej naruszeń przepisów drogowych niż wystawiono mandatów. Jednak nie zawsze można ukarać nieprzepisowo jeżdżących kierowców. Najczęstszymi powodami są nieczytelne zdjęcia wykonane przez fotoradar, a także brak pełnych danych na temat właściciela auta w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Ponadto niekiedy urządzenia rejestrują również nieprzepisową jazdę pojazdów uprzywilejowanych. 

Najwięcej piratów drogowych na Mazowszu

W 2020 r. stacjonarne fotoradary największą liczbę kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość, zarejestrowały w Warszawie na ulicy Grójeckiej (18,5 tys.), a także w Gliwicach (16 tys.) oraz Prandocinie (15,7 tys.). Natomiast mobilne urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, najczęściej na zbyt szybkiej jeździe przyłapały kierujących w Lubinie (15,7 tys.), na odcinku Iskrzynia-Krościenko Wyżne (10,4 tys.) i w Sochaczewie (9,5 tys.).

Gdzie najczęściej kierowcy nie zatrzymują się na czerwonym świetle?

W Polsce dla poprawy bezpieczeństwa na drogach używa się nie tylko fotoradarów, lecz także rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. W 2020 r. pomimo sygnalizacji braku prawa przejazdu, kierowcy najczęściej nie zatrzymywali się w Mrokowie (8 tys.) i Jabłonnej (4,3 tys.). Obie miejscowości są zlokalizowane w województwie mazowieckim.

Rekordzista przekroczył dozwoloną prędkość o 142 km/h    

W 2020 r. fotoradar zarejestrował rekordowe przekroczenie prędkości 15 marca w Ligocie Górnej w województwie opolskim. Kierowca przy ograniczeniu do 70 km/h, pędził samochodem 212 km/h. W efekcie przekroczył dozwoloną prędkość o 142 km/h. 

Jednak w 2018 r. fotoradar wykrył kierowcę pędzącego 221 km/h w miejscowości Załuzie w województwie mazowieckim. Przy ograniczeniu do 60 km/h, przekroczył dozwoloną prędkość o 161 km/h. 

Ile jest fotoradarów w Polsce?

W 2020 r. w całej Polsce były zlokalizowane 434 stacjonarne fotoradary. Tak wynika z danych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Jest to komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).

Oprócz stacjonarnych fotoradarów, CANARD do automatycznej rejestracji wykroczeń drogowych wykorzystuje również 29 mobilnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pojazdach, a także 30 do odcinkowego pomiaru średniej prędkości. Ponadto Centrum dysponuje też 20 rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.

Czy piraci drogowi zapłacą więcej za ubezpieczenie OC?

Wkrótce piraci drogowi mogą jeszcze głębiej sięgnąć do kieszeni. Obecnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Infrastruktury, pracują nad podwyższeniem wysokości mandatów karnych, oraz możliwością powiązania składek polis OC z punktami karnymi za niektóre wykroczenia. W efekcie kierowcy często karani przez policję będą musieli również więcej zapłacić za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu.

Towarzystwa ubezpieczeniowe od kilku lat proszą o umożliwienie im dostępu do danych o wykroczeniach zawartych w Centralnej Ewidencji Kierowców. Przekonują, że pozwoli to ubezpieczycielom dopasować wysokość składki ubezpieczenia OC do historii wykroczeń oraz liczby zgromadzonych przez kierowców punktów karnych.

Podobne rozwiązania obowiązują w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Polska Izba Ubezpieczeń twierdzi, że dzięki temu wzrasta motywacja do bezpiecznej jazdy – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce rankomat.pl.

Źródła:

  1. Funkcjonowanie sytemu automatycznego nadzoru Canard w 2020 roku – https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/documents/10180/201279/Funkcjonowanie+sytemu+automatycznego+nadzoru+w+2020+roku/e26833ca-6e84-4049-a106-6092b94055be
  2. Funkcjonowanie sytemu automatycznego nadzoru Canard w 2019 roku – https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/documents/10180/180006/Materia%C5%82+medialny+2019/9931b53c-c53f-4a31-a891-c8ed8a9c7ef1
  3. Funkcjonowanie sytemu automatycznego nadzoru Canard w 2018 roku – https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/documents/10180/180006/Materia%C5%82+medialny+2018/905e2a47-9e1d-405f-94e3-0f49d61697e4
  4. Funkcjonowanie sytemu automatycznego nadzoru Canard w 2017 roku – https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/documents/10180/108775/Materia%C5%82+medialny/3b7b13fb-26b9-4626-9486-7c138ca5059a

Co warto wiedzieć?

  1. W 2020 r. dzięki fotoradarom nałożono na kierowców 656 tys. mandatów.
  2. W 2020 r. fotoradary zarejestrowały 1,37 mln naruszeń przepisów drogowych.
  3. W 2020 r. w Polsce były 434 fotoradary stacjonarne.
  4. W 2020 r. rekordzista przekroczył dozwoloną prędkość o 142km/h.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o mandaty z fotoradarów

  1. Jak działa fotoradar?

    Stacjonarny fotoradar montowany jest na statywie. Wysyła wiązkę fal, które rejestrują prędkość pojazdu, gdy znajdzie się on w odległości 10-45 m od urządzenia. Fotoradar na zdjęciu utrwala auto i jego tablice rejestracyjne oraz wizerunek kierowcy. Zapisuje datę, godzinę i miejsce wykroczenia, dozwoloną prędkość na tym odcinku, a także prędkość z jaką poruszał się kierujący samochodem.
  2. Ile czasu zajmuje wystawienie mandatu z fotoradaru?

    Zgodnie z przepisami, jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość i zostanie zarejestrowany przez fotoradar, powinien otrzymać mandat w ciągu 180 dni od momentu popełnienia wykroczenia. Zostanie dostarczony za pośrednictwem Poczty Polskiej w formie listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. Zwykle czas wysłania mandatu wynosi od kilkunastu dni do kilku tygodni.
  3. Kiedy mandat z fotoradaru się przedawnia?

    Wykroczenia przedawniają się w ciągu roku od dnia ich popełnienia. Jednak ten okres może zostać przedłużony do 2 lat, jeżeli przed upływem roku wszczęto postępowanie.
  4. Jak zapłacić mandat z fotoradaru?

    Kierowca ma 7 dni na opłacenie mandatu z fotoradaru od daty otrzymania listu. Należność można uregulować w placówce Poczty Polskiej, banku lub przelewem elektronicznym. Na druku znajduje się numer indywidualnego konta, na które należy przelać określoną kwotę. Warto wiedzieć, że do każdego mandatu jest przypisany inny numer rachunku bankowego, więc nie można zsumować kilku otrzymanych grzywien za wykroczenia drogowe i przelać pieniędzy na jedno konto.
  5. Ile wynosi wysokość mandatu z fotoradaru?

    Wysokość mandatu z fotoradaru może wynieść od 50 do 500 zł. Kara za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 10 km/h wynosi 50 zł, od 11 do 20 km/h – 50 do 100 zł i 2 punkty karne, od 21 do 30 km/h – 100 do 200 zł i 4 punkty karne, od 31 do 40 km/h – od 200 do 300 zł i 6 punktów karnych, od 41 do 50 km/h – od 300 do 400 zł i 8 punktów karnych, powyżej 51 km/h – od 400 do 500 zł i 10 punktów karnych.