Wolisz porozmawiać?Skontaktuj się z nami.
Skorzystaj z pomocy jednego z naszych 200 Doradców.
Pracujemy:
pn. - pt.9:00 - 21:00
sob.9:30 - 17:30
Zadzwoń22 270 00 00
ZadzwońWhatsApp

Czy OC samochodu otrzymanego w spadku lub darowiźnie przedłuży się automatycznie?

Nie. W Polsce polisa OC przypisana jest do pojazdu, a nie jego właściciela. Jeśli otrzymamy samochód w formie spadku lub darowizny, możemy kontynuować obowiązkowe ubezpieczenie wykupione przez osobę zmarłą bądź darczyńcę do wygaśnięcia umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. Jednak po jego upłynięciu, polisa OC nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok.

Pamiętaj, że to na spadkobiercy bądź obdarowanym ciąży obowiązek zachowania ciągłości obowiązkowego ubezpieczenia samochodu. Nawet za jeden dzień braku OC grożą Ci wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). 

Kara za brak OC to wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę:

  • brak OC do 3 dni – mandat za brak OC wynosi 20 proc. opłaty karnej,
  • brak OC od 4 do 14 dni – mandat za brak OC wynosi 50 proc. opłaty karnej,
  • brak OC powyżej 14 dni – mandat za brak OC wynosi 100 proc. opłaty karnej.

Kara za brak ubezpieczenia jest naliczana osobno za każdy rok. W konsekwencji, gdy dojdzie do przerwy w ubezpieczeniu OC na przełomie roku, właściciel pojazdu musi spodziewać się dwóch wezwań do zapłaty.

Przydatne dokumenty i wzory

  • Wypowiedzenie OC Pobierz
  • Umowa kupna sprzedaży samochodu Pobierz
  • Umowa kupna sprzedaży samochodu ze współwłaścicielem Pobierz
  • Druk PCC-3 Pobierz
  • Zawiadomienie o zbyciu pojazdu Pobierz

Powiązane pytania i odpowiedzi

Oszczędź nawet 50% na polisie

Porównaj oferty ubezpieczeń OC i AC

Nie wiesz gdzie szukać odpowiedzi?

Skontaktuj się z nami. Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 9-21 i w soboty od 9:30 - 17:30.

logo innowacyjna gospodarka
Ubezpieczenia Rankomat Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wolska 88 informuje o realizacji projektu "Integracja systemu informatycznego multiagencji ubezpieczeniowej INSU z serwisami towarzystw „direct” w celu optymalizacji procesów sprzedażowych produktów ubezpieczeniowych" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego okres realizacji: 2007 - 2013
logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego