Towarzystwa ubezpieczeniowe chętnie oferują ochronę mienia od kradzieży, ale dla tego ryzyka wyznaczają też różnego rodzaju ograniczenia w postaci wyłączeń i limitów odpowiedzialności. Lokator, który chce chronić nieruchomość na wypadek kradzieży, często musi także posiadać zabezpieczenia własne czy zgodzić się na dodatkowe warunki.
Jednym z wymogów jest posiadanie alarmu lub monitoringu, jeśli suma ubezpieczenia ruchomości domowych przekracza wskazaną wartość, np. 200 000 zł. Ubezpieczyciele określają też w dokumencie OWU minimalną klasę szyby antywłamaniowej (P3) czy wymagają certyfikatu Instytutu Mechaniki Precyzyjnej (IMP) dla drzwi antywłamaniowych. Możliwe będzie dostarczenie wykazu ubezpieczonych przedmiotów, jeśli wartość pojedynczej ruchomości domowej przekracza kwotę 10 000 zł (rodzaj przedmiotu, marka, typ, wartość, rok zakupu).
Innym zabezpieczeniem ze strony ubezpieczyciela są oględziny przed wydaniem decyzji o zawarciu umowy polisy mieszkaniowej.
Oględziny dotyczą wybranych ofert i przypadków, jak dom wybudowany przed 1945 r., suma ubezpieczenia nieruchomości głównej wyższa niż 2 mln zł, ruchomości powyżej 200 tys. zł i domku letniskowego powyżej 100 tys. zł.
Za posiadanie niektórych zabezpieczeń własnych wybrani ubezpieczyciele udzielają zniżek, które wahają się z reguły od 5 do 15 proc. Zniżki mogą dotyczyć obecności np. alarmu z monitoringiem, stałego dozoru, drzwi przeciwwłamaniowych z certyfikatem, krat w oknach, szyb i rolet przeciwwłamaniowych.
Powiązane pytania i odpowiedzi
Jak udokumentować wartościowe przedmioty na wypadek kradzieży?
Czym różni się kradzież z włamaniem od kradzieży zwykłej?
Czy kradzież musi nosić ślady włamania, aby dostać odszkodowanie?
Kiedy nie dostanę odszkodowania za kradzież?
Czy po stwierdzeniu kradzieży muszę zawiadomić także policję?
Czy polisa mieszkaniowa obejmuje kradzież roweru z garażu?
Czy polisa mieszkaniowa chroni też zabytkowe przedmioty przed kradzieżą?
Za co można dostać zniżki w polisie mieszkaniowej?
Nie wiesz gdzie szukać odpowiedzi?
Skontaktuj się z nami. Nasze Biuro Obsługi Klienta jest do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 9-21 i w soboty od 9:30 - 17:30.