Jak działają samochody elektryczne?
Jeśli chodzi o główną zasadę działania samochodu elektrycznego, jest ona analogiczna jak w przypadku silnika spalinowego. Różnice sprowadzają się do tego, jakie paliwo zostaje wykorzystane do napędu.
Głównym elementem tego typu pojazdów jest bateria, która magazynuje energię elektryczną. Ta natomiast jest przekazywana do falownika, który pod wpływem fal elektromagnetycznych przekształca ją na prąd zmienny. W kolejnym etapie trafia do silnika elektrycznego, który generuje moment obrotowy, czyli napędza koła i sprawia, że auto rusza.
Więcej informacji o tym, jak auto elektryczne zmienia energię elektryczną w paliwo, znajdziesz w poniższych artykułach. Zobacz, na czym polegają różnice między działaniem silnika spalinowego a tym, co dzieje się w silniku elektrycznym – przesiadka w elektryka może się okazać całkiem przyjemna.
Zalety i wady samochodów elektrycznych
W silniku elektrycznym nie dochodzi do spalania paliwa – to jeden z największych atutów elektryka. Tym samym samochód nie emituje szkodliwych cząsteczek, które są niebezpieczne dla zdrowia człowieka, a przy tym przyczyniają się do negatywnych zmian klimatycznych. Auto elektryczne nie generuje też hałasu. W dłuższej perspektywie może to pozytywnie wpłynąć nie tylko na komfort kierowców, ale też na środowisko – szczególnie wtedy, gdy takie samochody będą przeważać na polskich drogach.
Nie bez znaczenia jest również to, że samochody elektryczne są ekonomiczne w użytkowaniu. Choć początkowo trzeba za nie zapłacić więcej niż za modele benzynowe, to różnica ta zwykle dość szybko się zwraca. O ile baterie są zasilane energią odnawialną lub na darmowych stacjach ładowania, może Cię to niemal nic nie kosztować. Elektryk nie wymaga również tak częstego serwisowania.
Auto elektrycze jest też często doceniane za komfort jazdy. Nie ma w nim sprzęgła ani wielobiegowej skrzyni, które są problematyczne dla młodych kierowców. Moment obrotowy zaczynający się w chwili odpalenia silnika przekłada się też na większe przyspieszenie i możliwość dynamicznej jazdy.
Warto także zwrócić uwagę na aspekt finansowy. Model elektryczny jest zwykle droższy niż jego odpowiednik mający silnik spalinowy. Z drugiej strony, o ile uda Ci się spełnić wszystkie warunki, masz możliwość uzyskania dofinansowania. W rezultacie wydatek okaże się mniejszy.
Model elektryczny oznacza również inne wymierne korzyści dla osoby, która z niego korzysta. Należy do nich chociażby możliwość poruszania się buspasami, co może pomóc w wyminięciu korków w mieście. Posiadanie elektryka pozwoli również pokonać ograniczenia związane z wprowadzeniem stref ekologicznego transportu w dużych miastach. Zeremisyjność oznacza możliwość jazdy nawet tam, gdzie nie mogą wjechać samochody spalinowe. Auto elektryczne ma też zwykle do dyspozycji osobno wydzielone miejsca parkingowe w różnych obiektach, np. przed urzędami lub na parkingach galerii handlowych.
Nie oznacza to jednak, że elektryki są pozbawione wad. Jedną z największych jest bez wątpienia cena. Za auto z takim napędem trzeba zwykle dużo zapłacić, nawet mimo dofinansowania. Najtańsze modele są obecnie dostępne w cenie od 100 tys. złotych wzwyż.
Problematyczny okazuje się czasem także zasięg. Choć w droższych i nowszych samochodach może przekraczać 500 km, standardem jest przedział 200-300 km na jednym ładowaniu. W najtańszych i starszych modelach zasięg może natomiast wynosić ok. 180 km. Trzeba zatem planować dłuższą podróż w taki sposób, by przez cały czas mieć pod ręką jakąś stację do ładowania.
Przeciwnicy jazdy elektrykami zwracają także uwagę na to, że obecna infrastruktura do ładowania prądem w Polsce nie jest jeszcze tak rozwinięta, jak na zachodzie Europy. To z kolei oznacza, że na długich dystansach zasięg musi być duży, aby zapewnić kierowcy optymalne bezpieczeństwo. Warto jednak pamiętać, że taka infrastruktura będzie się na pewno rozwijać wraz ze wzrostem liczby elektryków poruszających się po polskich drogach.
Przekonaj się, jakie inne zalety i wady jazdy elektrykiem okazują się istotne w praktyce. Materiały znajdujące się w tej kategorii rozwieją wszelkie wątpliwości.
Jaki jest zasięg samochodu elektrycznego?
Kwestia zasięgu samochodu elektrycznego to coś, na co właściciele takich pojazdów zwracają szczególną uwagę. Od tego zależy bowiem to, jak często trzeba będzie odwiedzać stację ładowania. Im większy zasięg, tym dłuższą trasę uda się pokonać bez wymuszonego postoju.
Na to, jaki zasięg ma auto, wpływa wiele czynników. Jednym z najistotniejszych jest bez wątpienia pojemność baterii oraz stopień jej zużycia. Nie bez znaczenia pozostaje również konstrukcja pojazdu – zarówno jej waga, jak i właściwości aerodynamiczne czy nawet stan opon.
Poznaj więcej wskazówek dotyczących tego, jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego – zebraliśmy je w tej kategorii.
Czy samochody elektryczne są ekologiczne?
Motywacją do zmiany silnika spalinowego na elektryczny jest często chęć realnego wpływu na ochronę środowiska. Czy rzeczywiście takie auta są ekologiczne, czy też można je uznać za kolejny przykład greenwashingu? To zależy, od której strony spojrzeć na tę kwestię.
Z jednej strony są zeroemisyjne podczas użytkowania, gdyż w silniku elektrycznym nie dochodzi do spalania paliwa. Trzeba jednak wziąć pod uwagę również inne aspekty. Po pierwsze, produkcja aut z napędem elektrycznym – a dokładnie ich baterii – generuje duży ślad węglowy. Warto też pamiętać, że samochód elektryczny jest łatwopalny, a ugaszenie jego pożaru wymaga dużo wysiłku. Problem może stanowić również kwestia utylizacji zużytych akumulatorów.
To, czy w ogólnym rozrachunku samochód elektryczny okaże się ekologiczny, zależy od wielu czynników. Właściwie użytkowany powinien jednak cechować się długą żywotnością, a tym samym zrównoważyć negatywny wpływ na środowisko, jaki wynika z procesu produkcyjnego.
Czy możesz coś zrobić, aby samochód był jak najbardziej ekologiczny w użytkowaniu? Wskazówki koncentrujące się m.in. na ładowaniu i sposobie jazdy elektrykiem, znajdziesz w naszych poradnikach.
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodów elektrycznych?
W 2023 roku posiadacze samochodów elektrycznych BEV płacili za OC średnio 425 zł. Tym samym pojazdy z tej kategorii okazały się najtańsze do ubezpieczenia. Po drugiej stronie tego zestawienia znalazły się natomiast hybrydy plug in, dla których średnia składka wyniosła 552 zł.
Posiadanie silnika elektrycznego nie przesądza jednak w stu procentach o przystępnej cenie ubezpieczenia samochodu. W grę wchodzi tu bowiem szereg czynników, które dotyczą tak samochodu, jak osoby użytkującej go na co dzień. Dowiedz się, co jeszcze wpływa na cenę OC, gdy chcesz ubezpieczyć samochód z napędem elektrycznym. Poniższe artykuły wyjaśnią wszelkie wątpliwości.